{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.543 visninger | Oprettet:

Køb af hest med sarcoider.. {{forumTopicSubject}}

Ville du turde købe en hest med tidligere sarcoider eller som har sarcoider i udbrud?
Ville du give den fulde pris for hesten eller forhandle den ned med forbehold at man selvfølgelig kan få et nej smiley
Hvad er din mening om sarcoider og erfaring med evt?

Man kommer jo ik udenom at det er en tumor, en form for hudkræft
Jeg kan desværre ikke fortælle hvilken type sarcoid der er tale om, men der er stilstand i det her og nu, men chancerne er store for at det kan komme igen. Og må indrømme at salgsprisen er noget ublu høj i mine øjne, men det er også bare min mening smiley jeg er bekendt med to heste som har sarcoider og ved der ligger arbejde, penge og tid idet, hvis der bryder ud igen. Og endda kan hesten være uridelig, hvis de breder sig til gjordlejet. Feks Min staldmutters ene vallak, ved jeg at det netop kan blusse op igen og kræver langvarige behandlinger dagligt og ret så irriterende når de sidder i lysken og så det typisk når de blusser op om sommeren, så er insekter er som magneter på de sarcoider. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af hest med sarcoider..
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   24. maj 2019 nope, gider ikke købe mig til problemer. smiley

    men jeg vil mene at prisen godt burde trykkes ned, med argumentet om at hesten har sarcoider.


  • #3   24. maj 2019 hej vil sige som AMT køb dig ikke til problemer smiley så skal prisen i hvert fald være så langt nede at man tænker går det ikke jamen så har du ikke givet så meget især når den fejler noget

  • #4   24. maj 2019 Jeg har selv haft en hest med sarcoider ...
    Aldrig om jeg skal have en igen...
    Og da slet ikke en der har været i behandling og har udbrud igen !

    Det er en meget usikker fremtid at købe en hest med sarcoider, ellers en som har haft det !
    I de værste tilfælde bliver det så slemt at de bløder og væsker fra dem dagligt, hvilket er pinefuldt, for ikke at tale om grimme infektioner ..
    Og de kan jo blive enormt store, og der kan komme en men der kan også komme 20 + ..


  • #5   24. maj 2019 Det er vel en overvejelse i forhold til sin egen økonomi.

    Hvis jeg skulle købe en syg hest, for at håbe den blev rask, skulle jeg ikke give mere end jeg ville kunne få for at slagte den. Er den så udelukket fra konsum, som nok er højest sandsynligt, ville det være en udgift at skille sig af med den igen, så ville jeg holde mig fra det.

    Så hellere købe en sund og rask hest, som man kan have fornøjelse af og have nogle gode rideture på. Fremfor at have en syg hest og dårlig samvittighed over, hvis den har ondt, er plaget af fluer og ikke får opmærksomhed, fordi den ikke kan rides.


  • #6   24. maj 2019 Aldrig igen.. min hoppe har haft nogle rigtig grimme sarcoider som måtte opereres væk, grundet deres placering og str. skulle hun under fuld narkose og skulle derfor helt ned og ligge.. det var en dyr og rigtig træls omgang da såret sprang op. derfor tog det også meget lang tid om at hele. Hun har nu været fri fra det møg i et år, men chancen for at de kommer tilbage er desværre stor.

  • #7   24. maj 2019 Nej jeg ville ikke købe mig til dyrlæge regninger. Heller ikke om jeg så fik hesten foræret.

    Jeg følger, på Facebook, Konkurrence Rytteren Diana Klein, som har en Fjordhest, Staale Grandlygaard, med en voldsom stor Sarcoide på halsen. Hun ligger et stort arbejde i at behandle den, både indefra, men også udefra. Det ser ud til at virke, men jeg ville ikke selv gøre det.
    Hvis du, Miss Soffy, ønsker det, kan du jo kigge ind og se hvordan hun gør. Det er med både op og nedture.


