{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
932 visninger | Oprettet:

besværligt at have dækken-heste.... {{forumTopicSubject}}

hvor er det bare træls at have dækner på hestene i år
så kommer der nogle dage hvor vi har 15 grader +
- af med dæknerne

ja så kommer der så en periode med 5-6 grader om dagen, og frost om natten. Og så siger de s.. til slud/sne!!!

ja så skal dækkene på igen

mine går med overgangsdækner. det blæser en del her på langeland så temperturen er ikke for høj
men holder øje med dem 2 gange om dagen og de er ikke for varme

i de sidste to dage har de slet ikke haft dækner på. men når de skal ud i morgen, ja så er det på med dækkerne igen
tænker at det bliver overgangs igen

andre med samme problem?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  besværligt at have dækken-heste....
  • #2   7. apr 2019 Synes nu det er et problem næsten hvert år smiley Har godt nok ikke dækkenhest længere, men husker problematikken fra andre år.

    Man må indimellem tage chancen og tage højde for om hesten er typen der nemt får det varmt eller koldt og så operere lidt derefter.
    Har haft en som jeg hellere havde for meget dækken på end for lidt og en anden som hellere skulle have for lidt end for meget (så taktikken i chancerne var forskellig på de to heste).


  • #3   7. apr 2019
    Sådan er det hver forår og efterår - det er træls, men sådan er det.

    Min går med dækken selvom hun godt ville kunne gå uden om dagen de sidste par dage, men jeg futter ikke i stalden 3 gange om dagen. Så hun må leve med at det sker hun har det lidt lunt ind imellem.

    Jeg vil ikke pille det helt af da det stadig er ret koldt om natten. Og den kommende uge falder temperaturen alligevel igen, så dækkenet passer fint.


  • #4   7. apr 2019 Jeg har taget dækkenet helt af min, men han er så heller ikke klippet, hellere at han har det lidt køligt, end at han kamp sveder med et dækken på.

  • #5   7. apr 2019 Altså jeg har sygt svært ved at finde ud af hvad jeg selv skal tage på i det her skiftende vejr, så det er godt jeg ikke har 2 tøjheste at skulle tage stilling til oveni smiley puha. De går heldigvis kun med regndækkener i kraftig vind og blæst om efteråret. Gud velsigne det!

  • #6   7. apr 2019 så er det heldigvis ikke kun mig smiley

    men syntes nu at det er værre i år. jeg plejer at kunne skifte dem over til regndækner og så tage dem helt af
    men nu er jeg gået fra overgangs til ingenting, og så tilbage til overgang...
    det er nu anden gang i år at jeg sminder overgang helt. For så at gå tilbage til dem efter et par dage.

    GLÆDER MIG TIL SOMMER.. smiley
    så slipper man helt for dækner


  • #8   11. apr 2019 Det er et CIRKUS i år med de dækkener! smiley Min stod med 400 g og hals indtil for 14 dage siden, og blev så skiftet til 300 g med halv hals, da vi fik det varme vejr nu her... han fik dog en eftermiddag uden dækken den dag, det var 18 grader. Nu her går han med 150 g og halv hals. Da vi havde regnperioden for et par uger siden blev han lidt forkølet, så jeg er ekstra påpasselig med ham.

    Han var varm under dækkenet den dag, det var 18 grader, men ellers har han faktisk ikke været varm eller svedt... og det er saftsuseme koldt for tiden. Så jeg piller IKKE mere ved dæknet, før det bliver langt varmere om natten og om dagen. Har overvejet at smide 300 g på igen, men tænker heller ikke, det er godt hele tiden at skifte rundt i gram... Men der var altså is på deres vandspande i går kl. 9 smiley

    Vi glæder os til bedre vejr snart smiley Foråret er den bedste tid, når det er varmt nok til at få dæknerne af. Til sommer skal man have insektmaske og dækken på i stedet... det er også lidt øv altså smiley


  • #9   11. apr 2019 Jeg er SÅ glad for jeg aldrig har ejet en dækken hest i hele mit liv smiley

  • #10   11. apr 2019 ja vi havde slud/sne i morges - og faktisk har der været snak om at vi kan få noget igen i nat/evt i morgen

    man bliver s.. gråhåret (hvis det ikke lige var fordi jeg farver det i forvejen smiley )


  • Connie L
    Connie L Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 5
    #11   7. maj 2019 Ja. Dybt frustrerende. Har lavet en tommelfingerregel herhjemme. Under frysepunktet til 5 grader= 400 gr.s. 5-10 gr.= overgangsdækken, og 10 gr. Intet dækken. Det gælder også i stalden. smiley

  • #12   7. maj 2019 ja og så havde vi endelig fået dæknerne af, og så måtte de på igen smiley

    så lige i øjeblikket har mine to regndækner på. mest fordi det blæser en halv pelikan her på langeland
    og så pga regnen



  • #13   8. maj 2019 Ja en varm maj kan vi ikke ligefrem kalde det - efter en skøn april smiley

    Mine heste smed dæknerne da det blev varmt i april - røg på døgnfold 29/4 pga vi rejste en tur til Rom. Og de har ikke fået dem på siden - de har rigeligt på sidebenene, så de må brænde lidt fedt af for at holde varmen smiley

    Heldigvis nåede vi at lave et læskur på sommerfolden - og det bruges flittigt. De står i læ for vinden, går i læ for regn og for de fluer som kom de varme dage i april.
    Har i mange år haft læskur på vinterfoldene, som de altid har brugt når det var regn og rusk - men havde ikke troet de ville bruge læskuret på sommerfolden så intensivt allerede.

    Men selv jeg har måtte give mig, når hestene til aften kommer til leddet hvor de kan lukkes over på vinterfoldene,og derfra videre til stalden - de vil simpelthen ind.
    De får vit/min i læskuret, har hø til rådighed , og alt det græs de gider at æde - men vil alligevel ind.

    De næste par dage lover de regn om natten - så jeg “regner” med at tage dem ind de næste mange nætter selvom frosten forsvinder.

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #16   8. maj 2019 Horsemanship- kig her i linket, Charlotte har beskrevet mål og materialer
    https://www.hestegalleri.dk/forum/generel-diskussion/1423096-saa_er_laeskuret_paa_sommerfolden_faerdig___og_taget_i_brug


Kommentér på:
besværligt at have dækken-heste....

Annonce