{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.851 visninger | Oprettet:

Købe hest på marked, godt/dårligt? {{forumTopicSubject}}

Jeg har i lidt tid gået og diskuteret en del med mig selv hvorvidt det er godt eller skidt at købe hest på et marked.
Mine tanker:

Godt:
- Hestene er måske lidt billigere end hvis man køber i salgsstald/privat
- Man hjælper en hest som måske ikke har de bedste kår
- Hesten opleves "ude" frem for vandte omgivelser, hvilket måske kan være en fordel

Ulemper:
- Man støtter salg af dyr på markeder
- kan ofte ikke prøve hesten og ikke flere gange
- Er det muligt at få hesten handels undersøgt?

Jeg er både for og imod, da man jo som nævnt støtter salg af dyr på marked, hvilket jeg egentlig er i mod, men hvis jeg ikke gør det, så er der nogle andre der gør, det stopper jo ikke af at jeg ikke køber en hest, til gengæld kan jeg give en hest et godt hjem, som måske ikke har de bedste kår ellers.

Hvad er jeres holdninger for og imod?
Og evt. erfaringer.
Er kvaliteten dårligere end ved privat handel?

Jeg ønsker en god debat og en god tone, på forhånd tak ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købe hest på marked, godt/dårligt?
  • #1   3. jun 2019 Epona er købt på Vorbasse i 2004 - altså inden det værste skravl blev sorteret fra... som i dengang hollænderne kom med vogntog og holdt deres heste oprejst med smertestillende.
    Hun har da en 2. plads til Sydjysk med sig i baglommen nu.

    Min gamle pony, Rosalina er også fra Vorbasse. Købt i 2003.

    Jeg synes det er en skam, markedsheste og tilhørende heste handlere har så dårligt et ry.
    Det er jo ikke, hvad det har været! Hestene er i orden. Chip, pas og øvrige papirer er i orden. Gennemgår dyrlægekontrol inden indkørsel på markedspladsen. Står og kukkelurer i HØJEST 2.5 dage, og de fleste har stråfoder ad libitum.
    Ja, så er der nogen til den magre side, men der er langt imellem dem. Og det er langt fra kriminelt.

    Deraf skal det så også forstås, at en markedshest ikke er en "billig" hest længere. Selvfølgelig koster den ikke det samme som dem på ridehesten og everhorse.. Det skyldes både de højere standarder, så de ringeste er sorteret fra, men også at prisen for heste generelt er steget.

    Og så er jeg helt overbevist om, at det giver et kanon indtryk af deres sind mht. hvordan de coper med al den tapernakel omkring sig. Mine ponydamer derfra har været kanon stævneponyer, og de har altid været nemme at have i hænder, læsse osv.


  • #2   3. jun 2019 Tjaaa tjoooo ofte er hestene på markeder hestehandlerheste, dvs du kunne såmænd tage ud i deres salgsstald og se dem der og prøve dem smiley

    Jeg tænker også lidt, at de måske næppe tager “de bedste” med på marked - ofte handles hestene indbyrdes mellem hestehandlerne, så det er måske “hvad man ikke sådan lige selv kan komme af med”. Så kan hestene nemt flyttes rundt mellem handlerne på den måde.

    Jeg tror du kan få lige så meget kvalitet/mangel på kvalitet på et hestemarked, som hos en privat sælger smiley
    Og lige som handler ved private og i proff salgsstalde, så skal alle alarmer lyse rødt, hvis det er “for godt til at være sandt” smiley

    Så min helt personlige holdning er så, at jeg ikke vil støtte at hestene bliver slæbt rundt til forskellige markeder, handles mellem hestehandlere indbyrdes på markeder, så de kommer med en masse fremmede heste i lastbilen osv.
    I min verden er det ikke en måde jeg ønsker at handle hest på, eller støtte.

    Så det er følelsesmæssigt jeg er “imod”, og såmænd ikke fordi jeg tror hestene er specifik meget ringere end det du kan risikerer at købe hos private.

