{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
841 visninger | Oprettet:

Ineffektiv ormekur {{forumTopicSubject}}

Vi tager ormeprøver to gange om året, der hvor jeg står opstaldet. Vi har stået der i halvandet år, og ormeprøven er kommet tilbage positiv hver gang (med et relativt højt antal æg). Han får så ormekur de to gange om året, men det er som om, at det ikke rigtig har nogen effekt. Ca. halvdelen af hestene deroppe har det samme problem. Det er ejeren af stedet, som bestiller ormekur, og jeg kan ikke huske, hvilket mærke det er. Jeg overvejer at kontakte min egen dyrlæge, men det er trods alt lidt dyrt, når hesten ikke er generet af ormene. Han er ved godt huld og sund og rask. Har I haft succes med at slippe af med genstridige orme? Er der noget man kan gøre, udover ormekur?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ineffektiv ormekur
  • #1   15. maj 2019 Har du nogensinde fået tjekket ormetallet efter ormekur? Hvis ikke så kan det være en god ide men rådfør dig hos dyrlægen, hvornår du skal aflevere ny prøve smiley

  • #2   16. maj 2019 Hvis ejeren bestiller ormekuren men ikke afstemmer med det gødningsprøven har vist, så tænker jeg det er der den går gal - man risikere resistente heste.

  • #3   16. maj 2019 Min pony havde ormetal på 1100, da vi købte hende. Hun fik noget, der hed EquestVet, mener jeg. Hendes ideal vægt er 250 kg, men hun er lidt tyk, så hun fik til 300 kg.
    Vi har godt nok ikke fået taget opfølgningsprøver, men tænker klart, den har virket, for hendes pels er fx blevet meget pænere.


  • #4   16. maj 2019 Krikken: Det er selvfølgelig kun de heste, som har orm, der får ormekur. Ejeren bestiller ormekurene hjem til os, men vi giver selv vores egne heste. Ormekuren virker bare ikke til at have effekt.

  • #5   16. maj 2019 Tror nu ikke nødvendigvis at der er noget galt med ormekuren.

    At bekæmpe indvoldsorm er et kæmpe arbejde, der skal fjernes lort fra foldene, og hestene skal på ny fold, lige når de blive behandlet.
    Og hvis der ikke er nok græs på foldene, så æder hestene der hvor de gøder (skider) og så får de orm igen.

    Hestene nederest i hierarkiet vil ofte have høj ormetal, da de kommer til at græsse på de dårligste områder.

    Dette er kun kort beskrevet, og der er helt sikkert nogle der ved mere om det end mig. smiley


  • #6   16. maj 2019 Vores 6 heste ligger stabilt mellem 0-500 æg hver sæson, vi muger ud på foldene 5-6 gange ugentlig (løsdrift) som Karin beskriver så holder det smittekilden nede.
    Vi er faktisk sent på den i år med den første prøve og skal tag den på søndag og denne gang har jeg bestilt at min skal tjekkes for blodorm også.


  • #7   16. maj 2019 Som Karin skriver, så tror jeg heller ikke nødvendigvis der er noget galt med ormekuren. Nogle heste har altid orm, andre har aldrig. Min gamle hoppe, som jeg har haft i 11 år, har fået en ormekur her ved mig. Min yngre hoppe som jeg har haft i 7 år, får i hvert fald en årligt. Det er bare forskelligt hvor gode de er til at undgå at græsse hvor de skider smiley

  • Maria V
    Maria V Tilmeldt:
    feb 2011

    Svar: 19
    #8   16. maj 2019 Jeg afleverer ormeprøver i foråret og den ene har ALTID 0 orm og de to andre har ALTID mellem 400-800, og de to får så en ormekur. I efteråret får de alle 3 ormekur først og bagefter afleverer jeg ormeprøver, for at se efter resistens, og dér er de så altid 0 for alle 3. Sådan kører det hvert år.
    Jeg tror bare din er én af dem, der 'altid' har orm ligesom 2 af mine har...


