{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.140 visninger | Oprettet:

lige blevet 5 år og allerede slid gigt {{forumTopicSubject}}

Min Skønne hest har lige fået konstateret slid gigt!
Det er helt forfærdelig han er lige blever 5 her i december. Han var i røgen for 14 dage siden, nu er billederne sendt til forsikringen for at høre om de vil betale til et forsøg eller om det er slut allerede nu!
Det er bare alt for tidligt!
Hvis forsikringen siger at de ikke vil betale til noget skal han slagtes!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lige blevet 5 år og allerede slid gigt
  • #1   15. dec 2008 Ej, hvor synd !..

    Men hvorfor lige slagtes ?


  • #2   15. dec 2008 ejj....hvor synd?
    ja men hvorfor skal den slagtes og ikke aflivet?


  • #4   15. dec 2008 ja , 5 år er lige tidligt at slagte ham smiley .. sælg ham som skovturs hest eller hyggehest til en ældre dame , som eks ikke kan ride .. de ville være synd ..

  • #5   15. dec 2008 Vil lige siger at min pony døjer med alm. gigt og går "hård" dressur hver dag ! og er konkurrencepony


    Ved ikke hvorsor forskellen er på alm. gigt og slidgigt


  • #6   15. dec 2008 Janni B det er hårdt og skal miste sin hest inden man rigtig er kommet i gang med den, men skal den ikke være ridehest skal den ikke lide så god beslutning

  • #7   15. dec 2008 Han kan ikke trave ordentlig men er alligevel en glad hest!
    Det er en svær beslutning men min holdning er at kan den ikke bruges til alm ridning skal den slagtes!
    Han skal ikke vidre til en eller anden når han nu ved mig allerede er dårlig!
    Han skal slagtes fordi at jeg heller vil have penge end betale for at komme af med ham og så fordi at de bliver aflivet på samme måde!
    Jeg er selv slagter og ved hvordan det forgår så derfor også valget!


  • #8   15. dec 2008 Ork, hvor er det bare synd for jer begge smiley
    Men hvorfor vil du have ham slagtet og ikke aflivet?


  • #9   15. dec 2008 jeg ville også lade den få fred på de evige græsmarker..
    jeg har selv slidgigt og det er smertefuldt kan jeg lige fortælle jer..
    hvis en hest har det ville den ikke kunne bruges til noget og den vil ikke have et godt liv..


  • #10   15. dec 2008 Maria >Team Nørgaard < og Zita H, hvis I har slidgigt, hvorfor bliver I så ikk slagtet eller aflivet xD

  • #11   15. dec 2008 da det besvære ikke er muligt når man er et menneske.
    og det kan jo ikke sammenlignes da jeg bare kan tage smertestillende når jeg har ondt, hvilket hesten ikke kan..


  • #13   15. dec 2008 Jeg synes ikk det er sjovt på den måde.

    Det jeg tænkte på, var jeres måde at sige i selv havde slidgigt, og dermed sagde at hesten skulle aflives. det gav ikk helt mening i mine ører. Måske fordi jeg læste jeres indlæg som om i mente dyr bare var genstande og ikke levende væsner som jer selv.


  • #14   15. dec 2008 SilverFlake
    nej det var nok mere at jeg føler den smerte hesten kan have og muligvis også har. og derfor mener at hvis man kan befri en hest for det ville det være det rigtige at gøre.


  • #15   15. dec 2008 røde og den gule klump smiley G
    Jeg er enig med dig, og jeg vil personligt foretrække aflivning.
    Jeg har altid hørt, at når en hest bliver slagtet, så bliver den skudt i hovedet, og fordi man ikke må sige, at de er døde, bare fordi de er blevet skudt med en bolt pistol, så skærer de halsen over på den.
    Det ville jeg aldrig kunne udholde tanken om.
    Når de bliver skudt, så falder de også meget voldsomt. Benene knækker pludselig sammen på dem.
    Når de bliver aflivet, falder de måske og voldsomt, men meget roligt i forhold til når de bliver skudt.
    Og så bliver de jo hentet af DAKA og brændt, når de er aflivet. Mens de bliver lavet til hestebøffer og sendt runt i hele landet, når de bliver slagtet.
    Det er hvad slagtere, dyrlæger og alle andre har fortalt mig.

