{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.171 visninger | Oprettet:

Fortæl mig om Welsh cob sec. D {{forumTopicSubject}}

Er der nogen herinde der ved noget om Welsh sec. D. ?

Hvordan er helbredet og temperamentet? Jeg har hørt at temperamentet kan være et issue. Ligeledes at man skal være obs. på at der er to typer, en showtype, som ikke er specielt ridelig, og en brugstype (lidt ligesom hos nogen hunderacer).

Er der noget om overstående, eller er det en myte?


Kommentarer på:  Fortæl mig om Welsh cob sec. D
  • #1   8. jun 2019 Uh, jeg synes jeg genkender dit navn fra Hundegalleri?

    De Cob'er jeg har mødt har været noget vågne, men ved ikke hvordan de er mht ridelighed. smiley


  • #2   8. jun 2019 Jo jeg har skam også en profil på hundegalleri. smiley

    Jeg er så småt gået i gang med projekt "anskaffelse af hest/pony". Så jeg er ved at finde ud af hvilke race/type jeg gerne vil have.


  • #3   8. jun 2019 Jeg synes det jo nok.
    Det er mig med Yorkiebanden.

    Uha, jeg synes det kan være svært at vælge race når det kommer til hestene.
    Lige der synes jeg det er noget nemmere at bedømme når man møder en hest.
    Man kan selvfølgelig godt have krav til f.eks. højde o.l., men jeg synes sind og sundhed kan svinge meget indenfor de enkelte racer.




  • #4   8. jun 2019 Nåår ok, dig kan jeg godt huske. smiley

    I virkeligheden er det også nemmere for mig at sige hvad jeg ikke vil have. Hvilket er tunge koldblods, friser, traver, ox araber, islænder og tinker.
    Mulen skal bare være sund, rask og ridelig. Og gerne med kendte aner. smiley Den skal bruges til dressur, ture og lidt ridebanespring.
    Jeg er kun 163 cm så den skal helst heller ikke være ret stor. smiley


  • #5   9. jun 2019
    For mig er det at skære en race over en karm hvad angår deres personlighed og opførsel det samme som at sige - alle asiater er sådan, alle fra afrika er sådan, alle fra mellemøsten er sådan osv. - det holder jo heller ikke en dyt.

    Heste er forskellige af personlighed, de er også hvad man gør dem til mht. opdragelse og miljø, foder og andet.

    Arabere er ikke skingrende skøre og fjordheste er ikke luddovne.


  • #6   9. jun 2019 Jeg har en welsh cob, ride model.
    Hun kan være en hys dame nogen gange, men hun giver altid en god tur og gør altid sit bedste.

    Hvis jeg var dig ville jeg nok lave en liste over, hvad hesten skal kunne/opføre sig. Hvad du kan leve med og hvad den slet ikke må.
    På den måde kan det måske hjælpe dig til at komme nærmere ind på hvilken type hest du skal lede efter. Plus selvfølgelig prisen smiley


  • #8   9. jun 2019 Tak for jeres svar. smiley

    Britt N: Det er faktisk sjovt du siger det med at der så sjældent er voksne cobs. til salg, da folk bliver så glade for dem. For jeg talte faktisk med en mand på Roskilde dyrskue, som sagde nøjagtig det samme. smiley
    Jeg er et meget roligt og tålmodigt menneske, så jeg fungere i reglen godt med heste der er lidt vågne. Altså bevares... Jeg gider ikke en hest der eksplodere i en sky af hysteri, fordi nogen i ridehuset hoster, der går en kat over vejen, eller man beder den om at gøre nogen den synes er svært. smiley
    Manden jeg talte med sagde i øvrigt også at "Cobs. aldrig fejler en skid". Så de er ikke disponeret for noget videre ift. arvelige sygdomme, problemer med ryg eller ben. Hvilket jo lyder fantastisk.

    Jeg er helt med på at heste er individuelle, og at man godt kan risikere at købe en "mandagsmodel". smiley



  • #10   9. jun 2019 Jeg ELSKER Welsh ponyer af alle afskygninger. Sec D er dog lige kraftig nok for min smag.

    Men overordnet set har jeg aldrig mødt en "dum" welsh pony.
    Har primært arbejdet med A, B og F.
    De er kanon børne ponyer også. De koster ikke meget mere end en shetlænder. Til gengæld får du en arbejdsom, loyal pony med et godt temperament.

    Hvad der gælder specifikt for sec D kan jeg desværre ikke hjælpe med.