  • #8   24. maj 2019 Tak fordi i vil dele jeres mening og erfaring smiley der betyder meget for mig. jeg kan fortælle det er en vallak i relativ ung alder som er grundredet og styr på gangarterne i forskellige tempi. Hesten er som en unghest som mangler erfaring med miljø, har ikke gået stævner eller noget andet som vil gøre at prisen vil kunne hænge sammen i mine øjne. Man kan ikke engang avle på den, hvis det hænder at den blev uridelig til en pris over 40.000kr hvilket jeg synes er møgdyrt for en hest med latent hudkræft, som tidligere har fået fjernet sarcoider. Men selvfølgelig bestemmer sælger selv prisen og måske der er vil komme en køber til sådan én hest i det prisniveau, hvem ved smiley måske er jeg nok chokeret over prisen kontra sygdommen smiley

  • #9   24. maj 2019 En voldsom pris på en, potentiel, kræftramt hest, man ikke ved hvad kommer til at fejle yderligere, med dertil kommende dyrlæge regninger i vente.


  • #10   24. maj 2019 Som flere andre herinde, ville jeg heller ikke købe mig til dyrlægeregninger (og bekymringer, ikke at forglemme!). End ikke, selvom hesten var meget, meget billig.
    Det lyder til at være en svært optimistisk sælger med den pris. smiley


  • #11   24. maj 2019 Jeg har købt en sacorid-hest. Stadig mit livs bedste køb.

    Jeg har INGEN uforudsete dyrlæge regninger haft.

    Det har aldrig generet ham, de bliver ikke større, de gør ikke ondt.

    Om sommeren spayer jeg flydende plaster på og ellers lader jeg dem være.

    Han har to flade på halsen, en i armhulen, en lille flad på kinden og en lille en på hans pung.

    Hvis man piller ved dem så kræver de meget ja. Lader du dem være så forbliver de ofte bare som de er.

    Min basse er på ingen måder hæmmet eller generet af dem. smiley


  • #12   24. maj 2019 Det er desværre ikke altid rigtig Rikke. Jeg rørte ikke sarcoiderne på min og de voksede skam ikke de første par år, men lige pludselig begyndte udbrudet og det blev rigtig slemt

  • #13   24. maj 2019 Ja det afhænger af hvad slags sacorid det er.

    Jeg vil blot sige at det er ikke alle sacorid heste man bør bande langt væk.

    Det afhænger helt af den enkelte.
    Jeg har som sagt aldrig haft problemer med at han har sacorider og jeg har aldrig skulle punge ud i dyre domme.

    Så ikke alle sacorid heste skal ses skævt til, man kan også, ligesom jeg, få sit livs bedste ven, uden problemer.
    Man høre bare altid kun om de dårlige historier smiley


  • #14   25. maj 2019 Rikke - rart at høre fra én som ik har en aggressiv sarcoid hest smiley og du har helt ret at der findes 6-8 forskellige typer af sarcoider, nogen mere aggressive end andre. Jeg synes kun at jeg har hørt om folk som fjerner sarcoiderne. Jeg er sikker på i de fleste tilfælde at man sagtens kan få et godt liv med en hest som har sarcoider, behandlet eller ubehandlet. Men jeg ville være usikker på hvad vej det vil gå, hvis man stod for at sku købe hest, hvilket jeg personligt slet ik ville gøre i denne situation og betale fuld pris for en “syg hest” . Jeg har fået kaffen galt i halsen smiley og tænkte mit at det vil svare til at sku gå ud og betale fuld pris for en splinterny bil som har kørt normalt i motoren da den kom fra fabrikken og siden da, så går motoren ujævnt og intet kan gøres. Bilforhandler forlanger stadig fuld pris, men kan ik garantere om motoren brækker sig i morgen eller om den holder “livet ud” som en godt udtjent motor som alle andre. Man ville jo nok heller ik kunne livs og uanvendelig forsikre sådan en hest uden forbehold og den derefter får udbrud og måske bliver uridelig, så er pengene spildt. smiley vil jeg tro, jeg er ik så kæmpe meget inde i det med de forsikringer, så jeg kan tag fejl smiley


  • #15   25. maj 2019 Jeg havde vendt det med min dyrlæge.

    Og så havde jeg set på, hvor langt ned man kan presse prisen.
    Var jeg tilfreds med prisen, så kunne jeg da godt finde på at købe.
    Man skal ikke købe sig til problemer, ja, men den perfekte hest findes altså ikke. Og enten har hesten noget med i bagagen - eller også har du bare ikke opdaget det endnu..

