{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
981 visninger | Oprettet:

Tildeling af elektrolytter i varmt vejr. {{forumTopicSubject}}

Er der nogen jer som giver jeres heste en smule eller mange elektrolytter i denne varme, uanset om den rides eller ej?
Eller nogen som gør sig tankerne om at give hesten det nu her i varmen?

https://dangro.com/elektrolytter-hvordan-hvorfor/

https://brogaarden.eu/blogs/information-om-heste/sved-vaeskebalance-og-elektrolytter


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tildeling af elektrolytter i varmt vejr.
  • #1   25. jul 2019 Mine heste er faktisk rigtig gode til at drikke, jeg går hjemme så jeg har rimelig styr på de drikke.
    Men alligevel har jeg besluttet at den gl på 21år og Karizma som bliver redet hårdt næsten hver eneste dag skal have eletrolytter, bare for en sikkerheds skyld.
    Trille får fri i sommer heden


  • #2   25. jul 2019 Min får elektrolytter efter ridning, når det er varmt eller han har svedt meget.

    Ellers har han adgang til saltsten.

    Så jeg gir ham ikke extra, selv om det er meget varmt.


  • #3   25. jul 2019 Jeg giver mine helt alm salt. Da jeg har svært ved at se hvorfor jeg skal betale så meget mere for elektrolytter.

    Det du får ekstra er især kalium. Men til vedligehold skal en hest bruge 5g/pr 100 kg hest, intensiv træning, har hesten brug for 10g/ 100 kg hest. Og i græs/hø/warp er der 10-20 g pr kg. tørstof. dvs. en hest på 600 kg, kan få sit behov for kalium opfyldt ved 3-5 kg grovfoder. og da de fleste heste får betydelige større mængde grovfoder, får hesten ret mange gange den nødvendige mængde kalium, end den har brug for, bare i grovfoderet. så at give den ekstra som også bare bliver pisset ud, kan jeg ikke se formålet med.

    Også er der en lille smugle Magnesium, Bluehors elektrolytter tildeles hesten en dagsration på 0,2 g. Min tildeling af næringsstoffer i den normale fodring, er lidt mere rundholdet, så 0,2 g magnesium mindre, vil ikke føre til underskud på nogen måde.

    også er vi tilbage til natriumklorid, og det kan jeg få en del billigere, ved bare at give mine helt alm. salt.


  • #4   25. jul 2019 Dorthe C
    skøn læsning, det viste jeg så ikke !!
    hvor meget salt gir du så pr 100kg ?
    og hvor mange gang om dagen ?


  • #5   25. jul 2019 Elkjær. Mine fjordheste får ca. 1 the-ske fuld morgen og aften, i deres foder, også er de flittige bruge af deres saltsten også.





  • #6   25. jul 2019 Et par gange om året køber jeg en saltsten.

    Logisk set, med let arbejde og de lave krav jeg stiller, forventer jeg ikke at elekteolyttilskud er et reelt behov.

    Men det er jo meget hyggeligt at gøre NOGET for at nusse som sit kære gyldne grødhoved, ikk?
    Det er mit behov, for ham er det kun slik


  • #7   25. jul 2019 Dorthe C
    Det skal helt sikkert prøves ?? .
    Mine har også adgang til sliksten hele året rundt og bruger dem flittig smiley ca halvanden om året


  • #8   25. jul 2019 Elkjær, jeg giver kun mine ekstra salt, her om sommeren. Forår vinter og efterår, der har de kun deres sliksten, og de 3 heste spiser en 10 kg's sten på et lille års tid.

  • #9   25. jul 2019 Jeg giver ikke mine heste elektrolytter i foderet.

    Elektrolytter er noget man giver til et sygt, dehydreret dyr til at oprette væskebalance.

    Et rask dyr, der får de rigtige mineraler i foderet har ikke behov for elektrolytter. For hvis ikke den får nok væske sammen med, så bliver den altså dehydreret.


  • #10   25. jul 2019 Ja, hun får elektrolytter både på dage med ridning, og dage uden ridning, nu hvor det er så varmt.
    Ser det nøjagtig som med os selv - der advares jo også mod at vi mennesker kun drikker vand i denne varme, fordi vi også skal bibeholde vores salt/sukker balance.


  • #11   25. jul 2019 Pisser hesten ikke bare sine elektrolytter ud, hvis man tilfører salt for at den skal drikke?? Hesten vil ikke drikke hvis den føler sig i underskud af elektrolytter. Defor giver man elektrolytter ved meget sved, arbejde eller varme hvor de sveder meget..

