{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
844 visninger | Oprettet:

Foder til ældre pony {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Vi har en skøn pony på 128 cm - som oveni er en smal model. Hun skulle ifølge hendes pas være 19 år, men dette er dyrelægen meget uenig i. Dyrelægen er ret så sikker på hun nok nærmere er 24/25 år ifølge tandsæt osv.

Hendes tænder er blevet ringe, og hun spiser faktisk ikke rigtigt hø længere. Hun er det mest glæde væsen, men det gør ondt at se hende så slank/tynd som hun efterhånden er blevet.

Hun kan godt spise en gulerod, men tænderne er færre - og det tager dermed også længere tid.

Jeg er nu kommet i tivivl om hvad vi gør med hende, rent fodringsmæssigt. Ingen tvivl om hun fortsat skal være til, da hun er den gladeste lille pony!!

Lige pt. kører hun på vitamin blanding, fiberpiller og hø cubes. Alt sammen opblødt. Hun for 900 gram foder i kryppen dagligt, og det græs der nu engang er på marken.
Hun er ren og skær hyggepony, som bare skal nyde sin pension, for hun har været en fantastisk ridepony for os i sine yngre dage.

Er wrap endelig nemmere at spise, end fx. hø? For dette har vi ikke prøvet os frem med. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til ældre pony
  • #2   6. maj 2019 Hø gider hun simpelthen ikke at spise, det er prøvet.. smiley - Håbede lidt på at wrap var nemmere da det jo er blødere strå?

  • #3   6. maj 2019 Hvis du kan finde en anden leverandør, så hendes hø/ wrap har en lidt højere kvalitet.

    Jeg kender nogle stykker, der giver roepiller. Fibre, kalorier og mindre tyggearbejde


  • #4   6. maj 2019 Du kan prøve og finde noget andet hø eller wrap - wrap er ikke nødvendigvis blødere, det kommer an på hvad man får fat i :). Også for at se om det bare er det hø du har den ikke vil spise, eller om den gerne vil spise andet. Nogen kan være kræsne mht. grovfoder.

    Hvis den ikke spiser hø - så er den nød til at have strå på en anden måde. Ellers risikere du bare et mavesår, hvis den ikke har det i forvejen af manglende grovfoder.

    Så jeg ville give den fri adgang til høcobs - fx Wiesencobs fra Agrobs.
    Måske blandet med roepiller, eller andet slags høcobs, for at give noget diversitet.

    Er du sikker på hesten er tynd og ikke bare i normalt huld? Vi er blevet vant til at se på tykke heste, så nogle gange ser man en ganske fin huld som tynd.

    Kan den tygge müsli foder?


  • #5   6. maj 2019 EQUSANA GRASS - fåes også med olie - skulle være rigtig god til ældre heste

    men man kan også købe en snitter hvor man kan snitte høet/wrappet selv.
    måske det var en god ting

    kendte en dyrlæge som også havde nogle ældre heste. de fik valset korn. netop fordi det kunne give lidt ekstra til sidebenene og hestene kunne spise det uden tænder


  • #6   7. maj 2019 18+ fra Pavo og evt suppler op med LinaMix og olie til den er i god huld smiley

  • #7   7. maj 2019 Vores gamle dreng med EORTH, får mash med build op og super blødt wrap. Han har taget fint på igen smiley

  • #8   8. maj 2019 Jeg ville nok give den foder, egnet til senior eller junior. Og et vitamin/ mineral produkt ligeledes til seniorer - da de tilgodeser den ældre hests behov og deres optagelse.
    Jeg ville så fortsætte med fiber - fibre er godt for hele fordøjelsen og optagelsen.
    Som andre nævner, høcobs, eller andre produkter der er baseret på hø.
    Og så være opmærksom på indholdet af træstof/fibre, fedt og olie - og hvor det kommer fra smiley




  • #9   8. maj 2019 Vores hoppe på 32 år får O-grass fra Equsana og derudover 800g senior müesli, 500g alm. müesli fra St. Hippolyt og cirka 40 ml sojaolie

  • #10   10. maj 2019 Jeg gik sidste sommer over til at fodre min gamle dame på, snart 23 år,med Aveve All In Soup og hun har aldrig været i flottere stand på denne årstid, Hun får så også ret meget foder 2 kg valset Sort Havre, 2 kg All In Soup, godt med vand i for at lette tygningen og også fordi All In Soup skal udblødes. Det får hun over 2 måltider. Om morgenen er det med varmt vand, så hun får en varm start på dagen, da det har været koldt om natten. Derudover diverse tilskud og vitaminer. De har haft fri adgang til hø og har spist ca 10 kg i døgnet. Hendes pels er super blød og lækker.
    Hvis du syntes, kan du købe mælke erstatning til kalve, føl og lam og gi en håndfuld over fodret. Det er det rene fedt og virker ret hurtigt. Er også godt til en hoppe der bliver tynd, mens den gå med føl.
    Går pony ude, kan et regndækken om natten hjælpe med at hun ikke skal bruge energi på ikke at fryse.


  • #11   21. maj 2019 Hun for hø cubes, men ikke til fri afbenyttelse. Hun går på fold 10 timer om dagen, og det er ikke muligt at få det der. Hun spiser os det hele på en gang, når hun for det. Hun er tynd, min egen ridehest er ligesom den bør være, og vi er meget opmærksomme på tykke heste herhjemme - Da det ikke er særlig sundt for dem.

    Vi er ved at få fat i nogle meget små wrap baller, bare en enkelt for at se om det falder bedre jord. Nu kommer de så os på langt græs om lidt, hvilket plejer at hjælpe, lige pt. går de på almen græs.


Kommentér på:
Foder til ældre pony

Annonce