    Mvh Charlotte


  • #3   3. jun 2019 Jeg ville ikke købe en hest til et marked - af den ganske simple grund at jeg ikke støtter at heste (eller andre dyr) skal stå bundet op en hel dag (i evt sommervarme) i larm og ramasjang med fulde mennesker etc.
    Jeg har dog ikke været på marked i mange mange år, faktisk ikke siden jeg var barn. Så jeg ved ikke om det stadig er sådan. Men det var sådan jeg oplevede markeder som barn. Jeg ville aldrig af egen fri vilje komme sådan et sted igen.
    Jeg synes heller ikke det virker som en seriøs måde at fremvise og sælge et dyr.
    Jeg har nok også bare en fordom om hvilke typer hestehandlere der kommer disse steder og det er slet ikke noget jeg vil bidrage til.
    Jeg tror også på at handlen med dyr/heste på den måde ville stoppe hvis det ikke blev støttet.
    Det ville være mere seriøst om man tog sin hest med på skue, Store Hestedag og lign arrangementer og eksempelvis sørgede for at at reklamere med at dyret var til salg og at interesserede kunne henvende sig på hjemmebanen når arrangementet var slut smiley


  • #4   3. jun 2019 At det er hestehandlere der har de fleste af hestene på markeder, ved jeg, og at de selvfølgelig kan ses hjemme i stalden, så fremt hesten ikke er solgt til anden side inden han kører hjem smiley
    Jeg er nærmest opvokset på en markedsplads, min far var kræmmer i 20 år, så jeg har set SÅ mange heste gemmen barndommen, jeg er meget glad for at reglerne er strammet så meget op som de er, men det er længe at stå bundet.

    Jeg har selv købt 2 ponyer på marked, da jeg var barn, min første valgte jeg selv og måtte hente min far, så de kunne slå en handel af.
    Den blev så, senere, byttet ved en anden hestehandler til min 2. pony, som efter et par år kom med på marked hvor hun blev solgt og jeg købte en ny, så det er ikke fordi jeg ikke har handlet heste på marked før, men jeg kan også huske kvaliteten af dem, det hænger selvfølgelig også meget sammen med hvad mine forældre havde råd til at købe for.

    Det er meget interessant at høre hvad I andre synes smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   3. jun 2019 ulempe: hvis man køber en hest fra dårlige vilkår, så gør man såmænd bare at der er plads til en ny hest som skal leve under kummerlige forhold;)

  • #6   3. jun 2019 tjaa.. Trolle er fra Vorbasse smiley

    købte ham i 2008, de havde brugt ham til kørelse med ville gerne finde noget andet end ham. tidligere ejer var meget ærlig, de lod ham stå sammen med deres salgs heste indtil at de ville læsse og køre Trolle ud til os smiley

    så jeg har god erfaring med det.


  • #7   3. jun 2019 Amt: du har helt ret og det er jo også dér filmen knækker for mig, men man kan kun håbe at færre sælger deres hest til hestehandler

  • #8   3. jun 2019 jeg nægter at købe en hest på den måde
    også selvom at jeg er faldet pladask flere gange for en eller anden sød hest.
    men jeg vil ikke støtte den måde at købe/sælge heste på

    man skal også virkelig vide hvad man skal kigge efter sådan et sted. man har jo ingen dyrlægetjek inden køb.
    min gamle ridelærer gjorde det meget tit når vi skulle have nye heste. Men det var da også tit noget mærkelige heste som vi fik ind.


  • #9   3. jun 2019 Jeg har LIGE købt min nye hyp på Hjallerup marked her i weekenden og jeg fortryder absolut ikke!! Der er meget ragl og kragl på sådan et marked, men man kan sagtens være heldig at finde noget godt og så er prisen jo lige en tand billigere end ved stutteri eller privat. Jeg har hvertfald fået virkelig meget lækker og dejlig hest for få penge her i weekenden smiley

  • #10   3. jun 2019 Ida Tillykke med købet smiley
    hvordan så hestene sådan helt generelt ud, var det sunde heste, var der mange, hvordan med kontrakt, handels undersøgelse, fik du hesten med hjem med det samme, eller blev den leveret?
    har du et billede af din nye hest?


