{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.045 visninger | Oprettet:

Flytte til KBH - hvad med hest? {{forumTopicSubject}}

Hej derude!
Jeg står i en lidt svær situation og jeg tænkte det kunne være interessant at høre hvad i ville gøre hvis i var mig og om der er nogen der har prøvet det samme.

Sagen er den at jeg har fundet mit drømmestudie i København som ikke findes andre steder. Det der er svært for mig det er hvordan det kommer til at være at have hest derovre, ang. økonomi og tid. Det er jo rimelig meget dyrere derovre.... og det er en universitetsuddannelse. Jeg kunne ikke drømme om at sælge min hest. Hun er min bedste ven og har haft hende i snart 7 år. Samtidig er jeg bekymret for om hun kan "klare" at flytte helt til København, og turen derover. Hun har flyttet en del i hendes liv, og tager det egentlig pænt nok, men bliver alligevel lidt stresset de første få uger. Hun er 18 år. Hun har det ok med at køre i trailer.
Så det der er svært for mig det er at jeg skal flytte min hest igen, at jeg skal have hende derovre mens jeg studerer på uni, og økonomien da jeg så skal flytte hjemme fra. Men samtidig kan jeg heller ikke på nogen måde drømme om at sælge hende! Skal jeg glemme mit drømmestudie i Kbh. og finde noget her i Århus hvor jeg bor, eller følge min drøm og så planlægge min tid og økonomi efter at have hesten med til København??
Hvad ville i gøre/tænke? Har nogen stået i samme situation?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flytte til KBH - hvad med hest?
  • #1   4. feb 2019 Jeg siger go for it! Drømmestudie, økonomi og hest, det kan lade sig gøre, hvis du virkelig vil. Brug lidt tid på at finde et billigt og godt sted. Du kan godt finde et billigt selvpassersted, men det er jo tidskrævende ift et dyrt fuldpassersted. Måske en løsdrift ville være en god kombi, her er der ofte ikke ligeså mange vagter, som i en selvpasserstald og det er stadig billigere end et fuldpassersted. Jo længere du kommer væk fra København, desto billigere, jeg ved ikke om du har bil? Uanset hvad så synes jeg at du skal bruge en masse tid på at finde det rette opstaldningssted, for din drøm er ikke umulig! smiley Held og lykke, jeg håber at i forbliver sammen.

  • #2   4. feb 2019 Jeg har stået i præcis det samme. Jeg valgte at tage begge ponyer med herover smiley
    Den ene var næsten 20 da vi flyttede. De har også lidt i bagage men den ene skal man med nogle ting starte helt forfra når mam flytter. Jeg fortryder det ikke smiley


  • #4   4. feb 2019 Mathilde og June: det er nemlig også det jeg tænker, og har faktisk fundet et rimelig billigt sted og bolig, og 1 times offentlig transport, og det vil jeg i hvert fald gerne bruge! Mange tak, og tak for svaret, det giver mig lidt mere "mod" smiley :)

    Mette: spændende! Har du lyst til at fortælle lidt mere om hvordan det er, med tid osv (nu ved jeg selvfølglig ikke hvad du studerer). Og må jeg spørge hvad du giver for opstaldning? smiley

    H R: Ja det er rigtigt. Jeg vil heller ikke bo inde midt i København. Vil hellere end gerne bruge 1 time på transport ind til byen og så være tættere på min hest smiley


  • #5   4. feb 2019 Hvor står hesten nu?

    Kan du efterlade den "derhjemme"?

    Kig realistisk på budgettet.
    Både for penge og transporttid og tidsforbrug til arbejde ved siden af studierne.
    Jeg synes ikke at det lyder realistisk - men det kan jo ikke gå værre end galt?

    Hvad med at udlåne eller find nogle på Sjælland, der mangler en selskabshest?


  • #6   4. feb 2019 Doktor who: vil du uddybe hvad der gør at du syntes at det ikke lyder realistisk? smiley og som sagt: hun skal ikke sælges - alternativet er at jeg bliver i Århus og finder en anden uddannelse.

