{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.406 visninger | Oprettet:

Løsdriftskur: omgås loven? {{forumTopicSubject}}

Vi lejer et stykke fold (4 hektar) til fire heste med en mindre stald til. Vi ønsker at have hestene i løsdrift, så vi ikke skal lukke ind og ud (plus der er en hest for meget ifht antal bokse).
Ejerne af stedet ansøgte i sommers om tilladelse til et løsdriftskur og vi har nu fået nej. Vi må hverken opsætte fast eller flytbart skur da grunden er freddet. Den eneste mulighed ville være, at de fik nogle af deres får over og gå med vores heste, så må de gerne bygge skur pga. noget med erhverv. De ønsker dog ikke at have deres får derovre, da det også betyder at hegnet skal laves om. Det gav mig dog en tanke, er der andre måder hvorpå man kan "omgås" loven og få et skur alligevel? Eller må vi bare finde os i det?

Vores heste bruger ikke rigtig et skur om vinteren, men det skal jo være der, hvis vi ikke vil have dem på stald. Vi vil dog rigtig gerne have et for skygge om sommeren. Vi har snakket om, hvorvidt man kan lave en anden form for skygge, fx nogle store pæle med et "telt" over eller sådan noget, er der nogen af jer der har erfaring med det og evt nogle ideer/billeder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løsdriftskur: omgås loven?
  • #1   13. mar 2019 Grænser folden folden evt. op mod et stykke som ikke er fredet, således at man kunne sætte skuret der og så lave en gang derover? Tænker at hvis der ligger en staldbygning, mon ikke kan kunne få lov at sætte et skur op i forlængelse af bygningen?

  • #2   13. mar 2019 Er det mon muligt at ombygge stalden i et eller andet omfang til løsdrift?

  • #3   13. mar 2019 Problemet er, at der er vej mellem stald og fold smiley det glemte jeg lige at få med. Havde ellers været en god ide.
    Selve gården hvor de bor, har firma og får er på samme side som vores lille stald, men folden er på den anden side af en vej (ca. 3 meter fra stalden er indgangen til folden)


  • #4   13. mar 2019 Nu tænker jeg at I vil få problemer med at få lov at sætte et solsejl op, når I heller ikke må sætte et flytbar skur op. Men solsejl kunne bruges til skygge og de kan vidst også laves som "vægge" således at man kunne lave et læ-sted med vægge og tag.

  • #5   13. mar 2019 Jeg tror, det hele er freddet. Al den jord som ligger op til folden er ko-fold. Resten er mindre veje.
    Min primitive tegning viser det her.


    profilbillede
  • #6   13. mar 2019 Sabrine: er faktisk lige faldet over solsejl. Tror det var noget i den dur vi tænkte. Men mon ikke man være hurtig til at pille sejlet af, hvis nogen brokker sig. Det er jo ikke unormalt at man har pæle stående på folden.
    Naboen har to heste og et stort skur, så vores plan B er nok at spørge dem, om vores må gå med dem i vintermånederne (deres fold er bare ikke helt så stor)


  • #7   13. mar 2019 Er ko-foldene på tegningen også fredet? For ellers var det jo at lave en åbning i hegnet sætte skur med åbning til hullet og lukke hegnet tæt til skuret. Således står skuret teknisk set på køernes fold men kun hestene har adgang.

  • #8   13. mar 2019 Jeg vil helt klart fraråde solsejl, medmindre der er meget læ på folden. Vi brugte kassen på sejl og stolper, så der kunne komme skygge på alle sommerfoldene og det holdt overhovedet ikke. Hver gang det blæste bare en smule, gik sejlene i stykker, når det regnede skulle man ud og tømme sejlene for vand og det gav ikke særlig meget skygge.

  • #9   13. mar 2019 Sabrine: det ved jeg faktisk ikke, men de er forpagtet ud, så jeg tænker ikke vi får lov at inddrage noget af dem. Jeg tror også fredningen gælder det hele, men jeg ved faktisk ikke noget som helst om fredninger og jord osv. Man er vel københavner smiley

    Guldhesten: Der er rimelig blæsende. Vi har få steder for enden af nogle bakker hvor det ikke er så slemt, men der samler sig en del vand når det regner, så meget vi har nogle søer derude. Så det er nok ikke det mest optimale sted at have dem.


  • #10   13. mar 2019 Så ville jeg nok gå uden om solsejl, desværre smiley

  • #11   13. mar 2019 Øv. Det så ellers smart ud. De sagde noget om, at hvis vi havde et flytbart måtte vi maks have det i seks uger (lidt irriterende når vinteren er 12 uger)

  • #12   13. mar 2019 Jeg det ser nemlig rigtig smart ud! Det fungerede som sådan os fint nok, så længe det var vindstille, men første gang det blæste blev de flået op.


    profilbillede
  • #13   13. mar 2019 Ja det holder jo ikke smiley

  • #14   13. mar 2019 Nej, så det mange penge at bruge på 'ingenting'

  • #15   13. mar 2019 Ja, hm tænke tænke.. det kan godt være det bare er mig der ikke forstår mig på landbrug, men synes virkelig det er nogle mærkelige regler.
    Jeg overvejer lidt, nu vi må have et skur stående i 6 uger på en fold, mon så vi må opdele folden i to og have det stående seks uger på hver. Det kunne være smart.. så rammer vi præcis de påkrævede 12 uger.


  • #16   13. mar 2019 Men hvis ikke i har skygge om sommeren, antager jeg i heller ikke har læ om vinteren (ingen træer e.l. på folden)?
    I så fald kan jeg slet ikke se, at 12 uger med skur er nok - ja, det lever måske op til lovkravene, men overvej lige hvor mange uger med vind og regn vi normal har på en vinter. Selvom de ikke nødvendigvis bruger meget tid inde i skuret, så giver det også læ, hvis de står op af det udenfor.

    Vi har ikke skur på folden, men har træer mm. og det bruges ret meget i dårligt vejr. Og det giver mulighed for at stå nogenlunde tørt - med regn og mere regn har hestene jo ikke engang et tørt leje. Ikke fair om vinteren.



  • #17   13. mar 2019 Hvad er det for 12 uger du referere til - hvad betyder det ?

    Mvh charlotte


  • #18   13. mar 2019 Gætter på det er jvf. den gamle ordning med krav om læ og tørt leje fra november til og med januar (tror jeg det var).
    Nu om stunder er det omformuleret - tror det hedder noget i retning af vinter og vinterlignende vejr.


  • #19   13. mar 2019 Ahhh okey de lyder som en forklaring Michelle smiley

    Jeg tror helt generelt, at med det samme jorden er fredet, så er man i “problemer” mht at få lov til at stille noget som helst op.

    Mvh Charlotte


  • #20   13. mar 2019 Michelle: hestene har ikke lidt overlast denne vinter. De har deres steder hvor de kan stå nogenlunde i læ fra nabohusene. De har dækkener på, er ved godt huld, har wrap adlibitum, er altid glade og tilfredse. Ser dem jævnligt ligge og sove (vi har flere steder med wrap på jorden de kan sove i, selvom de oftes ligger på de 10% af folden der er mudder på). Vi er mest interesseret i at finde en måde at overholde krav på med vintermåneder (som er de der 12 uger/3 måneder) og ja så kan der komme vinterlignende måneder, men det er jo svært at sige hvornår og tvivler på, at kommunen kommer forbi lige netop der. Hvis jeg på nogen måde var i tvivl om de havde det godt, havde vi flyttet dem, men de vil MEGET hellere være ude på folden i regn og slud end at stå inde.

    Charlotte: ja jeg tror desværre også det bliver et problem. Men vi har tænkt at høre naboerne hvordan de fik hus, for deres jord er også freddet.


  • #21   13. mar 2019 vi havde et løsdriftskur på hjul(var ikke ret stort, godt nok), så det kunne flyttes rundt med traktor.
    Folk kan vel ikke brokke sig over, at der stilles en lidt underlig påhængsvogn? ??


  • #22   13. mar 2019 Canna: jeg tænker det tæller som et flytbart skur, som vi kun må have i seks uger, af en eller anden årsag. Og for at overholde reglerne skal vores skur vist være 40 m2 ca.
    Men som en sommerløsning kunne det måske være. Jeg kender ikke lige konsekvensen af, hvis vi har noget ulovligt på folden.


  • #23   13. mar 2019 Flytbart skur 6 uger på folden. Væk et døgn og så stil det et nyt sted i 6 uger?

  • #24   13. mar 2019 Det virkede ikke som om, at det var en mulighed. Som jeg forstod det, var det 6 uger på et år. Men vi får den skriftlige rapport fra dem når de har fået den lavet.

  • #25   13. mar 2019 Det bliver jo ikke til en løsdrift, men man må vist godt plante et mindre antal træer på fredet jord (er dog ikke 100% sikker). Om ikke andet kunne man plante nogle hurtigtvoksende træer, som evt allerede er af rimelig størrelse. Disse kan så opstammes, hvorefter man kan sætte et par "sider" på mellem to træer. Hvis man gør det to steder og i to vinkler kan de altid gå i læ for vind på én af siderne. Og hvis man fx har græntræer dækker de med tiden også ret godt for nedbør i vinterhalvåret.. Men det bliver aldrig til en løsdrift, og heller ikke en "her og nu - løsning"... Desværre..

  • #26   14. mar 2019 Del op i flere folde. Med åbne låger imellem.

    Fx 8 folde x 6 uger = det rækker vist??

    Ulempen - der skabes stier, når hestene går igennem hegnsåbningerne.


  • #28   14. mar 2019 Doktor WHO: ja hvis det ikke gælder for hele området men bare pr fold. Men god ide, også med de åbne led. Med mindre det så tæller for samme fold? Vi kan evt købe nogle heavymats ind til de åbne led for at undgå mudder.

    Maja: fedt. Det må jeg lige undersøge.. jeg faldt over dette billede da jeg googlede efter svar, så måske vi skal ud i noget i den dur



    profilbillede
  • #29   14. mar 2019 Det DR med at være kreativ med små skure gælder på almindelig jord, hvor man så kan undgå at skulle søge tilladelse, hvis du holder det under 3x3 meter så vidt jeg husker, samt intet fundament ect.

    Fredet jord er notorisk tricky da reglerne der er meget meget strengere end alm landbrugsjord. Ofte kommer hestefolk i problemer på fredet jord - vi elsker jo smuk natur ligesom dansk Naturfredningsforeningen smiley

    Mvh Charlotte


  • #30   14. mar 2019 Pas på med at plante træer på fredet jord, som én foreslår. Vores paragraf 3 jord har fået status som et overdrev, så vi må intet plante, da det i så fald vil skygge for plantelivet.

Kommentér på:
Løsdriftskur: omgås loven?

Annonce