{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
934 visninger | Oprettet:

AppelonD
AppelonD
Tilmeldt:
11. maj 2018
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 6

2 OX'er og en Blanding {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Er lige blevet alene med mine 3 dejlige heste, jeg har meget græs/jord, men er lidt usikker på om de skal have hø/wrap, samtidig med de går på græs. Hvad er jeres holdning ?,
holder godt øje med dem, og de virker utrolig glade for at gå og græsse, og slet ikke sultne. der er ca 1 hektar der hvor de går nu, og jeg har 1 hektar, med lang græs der står og venter på dem, når de kommer i bund, og så kan jeg få hegnet mine 10 hektar græs ind hen over sommeren. og give dem den ultimative frihed.

Jeg har før hørt noget om, at 1 hektar pr hest, gør dem "selvkørende" er der andre der har hørt det ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 OX'er og en Blanding
  • #1   20. maj 2019 Er blevet alene - hvad dækker det over?

    Jeg vil foreslå at du køber Den Store Foderbog.
    Det er en god bog at lære lidt af.

    Dine heste får nok dækket deres kaloriebehov og meget mere til, hvis du har 10 hektarer til 3 hoveder?
    Var det ikke en ide for dig at leje sommergræsning ud?
    Så får du måske øget dit netværk - og udnyttet græsset.

    Der er forskellige tommelfingerregler.
    1-3 heste pr hektar.
    Går de kun delvist på Sommergræs, har du jordfold til at lufte på om vinteren så græsset ikke trædes op, og køber du hø/wrap udefra, så kan du have op til 3 heste på en hektar.
    Hvis du selv laver hø fra egen jord, så skal du nok bruge en hektar pr hest.
    - Afhængig af, hvordan du holder hest og hvilke behov hestene har, kan du få meget varierende svar på hektar behovet.


  • #2   20. maj 2019 ALTID giv grovfoder, er min holdning smiley

  • #3   20. maj 2019 Jeg ville ikke give grovfoder når der er så meget græs. De gider alligevel ikke æde det så længe de har noget frisk græs at spise smiley
    Jeg har haft ca. 2-3 ha græs til mine 3-4 heste, og det har været rigeligt.


  • AppelonD
    AppelonD Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 6
    #4   20. maj 2019
    Hejsa
    Tak for svarene.
    Tænker jeg vil nøjes med at give vitaminer, her hen over sommeren, også lade dem græsse. Til Vinter er planen at bruge min nuværende vinterfold, til at lufte dem på, og lade dem gå i løsdrift, og så give hø/wrap om aftenen.
    Nej P.T. har jeg ikke planer om at leje græsset ud, også regner jeg med at lave nogle små luksus folde, de kan skifte lidt imellem, altså hen over sommeren.
    At være blevet alene med dem, betyder at jeg er blevet single smiley Havde 8 heste før, og en kæreste der gik hjemme og passede dem. Nu har jeg 3 heste, 1 hund og 1 kat smiley og satser stærkt på at få en selvkørende løsdrift året rundt. Selvfølgelig skal de have lidt ekstra fodder når de har været ude og knokle, nu var det mere i dagligdagen jeg lige skulle være sikker på det går med græsset alene, selvom der kommer wrap i aften smiley


  • #5   20. maj 2019 En kommentar.
    Til vinter skal de fodres morgen og aften.

    De må ikke gå for mange timer uden foder.
    Selvom der er lidt græs at nippe i, har det om vinteren minimal foderværdi.

    Og smider du en bunke ud, så der er rigeligt næste morgen, kan du nok minimere dit spild ved at fodre morgen og aften i stedet.


