{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.305 visninger | Oprettet:

Min 21-årige vallaks skavanker - fejler han noget alvorligt? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har søgt nettet tyndt for diverse skader, diagnoser og sygdomstilstande til når ens kære hest ældes og viser tegn på "at være blevet gammel". Desværre uden at blive rigtig meget klogere.
Imorgen ringer jeg til min dyrlæge og beder hende komme og tjekke ham, men hvis nogle af jer, som læser resten af dette oplæg og tænker "Hey, det har jeg også oplevet og...", eller "Jeg er sikker på, at ..... ville hjælpe" så skriv endelig!
Kort sagt leder jeg efter råd fra folk, der har været i samme situation eller på anden vis kan genkende symptomerne nederst.

Jeg har haft min hest i snart 14 år, så man kan vel roligt sige at jeg kender ham, hans bevægelser, hans sind og hans smertetærskel temmelig godt. Det jeg har oplevet over denne sommer er, at han i højere grad end før har vist tegn på stivhed både i ben, ryg og nakke.
Vi rider skovture 2-4 gange om ugen, og er én gang hver 14. dag på ridebanen, for lige at lave lidt balance- og smidighedsøvelser.
Han har gået på døgnfold fra maj og til nu, men kommer snart i boks og står inde om natten.
På den måde lever han ikke et specielt krævende pensionistliv, og jeg kan tilføje at siden jeg fik ham i 2005, har han manglet fremdrift i dressuren og været en hest, der altid har set lidt stivbenet ud. Dengang troede dyrlægen at han havde spat i bagbenene, men ved røntgen viste det sig at han havde rigtigt gode ben (altså i 2005)

Nu skriver jeg jo, at han over sommeren har vist disse stivhedstegn, og derfor fik jeg også vores dygtige kiropraktor/massør "Wayne", til at komme og pille lidt ved ham.
Han sagde, at han ikke fejlede noget som helst andet end at han vejede for meget (græsvom). Rundt regnet har han vel nok været overvægtig siden han var 9 år (nu 21), men aldrig - i følge mig - uforsvarligt overvægtig.

Nu kommer vi til de reelle symptomer, og her vil jeg bede jer huske at jeg har kigget på nettet samt lånt E-bøger, der kan fortælle mig noget om de ting, som jeg tænker kan være skyldige, men derfor vil jeg meget gerne høre fra jer, hvis i synes der ringer en klokke..

SYMPTOMER
- Når han står stille og skal dreje skarpt til højre eller venstre, så vender han ikke hele kroppen i fremadgående retning, istedet bakker han nogle skridt og laver så noget der minder om en bagpartsvendning. Det ser meget stift ud.
- Snubler meget, både på tur og på bane
- Overfladiske foldskader er længe om at hele
- Virker meget sløv og afslappet (undtagen når der er fare på færde)
- Fedtet har sat sig anderledes end det plejer, ikke tydeligt eller meget, men i højere grad ved krydset og halen.
- Har i perioder meget snavs i tissemanden og kan være helt fedtet i pelsen omkring kønsdelene.
- Kan i momenter være halt, både på banen og på tur men ikke vedvarende så man kan se hvilket ben han halter på.
- Har dårlig balance og specielt venstre volte.
- Er begyndt at galopere på to spor, primært i højregalop, hvor bagparten svinger ind mod midten og forparten forbliver i sporet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min 21-årige vallaks skavanker - fejler han noget alvorligt?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   21. okt 2018 wobler/slinger

  • #2   21. okt 2018 Hvad ved du om emnet?
    Wobler/slinger står der ikke meget om på nettet.
    Henvender det sig ikke primært til meget unge heste samt heste der er højtstillede og langhalsede? Min er ingen af delene.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   21. okt 2018 Celia: Der står ret meget om det på nettet.



  • #4   21. okt 2018 Tak, rullede lige forbi alle oplæg fra heste-nettet og så kom der en del flere og nyere oplæg smiley

  • #5   21. okt 2018 Jeg tænker han med sin stiv og ømhed, samt sværhed ved at dreje godt kunne lyde forfangen - og nej, de behøver ikke have puls og varme hove.
    Rigtig mange heste går rundt og er forfangne men det opdages ikke fordi de ikke har de klassiske symptomer.

    Især når du også skriver den er overvægtig, en anden ting ældre heste ofte også har er cushing - og det kan give spøjs muskel og huld, det samme med EMS. Som jeg også tænker din er kandidat til begge dele.


  • #6   21. okt 2018 Jeg syntes 21 er en rigtig flot alder... Og måske skal du begynde at tænke på om han måske skal herfra på en værdig måde?
    Min gamle vallak blev 21, han var stiv og små-halt i ridehuset, han var altid med på en ridetur lavede gerne passage hele vejen ned af grusvejen:-)
    Jeg valgte at give ham fred tidligt da han havde ofret rigtig meget for mig gennem årene så han skulle her fra på er værdig måde:-)


  • #7   21. okt 2018 Krikken
    Tak for svar.
    Jeg er også i de baner.

    Prinsessen
    Ja, det er også det mine tanker er begyndt at kredse om. Men hvis det hedder sig, at han blot er en gammel, stiv hest som sagtens kan klare 3 år mere med hygge og hensyn, så er det selvfølgelig klart at foretrække.


  • #8   21. okt 2018
    Og med EMS eller cushing følger tit forfangenhed - eller omvendt, heste der bliver/er forfangne har tit EMS eller cushing.


  • #9   21. okt 2018 Hvornår eller hvor længe har han gået med de såkaldte stivhed i ben/krop?

  • #10   21. okt 2018 Han har altid haft stive bagben..
    Stivheden i kroppen har han haft siden maj.


  • #11   21. okt 2018 Okay - uanset hvad så er det slet ikke en skidt tanke at få en dyrlæge ud og få taget nogen blodprøver/undersøge ham i gennem. Hvis der ik er noget at komme efter, så ville jeg nok prøve en anden kiropraktor til at tjekke ham for låsninger/skævheder.
    En ting jeg ville holde for øje, er om han også har gigt.

    Hvordan er hans tænder passet? Forstået på den måde, er det alm dyrlæge som har raspet dem eller en heste tandlæge og har der været noget at komme efter ?


  • #12   21. okt 2018 Har prøvet mange kiropraktorer og massører, og ham her har virkelig udrettet mirakler. Når det er sagt er det selvfølgelig et godt råd med en second opinion.

    Hans mund er velbesøgt, blandt andet i forbindelse med udtræk af tænder for år tilbage og derfor har jeg dyrlæge ude med speciale i tænder til at raspe.
    Må indrømme at jeg ikke har skænket tænderne en tanke, fordi han plejer at reagere meget anderledes når hans tænder har generet ham.

    Jeg føler mig ret overbevist om at han har gigt, men har ikke tænkt det som årsagen til at det nu pludselig vises på denne måde. Hvad tænker du om det?


  • #13   21. okt 2018 Har en 24 årig hoppe som tror hun er yngre. Hun bliver tjekket af dyrlæge, der arbejder alternativt. Bla med akupunktur og kiropraktik. Ikke nyt jeg bruger den behandling til mine heste. De får rettet spændinger og fastlåsninger med godt resultat. Ved forrige behandling føltes det som om hendes bagben sad på kugleled og hun var begyndt at snuble, efter behandling var det væk. Ved ikke om en sådan behandling kan hjælpe din hest. Heste er jo forskellige.

  • #14   21. okt 2018 Gitte R
    Spændende. Du er fra Fyn, hvem bruger du til disse behandlinger?


  • #15   21. okt 2018 Tove Due fra Faaborg. Hun tager også rundt i landet. Du kan google hende. Er rigtig glad for hendes behandlinger. Håber at kunne holde min hest mobil længere tid ved dette.

  • #16   21. okt 2018 Gigt kan han sagtens have udviklet igennem årene, grunden til at jeg tænker gigt og låsninger/skævheder, er netop den måde han bevæger sig stift og ik drejer skarpt fremadgående, er halt på forskellige ben on off, snubler, har dårlig balance, sløv/træt, galopere på to spor.
    Skulle der skyldes gigt, så kan man gøre noget ved at lindre smerterne og udviklingen. Men han kan fejle mer end én ting, så din tanke med at få dyrlægen ud, synes jeg lyder fornuftigt og tag evt blodprøver for at se om der er noget som forklare hans træthed, her tænker underskud af vitaminer og mineraler pga alder. Det rart at få tjekket hesten af dyrlægen og se om der er noget som forklare det du oplever, før man evt tager kiropraktor ud.


  • #17   22. okt 2018 Det er ikke min mening at komme her og være den pessimistiske, men går du ind i et halthedsudredningsforløb er der nogle ting du skal gøre klar for dig selv. Det kan hurtigt ende op i 10.000kr+ og også uden at man har fået et konkret svar. Det kan være en langtrukken process(både for hest og ejer), med røgten, blokader, ledbehandlinger m.m. Det er en god idé at når du har fået dyrlægens umiddelbare vurdering at du gør det klart hvor mange penge du vil bruge og hvor langt du vil gå, din hest er trods alt 21. Meget ældre end gennemsnitsalderen og har haft et godt langt liv allerede. Jeg siger ikke jeg synes du ikke skal prøve for selvfølgelig er det værd at få en vurdering og måske er det noget der kan relativt nemt forbedres og så er det jo at prøve det, men jeg ved, da jeg lige nu står et sted med en hest der også er 20+ og som for tiden er on/off halt, hvor når dyrlægen er ude at de ikke kan finde noget, hvor frustrerende det er for ejeren ikke at have noget konkret faktuelt at gå ud fra, og det er der jo ikke 100% garanti for man får selvom man bruger mange penge på udredning
    Lidt lidt at tænke på ved jeg godt


  • Tanya V
    Tanya V Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 96
    #18   22. okt 2018 Jeg kan ikke byde noget mht. symptomerne som sådan. med der hvor jeg plejede at ride part red jeg 2 heste omkring de 20 og min underviser på stedet ville altid minde mig om at jo ældre de blev jo vigtigere var det at de komme ud og rides hver dag for at holde kroppen i gang (ligesom gamle mennesker), og her mente hun ikke bare fold men let dressur og skovture. hun har selv dressurheste som stadig rides på mb/ma niveau og er 20+. smiley måske det kan hjælpe med stivheden på den lange sigt smiley

  • #19   22. okt 2018 De to øgler jeg har er også et par gamle drenge, dog kun 18 begge to. Traveren rider jeg på dagligt, og har gjort det de seneste to år, så den mærker jeg ikke alderen på.

    Den gule er blevet forsømt lidt mere hvad ridning angår, og den her sommer har også været hård ved stofskiftet, kan jeg mærke. Han blev lidt stivbenet og gammel at se på... Det var jeg meget ked af. Det hjalp jeg tog ham på stald, så han kunne få en stabil fodring og ordentlige mineraler. Dermed har jeg forpligtet mig til at ride ham, og samtidigt havde jeg meldt ham til stævne, og det har hjulpet rigtigt meget. Det at komme af sted til rideskolen og ud til stævne og dyrskue har virkelig motiveret ham, så vi fik bøjet alderskurven af, og han er kommet til sig selv igen.

    De trives ikke på døgnfold længere, det har jeg måtte erkende. Det er for koldt om natten, selv for norbaggen. Alligevel skal de være klippet, så de ikke sveder indenfor, de står i en isoleret stald med varme. Jeg prøver mig frem med det, og gør hvad der ser ud til at virke smiley


  • #20   22. okt 2018 Jeg tænker umiddelbart forfangenhed og begyndende gigt.. Min første pony måtte i himlen i en alder af blot 14 ca. netop pga. svær forfangenhed og gigt. sandsynligvis grundet overvægt det meste af livet.

    Hun havde mange af de samme symptomer som din. Hun kunne klare sig i 1 års tid på glucosamin og godt tilpasset foder. derefter gik det ned ad bakke.. vi fik i samråd med vores dygtige dyrlæge lagt blokader og for hver gang kvikkede hun lidt op, kun for at få det endnu værre. Vi valgte at give hende fred efter ca. 1 1/2 år, hvor alt blev prøvet.. desværre var Donnas krop mere ødelagt end hvad både vi og dyrlægen nogensinde kunne have forestillet os smiley

    Jeg håber ikke du og din hest skal igennem det samme, men snak da med dyrlægen om det, når hun alligevel kommer ud smiley


  • #21   25. okt 2018 Min dyrlæge (frijsenborg dyrlægegruppe) har noget som hedder aniplan. Her betaler man et fast beløb hver måned, og sparer en del penge.
    I den aniplan for gamle heste, er også en blodprøvetagning og analyse af PPID (cussing) og EMS (sukkersyge).
    Min fjordhest på 18 år fik på den måde konstateret, at hun har begge dele. Hun får nu medicin og har det fint.


  • Inge S
    Inge S Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
    #22   25. okt 2018 Ikke fordi jeg har meget erfaring med heste, har kun haft egne heste i 12,5 år. Men de var og er gamle. Min ene shetter havde cushing og hovbens rotation, nu blev hun ikke redet, men arbejdet med fra jorden. Hun kunne virke meget stiv og i samråd med dyrlægen valgte jeg aflivning. Den anden shetter jeg havde samtidig, var osse en ældre dame. Hun var engbrynstig/ for store lunger. De blev begge aflivet, i stedet fik jeg en New Forest vallak på 21 år. Han fik sære idéer i vinter, bla reagerede han voldsomt på små lyde / fodertøndens låg gav et smæld. Det plejede han kun være glad for, men nu virkede han nervøs. Han var så blevet 26 i mellemtiden, og da han var nervøs, sparkede han efter både mig og hoppen. Igen valgte jeg i samråd med dyrlægen, at aflive.

  • Pernille S
    Pernille S Tilmeldt:
    mar 2010

    Følgere: 1 Heste: 1 Svar: 4
    #23   25. okt 2018 Få testet for PPID og EMS. Lige nu er laboratoriets test gratis, så det er kun din dyrlæges pris for selve blodprøven, der koster. Her kostede det under 500 kr.! De symptomer, du beskriver, kun meget vel passe med een eller begge disse lidelser, og er det tilfældet, kan han få rigtigt meget livskvalitet tilbage alene ved vægttab og kostomlægning til sukker- og stivelsesfattigt. Medicin er ikke altid nødvendig.

  • #24   25. okt 2018 Min forhenværende havde stivhed og periodisk halt og snublede. Det startede da han var ca 20. Dyrlægen kunne ikke gøre noget da han var ok når hun var der. Brugte meget tid på nettet både indenrigs og udenrigs. Der stod meget om sadeltryk på mange sider bla at de aldrig er ens i muskler. De ændrer sig hver dag. Og jeg endte med at købe en bomløs sadel . Han blev som ny. Og jeg red ham let ude til han blev 27. Måske det kan hjælpe dig. Jeg købte hos naturhesten, og mener de har låne /prøve sadel. God bedring og lykke til.??

  • #25   25. okt 2018 Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at se billeder af hovene. Lang tå kan give nogle af de symptomer du beskriver. Tag billeder helt nede ved jorden fra siden, forfra, bagfra og under bunden. Husk at rense hoven først smiley (send evt. over messenger)
    Hvis du vil prøve en billig løsning for led/gigt, vil jeg forslå at du prøver Innordics produkt Strong Joint.
    Kranie-Sakral Terapi kan måske også gøre noget. Jeg behandlede engang en hest som havde været udsat for rollkur og den havde haft kiropraktor af flere omgange. Kiropraktor havde sagt til ejer, at der ikke var mere at komme efter i nakken men jeg skal love for, at der var noget at komme efter.

    Mvh. Søsser Lund
    Barfodshest Hovtrim og Kranio-Sakral Terapi


  • #26   25. okt 2018 Tusind tak for alle jeres rigtig gode svar. Vi er i gang med "udredningen" sammen med dyrlægen og venter resultatet af PPID og EMS.
    Jeg har grublet meget over at alle de symptomer min hest har, matcher meget godt hvad det vil sige at blive gammel. Såfremt han har en af delene (eller begge) vil jeg vurdere behandlingsforløbet og medicinbehovet. Er det noget der reducere hans livsglæde ligesom jeg synes cushingmedicinen kan (som fx manglende appetit, muskelsmerter og svingende humør) vil det være for en kort prøveperiode og absolut suppleret med en nøjsom foderplan. Men det skal ikke trækkes i langdrag, og jeg har øje for at man skal stoppe imens legen er god for ham.
    Såfremt andre også skulle falde over denne problematik med deres hest, vil jeg skrive resultatet af prøven samt det efterfølgende forløb. Forhåbentligt vil det give opklaring for andre.


  • #27   25. okt 2018
    Der findes både en facebook gruppe med EMS/PPID heste og der findes en der hedder " hjælp- min hest er forfangen " - den har også EMS/PPID folk i, fordi de to ting tit hænger sammen.
    Måske du kan få hjælp der, nogen der har oplevet noget lignede.


  • #28   26. okt 2018 Jeg vil tilføje gigt og/Eller spat pga den snubler. En røngten kan vise det

  • Pernille S
    Pernille S Tilmeldt:
    mar 2010

    Følgere: 1 Heste: 1 Svar: 4
    #29   26. okt 2018 Det lyder som om, du er på helt rette vej. Manglende fremdrift, pelsproblemer mv., som du beskriver, er alm. PPID-symptomer, og 'bagpartsvending' tyder på aflastning af forben/-hove pga. smerter. PPID menes jo at forekomme ved hver 5. hest over 15 år. Rigtigt meget held og lykke. Håber du får et godt udfald (PS. Jeg står selv med en 'uklar' PPID-hest, som dog er medicinfri endnu efter foderomlægning, tilbage i let ridning og har fået sin livsglæde tilbage)

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #30   26. okt 2018 Hej Celia P. Jer er lidt mere optimistisk end nogle af de andre. 23 år er jo ingen alder på en hest. En anden har allerede nævnt forfangenhed. Nu skriver du ikke noget om hvad du fodrer med. Eller hvor stor din hest er. Så jeg vil rådgive lidt bredt.
    Du nævner stivhed og halthed som skifter på forskellige ben. Du nævner lettere overvægt. Forfangenhed opstår ved for proteinrig fodring. Derfor vil jeg anbefale dig forsøgsvis at ændre på foderet og evt. på hestens levevis. Du skal (for en tid) give frøgræshalm i stedet for hø eller andet proteintilskud. Så kan din hest blive mæt uden alt for mange proteiner og fedende foderenheder (kalorier). Brug som tillæg umalet byg - Ikke for meget). Og lad så hesten komme på fold for motionens skyld. På folden skal være græs, der er gået i frø, - eller slet ingen græs. Ungt græs vil være gift for den.
    Prøv i hvert fald med foderændringen, men giv forsøget nogle uger. Foderskiftet skal ske over flere dage. Efter en måned eller to begynder din hest langsomt at blive gladere! Held og lykke!


  • #31   1. nov 2018 Jens C har du evidens for at det er proteinmængde der bevirker forfangenhed?

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #32   1. nov 2018 Hej Lillemus. I et indlæg, der åbenbart er blevet slettet eller står andetsteds, har jeg uddybet, at det er klorofyl, der er skyld i forfangenhed. Klorofyl er et stof der findes i stor mængde i ungt kraftigt groende græs. I dag bliver græs høstet tidligere end før, fordi landmændene har så effektive høstmaskiner. Derfor skal I hesteejere til af se lidt nærmere på den hø/wrap i får tilbudt. Til heste skal græsset være skredet igennem (have sat frø), før det høstes. Så er det meste af det farlige klorofyl forsvundet.

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #34   1. nov 2018 Hej Stald Fønix. Hvor ved du mon det fra om klorofyl/protein? Men jeg tror egentlig ikke at vi er særlig uenige: Ungt græs (særligt hvis det er stærkt gødet), skal man holde heste fra, når de viser tegn på dårlig mave eller forfangenhed. Din løsning med hø duer ikke. Det er også et græsprodukt. Og det at du vil have det vasket, giver mig overhovedet ingen mening. Men også en syg hest skal have noget at arbejde med i maven, derfor har jeg altid brugt halm. Og det har virket hver gang. Hesten er blevet rask!

  • #35   1. nov 2018 Nu er der forsket ret meget i det der med forfangenhed...

    Og man har fundet ud af at langt største delen af hestene der bliver forfangne lider af EMS og/eller PPID/cushing. Dvs. de har problemer med at regulere insulinen og stofskiftet.

    https://www.uanvendelig.dk/forfangenhed-under-danske-forhold/

    En glimerende hjemmeside med mange gode indput, lige det der link beskriver de tre slags forfangenhed hvor den hormonelle er den mest normale.

    Og det at hesten ikke tåler græs - har så noget og gøre med at den er EMS og/eller cushing kandidat. Mange ældre heste har cushing - hvor man før i tiden mente at ældre heste bare var langpelsede og dårlige til at fælde, så ved vi nu at de højest sandsynligt har cushing.

    Min reagere på at komme på græs, to timer på græs ( indgræsset ) så er der hård nakke, selvom det er gammelt græs og langt. Men hun er også EMS kandidat. Så at lukke hende på græs fuldtid ville være og gamble med hendes helbred.

    Og rigtig mange heste render desværre rundt og er sublinsk forfangne, fordi vi tror at en forfangen hest er sådan en der står på en bestemt måde, har øget puls og varme hove. Meeeeen, en forfangen hest kan være så meget andet - fx lidt stikkene gang, modvillig imod at bakke eller dreje, on/off halt osv. - den behøver ikke stå med varme hove og øget puls for at være forfangen med drejet hovben.


  • #36   2. nov 2018 Jeg mangler ihvertfald stadig dokumentation for de påstande der omkring protein

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #37   3. nov 2018 Al respekt for jeres videnskabelige forklaringer. For ejeren af en syg hest gælder kun een ting, - at få den rask - . Jeg skal ikke påstå, at der ikke findes en videnskabelig analyse der påvise sukkerindhold i byghalm. Med det er åbenbart så lavt, at det ingen betydning har.
    Jeg må holde fast i at en byghalmskur kan stoppe de fleste tilfælde af tynd mave og forfangenhed.


  • #38   3. nov 2018 Hvis du er nysgerrig Jens, så findes facebook gruppen " Hestefoder og tilskud " der er en håndfuld folk der har fået taget analyse på deres halm.

    Og deres halm indeholdte faktsik lige så meget sukker, hvis ikke mere end noget af deres hø/wrap. Så det er ikke så lavt at det ingen betydning har, hvis man står med en forfangen hest.

    Men du læste ikke rigtigt linket vel? smiley Det lyder ikke sådan.

    Men jo, man kan da godt fikse forfangenhed med halm - du forhøjer bare mavesårsrisikoen x mange, kolik og oppustet hest.


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #39   3. nov 2018 Jeg har "kun" min livslange erfaring - med mange heste - at bygge på: Forfangenhed kommer fra forkert ernæring. Min kur med byghalm har altid løst problemerne, når de en sjælden gang dukkede op. Men ellers har jeg altid anset halm som strøelse. Det vil sige at hesten skal have græsfoder i en mængde, så den ikke har appetit på halm. Jeg har aldrig oplevet en hest med mavesår. Men vigtigt er det også at holde indvoldsormene i skak med de gængse midler. Og pas på at wrap ikke "tager varme" før brug. Hvis det sker, kan de dannede skimmelbakterier i foderet slå hestens mave i stykker (blive årsag til tynd mave).

Kommentér på:
Min 21-årige vallaks skavanker - fejler han noget alvorligt?

Annonce