{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  alternativ til hø
  • #1   13. aug 2018 vores får frøgræs, som supplement for deres wrap for at have wrap til hele sæsonen, har vi måtte sætte dem ned i wrap, derfor får de frøgræs og hø udover

  • #2   13. aug 2018 Vores får også frøgræs som supplement til deres hø og wrap smiley

  • #3   13. aug 2018 Mine får frøgræs. Frøgræsset er næsten som hø i år.

    De får også hø.


  • #4   13. aug 2018 ok. hvem forhandler det. kan ikke finde det hverken i landogfritid eller danishagro.

  • #5   13. aug 2018 Mine heste bryder sig ikke om frøgræshalm - så de får vårbyghalm.
    Men da begge dele jo er halm, så er der også mangler på frøgræs-/ alm halm - jeg har set priser på frøgræshalm som er helt ude i hegnet, nok fordi folk tror det ikke er halm, fordi det ser mere grønt ud.
    Frøgræshalm købes de samme steder, som hvor du ellers købe grovfoder.

    Hvis du vil købe noget fiberholdigt foder så skal du kigge efter Roepiller, fiberpiller eller grøntpiller, som kan fåes i den lokale foderstof i sække.

    Mvh Charlotte


  • #6   13. aug 2018 ok, vil jeg prøve. ved ikke lige om jeg kan finde vårbyg men så bare byg. hvedehalm er jeg ikke så meget for.

  • #7   13. aug 2018 Jeg har fået frøgræs i år.. Og tig hul på den første Balle i går, og vil sige at det er mere lækkert end noget af det hø jeg havde sidste år.

    Da jeg hverken har almindelig hø eller wrap, får de lucerne i deres foder og ekstra vitaminer/mineraler.
    Man må jo være lidt kreativ i disse tørketider:-)


  • #8   13. aug 2018
    Det kommer an på om du skal erstatte hø/wrap eller om du skal supplere.

    Hø/wrap kan ikke erstattes af halm eller frøgræs. En del frøgræs er godt i år, men for at vide hvordan det ligger fordøjelses mæssigt, så kræver det en analyse.

    Når man bruger halm og frøgræs, skal hesten stadig ha' hø/wrap hver 4 time, for at neutralisere mavesyren da halm/frøgræs ikke har samme effekt pga. manglende fordøjelighed.


  • #10   14. aug 2018 Altså... alt, hvad der kan sammenlignes/erstatte hø og wrap, er jo ligeså meget en mangelvare i år. Du kan ikke give krybbefoder i stedet for stråfoder - men det kan blive nødvendigt at give halm i større eller mindre grad, og så er det en klar fordel at supplere med noget fiber i krybben.
    Alternativt kan der købes grovfoder i udlandet.

    Men nu kommer der jo en del vand (vi har fået 74 mm siden fredag), så mon ikke vi når at få et sent slæt? Det kan man jo håbe smiley


  • #11   14. aug 2018 ja jeg håber. halm skulle der også være mangel på.

  • #12   14. aug 2018
    Nana - Ja netop i år kan kvaliteten være bedre, som du selv har set på en analyse - men jeg ville ikke turde erstatte hø med det, uden jeg havde en analyse på at det netop var sådan det forholdt sig.

    Det er lidt noget møg, hvis man en hel vinter erstatter hø med frøgræs, der fordøjelighedsmæssigt ligger imod halm.

    Jeg har ikke forskning på det - men i gruppen Hestefoder og Tilskud på facebook, er der en del der ved mere end mig, på et mere nørdet plan. Jeg mener der findes en database over de analyser der er kommet ind, et sted - men ellers tror jeg ikke som sådan forsker i det, andet end man kender måden frøgræs laves på og af erfaring ved hvad de oftest indeholder.

    Fordi frøgræs er så triggy uden en analyse kan man heller ikke bare give en forfangen hest det, da det kan indeholde lige så meget og måske mere sukker end hø/wrap.

    En jordbrugsteknolog beskriver lidt her:
    https://dangro.com/vinterfodring-starter/

    Og noget mere om halm og frøgræs
    https://www.everhorse.dk/nyhedsarkiv/Halm-og-fr%C3%B8gr%C3%A6s-kan-ikke-erstatte-grovfoder


  • #13   14. aug 2018 Jeg tror det som er størst problem i år er, at der er nogle grovfoder opkøbere, som sælger frøgræshalm som wrap/hø - hvis man ikke ved hvad frøgræshalm er, så kan man let blive forledt af at det SER lækkert ud, grønt ect - men inde i sit hoved skal man tænke halm ikke hø.

    Når det er sagt, så er det da ganske ønskværdigt, at vores heste får analyseret hø i afvejede mængder præsis på klokkeslæt med 4 timers mellemrum dag og nat.
    Virkelighedens verden er ofte en anden - andet end hvis man har mulighed for at smide en bigballe hø/wrap og lade dem æde af 24/7 - og ofte vil du se de heste have nogle andre problematikker i deres helbred, så man bytter bare det ene ud for det andet.

    Desuden så er der altså nogle som får problemer i år med måske at kunne få fat i godt hø/wrap. En del har fået fat i hvad de skal bruge, men hvis du som mig har fået lige præsis det antal du skal bruge, og det så viser sig fx uheldigvis at wrappen er dårlig, så bliver det er problem. For det bliver næppe det store, jeg tager den tilbage i år, når man er blevet tvunget til at købe fra leverandører 1-2 timers kørsel væk.