  • AppelonD
    AppelonD Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 6
    #6   20. maj 2019 Are ja selvfølgelig smiley mente også morgen og aften smiley

  • #7   23. maj 2019 Om hestene har nok i græsset, kommer an på hvor meget foderværdi der er i græsset. Der er det jordforholdene det kommer an på.
    Hvis jeg havde 10 hektar ville jeg, hvis pengene tillader det, selv lave hø/ wrap på det meste. Har du ikke selv maskiner til det, så er der mange der tar ud og laver det, mod betaling. Du har ikke brug for mere en max 3 hektar til dine 3 heste. Lav flere folde i et sti system, der alle leder til løsdriftskuret. Evt vandrefold. Så behøver du kun en vandbalje og hestene skal bevæge sig mere, for at komme til græsset og vandet = de for mere motion. Plus du behøver ikke fodre på folden, men kan nøjes med at gi hø/ wrap i skuret. Hestene vælger af sig selv at gå ud på folden om vinteren for at søge efter lidt at pille i om vinteren.
    Fordelen ved flere folde, er at du bestemmer hvornår det er græsset ned og de trænger til ny fold, samtidig med at folden for fred til at vokse op igen.
    Overskydende hø/ wrap kan du sælge eller gemme til året efter. Gælder nu mest for wrap.
    Du kan godt ca regne ud hvor meget hø/ wrap du skal bruge om vinteren. Dine 3 heste vil spise ca 6-8 kg hø/wrap pr døgn pr hest. Du kan beregne at vinteren vare ca 6 mrd, og så ganger du har op pr hest og ganger med dine 3 heste. Mine 2 store har spist ca 10 kg pr døgn pr hest. Da det var koldest ca 12 kg pr døgn.

    En go ide er at lægge græsset om ca hvert andet år eller tredje år, da det mindsker parasit belastningen i hestene. En hest æder ikke det græs den før har skidt på og så vil der opstå øer i græsset hvor det ser ud som om der er masser af græs. Men de æder det ikke. En naturlig måde for hesten at udgå at få de samme parasitter ind i systemet igen.


  • AppelonD
    AppelonD Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 6
    #8   23. maj 2019 Tak for dit skønne svar Sunshine. Da vi havde 8 heste, gik de faktisk i vandrefold, som stod til og skulle udvides, men grundet omstændighederne, nu hvor der kun er 3 heste, har jeg valgt og lukke dem ind på mideterstykket, så de kan græsse det ned. Samtidig er jeg ved at forberede en anden fold, med en masse græs på, som jeg næsten er færdig med. Det skal siges at på den vandrefold de gik før, foderet vi 2 gange om dagen, da der ikke var adgang til græs. Det var tydeligt og se fordelene ved det, alene i hovsmed smiley og de fik virkelig rørt sig meget, selv om den ikke var så stor... Jeg har lidt brug for de er selvkørende indtil videre, men har slet ikke droppet ideen om en ny kæmpe vandrerfold, tænker det ville være perfekt med små stisystemer ned på de 10 hektar eng i skoven, der er endda naturlig vand også smiley (i form af en kilde der springer). Indtil jeg er helt færdig med den nye græs-fold, er jeg begyndt og foder med hø, om aftenen, da der stadig er græs, og motion i de selv søger det meste af dagen. Så håber jeg, at græsset kan komme på den nuværende fold, mens de græsser den anden fold af, som jeg er lige ved at være færdig med.

  • #9   23. maj 2019 Jeg har selv haft løsdrift stald og drømte om vandrefold, men pga helbred og fordi stykket ikke var mit eget og jeg nu er flyttet, så blev den drøm ikke til noget. Men jeg tænkte hele tiden i, hvad kan gøres letteret for mig selv og stadig være optimalt for hestene. Samtidig var jeg ikke verdens rigeste og det skulle gerne være relativt billige løsninger. Så lidt erfaring fik jeg da smiley
    Det lyder til at være noget af et drømmested du har, både med kilde og skov. Det kan godt blive til et hesteparadis smiley


  • AppelonD
    AppelonD Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 6
    #10   23. maj 2019 Hi Sunshine
    Det er et heste paradis allerede.
    Det har været en hård kamp, men nu ser alt så fantastisk ud. smiley


    profilbillede
  • AppelonD
    AppelonD Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 6
    #11   23. maj 2019 Det er taget ved sidste fuldmåne, det var så flot smiley

Kommentér på:
2 OX'er og en Blanding

Annonce