{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.082 visninger | Oprettet:

Føl i løsdrift til vinter? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg skal da (forhåbentlig) have mig en føllebølle.. smiley Hun er fra samme avler som min ene pony og hun er klar til at flytte i december.. Men.. Mine ponyer går i løsdrift.. Kan et føl godt tåle at bare blive "smidt" i løsdrift om vinteren? Og kan den klare sig med ad lib hø og vitaminer, eller skal den have ekstra foder? smiley


Kommentarer på:  Føl i løsdrift til vinter?
  • #1   12. jun 2018 Selvfølgelig kan den gå i løsdrift - og det er super sundt i væksten smiley
    Jeg ville dog give foder ved siden ad ad lib hø smiley


  • #2   12. jun 2018 Okay, det lyder godt.. smiley Altså noget føl foder? smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   12. jun 2018 Nej, det er ikke sikkert at følle kan det.
    Uanset race, så kan man ikke forvente at et føl, eller en hest for dens sags skyld kan fungere i en løsdrift. smiley

    Du må sørge for at have en løsning i fald af at det ikke fungere smiley


  • #4   12. jun 2018 Nej den er jeg med på.. smiley Men nu tænkte jeg mere rent fysisk.. smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   12. jun 2018 Nej, det er ikke sikkert at den kan det.

    Nogle heste kan fysisk ikke tåle at stå i en løsdrift.

    Jeg ville så heller aldrig smide et føl i løsdrift, om vinteren hvis den aldrig har gjort det før. Jeg ville vælge at "kører det ind", sådan at du lader den vende sig til det pres temperaturen kan lægge på den. og selvfølgelig overveje hvilket vejr du udsætter den for.


  • #6   12. jun 2018 Okay.. Hmmm.. Jamen vi har jo heldigvis tid til, at finde på noget.. Jeg har nemlig kun min løsdriftstald..

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   12. jun 2018 Pernille: Selvfølgelig skal i nok finde på noget smiley
    Om ikke andet, har i vel mulighed for at have føllet andetsteds, hvor den kan stå inde om natten.


  • #8   12. jun 2018 Jeg vil hellere bygge noget, der passer til dens behov, da det jo er meningen den skal være hjemme sammen med de andre.. smiley Så må den have sin egen lune stald.. smiley Og så må de andre gå på en mindre fold om natten, så hun kan se dem.. smiley Godt min mand ikke kan se alt det her.. smiley

  • #9   12. jun 2018 Selvfølgelig kan den det. Mange større steder kommer føllene i løsdrift når de bliver vænnet fra, de skal bare fodres derefter.
    Mange store avlere har også hopperne til at gå i løsdrift, så føllene aldrig prøver andet. Hvis du vænner den til det her fra sommeren af kan den sagtens.
    Jeg har en føl/plagebørnehave i min løsdrift!


  • #10   12. jun 2018 Hvis der er plads til, at alle heste har et tørt leje, læ for regn og vind uanset vindretning, så kan et føl sikkert klare sig helt fint i løsdrift.
    Det er hverken første eller sidste halvårs føl, der overvintrer i løsdrift.

    Nåja, rigeligt stråfoder for at holde varmen og sikkert også større kraftfoder behov.
    Og dækken ved behov.

    Men du skal nok hellere tale med avler - for måske dit ønske om løsdrift reelt forudsætter at sælger justerer på sine rutiner de sidste par efterårs måneder?
    Og om det er muligt, afhænger af en samtale imellem dig og avler.


  • #11   13. jun 2018 Ja jeg snakker selvfølgelig med avler om det.. smiley

  • #12   13. jun 2018 Jeg har endnu til gode, at opleve et føl, der ikke har kunnet stå i løsdrift.
    Du er selvfølgelig altid risiko for at føllet kan blive syg eller skadet, så det bliver nødt til at skulle ind, men det er sjældent.
    Jeg ville give hø/wrap ad libitum og et godt følfoder. Heste i løsdrift skal gerne have adgang til mad hele tiden, når det er koldt. De får varmen ved at spise.


  • #13   13. jun 2018 Jeg har også skrevet at jeg fodrer ad lib.. smiley

  • #15   13. jun 2018 Okay.. smiley Det er første gang jeg skal have et føl og jeg var i tvivl om den er mere skrøbelig, den er jo kun 8 måneder på det tidspunkt.. smiley

Kommentér på:
Føl i løsdrift til vinter?

Annonce