{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.102 visninger | Oprettet:

gigt og gammel hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg er lidt i vilrede og håber på at kunne finde nogle svar herinde.
Jeg har i 5 år passet og trænet med en pony, som var det min egen. Dog knap så meget de sidste 2 år, da jeg har været på efterskole og i år er blevet opereret.
Nu har jeg endelig fået go fra lægerne til at gå i gang med at træne osv. igen.
Ponyen er 21, men mentalt og også fysisk en del yngre.

Den pony jeg ser når jeg kommer, er glad og givende, vil gerne træne, tilbyder selv og virker overordnet godt tilpas og tilfreds. Dog fortæller staldejer, at han er stiv og går meget forsigtigt når han skal ud om morgenen. (Han har tidligere fået konstateret gigt, og har døjet lidt med det nogle vintre, men ikke i slem grad og ikke noget der ikke har kunne behandles. Det har dog ikke være slemt de seneste år.)Når han så kommer på fold løsner han hurtigt op, og man kan ingenting se i løbet af dagen.
Derfor vil jeg gerne høre jeres erfaringer og historier om lignede.
Hvordan vil man behandle det? Og er det meget dårlige tegn, at han går dårligt om morgenen? Eller er det "okay", når han ikke går dårligt ellers?
(Det er også lige vigtigt for mig at sige, at han ikke er indelukket, tvær eller har en ændret adfærd overhovedet)

Jeg er ikke ambitiøs konkurrencerytter, og træner på ponyens præmisser, og vil være indstillet på forskellige scenarier ang. træningen.
Jeg træner mest fra jorden.
Jeg ved godt, at ponyen er ovre sine år i topform og søger egentlig blot svar på, om jeg kan give ham nogle sidste gode år med glæde of uden smerter, inden han skal herfra.

På forhånd tusinde tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gigt og gammel hest
  • #1   31. jul 2018 Det er aldrig så godt når gigtheste bliver værre når vejret er godt.. For så bliver det først rigtig svært til vinter..

  • #2   31. jul 2018 tequila var gigt hest, hun fik ro, indtil dr dyr sagde vi måtte skridte, så trave og galoper og det efter lang tid. Gigtheste skal holdes regelmæssig i gang, det er det samme med mennesker (inklusiv mig)

    Ikke overbelast, varm godt op og vær sikker på hesten er helt varmet op. tag det i dens tempo og stop hellere for tidligt end at overbelast den smiley tequila blev desværre overbelastet af anden rytter der overtog parten... og kunne derfor ikke rides mere smiley


  • #3   31. jul 2018 jeg har en gammel dreng på 20 med gigt. han rides stort set hver dag, og ingen tror på han er 20. løsdrift, godt foder og rette tilskud, afveksling og varm godt op ssmt skridt godt af.
    En gigthest kan sagtens fungere på hyggeplan med god omtanke!


    profilbillede
  • #4   31. jul 2018 Gigtheste har bedst af løsdrift og motion hver dag - i deres tempo - og så fodre efter gigten - så lidt stivelse og sukker som muligt og så gerne hvidløg- hyben - gurkemeje blandet med sort peber (inflamationshæmmende)

Kommentér på:
gigt og gammel hest

Annonce