{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.488 visninger | Oprettet:

Slid gigt - hest {{forumTopicSubject}}

Hej. Har en hest som har haltet i flere uger nu, og vi har haft dyrlægen ude, som mener at hun måske har slidgigt i venstre forben. Har søgt lidt på nettet og fundet forskellige ting som hjælper mod slidgigt:

Corta vet
Equi mobility
back-on-track (varme bandager)
Også skridt ture hver dag

Men sker der noget ved at give hende de forskellige tilskud mod slidgigt, hvis det nu ikke er slidgigt hun har? -altså mener om der er nogle bivirkninger eller lign.? Der er ret stor sandsynlighed for at det er gigt, da hun også er ved at være en gammel hest(;

Er der andet man kan gøre for at mindske gigten? nogle som har erfaringer med slidgigts heste? og hvor stor er sandsynligheden for at hun kan bruges som ridehest igen, og kan det overhovedet kurreres helt eller vil det altid være der?

Håber i vil svare på nogle af alle mine spørgsmål ;D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slid gigt - hest
  • #3   28. sep 2009 Min har dog kun alm gigt, som måske er gået i sig selv igen smiley men min for noget (kan self. ikke huske hvad det hedder) men det er noget pulver til ledene
    - ingen bivirkninger smiley


  • #4   28. sep 2009 Okay, mange tak for svar ;D
    Giver du dem bare alm. staldbandager på? -med eller uden underlag, og bare på det/de ben der er gigt i eller alle 4 ben?(:


  • #6   28. sep 2009 min har gigt i venstre knæ. jeg har også undersøgt markedet for at finde ud af hvad der kunne lindre det. lige pt giver jeg hende glucosamin og hyben som tilskud i hendes mad hver dag. dette synes jeg dog ikke har givet det helt ønskede resultat, så når jeg har brugt det op, skifter jeg mærke. min dyrlæge sagde at jeg skulle holde mig fra ridebanen og fra volter, da det belaster knæet for meget. der udover skridter jeg stort set kun, da hun ofte har for ondt til andet. skridten er dog helt fin. men engang imellem vælger hun selv en galop når hun har det godt (den er mildere for knæet end trav). jeg har neopren knæstøttere på begge ben, for at give hende noget mere støtte, men også for at tage noget af slaget, når hun "falder" ned og ligger på begge knæ (med mig på ryggen!) dyrlægen ville i sommers erklære hende for uegnet som ridehest, hvis jeg havde hende uanvendeligheds forsikret.. men det har jeg ikke... nogle ville måske mene at jeg ikke burde ride hende, men hun nyder det virkelig. og så længe jeg lytter til hende og lader hende selv styre tempoet, så går det faktisk fint. fik af vide af dyrlægen at hun ikke må blive kold på knæet. dvs ved vask, har hun omslag på knæet, med mindre det har været varmt (sommervejr). ifht back on track, det har jeg ikke ville bruge, da de kun må have det på få timer, pga varmen. men jeg er ikke interesseret i at bage hende. hun har ikke noget på knæet på folden og om natten. hun ved ridning. men overvejer noget "fast" til når det bliver kold vinter. men, generelt så handler det virkelig om tålmodighed og om ikke at have for store forventninger. nogle dage kan du måske ride din hest, andre dage også i andet end skridt og så kan der være dage, hvor den slet ikke kan rides...

  • #7   29. sep 2009 Stine Det er ikke helt rigtigt det du siger med back on track, de skal dog startes langsomt op med dem, altså 3-4 timer i starten og så kan der trappes op så de kan stå med dem hele dagen. Se selv deres hjemmeside.

  • #8   29. sep 2009 Måske du lige skulle finde ud af om den overhovedet har slidtgigt.
    Det kræver en ordentlig halthedsudredelse med minimum røntgen eller ultralyd.
    En dyrlæge der bare kommer ud til dig og "mener nok at det er slidgigt" er desværre ikke godt nok rent diagnostisk.

    Så inden du bruger jeg ved ikke hvor mange penge for præparater med tvivlsom effekt på slidgigt, så burde du nok bruge dem på at få diagnosticeret din hest ordentligt først.


Kommentér på:
Slid gigt - hest

Annonce