    Men jeg har intet i mod folk, der vælger at få sin hest slagtet:) Og jeg synes det er helt fint, at når du, Janni, jo selv er slagter, og ved hvordan det foregår, at det så er det du helst vil:) Når man skal tage sådan et svært valg, som det er at få aflivet sin hest, så skal man få det gjort på den måde, som man selv føler er den bedste:)


  • #16   15. dec 2008 røde hvordan kan du være sikker på at den blev brændt på daka mange dyr der ender hos daka bliver brugt til f.eks. sæbe eller omdannet til andet har været på besøg hos daka

  • #17   15. dec 2008 helen H
    Det har jeg søgt meget på, da jeg selv hørte det. Og det gjorde de engang, men de gør det ikke mere. Der var en eller anden særlig grund, men den kan jeg ikke huske.


  • #18   15. dec 2008 Til Janni

    Rigtig rigtig ærgeligt med din smukke hest, men jeg ville også helt sikkert vælge at give den fred, hvis den ikke kan fungere som en ridehest allerede i dens alder! Men måske heste der er så store som ham genrelt er mere udsatte. Altså belastningen af leddene på en hest der måler 180 er noget størrere end på en der måler 160. Men stadig væk utrolig ærgeligt! Han ser ud til at være en skøn hest (:


    Til alle de andre

    Der er rigtig mange myter om både aflivning og slagtning! Jeg mener at når bare selve måden det bliver gjort på er ok, så er det egentlig fuldstændig ligegyldigt om man vælger det ene eller det andet. Hvad der sker efter selv slagtningen eller aflivningen er jo reelt set ligegyldigt. Om hesten bliver brugt til løvefoder eller solgt som bøffer eller omdannet till vamre på DAKA, kommer jo ud på et, hesten er død! Det vigtige her mener jeg er, at nogle andre får glæde af den energi der går tabt i det hesten dør, uanset om det så er i form af mad, varme eller noget helt tredje (:


  • #19   16. dec 2008 Hej Janni

    Hvor er det bare ærgeligt at en så ung en hest allerede har fået slidgigt. Jeg føler med dig og synes du gør det rigtige, en hest skal ikke gå rundt bare for vores skyld. Jeg håber du finder en løsning med forsikringen og tager det rigtige valg som jeg bestemt tror at du gør.


  • #20   16. dec 2008 slidgigt i en alder af 5år... det da lige voldsomt nok de må da ku sige hva det er kommet a for det kommer ik bare ved a tusse rundt på folden... så enten er han redet meget og hårdt ellers må det være fordi smeden har skoet-beskået ham forkert.. stakkels sig håber min gabbana holder min ride tid ud

  • #21   16. dec 2008 Jeg syntes at nogle af indlægene er lidt underlige!
    Tænk at man går efter rygterne og ikke sandheden!
    Nu er jeg jo inde i den branche med døde dyr og ved så derfor rigtig meget om det!
    Jeg ved når daka kommer og henter de døde dyr rundt omkring er det ALLE dyr på hele ruten der kommer i en bunke de køre jo ikke bare efter en hest!
    Stagtningen er mere human da den ikke skal stikkes i og stille og roligt får en overdosis.
    Når man slagter en hest sker det på et sek.
    Og min holdning er så også at når dyret er død er det lidt lige gyldig bare aflivningen er somm det skal være!
    Hvor har i fået slagtet heste henne dem som har fået gjort det?


  • #22   16. dec 2008 Vores blev slagtet på Fyn, ved ikke præcis hvor da jeg ikke var så gammel. Men fik ham aflivet pga. en skade i bagbenet, og slagteren brugte efter selve slagtningen tid på at vise os skaden, og at det aldrig ville have helet og at den alder vi havde fået oplyst da vi købte ham slet ikke passede.