  • #9   16. maj 2019 Hvad ligger til grund for din vurdering af, at kurene ikke virker? Du skriver, at hesten er sund og rask og ved godt huld - hvordan ved du så, at det ikke virker? Er der foretaget kontrolmåling efter kuren?

    Hvis det er fordi, der ved næste måling igen/stadig er orm, så skyldes det sandsynligvis, at mange (byfolk) tror at man bare skal give en ormekur, så er den hellige grav velforvaret smiley

    Det kan imidlertid ikke stå alene. På opstaldningssteder er der ofte et stort pres på foldene (mange heste pr. kvadratmeter), og græsset bliver meget sjældent lagt om. Det er noget skidt. Hvis man vil have en sund græsmark med heste uden orm, så skal foldene lægges om hvert anden-tredje år - og som Karin skriver, skal der fjernes pærer og skiftes fold jævnligt.


  • #10   16. maj 2019 Ifølge min dyrlæge kan man IKKE vurdere om en hest har orm eller ej ud fra hul og pelsglans alene, derfor laves der gødningsprøver.


    En hest med et voldsomt ormeangreb kan det godt ses, men så skal det være meget grelt.



  • #11   16. maj 2019 Nu ved jeg ikke hvor højt dit ormetal er, men vil mene hvis det er det meget højt skal man lave en kontrol prøve efter ca 14 dage, kan være at den skal have en mere?


  • #12   17. maj 2019 Jeg vil også mene at du skal lave en kontrolprøve, for at være sikker.


    Ved du hvor omfattende de prøver i får lavet er?
    Jeg få altid lavet den udvidede så jeg er sikker på at fange alt, dermed skal oemekuren jo så også være derefter, for får hesten kun en alm. ormekur men har fx. blodorm så er det ikke nok med en alm. Så skal den have den udvidede udgave.

    Nogle heste har også behov for efterbehandling, men det er du nødt til at snakke med dyrlægen om


  • #13   20. maj 2019 Arbejder til daglig med dette. Du skriver testen har været positiv? Jamen for hvad? Bændelorm? Blodorm? De orm du nok tænker er det den er "positiv" for er en orm som alle heste har i større eller mindre grad. Har set heste med et ægtal på over 16000 som ikke er generet. Dette er de ikke fordi at de orm hestene har i kroppen som er normale ikke er farlige. Jeg ville droppe der de bestiller hjem og få fat i egen dyrlæge. Få lavet en gødningsprøve med larvedyrkning og hvis ægtallet er 200 eller mere ville jeg give ormekur. Få det gjort 2 gange om året ved egen dyrlæge. Hvis ægtallet er virkelig højt så få lavet en ny ægtælling efter du har givet ormekuren i samråd med din dyrlæge. Equimax og noromectin er to gode præparater, men snak med din dyrlæge og drop det ejerne af stedet køber hjem til jer

  • #14   21. maj 2019 Hvis jeg forstår det korrekt så tager I gødningsprøve to gange om året, og staldejer får derefter ormekure til dem der skal behandles. Det er helt normal procedure, så det tror jeg altså ikke du behøver være bekymret for.

    At din hest har haft behandlingskrævende orm er der heller ikke noget unormalt i. Sådan er det med mange heste. Der er også nogle som stort set aldrig har orm på trods af de holdes på nøjagtig samme måde.

    Hvis du skal gøre noget, kan du prøve at undersøge, hvad der er testet for. Det ved staldejer jo, hvis det er h*n der har fået testene lavet, og hvis der ikke testes for bændelorm/blodorm, så spørge om det ikke kan blive gjort.



  • #15   21. maj 2019 OBS Det er også vigtigt at de heste der skal behandles, bliver behandlet samtidigt, for at forhindre ny smitte.

Kommentér på:
Ineffektiv ormekur

Annonce