    Ja, hesten har tumorer, men det er benigne.
    Og så får jeg lige knopper her og skal ud med lidt damp om definitioner.
    Tumor betyder knude, svulst.
    Malign = ondartet tumor betyder at denne slagt tumor vil sprede sig, og metastaserne potentielt slår ihjel. Kræft er synonym for malign tumor.
    Godartet = benign betyder, at der er en knude, den kan nok vokse og give problemer. Men den har ikke evne til at give metastaser.
    -sarkoider er lokale tumorer, som ikke metastaserer. Så, det er forkert at sige kræft her! Det er tumor! Tumor! Tak!!




  • #17   25. maj 2019 DR WHO - jeg elsker dit damp smiley du er et skønt menneske . afhængig af hvilken sarcoid der er tale om, så er de enten malign eller benign, hvilke kan gøre en hesteejer hårløs i hovedbunden når man finder ud af at hesten har en sarcoid og må få dyrlægen ud for at konstatere hvilken type der er tale om. Jeg kan huske at jeg lavede et forumsindlæg for noget tid siden, som handlede om hvad man ville acceptere af skader og sygdomme når man skulle ud og købe hest. og jeg tror ikke engang at jeg tilføjede på min liste Don'ts jeg ik ville købe sarcoid ramt hest. Kan heller lige huske om der var andre som heller ikke ville. Men det er måske fordi det ikke er tit man støder på en hest med sarcoid, vil jeg tro smiley

  • #18   25. maj 2019 Miss Sofy - I de bøger jeg har, står metastasering ikke nævnt - kun lokal vækst

  • #19   25. maj 2019 DR WHO - det er også sandt, men der findes en eller to typer af sarcoider som kan spredes gennem huden og uheldigt også lymfen

  • #20   27. maj 2019 Købte selv en hest med sarcoider - dog uden jeg vidste det, men det er en anden snak.
    Jeg har ikke fortrudt, men min hest har nok også været heldig. Hendes er nemlig forsvundet alle sammen. Og i de 9 år jeg har haft hende er de heldigvis kun forsvundet og aldrig vokset. Men hun er nok en ud af mange, hvor det sker smiley
    Men ville aldrig købe en hest, hvor jeg vidste det.


  • #21   29. maj 2019 Jeg har een - men det er intet problem - det kan fodres væk - jeg ville nu nok få tjekke hvor mange scaroider der er tale om og hvad grunden til at den har det - jeg vidste ikke min havde da jeg købte - men har ingen problemer med dem så længe jeg fodre hende rigtigt

  • #23   29. maj 2019 Jeg tror mange købere er uvidne og desværre ik taler med sin egen dyrlæge, om hvad konsekvenser der kan være forbundet ved køb af en hest med sarcoid. Hvilket nok er tilrådeligt at man gør det, udover at få sælgers dyrlæge (med få lov) til at fortælle, hvilken type sarcoid hesten har.
    I det her tilfælde med den her ovennævnte hest som jeg skrev om til en pris over de 40.000kr har sælger blot skrevet at det er sarcoider med vorter i parantes. Og man måske være uviden og tænke "nå ja, vorter er jo ik slemt", ja så kan man måske være uheldig at have købt sin drømmehest som måske ik kan bruges om noget tid og har smidt mange penge efter en halvdyr hest smiley men det er selvfølgelig købers egen pligt at undersøge alt til bunds. For man kan være uheldig at sælger, ik altid får fortalt alt om hesten og om sygdommen... hesten i det her tilfælde er så godt som solgt, så jeg vil i det her tilfælde håbe for køber, at der ikke sker noget videre med de her sarcoider til den salgspris.


  • #24   29. maj 2019 Altså nu ved jeg af erfaring at det kan fodres væk - da jeg selv har gjort det - 2 har jeg fysisk fjernet og de er IKKE kommet igen - de sidste har siddet for mig og min hoppe et ugenert sted - og er nu også væk (fodret væk)

    Men ja - jeg købte min uviden om at hun havde dem - heldigvis for mig - har det ikke kostet dyrt at opleve - og selv om de skulle komme i udbrud er det jo ikke ensbetydende med en ubrugelig eller syg hest - ja det er en form for kræft - og via virus - men ikke en død hest - trods salgsprisen - jeg vil dog hvis jeg var køber - finde ud af hvilken type det var - da nogen er mere agrasive (staves) end andre


Kommentér på:
Køb af hest med sarcoider..

Annonce