{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må man?.
  • #1   1. aug 2019 Ja.

    Men hvis det er en tilløber, så vær opmærksom på, om den hører til et andet sted, hvis I vil tage den til jer.
    I kan fx tage den op til dyrlægen, dyrlægen har en chip skanner.

    Hvis I tager jer af dyr, (defineret som fodrer på dem) overtager I også det juridiske ansvar for dem, ligesom hvis I ejede dem.
    Og ja, I må gerne give de dyr I påtager jer ansvar for et halsbånd på.

    Når man giver katte halsbånd på, så anbefaler jeg kraftigt, at I bruger et halsbånd beregnet til katte.
    Dvs med lav brudstyrke og går nemt op. Så hænger katten fx fast i en gren taber den halsbåndet i stedet for at dø kvælningsdøden.

    ...
    Hvis I har fået en ny kat, vil jeg kraftigt anbefale at I snarest muligt bestiller tid hos dyrlægen til sterilisation, chipmærkning og øremærkning.
    Sterilisation er naturligvis vigtigst, dels så jeres kat ikke bidrager til mængden af uønskede killinger, men også så den slås og parrer mindre og derfor får færre dyrlægeregninger fra sår, bylder og katteaids.
    Øretatovering er svær at læse - men er et synligt tegn på at der er en ejer.
    Chip kan aflæses.


  • #2   1. aug 2019 hvis det er en fremme kat så vil jeg ikke anbefal det. hvis du ejer katten så må du gerne give den videre både med og uden halsbånd på smiley men der er ikke sammen regler som der er på hunde som der er på katte. det er ikke lovpligtig i at katte skal have halsbånd på heller ikke chippet. heller noget andet. men det anbefale hvis det er en hunkat som er ude døres at den mindst bliver neutraliseret smiley

  • #3   1. aug 2019 Det er to killinger vi har fået gratis samme sted som vi hentet vores pony smiley så vi ved vi er ejerne smiley og tænkte på jo og give dem halsbånd på så folk kan se de tilhøre nogen og ikke tager dem til sig :).

  • #5   1. aug 2019 Få dem chipmærket, øremærket, vaccineret og steriliseret.
    De må steruliseres før de er udvoksede - og det er godt at gøre.

    Ovenstående koster penge i dag, men jeres katte bliver mindre syge på sigt.


  • #6   1. aug 2019 Ja self. Vi havde self. Også tænkt os det, for tænker det vel er en from for lov at den skal det eller hva’ C:

  • #7   1. aug 2019 Det er ikke lov at sterilisere osv.
    Det er bare en pokkers klog ide.


  • #9   1. aug 2019 Desværre er der .meget lidt lovgivning for katte og det lidt der er, bliver ikke håndhævet.

    Det eneste loven siger om katte er, at den (ligesom andre dyr) skal holdes på egen matrikel - det er der kun få der gør og ingen straffes for ikke at gøre det.

    Men for både jeres egen og kattenes skyld, så få dem mærket (chip eller øretattoo - på en kat ville jeg anbefale at få tatoo, så er det tydeligt, de tilhører nogen) og få den vaccineret og neutraliseret. Dels strejfer en neutraliseret kat typisk ikke så langt hjemmefra og dels er man ikke skyld i, at der avles endnu flere uønskede katte.

    Og bor i tæt på andre mennesker og/eller vej vil jeg kraftigt anbefale, at I får lavet kattehegn om have eller et voliere til kattene - i har valgt at have kat, det har naboerne ikke... og at køre en kat ned, fordi ejer ikke gider passe på den er bare overhovedet ikke sjovt, så vis hensyn til omgivelserne og hold dem hjemme.

    Bor i på landet med god plads omkring jer (og et stykke til nærmeste vej), kan man bedre tillade sig at lade dem rende frit, for så generer de formentligt ikke nogen.


  • #10   2. aug 2019 hvis det er ude døres katte vil jeg ikke anbefal halsbånd. de kan sidde fast et sted...
    og hvis du ønsker det så køb et halsbånd som kan let ryge af . men prøv og kig herinde

    https://dyrevaernet.dk/maerk-din-kat-nu/#cnt


  • #11   2. aug 2019 Undgå halsbånd da de kan sidde fast med det.
    Få katten chippet og så evt få noteret et "C" i øret. Det viser den er chippet og derved tilhøre nogen. smiley


  • #12   2. aug 2019 Jeg ville klart få dem chippet, øremærket, vaccineret og især steriliseret, der er alt for mange der ikke tager ansvar og det resulterer jo så i uønskede killinger, som bliver vilde og reproducerer endnu mere.

    (Ikke specifikt til TS, men mere generel info):
    De færreste ved at en hunkat kan få 3-4 kuld killinger om året.
    Og en hankat kan reproducere uendeligt, så igen, vær ansvarsfuld og stereliliser jeres katte smiley


  • #13   4. aug 2019 Skal de være udenfor?
    - i så fald vil jeg virkelig, virkelig anbefale ikke at bruge halsbånd, vi har haft en kat, der har sat fast i et træ, og endda også et vindue og blev kvalt. På trods af det var et der skulle springe, hvis det skulle ske.

    Sterilisation af både han og hun katte. Der er sååååå mange katte.


Kommentér på:
Må man?.

Annonce