{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør de forskellige bid?
  • #1   6. jan 2019 Jeg kan anbefale dig og se alle videoerne fra Hestemund inde på youtube smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=b1Z0HU6Xas4&t=96s

    Hun er dyrlæge og har specialiceret sig i bid - i videoerne fortæller hun virkningen de har.


  • #2   6. jan 2019 Nu ved jeg at hestemund er det HELT store at følge efter. Men hvis du på et tidspunkt skal finde et bid din hest trives med, så ikke tag det med str på biddet så højtideligt. Jeg var også sådan "jamen hestemund er den nye viden, så det følger jeg" indtil min hest bare ikke kunne med et bid der sad helt indtil laderne smiley så han går imod hestemund sine anbefalinger og har et "for stort" bid (som man sjovt nok altid så i gamle dage.. Undre mig om de i gamle dage nok ikke har oplevet det samme som mig ret mange gange siden det var sådan.. smiley

    Mvh TT


  • #3   7. jan 2019 Som dig, så ligger jeg ikke inde med den helt store viden omkring bid, men jeg kan da fortælle dig om de to bid jeg rider med på henholdsvis min nordbagge og min travhest, som jeg rider dressur med.

    På nordbaggen rider jeg med et tredelt trensebid, helt normalt med ringe i siderne. Og det er fordi den er ligeglad.

    På traveren bruger jeg et udelt muffebid, fordi jeg fik at vide, at det er det bid, der er mest roligt i munden. Det er også det jeg oplever kontra to- og tredelte bid, som jeg har prøvet med smiley

    Mht til stangbid bruger jeg af og til pelham med lange stænger og udelt, uden tungefrihed. Det giver det hårdeste træk.


  • #4   7. jan 2019 Helt basalt kan man sige følgende. Der er dog en masse der ikke er testet, en hel masse forskellige meninger, og så er det aldrig til at sige hvad den enkelte hest foretrækker.

    Bidringe:
    Nu større bidringe, nu mere bliver tøjletrykket fordelt. Så store bidringe giver mindre præcise men blidere signaler, hvor små giver mere præcise men skarpere signaler. Meget store bidringe kan også lægge pres på siden af hovedet, så der kommer et ekstra drejesignal. Store bidringe har også mindre tilbøjelighed til at ryge gennem hestens mund.

    Dele: Nu flere dele et bid er delt i, nu mere bevægeligt er det. Tre-delt er dermed mest bevægeligt, derefter 2-delt, derefter myler bid og tilsidst udelte bid. Nogle heste har brug for et bid der ikke kan bevæge sig særligt meget, fordi det ligger mere roligt i munden. Andre heste foretrækker et bid der kan bevæge sig mere.

    Tykkelse: Nu tykkere biddet er, nu mere bliver trykket for tøjlerne fordelt i hestens mund. Så et tyndt bid betyder skrapt men præcist signal, og et tykt bid betyder blidere men mindre præcist signal. Her spiller hestens størrelse desuden ind, for heste med små munde vil ofte kræve et tyndere bid, da der ikke er plads i munden til at tykt.

    Stangeffekt: Bid hvor tøjlerne sidder fast længere nede end selve bidringene har såkaldt stangeffekt (et udelt bid er altså IKKE et stangbid). Det kan være treringsbid, pelham, islandsk stang, kandar, kombinationsbid eller lignende. Det at der trækkes i stangen, som så trækker i bidringene, i stedet for at der trækkes direkte i bidringene, betyder at trækket i hestens mund bliver kraftigere (hvor meget kraftigere afhænger af stangens længde og vinkel). Derudover har stangen en sænkende effekt, men igen alt efter hvilken stang man bruger - læs evt. denne artikel (der dog mest handler om det isldanske stangbid): http://sausau.dk/artikler/den-islandske-kandartradition.html


  • #5   11. jan 2019 Skader ikke at lære noget om de forskelliges bid indvirken. Jeg har dog måttet prøve mig frem for at finde det hestene fungerer bedst med dvs accepterer, ja det koster … rider dog meget sjældent med bid i dag men har brugt nogle år på at finde bid. Ved så ikke om min unghest har været speciel, har været svær med alt udstyr.

Kommentér på:
Hvad gør de forskellige bid?

Annonce