{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.031 visninger | Oprettet:

Uenighed om sadler? {{forumTopicSubject}}

Jeg undres over sadelmagere og sadelforhandlere...

Jeg har haft to sadelmagere ude til den samme sadel - en siger, den har en buet bom, den anden mener, den har en fuldstændig lige bom. Derfor mener én den passer min meget lige hest godt - den anden mener slet ikke, den passer smiley

Fair nok - jeg vil selv forsøge at få noget mening i det her og kontakter derfor flere forhandlere af sadlen. Har fået svar fra 2 forhandlere indtil videre. Den ene siger, at sadlen er "udpræget designet til en lige ryg" mens den anden forhandler mener, den er "more curved than straight".

Hvad søren skal man snart tro på? Hvordan fanden finder jeg ud af, om min sadel er det ene eller det andet? Det er trods alt en sadel til 22-23.000 kr - hvordan kan forhandlerne sige to vidt forskellige ting om samme sadel... burde der ikke være en enighed omkring det? Burde de ikke i et og andet omfang vide, hvad de sælger? smiley Eller har jeg helt misforstået noget her? smiley

Jeg kan ingen steder finde, at sadlen laves med forskellig bom - hvilket da også ville være mærkeligt.

Jeg føler mig ENORMT forvirret. Det har desværre ikke være muligt at finde svar på nettet - ingen steder står der, hvad bom, der er i... smiley smiley

Afventer spændt svar fra producenten af sadlen.

Har I prøvet noget lignende? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Uenighed om sadler?
  • #1   22. jul 2018 Nu ved jeg ikke, hvilket fagområde du arbejder i, min i mange brancher er svarene ikke sort/hvide, men gråzoner og konklusionen afhænger af en individuel vurdering, hvor det individuelle er fagpersonen, der ser på det!

Ind imellem så kan det, som udefra ligner noget, der bør give et clearcut ja/nej svar - være lidt som at bede fagpersoner svare på, om en bold er gul eller rød, når er orange.

Er der overhovedet en klar afgrænsning af, hvornår en hest har fx en lige ryg? Og hvis der ikke er, hvordan skal man kunne forvente samme svar fra fagpersoner hvis de i virkeligheden svare på "lige, altså i forhold til gennemsnittet af mine kunder!"

• #2   22. jul 2018 Arh lige i sådan en situation er det da helt sort/hvid, enten er bommen buet eller også er den ikke.

Derimod er jeg enig i at sadelmagerne måske kan have mere svært ved at sige det samme om hesten, men de burde da også kunne fortælle om bommen er lige eller ej (eller så sige at de ikke kan udtale sig)

Jeg synes det er bekymrende at der er to modsatrettede svar her, det kan jo ikke passe at den ene mener sadlen passer og den anden ikke gør. De bør da være enige også selvom de ikke ved om bom og hest er lige eller buede.

Som fagperson i mit område er synes jeg at man bør kunne forklare HVORFOR man siger som man gør, eller i det mindste fortælle at man er “uden for special-området) ellers er man ikke fagperson i mine øjne smiley Så er der også “fagpersoner”, der forsøger at “mystificere” ting, for at virke klogere, og dem er der i alle brancher smiley

Jeg tror jeg ville tage en 3 sadelmager ud, eller måske en massør, der kan fortælle om hesten er øm i ryggen. Det er personligt min plan, når jeg kommer til at ride regelmæssigt igen. Min sadel ligger nemlig fint, men kun en massør kan fortælle mig om der er ømme muskler trods godkendt sadel smiley Men det er jo også yderligere udgift smiley

• #3   22. jul 2018 Altså sadelmagere kan have en holdning, alt efter hvilket mærke vedkommende sælger (Her tales af erfaring)
    Men at de ganske simpelt ikke kan fortælle om bommen er lige eller buet er, for mig, meget bekymrende!
    Man får jo netop sadelmager ud for at få en fagperson, som burde vide hvad de har med at gøre, til at tilpasse sadlen.
    Jeg ville ikke stole på nogen af dem, men afvente svar fra producenten og så gå ud fra det.
    Held og lykke!

• #4   23. jul 2018 Jeg vil meget gerne høre i pb hvilke to fagpersoner der er tale om.. Også ville jeg få en tredje fagperson ud. Svaret fra denne fagperson ville jeg bruge til at vælge hvilken af de to andre fagpersoner jeg ville "smide" på dør, og aldrig kontakte eller anbefale igen. Bliver vildt nervøs på dine vegne da det er utroligt bekymrende at en fagperson ikke har styr på sit kram! smiley

Mvh TT

• #5   23. jul 2018 Hej alle og tak for jeres svar!

Det er meget bekymrende, og det værste er, at jeg har haft en tredje ude for 5-6 mdr siden, der tilpassede helt forkert, derfor HAR MIN HEST ALLEREDE avs i ryggen, hvorfor jeg netop ikke tør ride i noget, jeg er i tvivl om ligger rigtigt smiley øv. Jeg har heldigvis både fys/osteopat inde over, og min dyrlæge kommer onsdag... så får hun også lov at glo på de TO sadler, jeg nu har hængende til ham - en efter hver sadelmagers anbefaling, suk smiley

Hans massør holder pt. ferie, håber hun er tilbage snart... ellers kommer fys igen midt august smiley

Kan man ikke give et ordentligt svar som fagperson pga. manglende grundlag at bedømme ud fra - så skal man jo være kompetent nok til at skrive dette til klienten... et og andet sted især når det er en vare til 22.000 kr. smiley det ville jeg absolut selv gøre smiley mener nu også, om en bom er bøjet eller lige - udpræget designet til lige ryg eller til en dybere er relativt sort-hvidt smiley

Jeg ved sgu bare snart ikke, hvem den tredje sadelmager skulle være smiley hmmm. Men kan godt være, det er den eneste rigtige løsning at sætte gang i smiley

Suk altså smiley

• #6   23. jul 2018 Og problemet med sadler er for mig også, at jeg ikke selv føler, det er noget, jeg ved ret meget om. Så jeg er nødt til at stole på de anbefalinger og fagfolk, jeg har ude... smiley smiley

• #7   23. jul 2018 Har du prøvet at spørge sadelproducenten?

• #8   23. jul 2018 Producenten er kontaktet smiley Venter spændt på svar, ellers prøver jeg at ringe derover i morgen:)

• #9   23. jul 2018
    Har haft 4 sadelmagere ude der har sagt ret mange forskellige ting... Det er op ad bakke.
    Jeg ville helst hvis de bare gad omstoppe den som jeg vil, istedet for at gøre som de selv synes - det kan de åbenbart ikke finde ud af jo.

• #10   24. jul 2018 Tjek hjemmesiden ud her smiley
    www.american-flex.dk

Her kan du ikke gøre noget forkert, hverken for dig eller din hest!

• #11   24. jul 2018 Jeg har også OK forståelse for, at sadelmagere bedømmer forskelligt og alt det - og evt. anbefaler noget forskelligt. Men at der er uenighed om, hvad der er for bom i min sade + endnu mere at ikke engang forhandlerne ved det, så er det, jeg synes, det er rigtig mærkeligt smiley

Jeg vil desværre ikke selv kalde mig kvalificeret nok til at kunne træffe en beslutning om, at "denne her sadel passer, lav den til ham" smiley Jeg vil hellere alliere mig med nogle, der i hvert fald burde vide det og har en uddannelse heri. Hvis de så bare på et og andet punkt kunne opnå enighed, ville det være lækkert smiley Så derfor tør jeg ikke bare vælge en sadel og sige, at den skal stoppes til ham, da jeg simpelthen ikke føler mig kvalificeret nok til at gøre det.

Uha, jeg er desværre ikke meget for selv at komme på helt andre sadelmærker. Jeg tør ikke selv afgøre, hvad der kan/ikke kan ligge på ham. For mig er det vigtigste, at han er fri i sit arbejde med sadlen på, og at nogle med forstand herpå kan afgøre, om den ligger. Så følger vi ham med beridere, dyrlæge og fys/massør fremover smiley

• #12   24. jul 2018 Lige en ekstra update: Jeg købte mig en ny sadel i søndags - denne anbefalede sadelmager nr. 2, og den var også på sadelmager nr. 1's liste over sadler, der var gode.

Jeg håber, denne kommer til at ligge rigtig godt på ham.

Min dyrlæge kommer i morgen og tjekker ham i ryggen.

Tak for alle jeres forslag smiley Håber sørme, han kommer til at bevæge sig godt og frit i denne sadel! smiley

• #13   26. jul 2018 Fedeste update ever - ringede til en tredje sadelmager i går... Han sagde med det samme, at ingen af de sadler, jeg har fået anbefalet (og har købt) har lige bom eller er til en hest med lige ryg.

Haha, ved sgu snart ikke, om jeg skal grine eller græde smiley smiley

Men efter aftale med dyrlæge blev vi enige om at få en sadelmager nr. 3 ud for at se, hvad en "upartisk" vil sige ift. de to sadler smiley Så må vi se, når hun kommer ud og kigger på dem smiley

• #14   26. jul 2018 Hold nu op, hvor er det bare vildt! bliver spændende hvad hun så siger! Hvad sagde dyrlægen med blodprøver?

• #15   26. jul 2018 Det er for sindssygt, jeg ved sgu snart ikke, hvad jeg skal gøre. Og synes overhovedet ikke, min hest har et problematisk sadelleje smiley

Vi tog ingen blodprøver. Dyrlægen mener hans kryds er skævt igen - vi retter med fys indenfor kort tid. Og så skal jeg bare longe hver anden dag, den skal arbejde og ride den anden "hver anden". + Følge den tæt med fys. Så vi kan få bygget ham op uden nogen former for sadeltryk igen. Hun var ikke bekymret over hævelsen, da hun blot mente, de to nye sadler også måtte klemme ham der. Så de skal gøres bredere - eller den af dem, jeg forhåbentligt ender med at beholde.

Og så skulle jeg få en tredje sadelmager ud, hvilket jeg så vil prøve.

• #16   26. jul 2018 Puha, sikke en omgang, din hest er heldig at have en godt og omsorgsfuld ejer!

Kommentér på:
Uenighed om sadler?

Annonce