  • #11   3. jun 2019 Maria E:
    Nok 80% så helt fine ud - jeg havde frygtet underernærede og usoignerede heste/ponyer, men standarden er virkelig steget siden jeg sidst var på marked for over 10 år siden... Vi kom lørdag og det var nok 50-60 hypper, primært ponyer, kun 8-9 sådan store fine heste. Vores var så en af dem. Men tænker at de tager nyt med dagen efter hvis de sælger nogle. Ham hestehandleren vi købte af har været der i over 30 år og der er skrevet artikler om ham osv, så jeg følte man godt kunne stole på ham. Det er jo lidt nervepirrende når man ikke kan prøve den eller se den trave/galopere eller noget, men hvis man tager en chance kan det enten gå skide godt eller knap så godt - i vores tilfælde er det gået virkelig godt - bedre end forventet!
    Vi var som sagt der ude lørdag og faldt pladask for hende og gik lidt frem og tilbage på pladsen og snakkede med hende i løbet af eftermiddagen og jeg fik “testet” hende så godt jeg nu kunne - rørte hende over alt, løftede hove, viftede en pose i hovedet på hende og på hendes krop OG tjekkede øjne og tænder. Hun var så reserveret til søndag middag men han fik vores nr og søndag kl 13 ringede han så og sagde at den anden ikke var dukket op og hun var vores hvis vi ville have hende. Så hentede vi hende søndag aften hjemme på hans gård hvor vi fik hestepas og ejerskifteerklæring med.
    Jeg har lige oprettet hende på min profil: Scarlett. Der er lidt flere billeder.


    profilbillede
  • #12   3. jun 2019 "Man hjælper en hest som måske ikke har de bedste kår"
    Citat slut.
    Nej. Du hjælper ikke heste i dårlige kår. Du støtter op om mennesker, der giver dyr de vilkår.

    Tager du ud og ser hest (hund, kat, høne, whatever) og køber dyret af medlidenhed, så støtter du, at det fortsætter.

    Bortset fra det.
    Jeg har aldrig købt hest på marked.
    Jeg kommer af bondeæt, men åbenbart fra et område, hvor handel med dyr på markedet ikke rigtigt blev brugt?
    Hmm?

    Dog.
    Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, at det er slemt at tage dyr med på marked?
    Men hvad med dyrskue, clinic, stævne, mv?
    Onde, onde mig.
    Mine dyr bliver da taget med alle steder.

    Jeg kan udmærket finde på, at tage hesten med til isboden og hunden til julemarked.
    Fordelen ved sidstnævnte er, at når jeg har gået væk fra de andre, kan jeg sige "find far" til Saga, og så finder hun min mand hurtigere end jeg kan.
    Fordelen ved begge ting er, at jeg falder i snak med folk, og jeg har udvalgt dyr, som også kan lide at møde folk, der vil snakke.

    Hvis jeg havde tillid nok til egne evner til at vurdere hest, og mine krav passede til det man kunne finde på et marked, så kunne jeg i teorien godt finde på at købe dyr på marked.
    Men hest, hund, kat mv vil jeg gerne se mere end en gang før køb. Og jeg vil for dyreunger se, hvordan de er opvokset.
    Så, reelt er marked ikke stedet for mig.


  • #13   3. jun 2019 Nu mener jeg jo at alt handel med dyr på markeder burde forbydes. Så nej, jeg ville aldrig købe et dyr på den måde.

  • #14   4. jun 2019 IdaMJ, jeg så din nye hest på markedet smiley Hun virkede virkelig som en dejlig fredelig hest, og som man kan se på det billede du har lagt op, så så hun også ud til at være i fin forfatning smiley

    Jeg syntes der var et par stykker jeg ikke selv ville have været for stolt af til Hjallerup marked. Blandt andet var der en fjordhest, som havde ufatteligt lange hove, og et par yngre heste som i hvert fald ikke var i super foderstand.


  • #15   4. jun 2019 Simone:
    Ja hun fejler hvertfald intet - pæn bygning (hverken for tyk eller tynd) og pæn pens, fine øjne og tænder osv.. Hun skal lige beskæres inden for de næste par uger, men det er også det.
    Altså jo der var nogle af de ponyer der som godt kunne bruge lidt ekstra mad, men synes ikke de så direkte vandrøgtede ud og størstedelen af de heste vi snakkede med var mega kælne og kontaktsøgende - synes deres sind og deres øjne siger rigtig meget og så kan man jo altid selv fodre lidt ekstra på dem og få beskåret hovene osv smiley


  • #16   4. jun 2019 Ham vi handlede med fortalte også at det var ret sjældent man tog de der fine heste med. Men han havde taget 3 store lækre heste med denne gang for at vise at han også havde andet i stalden end de der ponyer. Den ene af de store var blevet solgt efter 15 min og så var der min og en stor mørkebrun mere. Men altså som sagt så er det sjældent top heste/ponyer man finder på sådan et marked - det er mest de billige, men man kan dog være heldig.