  • #12   25. jul 2019 Jeg giver det ikke. Uanset varme. Penge ud af lommen, efter min mening. De får vitaminer og mineraler i foderet + de har mineralsten og Himalaya sten og så sent som i formiddag, så jeg den gamle gå hen og slikke lidt på mineralstenen. Ikke at jeg se det tit, at de gør det, men jeg kan se på stenene, at de svinder og at der er savlet på omgivelserne, så noget tar de.
    De laver så heller ikke andet, end at gå til pynt på marken.
    Skulle jeg gøre noget, så kan jeg komme fodersalt i foderet, så de får ekstra salt. Men det ser jeg ingen grund til.


  • #13   25. jul 2019 Godt emne. Det er vigtigt at sørge godt for dyrene i denne varme.
    Hvad der er aller vigtigst er selvfølgelig, at sørge for, at hestene har adgang til rent vand. Algerne eksploderer i sådan noget vejr som vi har nu, så sørg for at skrubbe vandkar mindst hver anden dag.
    Hvis hestene ikke drikker nok kan man også bruge mash til at sørge for at de får lidt mere. Jeg bruger opblødte høpiller til mine tykke heste smiley
    Personligt undgår jeg selv hård træning i varmen. Så jeg har ikke oplevet behov for elektrolytter, men de har saltsten på folden.


  • #14   25. jul 2019 Min hest for det året rundt. Han bliver pt ikke redet og får den dosering til en hest på 500 kg som står på pakken smiley

  • #15   26. jul 2019 Jeg giver mine når det er ekstra varmt eller jeg ved hesten skal lave en hård træning. Normalt giver jeg det i mash, men her i varmen får de det også tildelt i deres alm kraftfoder for at fordele mængden mere. Også har de adgang til saltsten så de selv kan regulerer deres salt indtag.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #16   26. jul 2019 Mine løbsheste får elektrolytter de kan tabe 30-40 kg på et løb så de skal hurtigt tankes op smiley

  • #17   26. jul 2019 JM hold da kæft. Kan være det er løsningen for min overvægtige pony ??

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #18   26. jul 2019 Tjaa du kan jo køre den til til en start så kan du køre lange ture i skoven så kommer det helt af sig selv smiley

    Jeg har 2 af dk s bedste pony travere i pension de kan faktisk tåle at spise smiley


  • #19   26. jul 2019 Det kunne godt være løsningen. haha

    har en pensioneret springpony, jeg købte tilbage i januar. Den var simpelthen så fed efter flere år med for lidt motion og for meget mad. Så vi har brugt hele foråret på at forsøge at slanke den, men det er jo alligevel begrænset hvor meget jeg kan ride den.


  • #20   27. jul 2019 Fandt lige denne på Pavo's FB.


    profilbillede
  • #22   28. jul 2019 Karin: ja den er jeg også blevet præsenteret for. Ulempen er bare, at den kun viser hvad hesten sveder ud. Og det er jo kun den ene side af sagen.

    Den viser intet om hvad hesten får af de næringsstoffer i forvejen. De fleste foder jo efter at deres heste er i træning. Og derfor er der i foderplanen taget højde for at der mistes næringsstoffer via sved.

    Så hvis man bare bruger oplysningerne uden at skele til det øvrige foder, og erstatter det som bliver svedt ud, så bliver hestens nyre sat på overarbejde for at udskille de salte igen.



  • #23   28. jul 2019 Dorthe C: Helt enig, men du kan bruge det som en rettesnor, når du kigger på hestens foder og hvad den så måtte have af extra behov.

    Nu er jeg generelt ikke tilhænger af alle mulige og umulige tilskud. Mange ender med at give hesten en "overdosis".


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #24   29. jul 2019 C. Mortensen nej det ville nok være lige strengt nok smiley men mindre kan jo heldigvis også gøre det, det meste de taber er væske derfor skal de også nødes til at drikke da ikke alle heste får drukket nok, vores 2 er heldigvis ikke derimellem smiley

    Da vi var inde og løbe i fredags drak hesten 8 liter i en mundfuld smiley så den er god til at afkode at der skal ekstra væske til, nogen heste får ikke drukket nok i varmen og det bliver en nedadgående spiral for så bliver de dvaske og orker måske ikke at gå til vandspanden resultat endnu mindre væske, vi vander udelukkende i spande så ved vi om de drikker og ca hvor meget smiley smiley


  • #25   29. jul 2019 Ja, det er klart. Der må være stor fordampning smiley
    er selv fortaler for elektrolytter. Vi andre skal jo også huske salt/sukker balancen i varmen eller ved anstrengelse.


  • #26   29. jul 2019
    Prøver som et forsøg at give min det hver dag uanset motion eller ej, det er ellers ikke noget jeg har gjort. Men spændt på og se om det gør noget eller ej smiley


Kommentér på:
Tildeling af elektrolytter i varmt vejr.

Annonce