{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Hvilken græsfrø bruger i på jeres marker ??
  • #1   9. apr Følger lige med, skal måske have omlagt jorden næste år smiley

• #2   9. apr Jeg ved ikke rigtig hvad der blev lagt i her for 8 år siden, men jeg har lagt et stykke om, og eftersået, hvor jeg har brugt Horsemax 60S smiley

Mvh TT

• #3   9. apr Jeg har lige sået HorseMax Solfaxi, som skulle være godt til nøjsomme heste.

• #4   9. apr Mia - den stod jeg med også, men da den indeholder en masse blomster og urter, og jeg ikke er den mest dygtige i giftige og okay blomster så ved jeg at jeg ville blive meget bekymret for om noget af det var godt eller skidt. Og da 60S også er lav på sukker, struktur rig, meget slidstærk og kan også wrappes, så valgte jeg den i stedet for. Solfaxi kan ikke wrappes i hvert fald, så hvis man ønsker den mulighed så skal man ikke vælge den. smiley

Mvh TT

• #5   9. apr Jeg brugte også Horsemax 60s sidste år og vil nok også bruge det igen...

• #6   9. apr Tindur: Der står på DLF's hjemmeside, at Solfaxi kan anvendes til både afgræsning, hø og wrap. Blot til info smiley

• #7   9. apr 60s og solfaxi er dem jeg også har haft kigget på, vi har en del nøjsomme i stalden plus en enkelt der har været forfangen....

• #8   9. apr Mia - nå okay, for da jeg kiggede på de for 3 år siden, og skulle egentlig købe Solfaxe så talte jeg med hende i Land og fritid som sagde at den ikke var så egnet, samt at slidelaget var bedre på 60S. smiley

Mvh TT

• #9   9. apr Vi har brugt 60s. Vi overvejede solfaxi men gik fra den på grund af urterne, de bliver udkonkurreret af græsserne alligevel inden for få år. Det har jeg i hvert fald fået af vide af vores bonde

• #10   9. apr Vi har sået vores med hunsballe strukturgræs sidste efterår, så kan endnu ikke give mine anbefalinger omkring dem.
    Vi ønskede en lavfruktan græsblanding uden kløver, som både kunne afgræsses og laves til slet med både hø og wrap

Årsagen til at vi valgte hunsballe frem for andre lavfruktanblandinger, var prisen.
    De var billigere i indkøb end horsmax 60s, som vi året forinden havde lagt i samme jord som udlæg i vårbyg. Det blev så elendigt at det måtte omlægges igen (ikke græsfrøenes skyld), og med 7 hektar blev der altså skævet til prisen i runde 2. Så billige er græsfrø trods alt ikke....

Vores nabo har vist brugt solfaxi, og deres folde drukner i lucerne, som hestene ikke gider at æde

• #11   9. apr Nana - Hvordan er slidstyrken på den? smiley

Mvh TT

• #12   9. apr TT
    Det ved jeg jo ikke endnu smiley
    Den kom i i september. Nu skal den gødes og der skal tages et slet inden jeg lukker heste på.
    Men mon ikke den er meget lig 60s. Det er stort set samme græsarter der er brugt og i nogenlunde samme andele.

De har gået i vinter på 60s. Det har holdt superfint, trods den våde marts og en særdeles aktiv og kæk plag.
    Nu har jeg jo kun 2 heste og en pony, og foldene er på hver en hektar, så de belaster jo ikke jorden på samme måde som dine vil gøre på dit jordstykke.

Skal du have slidstærkt, så skal du se på græsblandinger med højere andel rajgræsser, men så er sukkerniveauet også væsentlig højere.

• #13   9. apr Lige præcis, og det ønsker jeg bestemt ikke, så derfor har jeg delt op i fire sommerfolde og så to vinrerfolde smiley men mine sommerfolde bør lægges om da det er 3/4 er 8 år gammelt og der er en del mos på den ene fold.. smiley

Mvh TT

• #14   10. apr Solfaxi er super. Har brugt den de sidste snart 15 år. Den er super slidstærk, hurtigtvoksende og kan sagtens wrappes smiley Angående blomster og urter så er det rimeligt hurtigt at lære hvad der er fra græsblandingen og hvad der ikke er. Siden vi såede Solfaxi har vi dog praktisk talt ikke haft ukrudt. Nogle få brandbæger hist og her, men de er jo nemme at kende. Vi har fået kæmpe udbytte og sagtens kunne lave 2 slet selv på økologisk dyrket jord.

• #15   10. apr Min fold bliver lagt om i år med ForageMax 35. Det er en slætgræs-blanding med alm. rajgræs og hvidkløver.

• #16   10. apr Vi har både sået solfaxi og 60S.

Solfaxi var fin det første år, men derefter forsvandt alle urterne, og så var markerne nærmest ens. Så den ekstra udgift tror jeg ikke vi bruger igen.

• #17   11. apr Vi prøver 60s og så må vi se smiley

• Mimre
    Mimre Online Tilmeldt:
    feb 2008

Følger: 1 Følgere: 4 Emner: 14 Svar: 2.632
    #18   11. apr På afgræsningsarealerne har vi en middeltidlig strukturgræs, og på stykket, hvor der tages slæt, har vi en lavfruktan blanding, som ikke er velegnet til afgræsning, men som giver noget rigtig godt wrap, som hestene kan tåle. Vi har blandet noget lucerne i frøene ved udsåning, så der er lidt lucerne i wrappen. Hestene elsker den, og de kan tåle det (easykeepers). Ulempen er, at den ikke bliver særlig gammel, og skal omlægges af og til.

Kommentér på:
Hvilken græsfrø bruger i på jeres marker ??