  • #11   9. jun 2019 Sec. F er en blanding af Welsh og anden race, ikke?

  • #12   9. jun 2019 jo, det er en part breed smiley

  • #13   9. jun 2019 Hvis du har FB kan du melde dig ind i gruppen "welsh ponyer og cobs i danmark" og stille masser af spørgsmål til cobejere, eller bare følge med, når folk fortæller om deres cobs. Der er også mange stutteriejere derinde, som hellere end gerne inviterer på kaffe og en snak. Det er en rigtig aktiv gruppe. smiley

  • #14   9. jun 2019 Er der nogen racer der er særligt gode at blande med, hvis man vil have en lidt lettere type fx. ?
    Jeg personligt ville gå uden om en blanding af ox araber og welsh.


  • #15   9. jun 2019 Og jo sec. F er en welsh blanding med min. 12,5% welsh i.

  • #16   9. jun 2019 Typiske blandinger vil være med DSP eller andre sportsponyer, der er vist også et par avlshingste af disse blandinger på welshponyer.dk.
    Jeg har også set, at der er en, der har haft held med fuldblod/welsh blanding. smiley


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #17   10. jun 2019 En gang welsh, altid welsh

  • #18   10. jun 2019 Som Helle siger, en gang welsh, altid welsh.

    Jeg solgte mine varmblods heste sidste år, og har nu købt welsh i stedet.

    Havde en welsh blanding som lille, og red pp en welshhingst hos familiens venner.
    Og har derfor altid sagt at når jeg blev for gammel til det andet pjat, så skulle jeg have welsh igen.

    Så sidste år fik min datter en partbreed, i efteråret fandt jeg en super fin welsh cob hingst i England som jeg købt, og i marts fandt jeg endnu en welsh i England som jeg købte hjem.
    En fin forholdsvis rå 8 års welsh Cob hoppe.

    Og regner med at jeg nok skal have en hoppe mere næste år.
    Hoppen jeg købte i år håber jeg at den når at komme ifol med min egen hingst.

    Men er så glad for mit valgt.

    Et fantastisk temperament, nem at håndter, er med på det meste, med tilpas fylde til at en voksen også kan ride.
    Og bedst af alt, de kan bruges til alt.

    Tingen jeg har er både tilredet og tilkørt.

    Hoppen er jeg ved at tilride, og overvejer at tilkøre hende også.


  • #19   10. jun 2019 jeg har altid redet travere,og har elsket dem højt. men ham jeg har idag,er den bedste pruhest jeg har haft. welsh cob/new forrest. dejlig rolig,arbejdsom,og nysgerrig på 148.

  • #20   10. jun 2019 En gang welsh cob, altid welsh cob.
    Jeg havde part på en welsh cob, og lovede mig selv - at gøre mig den tjeneste at anskaffe mig min egen.
    Min part, var en hoppe. Hysterisk og helt fantastisk. Trofast, godmodig, nervefast og en ven i absolut verdensklasse. Arbejdsom og velspringende. Hun var helt sikkert den sporty type (tv. i billedet)

    Nu har jeg endelig fået min egen welsh cob, han er en stor basse (th. i billedet). Og er nok en "showhest" (hvert fald gammel avlshingst, kåret mm.) men fungere glimrende under rytter. Han er ikke nær så ridelig som hoppen (men, jeg er helt sikker på at det kommer! han har mod på det hele, og vil rigtig gerne lære!). Men det der går igen, er at han er helt fantastisk, trofast, godmodig, nervefast, arbejdsom og en ven i verdensklasse.

    En ting er sikkert, jeg knuselsker den race! smiley


    profilbillede
  • #21   11. jun 2019 Puggaard: Hvad koster det i import at få hest hjem fra England?
    Er lidt nysgerrig på om det kan betale sig.
    TS: undskyld sidespringet!


  • #22   11. jun 2019 Det er helt ok. Det er jo stadig relevant for tråden. smiley

  • #23   12. jun 2019 Jeg har brugt engelske vognmænd, og har derfor kun givet omkring 5-5500 kr.

    hvor de danske skulle have mellem 7500 og 12000 kr


  • #24   12. jun 2019 Det er slet ikke galt og så fragter de hesten hjem til dig?
    hvad med import, der er vel noget afgift/kontrol eller noget?


  • #25   13. jun 2019 Ja de blevet leveret hjem hjem til mig

    Og se sørgede for alt; også dyrlæge inden.


Kommentér på:
Fortæl mig om Welsh cob sec. D

Annonce