{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.477 visninger | Oprettet:

Luna A
Luna A
Tilmeldt:
23. jul 2019
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 1

Gammeldags ridebukser {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har længe tænkt over hvorfor nogle ridebukser (har faktisk kun set dem i gamle film) ser ud som de gør. De er sådan stramme bortset fra lårene der er meget brede (hvis nogen ikke forstår min beskrivelse så søg på gammeldags ridebukser). Er det en modeting eller har det et praktisk formål?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gammeldags ridebukser
  • #1   23. jul 2019 De hedder frølårs-ridebukser. Da jeg gik på rideskole som barn, kom der en gammel mand og red, som havde sådan et par smiley Umiddelbart tror jeg bare det var en mode-ting, men skal ikke kunne sige det med sikkerhed smiley

  • Luna A
    Luna A Tilmeldt:
    jul 2019

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 1
    #2   24. jul 2019 Tak, det lyder sandsynligt smiley

  • #3   24. jul 2019 Hm.

    Jeg havde engang en hestebog fra 1930'erne.
    Jeg har en vag ide om, at en begrundelse til det ideelle rideudstyr var forklaret.

    Jeg gætter på, at frølår er den naturlige konsekvens af, at læggene sidder helt til.
    Men da det ikke er nødvendigt på lårene, poser de jo på lårene.

    Dengang gik man jo ikke med ultra tætsiddende tøj. Så - man tænkte ikke i at sy tæt til.

    Og da det er før syntet materialernes opfindelse, så er jeg meget usikker på, om bomuld, uld osv ville være lækre at ride i, hvis man syede dem i moderne tætsiddende ridebuksesnit.
    Uld kan give sig - men vil hurtigt blive strakt i fibrene og dermed kort holdbarhed.
    Bomuld giver sig ikke så meget, men er noget mindre fleksibelt.
    Dem, som rider i cowboybukser har som regel bukser på der sidder lidt mindre tæt end ridebukser.

    ...
    Jeg tror, at man simpelthen bare ikke så det som et mål, at stoffet skulle følge huden.
    Det var kun nødvendigt ved læggen. Så låret fik lidt luft.
    Og så er det sikkert bedre for materialer som uld og bomuld at der er lidt løshed i stoffet.


  • #4   25. jul 2019 Min, nu afdøde svigerfar, der var født i 1917, kaldte dem spidsbukser og han fortalte, at det ofte, var en beklædning forvalteren på de store gårde gik i, sammen med ridestøvler. En slags uniform. Men hvorfor de, bukserne, så sådan ud, havde han ingen forklaring på.

Kommentér på:
Gammeldags ridebukser

Annonce