    Synes det er rigtig rart at de har det overskud! Klart en god oplevelse, hvis man tager situationen i betragtning (:


  • #23   16. dec 2008 Det jeg har hørt om slagtning, det er ikke bare historier og rygter. Jeg har godt nok ikke selv set, men jeg har hørt det fra flere forskellige, som har set det.
    Det er jo smag og behag, hvad man tænker efter ens hest er blevet aflivet. Det kommer jo an på hvordan man er som menneske.


  • #24   16. dec 2008 Er enig med Janni, hvis noget skal vælges, så er slagtning det bedste for hesten (hvis det vel og mærke foregår under ordenlige forhold og ikk lange ture ned til Italien eller lign!).

    Tænk, hesten er et byttedyr, hvor behageligt er det mon for ham at miste bevidstheden ligeså stille, vælte rundt, knække sammen i benene eller lign, han tænker jo sikkert "shit, shit shit, hvad sker der, åhh, nej, der måske står en løve uden for min boks, hjælp jeg kan ikk komme op...paniiiiiiik!"
    Som Janni siger, slagtning foregår over 1 sekund, nej nærmere et milisekund. De når slet ikk at opfatte noget, det er kun os mærkelige mennesker der føler det er mere behageligt at se på den stille og ikk den voldsomme måde/reaktion fra hesten side af.


  • #25   16. dec 2008 Det jeg mener med Italien er, de der lange transporttider, hvor de stakkels heste må stå uden vand og mad, udsultet og rædselsslagen kører de i en uendelighed, DET går jeg ikk ind for, men et skud bag ridehallen (okay, dårligt eksempel...) føler jeg er bedre,

    Men som du selv siger, smag og behag


  • #26   17. dec 2008 Der er nu kommet en afgørelse min stakkels hest skal væk!

  • #27   17. dec 2008 Janni : Det er synd for dig, føler virkelig meget med dig. Min skal nok også aflives, og det vil ødelægge mit liv.
    Så synd for dig ! :'/


  • #28   17. dec 2008 janni: føler med dig!

  • #29   17. dec 2008 Janni: Æv hvor er det trist at høre, føler virkelig med dig. Men husk på at du gør det for hans skyld! Se videoen: http://www.indigo.org/rainbowbridge_ver2.html
    ^^ Den er enormt sød og trøstende (:


  • #30   18. dec 2008 hvor er det trist, men han får det bedre når han kommer på de evige græsmarker. Men føler virkelig med dig.

  • #31   18. dec 2008 ja det bliver meget nemmere når han er væk det er sådan en mærkelig følelse når man ser på ham hver dag og samme tid ved han skal væk!


  • #32   18. dec 2008 Føler virkelig med dig! Jeg har prøvet det, og selvfølgelig er det ikke rart, men man skal jo tænke på, for hvis skyld hesten lever. Og hvis det bedste for den er at komme på de evige græsmarker, så er det det man må gøre, når man elsker den. Men jeg ved hvor hårdt det er! Føler virkelig med dig!:(
    R.I.P


  • #33   18. dec 2008 Stakkels dreng, RIP!! smiley

  • #34   19. dec 2008 Føler med dig. Jeg har i august måtte aflive min hoppe på 12 år. Hun havde slidgigt, men blev aflivet da hun fik en stor flænge i det ene forben der havde revet seneskeden over.

    Hvis jeg nogensinde for en hest der for konstateret slidgigt igen, så bliver den altså aflivet noget før! Det skal den ikke trækkes igennem. De har altså helt 100% mere ondt end vi tror. Da min hoppe stod med åben flænge på det ene forben som jo helt sikkert måtte være smertfuldt gik hun stadig og græssede og gik faktisk ikke meget værre end på hendes dårlige dage med gigten. Ikke noget med at gå som hyggehest som min gjorde i nogle måneder aldrig igen!

    Det er altid svært at sige farvel til dem man holder så meget af. Men det er helt sikkert den rigtige beslutning! Trøstekram herfra.
    Og husk han får det kun bedre på den anden side af regnbroen!


Kommentér på:
lige blevet 5 år og allerede slid gigt

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce