{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.053 visninger | Oprettet:

Sur hest i brunst {{forumTopicSubject}}

Inspireret fra et andet emne... Min hest er ret ofte i brunst. Jeg ved ikke om det er meget mere end andre, men jeg synes det forekommer ret tit i perioder. Men specielt i vinterperioden inden hun skal i brunst, bliver hun virkelig touchy. Når jeg rider på hende skal der ikke meget til før hun sparker ud efter mine hjælpere osv. Forleden var det ret slemt, og det tog tid at få hende til at galopere normalt. Men så de efterfølgende dage er det blevet lidt bedre.

Jeg tænker hvad i ville gøre? Få hende undersøgt, er der nogle gode produkter på markedet der kan hjælpe? Kan man overhovedet gøre noget? Jeg har også overvejet om hun evt. går og suger luft ind bagfra og så får ondt i maven. Men kender ikke særlig meget til det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sur hest i brunst
  • #1   17. dec 2018 Min hoppe er også en hoppe med stort H i brunsten. Jeg fik hende faktisk også undersøgt for en del år siden (jeg kan desværre ikke rigtigt huske forløbet, det er ved at være længe siden), men uden resultater. Hun er bare HOPPE.
    Jeg har haft held med at give Stroppy Mare ( https://brogaarden.eu/products/stroppy-mare-mix-1kg ).
    I forårs gik min dames hormonbølger virkelig højt. Hun står i løsdrift sammen med to andre hopper og en vallak. Da brunstsæsonen rigtig startede blev hun så hysterisk, at hun begyndte at tæske de to andre hopper, bare de kiggede forkert på hende eller vallakken. Ridningen blev naturligvis også påvirket en del. Efter blot en uge på Stroppy Mare kunne vi sammenføre flokken igen og hun var mere fornuftig i ridningen. Naturligvis betyder det også noget, at hun var kommet ud af brunst i mellemtiden, men indtil da havde hun generelt været noget oppe på dupperne.
    I løbet af foråret og sommeren gav jeg hende fuld dosis af Stroppy Mare og havde ingen problemer med hende resten af sæsonen. Nu giver jeg hende 1/3 dosis indtil foråret igen, da hendes brunster ikke plejer at være voldsomme henover vinter.
    Jeg er faktisk imponeret over, hvor godt det virker.


  • #2   17. dec 2018 Du kunne jo prøve at give noget magnesium, det hjælper på mange ting, jeg havde en halvsur hoppe hun er blevet rigtig sød/god at have med at gøre, jeg giver 5-7 gr. om dagen, men giver den altid, det virker her smiley

  • #3   17. dec 2018 Du kan evt starte med stroppy mare og se når der er gået 2-3 uger om det har en effekt. Kan svare sig at købe refil posen og evt hælde over i en Tom spand. Det er heldigvis ik så dyrt.
    du kender lidt historien fra min tråd, men her måtte en dyrlæge ud og ejeren valgte i samråd med staldmutter(som er dyrlæge) at vælge en dyrlæge som har interesse området indenfor avls arbejde, som er vant til at ultralydsscanne hopperne.
    Hun kom ud og lavede en ultralydsscanning, for at tjekke hoppen var sund uden cyster og om hun stod åben bagtil og kunne suge luft ind osv. Scanningen viste faktisk at hendes højre æggestok havde et normalt antal æg og derimod den modsatte havde en stor ladning æg. Som hun forklarede at denne hoppe, når dårligt nok ud af en brunst før hun starter en ny, så hun når ik at komme ned i hormon niveauet inden ny brunst som kan gør dem gakkelak. Det kostede ejeren lige under at 800 med kørsel at få hende tjekket.
    Hun blev så sat på regumate og på 3 dage, så blev hun rolig, medgørlig og tilstede i sit sind.
    Man kan også lægge en guld/stål kugle op og derved narre hoppens livmoder, så den tror at den er i fol.
    det er måske godt givet ud at få sin hoppe undersøgt, for det kan være at den går med en cyste eller andet, som der kan gøres noget ved. Det bare hvor man skal starte


  • #5   17. dec 2018 Ved ofte brunst osv. kan man med fordel scanne for cyster og evt. sy hoppen bagi.

    Det er værd at tjekke. smiley


Kommentér på:
Sur hest i brunst

Annonce