{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
833 visninger | Oprettet:

Studie og hest (økonomi) {{forumTopicSubject}}

Alle jer der er på SU og har hest, hvordan får i det til at hænge sammen økonomisk? For mig vil det ikke være et problem at have råd de næste to år, da jeg har sabbatår, men derefter skal jeg tilbage på SU med deltidsjob og en husleje der skal betales.

Hvordan ser jeres hverdag samt budget ud med hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Studie og hest (økonomi)
  • #1   26. aug 2018 lav en god opsparing og lig lidt til side når du kan. så kan du altid tage fra den.

  • #2   26. aug 2018 Find et studiejob smiley Og så kræver det selvfølgelig, at der er balance mellem husleje og opstaldning. Dyr husleje og dyr opstaldning vil nok være et problem smiley Så det er med enten at have en lidt billigere husleje eller en lidt billigere opstaldning smiley

  • #3   26. aug 2018 Anna- læs. Hun kommer på SU og et deltidsjob.

  • #4   26. aug 2018 Lav et realistisk budget.
    Både for dig selv, men også for dit hestehold.

    Der er nogle der kan. Men også mange der ikke kan.
    Men - nu er det 10-15 år siden jeg studerede, jeg havde et rigtig godt studiejob, relativ billig københavner lejlighed - og ikke en chance for at genoptage ridning dengang.

    Men hvis du bor i provinsen i studieårene er studie boliger langt billigere.
    Hvis du bor nær mors kødgryder og kan klare transport med en cykel, så hjælper det på husholdning transport.
    Og ikke mindst - drop ferier og arbejd fuldtid, når andre tager ud at rejse. Og deltid resten af året. Det kræver at du melder SU fra i et par måneder hvert år, ellers skal du betale SU tilbage.
    Så kan du måske få det til at virke ift budget.


  • #5   26. aug 2018 Ikke mindst - husk at dine studieår for de fleste er de år i livet, hvor de er absolut mest fleksible.
    Hvis du har skemalagt undervisning 10-15 timer pr uge, selvstudium ca 20 timer pr uge, arbejde 3x7 timer pr uge - så har du måske 50 timer pr uge, men du styrer i udpræget grad selv hvornår du lægger dine timer.
    Og du kan ofte skære en "arbejdsdag" over, som det passer dig.
    Du kan måske have forelæsninger 10-12, ride og senere læse lidt før en aften vagt 15-23.
    Og næste dag forelæsninger 10-14, ud til hest, hjem og læse.
    12 timers arbejde den tredje dag, en ven ser til hesten. Du når derfor at spise derhjemme.
    Og så kører den.

    Senere i livet er du enormt budget af mødetid, arbejde nonstop mens du er på job. Vil du have børn, skal de hentes, have mad, leges med, i bad, puttes...
    Du får aldrig så meget frihed igen som i studieårene, derfor kan du arbejde mere i de år. Fordi du selv styrer det.


  • #6   26. aug 2018 Det læste jeg godt - men mente bare, man i hvert fald skal holde fast i sit job smiley Det er jo den eneste måde at få råd til det - ved at tjene penge smiley

    Jeg har 15 timer om ugen ved siden af mit studie. Og det fungerer faktisk helt OK smiley


  • #7   27. aug 2018 Jeg havde hest og en andelslejlighed i indre København mens jeg læste. Jeg arbejdede 20 timer om ugen og havde lidt SU lån og jeg manglede bestemt ikke noget imens. Så det kan sagtens lade sig gøre hvis man vil.

  • #8   27. aug 2018 For mig handlede det om at kigge nøje på mine prioriteter.

    Jeg gik på kompromis med bolig, boede småt, gammelt og slidt. Jeg arbejdede røven ud af bukserne ved siden af studiet for at tjene ekstra og cyklede rundt til alt så jeg ikke brugte penge på transport. Madplan var der nærmest ikke noget af, jeg spiste det jeg have i køleskabet og havde fx aldrig 2-3 slags pålæg eller flere slags frugt/grønt, fordi jeg vidste jeg ikke kunne nå at spise det før det blev for gammelt. Spiste gryderetter med rester fra køleskabet, frøs det ned eller spiste det samme 3 dage i træk. Jeg kiggede mine ting igennem hver gang inden jeg købte noget nyt, for at sikre mig jeg ikke kunne bruge noget af det jeg havde i forvejen?

    Hestens opstaldning og min bolig kostede det samme, også sørgede jeg bare helt generelt for at hesten var mit frirum. Aftalen med mig selv var, at hvis jeg kom til et punkt hvor jeg arbejdede så meget ved siden af for at få økonomien til at gå op, at jeg ikke kunne nå i stalden 5-6 gange ugentligt, så var det ikke længere det værd.

    Det positive var klart at mængden af arbejde, studie og hest gjorde det nærmest umuligt at overveje at bruge penge på andre fornøjelser - der var ikke flere timer i døgnet smiley


Kommentér på:
Studie og hest (økonomi)

Annonce