  • #17   4. jun 2019 Ida vil du fortælle hvad han hedder, ham du har købt hende af, evt. i en pb

  • #18   4. jun 2019 Jeg kunne ikke drømme om at købe en hest af medlidenhed, uanset om det er på et marked eller privat. Eller om jeg får den foræret. Man køber katten i sækken, hvis man køber et dyr, der ikke er i ordentlig stand. Den slags heste/ dyrehandlere skal man bestemt ikke støtte. Der "redder" man ikke et dyr fra en kummerlig tilværelse, nej man støtter dyrehandleren, som gnider sig i sine fedtede hænder og køber nye sølle dyr. Jeg kender en der købte hest hos en af de berygtede hestehandlere og hun udbreder vidt og bredt at hun har " reddet" hesten. Nej hun har støttet hestehandleren. At hesten er blevet et super fint dyr, er jo fint. Men det er altså ikke at redde dyret. Det er at holde liv i, at det får lov til at foregå.
    Det skal så siges at der er kommet mere styr på hvordan dyrene har det på diverse markeder. Tilbage i slut 0erne var jeg på efterårs marked i Viborg, hvor vi løb på vores dyrlæge, som var der for at kontrollere hestene og han fortalte at der var en hestehandler der var blevet sendt hjem igen. Han fik ikke lov at læsse dyrene af. Jeg husker ikke om det var fordi de ikke havde chip og pas, eller om det var fordi de ikke var i orden. Der var reglerne nemlig lige strammet op, husker jeg.
    På samme marked mødte jeg en privat, der havde en hest med, han skulle sælge for en veninde. Jeg fortrød faktisk at jeg ikke købte den. Det var drømmehesten og jeg efterlysten den herinde for at se om jeg kunne finde den igen, men det lykkes desv ikke. Den smukkeste Palomino på ca 160 cm med den smukkeste lange hvide man. En lidt kraftig hoppe, som nok også var til den gode side fodermæssigt. den drømte jeg lange romantiske drømme om og jeg har aldrig glemt den. Den hed noget med S og havde stamtavle. smiley smiley smiley
    Så hvis nogen kender til den, så gi lyd. Det kunne jo være spændende at se den igen.


  • #19   4. jun 2019 Jeg har ingen problemer med at købe dyr fra markeder.

  • #20   4. jun 2019 Man vil jo ikke kunne vide hvad de heste som står på sådan et marked har med i bagagen, tænker også at de sagtens kan være syge uden man måske kan se det på dem.

    Overholder hestehandleren overhovedet vaccinerne for hans heste?

    Ved ikke hvad heste som står på et marked koster, men hvis den fx. Koster under 10.000 skal du nok overveje om det kan svare sig at få den handelsundersøgt.

    Hvis det er fordi du gerne vil "redde" en hest, synes jeg du skal købe den fra noget alla nyt heste liv, hvor de netop hjælper mishandlede heste, så du ikke behøves at støtte heste handlere smiley


  • #22   5. jun 2019 Jeg kunne ikke finde på at købe en hest fra et marked hvis jeg ikke kunne prøve den. Jeg har dog set heste blevet redet på Ørbæk marked. Så det kan man altså godt. Også forstår jeg ikke den med "puha hestene står bundet der hele dagen" hvad så med diverse heste skuer?! Det er så ligesom okay?? smiley
    Jeg vil helst ikke støtte salg/køb af heste på et marked, da jeg synes synd på hestene fordi de er kastebolde, men hvis der pludselig stod en bevaringsværdig hoppe eller en hest jeg faldt pladask for. Så ville jeg nok ende med at købe den. Men jeg tager ikke en hest for medlidenhed, for med alle de heste jeg igennem årene kunne have fået, og har haft medlidenhed med, så havde jeg kunne startet en mindre rideskole. Så nej, det gør jeg ikke.
    Jeg tager glædeligt min med på skue, sidste år stod jeg med min ene hest fra kl 08-16.30. På Brahetrolleborg Hesteskue. Det gider jeg dog ikke i år da jeg synes det er for dyrt ift at man ikke kan binde hesten eller noget.