    Derfor er det helt relevant, at spørge ind til hvordan man kan “fiber-booste” en dagsfodringudover grovfodret - og står man opstaldet et sted, hvor de fx kun tilbyder 6 kg/hø/dagligt, hvilket er meget normalt i mit område, så kunne man jo som ejer bruge fx Roepiller/grønpiller/fiberpiller som et “tak for rideturen” måltid, og derved øge andelen af fiber i kosten.

    Og skæres der helt ind til benet, så skal hestene nok også overleve en vinter på mager kost med frøgræshalm og halm som grovfoder - du øger bare risikoen for kolik, mavesår og helbredsproblemer maksimalt.

    Mvh Charlotte


  • #16   15. aug 2018 der skulle være åbnet op for at der må slåes brakmarker. så kan man jo risikerer der er alt muligt i som måske er mindre godt for heste.
    men tror det må blive nogle grass måske med olie eller snittet kunsttørret hø og så blande det med byghalm. men håber naturligvis stadig på, at der dukker noget hø op fra i år. gammelt hø er der jo heller ikke meget ved.


  • #17   15. aug 2018 Du kan godt skaffe hø. Hvis du er villig til at betale for det.

  • #18   15. aug 2018 det er kun lykkedes at finde noget hos store leverandører som fx. knardrupgård men så er det kun store læs, og de er også ved at løbe tør for dansk hø.

  • #19   15. aug 2018 På facebook sælger stråmanden eller hestewrap. Men det koster. Der er en del flere på facebook. Men igen så koster det.

    Jeg regner med og bruge 1500 kr på grovfoder til min ene her til vinter for 15 kg pr dag. Sådan er det bare.


  • #20   15. aug 2018 Og de levere også uden det er kæmpe læs.

  • #21   16. aug 2018 ja, det nærmer sig 4 kr. pr. kg. plus levering. fx. vil stråmanden have 4000+moms for et helt læs.

  • #23   16. aug 2018 ja

  • #26   16. aug 2018 har ikke set den, da jeg helst vil have hø. wrap synes jeg er for risikofyldt.

  • #27   16. aug 2018 men kan jo prøve det gamle hø. troede bare ikke der var noget næring i det efter ½-1 år.

  • #28   16. aug 2018 Næringsindholdet falder og der er en stor risiko for det er dårligt.

    Og ja det koster. Regn med 3-4 kr til vinter. Det er bare prisen. Det er det jeg regner med.


  • #30   16. aug 2018 ja hvis man kan det.

  • #31   16. aug 2018 Prøv du og skaf hø på fyn til under 2 kr kiloet smiley Især hvis du bruger ad libitum til mere end en.

    Jeg kan sagtens forstå priserne. Folk ofte gerne mange mange på dyrlæge, sadel og andet men give penge for hø. Næ det vil folk ikke.

    Jeg gad ikke gå ned i løn fordi udbyttet er dårligt et år. Så det kan jeg godt forstå landmændene ikke gider heller.

    På Fyn mangler der bare en del.

    De annoncer der er på gul og gratis er efter hvad jeg kan hører udsolgt når man ringer. Så det er fint og linke til det men det duer kun hvis det ikke er udsolgt.

    Så jeg betaler gerne dyrt for grovfoder her til vinter. Jeg betaler gerne for så meget andet og dyret skal ikke mangle eller skæres ned.


  • #33   16. aug 2018 Jeg har rettet det.

    Når man har fået halvdelen af det ind man plejer så kan prisen ikke forblive det samme.

    At det kan skaffes i jylland er en ting men med fragt ender det på 3-4 kr kiloet alligevel.


  • #34   16. aug 2018 ja det er nok prisen de fleste steder. tror de følger hinanden. men levering er dyrt og kun få gider, når man bor i en blindtarm på udkantsdanmark.

  • #35   16. aug 2018 Vil man betale så kan man få alt.

  • Marlene S
    Marlene S Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #37   16. aug 2018 Aspero fra Agrobs. hvis man ikke har meget hø, kan man give dette, fx 1/2 kg to til tre gange dagligt, bare som eksempel. Du kan også give mere eller mindre, alt efter hvordan situationen ser ud. Og så hø/halm/græs/frøgræs forresten.
    Aspero indeholder mere end 60 forskellige urter og græsser, så udover at være rig på mineraler og sporstoffer, så nærer artsdiversiteten tarmen, og giver god fordøjelse.
    smiley Ellers vil jeg komme med et kreativt bud, Lyng ! Meget sundt også. Man kan vist skaffe det i baller, det forsøgte vi selv på et tidspunkt....


  • Janne A
    Janne A Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 1
    #38   16. aug 2018 Du kan jo evt. flytte hesten, til et sted hvor der er hø, wrap og halm frem til næste høst. Vi har da fået lovning på levering i hele perioden til der er høstet til næste år

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #39   17. aug 2018 Husk bare på, at ved at erstatte hø og wrap der græsprodukter med højt proteintal med frøgræshalm eller byghalm der er proteinfattigt, skal hesten have tilført den manglende protein på anden måde.

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #40   2. nov 2018 Græsprodukter: frisk græs indtaget på fold, hø eller wrap er mig bekendt de eneste produkter der kan anvendes som fuldfoder til heste.

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #41   23. mar 2019 Hø og Wrap er gode fodermidler og kan bruges som fuldfoder. Men det skal være friskt. Høet må ikke (grundet dårlig bjergning) være befængt med støv - og slet ikke med skimmelbakterier. Brug din lugtesans, når du køber!

Kommentér på:
alternativ til hø

Annonce