{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
843 visninger | Oprettet:

Hvad kaldes formen? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Man beskriver jo ofte hestes form med nogle bestemte ord og udtryk. Altså f.eks. At den er tøndeformet, eller at den er meget markeret, etc.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad jeres bud på min hests form er... Jeg er nemlig selv i tvivl! smiley
Jeg lægger lige et par billeder her og i kommentarerne, hvor hun har forskellige huld.
Så kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad I tænker, det er for en "type" hest ift. sadelleje. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad kaldes formen?
  • #1   11. feb 2019 ..

    profilbillede
  • #2   11. feb 2019 ...

    profilbillede
  • #3   11. feb 2019 ..

    profilbillede
  • #4   11. feb 2019 .

    profilbillede
  • #5   11. feb 2019 Tøndeformet, umarkeret skulder(ikke meget skulder) og ikke ret meget manke, normal manke smiley
    Du er vidst ude efter ny sadel smiley smiley

    Knus smiley


  • #6   11. feb 2019 Mjaaaaa.... Jeg ved ikke helt endnu.. Men jeg har solgt den, jeg havde. smiley
    Jeg må ikke have lov at ride uden for Kasper, han bliver så bekymret for mig, selvom jeg havde lagt en masse planer om ridning uden sadel, for at styrke min balance..... Så jeg ved ikke rigtig. smiley

    Men jeg har altid været i tvivl og kaldt hende tøndeformet. Jeg har bare været usikker på, om hun rent faktisk er det. smiley


  • #7   11. feb 2019 Jeg synes faktisk, det kan være svært at se, før man har været helt henne og mærket smiley

    Min er tøndeformet og har runde ribben - men rigtig mange, også sadelmagere, udbryder overrasket "gud hvor er den bred", når de kommer helt hen til ham og måler ham. Han ser nemlig ikke så bred ud over ryggen på afstand smiley

    Så jeg synes, det er svært at bedømme ud fra billeder - de kan i hvert fald snyde smiley smiley


  • #8   11. feb 2019 Jeg tænker meget af det samme som TT smiley

    Hun ser også ret kort ud (men det er de fleste islændere jo).

    Da jeg ledte efter gjord til min, faldt jeg over dette billede (håber opløsningen er ok). Det gav mig lidt en ide om formen på min.

    Hvis du gerne vil træne balance men stadig have støtte så kan jeg varmt anbefale Brockamp bareback pad. Jeg har netop købt en og kun redet i den to gange, men anden gang var en 6km tur i skridt og trav i forskellig tempo og følte mig virkelig sikker i den. Jeg føler ikke jeg har særlig god balance, men blev bare siddende, også ved hurtig trav, i skarpe vendinger og ved et lille bukkespring smiley


    profilbillede
  • #9   12. feb 2019 Tak for jeres bud!! smiley
    Jeg overvejede faktisk sådan en brockamp pad rigtig meget, men havde en sadel i tankerne, som jeg faktisk rigtig godt kunne tænke mig. Den var dog røvdyr (ja undskyld), og svær at finde brugt.... Så jeg ville ikke bruge pengene på en så dyr pad, nu jeg havde noget andet i tankerne..
    Jeg endte med at købe den dyre sadel brugt fra Tyskland (så uden at prøve på hesten inden), og læste så efterfølgende, at andre modeller fra samme mærke ikke passer på tøndeformede heste. Jeg modtog den dog i dag og fik den prøvet, så på trods af tøndeformen kan jeg dog se, at den passer rigtig fint. smiley


  • #10   13. feb 2019 Fedt den passer ?? Hvilken sadel er det?
    Jeg købte min brockamp for 1200 kr. fra ny (der var lige tre på tilbud).


  • #11   13. feb 2019 Åh, det var dæleme et heldigt tilbud!! smiley Jeg fandt dem ikke til under 1900 kroner, mener jeg. Det synes jeg er lidt mange penge, fremfor så bare at spare op til den dyre, jeg vidste, jeg vill have.
    Det er en Butterfly sadel. Ved ikke, om du kender dem, men det er dem, der er lavet med sådan et hængsel-kopfjern, der kan blive så stor og så lille som muligt, meget kort anlægsflade, og så et ret stort cut back, så den overhovedet ikke generer skulderen. smiley


  • #12   13. feb 2019 Jo dem kender jeg godt ?? Tror jeg kender nærmest alle bomløse/læderbom/flexi sadler, hehe. Har dog aldrig redet i en butterfly, men de ser nice ud ??
    Og ja det var et ret heldigt tilbud. Normalt koster de 1700, som jo også er en del penge. Jeg kan bare godt lide både at have en sadel og at have en form for hyggesadel. Jeg havde egentlig købt en lammesadel til det, men sidder faktisk bedre fast i min pad, så nu ryger lammesadlen til salg (som så også koster en del mere end min pad)


  • #13   13. feb 2019 Ah, ja jeg har også haft lammesadler af flere omgange. De trykker min hest så hun bliver låst, desværre. Men jeg har også læst, at man sidder bedre fast i sådan en pad, så det var også sådan en, jeg havde valgt, hvis jeg skulle have noget andet end sadel. smiley
    Det "sjove" med butterfly sadlerne er, at de faktisk har en bom. Det er en innovativ sadel! Den kan bevæges i flere retninger, hvilket gør den super fleksibel, samtidig med at det rent faktisk er en bomsadel. På billedet her er det grønne bommen, og så er det ved kopfjernet, at den er meget fleksibel og kan derfor blive bredere/smallere og "dybere/mindre dyb" i sædet, ift. hvor meget manke hesten har smiley


    profilbillede
  • #14   13. feb 2019 BM- må jeg spørge hvilken model af butterfly du har købt? Kan se de har lavet flere modeller.. smiley

  • #15   13. feb 2019 Ja det må du da. smiley Det er en Butterfly Uta Gräf. En dressurmodel. smiley

    profilbillede
  • #16   13. feb 2019 Okay den der er beregnet til koldblod/frieser. Den ser også lækker ud smiley hvordan sidder du i den? Måske det for tidligt at spørge for jeg selv, har svært ved at vænne mig til andre sadler det første stykke tid smiley

  • #17   13. feb 2019 Det må være modellen, der hedder "Christine", ikke? smiley
    Ja, de ser alle ret gode ud, synes jeg.
    Jeg har ingen stigremme endnu, og har derfor kun siddet i den uden stigbøjler smiley Men jeg valgte denne model, fordi det er den, der har den største støtte til rytteren, og det kan jeg godt lide. smiley Jeg har læst en del om dem, og det skulle være noget med, at de er meget små i "tommestørrelserne", og derfor skal langt de fleste have 18". Jeg købte en 17", og det er mere end rigeligt, selvom jeg synes, at min røv er gigantisk (og det her er vist modellen med dybeste søde)..... smiley
    Mine første indtryk er:
    - Tung!!! Jeg er vant til bomløse sadler.
    - God støtte der passer mig virkelig godt
    - Hesten går glædeligt fremad og er overhovedet ikke besværet af at have mig på ryggen
    - Sidder ikke "højt oppe" på hesten, men kommer tværtimod godt ned og kan følge alle bevægelser
    - Stabilt sæde, selvom den kan "åbne" op og "lukke" sammen om hesten med de der hængsler

    Men altså, jeg ville gerne have haft stigbøjler på også, så havde jeg haft en endnu bedre fornemmelse af den. Jeg har dog læst mig til, at nogle synes man "tilter forover" i starten, fordi der ingen forsvidsel er. Det synes jeg ikke. smiley


Kommentér på:
Hvad kaldes formen?

Annonce