  • #7   4. feb 2019 Jeg flyttede til Sjælland fordi jeg regnede med at skulle læse veterinærmedicin, men jeg begyndte på min plan B som var husdyrvidenskab og læste det i lidt mere end et år, før jeg endelig måtte indse at det ikke var det rigtige. I sommers begyndte jeg så at læse til lærer.
    Kæresten og jeg startede med at bo sammen med nogle andre i Skævinge, nu bor vi i Hillerød. Vi læser begge i KBH. Vi har over en time derind, tættere på 1,5 time.
    Tilgengæld har jeg kun ca. 2 km til mine ponyer. Det er også sådan jeg helst vil have det. Transporten vænner man sig til og man kan godt bruge den på noget fornuftigt, eller en lur smiley
    Jeg har faktisk stået lidt forskellige steder herovre. Første sted havde jeg 4,5 km hver vej på cykel langs dårlig vej og det var selvpas så jeg brugte alt tiden på at passe dem og det fungerede ikke. Da kæresten og jeg flyttede, flyttede ponyerne også til et nyt sted. Det andet sted fungerede heller ikke ret godt af flere årsager, men jeg betalte for fuldpas uden det kostede voldsomt men jeg blev nødt til også selv at hjælpe til indimellem. Vi flyttede i november da det perfekte sted dukkede op, men billigt er det ikke for en studerende, men jeg har også hele 2 ponyer (2*1800kr).
    Jeg synes du skal skrive dig op til ungdomsboliger, kollegier og billige boliger generelt, des hurtigere des bedre. Og så ville jeg lave et budget, selvom du ikke ved alt endnu så giver det en fornemmelse og kan rettes som du finder ud af alting. Derudover ville jeg overveje et studiejob, jeg er f.eks. Mentor hos MentorDanmark smiley
    Tidsmæssigt er det prioritering (og det at ponyerne er så tæt på hvor jeg bor så jeg kan altid cykle til dem) og så kan jeg jo læse lektier i toget smiley


  • #8   4. feb 2019 Fedt! Tak for svaret smiley Det er sjovt du skriver husdyrvidenskab - det er den uddannelse jeg drømmer om xD Vil du skrive lidt om din oplevelse af uddannelsen? Og hvad gjorde at det ikke var dig? smiley (Undskyld alle mine spørgsmål)

  • #9   4. feb 2019 Hvad er SU?
    Hvor meget må du tjene ved siden af, før du bliver trukket i SU? (Hvor meget magter du realistisk set ved siden hest og fuldtidsstudie?)
    Hvad giver det efter skat??
    Vil dine forældre støtte?

    Det er over 10 år siden jeg studerede.
    Dengang kostede et kollegieværelse ca 3.000 kr pr måned Inkl el, vand, varme, internet.
    En toværelses lejlighed sad folk for mindst 10.000 kr pr måned I. Andelsboliger eller ejerbolig naturligvis, almennyttige boliger selv i ghettoer havde +10 års ventetid.
    Husholdning 2500 kr pr person pr måned .
    Bøger, måske 5.000 kr pr semester? (læge)
    Transport 800 kr pr måned.
    Og så vil du gerne have en ny jakke, sko, bukser, måske også råd til café latte af og til eller andre hobbies??
    Og så vil du holde ridehest i Storkøbenhavn?
    Hvis du skal så langt ud at det bliver væsentligt billigere, så koster det i transporttid. Du kan spare på selvpas - men har du netværket til at vide hvor du får billig hø og hjælp til at køre det hjem? Og det kræver tid selv at passe en hest.
    Hvor vil du tage tiden til transport fra?
    Fra den tid du skal bruge på at sove, opbygge netværket eller studere??
    Nogle kan koncentrere sig om at læse i en bus, nogle kan sove i et tog - personligt kan jeg ikke, selvom jeg ellers er ret hårdfør ift søvn og afledninger.

    Lav et budget ift tid, penge og mental energi.

    Men jeg undrer mig lidt over, at du opgiver en uddannelse pga en hest.
    Forstået på den måde, at stuestart GIVER tab af nogle venner.
    Tobenede eller firbenede.
    Hvis det virkelig er drømmeuddannelsen, så er din fremtid vel vigtigere??
    Og hvis uddannelsen ikke er vigtigst, er du så alligevel motiveret nok til at flytte?
    Er du så afklaret? Er det overhovedet den rette uddannelse?


    ...
    Hvis du virkelig vil studiet, kan hesten bo som foldbums hos venner, udlånes som ridehest eller lignende.
    Men hvis det ikke er fint nok, at andre passer på hesten, så er jeg da i tvivl om du ved om du vil??

    ....
    Hvis du vil, finder du på en løsning.
    Du skal bare være afklaret.
    Som studerende brugte jeg pr uge ca 40-50 timer på studiet, ca 10 timer på studiearbejde i studiemånederne, og ca 10 timer på frivillig arbejde.
    Jeg arbejdede fuldtid i alle ferier for at tjene til egen lejlighed.
    Så jo, det er muligt, sikkert.
    Men er du villig til det?

    ...
    Andre mennesker vil lave andre budgetforslag, men det er som jeg husker mit.


  • #10   4. feb 2019 Doktor Who: Jeg kan sagtens se hvad du mener. Det ER virkelig en uddannelse jeg gerne vil - men på ligefod med min hest. Det er dét der gør det så pokkers svært. Kan man overhovedet udlåne en hest i 5 år? (bachelor+kandidat)

  • #11   4. feb 2019 Hvis du kunne vente et år, så kunne du sende den til mig?
    Om et år er jeg speciallæge og tager nok hjem til Sjælland.

    Om alt går vel, køber vi husmandssted og skal have hesten hjemme.
    Men han skal jo ikke stå alene.

    Til den tid er det da netop sådan en hest som din, der ville være perfekt.
    Jeg ville da gerne betale foder og beskæring og fodre et par heste til hverdag imod at jeg slap for udgiften til at købe hest oveni køb af hus, istandsættelse og sikkert møbler og uforudsete udgifter.

    Og hvis der så var en turmakker til weekender, ville det da være perfekt??

    ...
    Jeg tror at du kan knække nakken på at passe hest +tjene til ridehest.
    Men jeg tror også, at løsninger findes. Det er bare noget andet


  • #12   4. feb 2019 Doktor Who: tak for tilbuddet! Det lyder da oplagt! Det ville først være om 1-1,5 år. Der er en helt masse ting jeg skal undersøge og overveje, men jeg vil helt klart kontakte dig hvis det bliver aktuelt!

  • #13   4. feb 2019 Haha!
    Tag mig på ordet, det er der jeg helst vil tages!

    Jeg håber at hun kan lide løsdrift?


  • #14   4. feb 2019 Det kan hun smiley Så er det en aftale xD

  • #15   4. feb 2019 Ha!
    Så har jeg en plan, der dækker hestens behov fra april 2020?


  • #16   4. feb 2019 Så er der da styr på hesten smiley

  • #17   4. feb 2019 Mon jeg nu alligevel kan få mig selv til at udlåne hende i så lang tid smiley der skal nok være en løsning...

  • #18   5. feb 2019 Der var bare ikke ret meget der fangede mig, der var f.eks. mere kemi og matematik end jeg havde lyst til. Jeg kan sagtens begge dele, men for mig var det en del af uddannelsen der bare skulle overståes. Uddannelsen er rimelig ny og meget åben om hvad man kan arbejde med bagefter, hvilket gjorde at jeg først undervejs fik en fornemmelse for at der var stor sandsynlighed for at jeg ville havne bag et skrivebord og regne en masse med kemi og matematik. Det havde jeg slet ikke lyst til.
    På den anden side var der også en masse spændende elementer, men når jeg så hvor glad min kæreste var for hans studie (han læser kemi) kunne jeg ikke lade være med at tænke at jeg også burde have det sådan, i stedet var jeg miserabel det meste af tiden og dårlig til at læse det vi skulle pga manglende interesse.
    Jeg er stædig så jeg holdte ved længere end jeg nok burde have gjort, og klarede mig da udemærket, men jeg var ikke glad.
    Jeg vil anbefale dig at gå ind og læse om hver enkelt kursus på uddannelsen: https://studier.ku.dk/bachelor/husdyrvidenskab/undervisning-og-opbygning/ og evt låne nogle af bøgerne på biblioteket for lige at kigge dem igennem smiley


  • #19   5. feb 2019 Hvad er vigtigst for dig? Hest eller en uddannelse, som du skal leve af resten af livet? smiley


  • #20   5. feb 2019 Men hvornår vil du starte på dit drømmestudie? Og er du optaget? smiley

  • #22   5. feb 2019 Begge ting er vigtige - og hvis jeg virkelig vil det så tænker jeg også det er muligt, ligesom der er andre der skriver at det kan lade sig gøre smiley jeg vil søge ind næste år med start i 2020 smiley

  • #23   5. feb 2019 Jeg kan kun gå ud fra at den var retter mod mig H R, da jeg er den eneste der har skrevet om min uddannelsesoplevelse.
    Hadefag er en ting, at ens uddannelse gør en miserabel er en anden ting. Jeg kan godt finde ud af de nævnte fag, og fik også anstændige karakterer selvom jeg ikke læste stoffet. Jeg blev hængende i 5 blokke og smuttede lige inden eksamen til den sidste. Hvis man overordnet er glad så er det også lidt nemmere med de ting man ellers ikke kan lide. For nej man vil ikke kunne lide alt. Men jeg var på forkert hylde og det prægede alle aspekter af mit liv meget ubehageligt.


  • #24   5. feb 2019 Det med at lade hesten stå er det de færreste uden forældre med gård der kan. Jeg undersøgte det selv men kunne ikke finde en løsning.
    Jeg overvejede også udlån men min ponyer har flere psykiske og fysiske skavanker så de er ikke lige sådan nogle de fleste gider at have. Det var altså heller ikke holdbart.
    Både for deres skyld og min egen skyld var det bedste at tage dem med. Jeg fortryder der ikke og se bidrager kun positivt smiley


  • #26   5. feb 2019 Jeg har hest i københavn og jeg kommer fra sydsjælland og ja det er sgu mega dyrt at have hest herinde som studerende.

    nu bor jeg heldigvis hjemme, men skulle jeg ud og betale for opstaldning, foder osv ville jeg have 200 kr til mig selv hver måned.. og så er SU også gået til hest.

    og jeg bor i greve..


  • #27   7. feb 2019 Hvis jeg var dig, ville jeg tage springet, flytte herover (bor i kbh) og lige falde lidt til, få styr på bolig, studiestart osv, og så rykke hesten. Du må have nogle der kan hjælpe dig med pasning i jylland til du får den herover. Så kan du også nå at se, om studiet er noget for dig og om du føler du kommer til at få tiden til hesten. Måske er der andre på studiet med hest der kan hjælpe med at finde det rette sted.
    Jeg er ved at afslutte min uddannelse efter 5,5 år. Det er først de sidste 9 mdr jeg har haft hest igen, da jeg begyndte at tjene bedre penge i nyt studiejob. Det er ikke altid lige sjovt at være afhængig af at skulle derud eller skulle bruge penge på det, men jeg elsker at komme i stalden og lidt væk fra byen smiley
    Min står i løsdrift i nordsjællnd til 750 kr + foder og wrap. Det er det billigste (og bedste) sted jeg har stået. Vi er bare tre veninder der har lejet fold og stald sammen, og så fungerer det super godt med at vi ikke alle skal derop hver dag.


Kommentér på:
Flytte til KBH - hvad med hest?

Annonce