{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.163 visninger | Oprettet:

Alternativ til hø {{forumTopicSubject}}

Min ismule har haft en omgang forfangenhed her sidst på vinteren og har siden da levet af hø, halm (havre/hvede) og roeaffald (HP pulp) samt vitaminer og mineraler og lidt linamix for at han ikke skal forsvinde ind til skind og ben.
Nu er det desværre sådan at resten af høet fra sidste år er ved at være skimlet i større eller mindre grad og det egner sig derfor ikke længere til hestemad.
Han spiser kun omkring 2 kg dagligt selvom han har fri adgang til det, så det udgør ikke en kæmpe del af hans foderindtag.

Han er til den slanke side, tynd uden at være mager og har været det hele tiden. Det er noget bøvlet med en tynd hest som skal fodres forsigtigt på grund af forfangenheden. smiley

Er der nogle der har ideer til hvad man kan gi ham der kan fungere som strukturfoder og gi ham lidt at leve af som erstatning for høet?

Er lucerne en mulighed hvis man kan finde en udgave uden melasse?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alternativ til hø
  • #1   21. maj 2010 * Han spiser kun omkring 2 kg <b>hø</b> dagligt selvom han har fri adgang til det, så det udgør ikke en kæmpe del af hans foderindtag.


  • #2   21. maj 2010 http://www.forfangenhed.dk/Forfangenhed.htm
    Her står alt hvad der er vær at vide om en forfangen hest. Skrevet af de bedste agronomer og dyrlæger i DK, når det kommer til fodring af heste. Du han fodre med alt, som ikke indeholder sukker og stivelse. Lucerne med olie er godt som kraftfoder til en forfangen hest, som skal ta' på. Ved siden af kan du så gi' halm.


  • #3   21. maj 2010 Lucerne fåes uden melasse. Bl.a. Dangrønts Alfalfa.

  • #5   21. maj 2010 Wrap, kunsttørret græs og så er det nu du kan få billigt hø, der skal jo ryddes ud inden de nye slet skal ind smiley

  • #7   21. maj 2010 få fat i andet hø?

    Det kan da ikke være umuligt at få fat i noget andet hø?

    hø med svamp, er som du siger bestemt ikke egnet til hestemad. Jeg er i tvivl om, hvorvidt du alligevel fodre med dette, hvoraf han derfor kun spiser 2 kg.?

    Husk at svamp er meget mere end det du kan se.

    Spiser han mere hvis du skyller hans hø (hø uden svamp)?


  • #8   22. maj 2010 Selvfølgelig fodrer jeg ikke med skimlet hø. Det hø der er brugt indtil nu er det der har været inderst i stakken, men nu er der efterhånden kun de yderste baller tilbage, som har en anelse skimmel i de kanter der har været på ydersiden af stakken.
    Og skyllet hø er nu ikke uden svamp. Vandet lægger jo bare en dæmper på spredningen af sporer, så høet ikke længere støver.

    Jeg synes det er meget svært "bare" at købe mere hø, da der, de steder jeg kan finde i nærheden, ikke er lavet foderanalyse på høet. Og jeg skal helt sikkert ikke risikere at fodre ham med hø med for højt sukkerindhold, så kan jeg jo lige så godt bruge pengene på aflivning istedet for hø.

    Wrap er ikke en mulighed, da han ikke kan nå at spise en balle inden den bliver dårlig i dette vejr.
    Jeg synes tit det kunsttørrede hø, er af en meget god kvalitet, altså med for højt sukkerindhold, så det er heller ikke lige øverst på min liste..

    Jeg kan helt sikkert godt finde noget rimeligt billigt hø af den ønskede kvalitet et eller andet sted i landet, men hvis jeg skal betale en formue for at få det fragtet kan det ikke rigtig hænge sammen. Jeg skal jo kun bruge en håndfuld baller, da vi får et nyt slet hø af den ønskede kvalitet (groft ugødet enghø) inden for de næste måneder.

    Tror jeg lige vil prøve at tjekke op på nogle af lucerne produkterne og se om de giver mening og ellers må jeg jo på jagt efter noget groft og næringsfattigt hø..


  • #9   22. maj 2010 Jeg skulle lige være sikker. Det er ikke møntet på dig, jeg har bare set mange der tror, at hvis de lige fjerner det mug de kan se, så er resten helt fint, hvilket jo ikke passer, da det også er spore i det hø ved siden af, selvom det ses mindre tydeligt (i samme bundt).

    Det med vandet, er ikke for at fjerne svampen. Det kan man som du siger jo ikke. Det jeg skrev i parentetes var fordi jeg mente at det netop skulle være hø uden svamp, så andre medlæsere ikke tror de kan vaske svamp væk.Min hoppe kan bedst lide sit hø når det er vådt, så spiser hun mest. Derfor foreslog jeg, at du vandede høet, hvis du kun kan få ham til at spise 2 kg hø dagligt.

    Det hjælper selvfølgelig ikke hvis du løber tør og skal indspise ham på andet foder inden dette.


Kommentér på:
Alternativ til hø

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce