{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Elhegn {{forumTopicSubject}}

Er der nogle af jer, der kan tyde hvor stærk dette hegn er?
Det er ret gammelt og nogle dage/gange levere det nærmest ingen strøm... Kan sådan et også blive dårligt med alderen?
Hvad hedder det apparet man kan måle hvor meget strøm der er i hegnet med?
Og hvilket hegn kan i anbefale, hvis jeg skal ud og have mig et nyt? Gerne et fra Harald Nyborg eller lignende, så jeg kan købe det i morgen smiley


Kommentarer på:  Elhegn
  • #1   2. mar 2019 Det eneste jeg kan finde på det, som jeg ikke lige kan tyde smiley

    profilbillede
  • #2   2. mar 2019 Du kan prøve at købe det der hedder en hegnstester, du kan sætte på hegnet smiley

  • #3   3. mar 2019 Er du helt sikker på, at det er apperatet?

    En strømgiver kan ikke opfører sig på den måde.

    Men hvis der er jordforbindelse fra tråden, fx via græs der rører tråden, ledes strømmen af når græsset er fugtigt.
    En anden klassiske er, at pælene har drejet sig, så ledning rører træpæl og ikke kun glasklokke /isolator.
    Igen, vi tørt vejr kan tørt træ næsten intet strøm lede bort, ved fugtig vejr kan selv gode tørre stolper lede lidt støv af. Især hvis der er 10 pæle.

    Det du oplever, ved fejl på hegnet er, at der er strøm på nogen steder, ikke på andre. Strømgiveren - enten virker den, eller også er den kaput. Og er den kaput bliver den ved med at være det.
    Men Strømgivere er uopslidelige.
    Den, hos mine forældre, er fra 1940'erne


  • #4   4. mar 2019 Start med at købe en hegns tester som Louise foreslår. Den sætter du på lige ved strømgiveren. Der er små pære på hegns testeren, der fortæller hvor meget " godaw" der er i den. Hvis den ikke gir udslag der, er den kaput. Så går du rundt langs hele indhegningen og tester før hver pæl. Hvis der bliver mindre strøm Jo længere du kommer væk, ja så er der noget der stjæler dit strøm. Det kan være som Doktor Who skriver. Men det kan også være tråden den er gal med. Hvis det er gammeldags ståltråd, skal der vedblive at være strøm i, hvis der ikke er noget der afleder strømmen ned i jorden. Er det hvid fladbånd, så er det sikkert der synderen er. Det er noget skidt til at holde strøm, da de små tynde ståltråde i det, let knækker, når man strammer tråden. Det hvide el reb med kun 3 tråde i, er heller ikke altid en go løsning. El reb med 5-6 ståltråde i, er langt at foretrække da der er bedre forbindelse i selvom 1 tråd knækker.

    Held og lykke med at finde synderen.


  • #5   5. mar 2019 Enten mangler apparatet jordforbindelse, hvis der er tørt, der hvor du har den i jorden.

    Eller også har du dårlig strømføring - mange samlinger på tråden, hvis det er reb, kan der være brud.

    Eller også har du jordforbindelse på tråden.

    Fejlfind. Det apparat der kan ikke gå til. Vi har et til at hænge til kviernes hegn, og det har hængt i stalden i al den tid jeg kan erindre.


Kommentér på:
Elhegn

Annonce