    Mvh TT


  • #23   5. jun 2019 Jeg mener der er stor forskel på om du har din egen hest/heste med til et skue, hvor du har en boks/skygge og er omkring din hest hele tiden kontra et hestemarked. På skuer etc kommer du for at fremvise dit fine eksemplar (det er da ihvertfald grundtanken) og er interesseret i at det tager sig så godt ud som muligt. Tingene er planlagt.
    Måske jeg bare kommer på de ‘rigtige’ steder/skuer. Jeg sorterer ihvertfald hurtigt noget fra jeg ikke synes er i orden.
    Jeg synes tiden er rent fra markeder - det giver ingen mening at transportere dyr land og rige rundt under kummerlige kår, fuldstændig uagtet mellem gøgl og billigt skrammel for at sælge når vi har internet mv.
    Og som jeg også skriver længere oppe, jeg ved ikke om det stadig er sådan eller om det bare er mine fordomme fra fordoms tid.





  • #24   5. jun 2019 På Brahetrolleborg (og andre skuer) er der ingen bokse, og ingen skygge eller opbinding. Du skal stå hele tiden og holde din hest... På et marked kan man stille hesten i skyggen eller i traileren og have den bundet..

    Mvh TT



  • #25   5. jun 2019 Sara: Du ved i bund og grund heller ikke hvad hesten har med i bagagen hvis du køber privat, det er nemt at lyve, eller pynte på sandheden.

    Mht. vacciner så bliver hestene dyrlægetjekket inden de får adgang til markedet, og er pas og papirer ikke i orden, så kommer de ikke ind.

    En hestehandler kan ikke tjene penge på en hest som ser forfærdelig ud, hvilket vil sige at ting som hove, tænder og pels, som er nemt at tjekker, det er de nødt til at holde, ellers får de ikke solgt dyrene, og slet ikke til en "ordentlig" pris.

    Jeg kan se at flere og flere hestehandlere behandler hestene bedre, men der er også kommet flere regler.
    Og fordi man køber privat, er det ikke end betydende med at hesten er behandlet ordentligt, passet med div. Det kan man læse mere om i et andet forum emne her inde smiley


  • #26   5. jun 2019 Maria; helt enig. Jeg er blevet snydt alvorligt i en hestehandel med en privat, men med hestehandler har jeg altid fået nogle gode heste.
    Om det er mere undtagelsen end reglen, eller omvendt, ved jeg ikke.
    Men brodne kar findes alle steder..


  • #27   7. jun 2019 Nu er det ikke hestehandleren der er skyld i at dyrene ser kummerlige ud, sådan ser de ud når handleren henter dem hos private. Om man køber hesten på marked eller i stalden hos handlere er et fedt, hestene er de samme.

  • #28   8. jun 2019 altså.. som sagt har jeg købt min første pony på Vorbasse i 2008.
    Jordens flinkeste og nemmeste pony, ikke tilredet men tog alt i stiv arm og blev rideskolens yndlings pony smiley

    i 2011 solgte jeg ham til mit arbejde og købte en af de heste de næsten lige havde fået ind. jeg kiggede på 2 heste den gang, den ene var super tynd og virkede måske en smule syg smiley så valget blev på Sam, som skulle være "en super junior hest eller overgang fra pony til hest" det kom da an på hvilke ponyer man havde redet smiley jeg fortrød købet det første år, men lærte min hest at kende og hans fortid (heldigvis fandt jeg 2 af tidligere ejer, samt kendte jeg 2 tidligere ejer, fik en smule infomation på avler, så tingene gav mening til sidst smiley

    jeg har kun været i privat salg 2 gange, og har ikke det mest positive at sige, frem for markedet hvor jeg så hesten være et fremmed sted (stod roligt = en der ikke går i panik over det) hestene familien solgte (også dem han solgte for naboen) var alle i enormt pæn stand, jeg måtte gå rundt med ham, strigle ham og al det hvilket jo gav os et indblik i hvordan han var at håndter smiley

    sidst men ikke mindst, syntes man det er synd at have heste på markeder må man også være mod dyreskuer, stævner, kursuser eller diverse hvor hesten bliver kørt x antal km, står et fremmet sted i x tid, og udsat for x antal nye ting smiley


Kommentér på:
Købe hest på marked, godt/dårligt?

Annonce