{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.929 visninger | Oprettet:

Græs.........? {{forumTopicSubject}}

Hej venner

De sidste to år har min hest ikke fået græs. Vi har taget to slet wrap græsstykkerne i stedet, så det blev ikke til frisk græs til hestene.

Jeg har tænkt lidt over det med græs - hvorfor vil vi gerne give hestene græs? De kan jo sagtens bare få hø.
Hvordan gør I med græsning af jeres heste? Hvad tænker I mht risiko for forfangenhed?
Og hvis min hest skal have græs i dette efterår, hvad ville jeres råd så være? Langsom indgræsning kender jeg godt til smiley

Glæder mig til at høre jeres tanker.

Kh Ane


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Græs.........?
  • #1   11. aug 2019 Fordi at det er mig en glæde at se hesten trives ved at udfolde sin medfødte adfærd ifm græsning, foldmakker osv.

    Fordi heste på en enkel måde får dækket sine behov for moder.

    Fordi der intet arbejde er involveret i græsning.

    Generelt, dyrehold der laver dyr udvise deres medfødte adfærd, lav arbejdsmængde og enkelhed.
    What's not to like??

    ... Nogle heste tåler ikke græs ad libitum. Fedme, forfangenhed, mv.
    Men, hvis de problemer ikke er til stede, så ser jeg ingen grund til at gøre livet besværligt for sig selv ved at bygge drænede luftefolde uden græs, høste grovfoder for at give det året rundt mv.


  • #2   11. aug 2019 Hesten er beregnet til at græsse, fra naturens side. Hesten tager et skridt frem, græsser omkring det forben. Tager et skridt med det andet forben, og græsser omkring det. På den måde bruger hesten sin krop, bøjer fra side til side. Hele dagen mens den får gået en del km.

    Ved at give den hø, vil hesten stå stille og æde, uden denne bøjning og gymnatisering af kroppen.

    Vi mennesker tager skade af at sidde på en stol hele dagen, fordi vi er skabt til bevægelse, hesten er nok endnu mere skabt til bevægelse, hvilken betydning mon det får for hesten, ikke at lave dem bevægelse, den er skabt til at lave 14-18 timer i døgnet....... bare en tanke?

    Jeg kan læse om pasning af græsmarker, om gødning, om undgåelse af ukrudt, undgå nedbidt græs - alt sammen for at få nogle effektive græsmarker, som kan levere græs at en god kvalitet.

    Men mange af vores heste er designet til at æde, dårligt næringsfattigt græs og ukrudt. Men de får serveret kvalitets græs på velplejede græsmarker......

    Mine heste er på græs, 2 af dem er tidligere forfangne, men jeg har ikke set skyggen af forfangenhed, selvom de går på græs 24/7/365. Jeg har dårligt, nedbidt græs med rigtig meget ukrudt - men jeg har 3 sunde heste, som får gået en hel masse km, som gymnatiseret kroppen samtidig, samt gratis propriotions træning i bakkerne, når de er folden rundt 7 gange, for de skal gå ret mange skridt for hvert kg græs.




  • #3   11. aug 2019 Jeg har ikke rigtig nogen holdning for eller imod. Vi har aldrig haft særlig meget græs. Det har altid været græsset i bund, og hestene har fået lov til at gå på det, og det har fungeret fint smiley
    Der er en super gruppe på Facebook, tror bare den hedder Vandrefolden. De går ind for at hestene slet ikke får græs, eller kun minimal græs, og derimod skal vandre mellem forskellige stationer på sporene. Jeg synes det er meget spændende at læse om i hvert fald smiley


  • #4   11. aug 2019 Tusind tak for jeres fine svar! Spændende tanker, som alle giver god mening smiley

  • #5   11. aug 2019
    Well - vi mennesker har vænnet os til at se heste på græs, vi forbinder heste med en græs mark og vi forbinder det mest noget naturligt.

    Men egentlig, så er en kæmpe stor frodig grøn græsmark ikke spor naturligt - ligesom den måde vi har hest på, ikke er særligt naturligt.

    Det er ikke naturligt for heste at blive tromle tykke og ikke skulle bevæge sig efter maden. Hvis man kigger på vildheste, så har de ikke adgang til græs på den måde som vi giver heste græs. Det er ikke i så store mængder, ikke så frodigt.

    Der udover, så er foreskellen at vilde heste hele tiden er på vagt; de skal være på vagt over for rovdyr. Vilde heste bruger energi på at vandre en masse, de bruger energi på at være hestegale, være hingst og skændes om hopper, de bruger energi på at være i fol mm. , de bruger energi på at holde varmen, de bruger energi på de skader de har osv.
    De bliver ikke passet på, som vi passer på tamheste.

    Du finder ikke vildheste der er flomme fede og kan rulle rundt som en anden gummibold - de ser fine ud om sommeren ja, men om vinteren ligner mange af dem ofte noget der er løgn.

    Så; mine tanker med græs er at det er ganske fint HVIS hesten tåler det - men langt de fleste heste gør ikke, især ikke ponyer. Alt for mange heste er overvægtige fordi deres ejer synes det er synd for dem, at de ikke kommer på græs, fordi de er besværligt at skulle lave jordfold eller flytte hesten.

    Hvert år bliver heste forfangne, fordi deres ejer ikke synes de er tykke, fordi Musse jo skal på græs. Hvert år lider mange heste af elendige hove - fordi de ikke tåler græsset ( det har intet med tørke og gøre at de flækker ), ligesom mange heste går og er forfangne, uden ejeren opdager det fordi folk tror at en forfangen hest er en der står med vægt bag ud, har kæmpe puls og varme hove.

    Min egen går på en nedbidt græsfold og får grovfoder ud, hvis hun blev lukket på græs, så er det som at bede om forfangenhed.

    Langt de fleste heste motioneres for lidt, til at kunne holde dem i pænt huld på græsfold.

    Det blev en længere snak - men det er et emne jeg får lidt... ticks af - fede heste og folk der synes det er synd Musse ikke skal på græs og at det er besværligt at flytte Musse.


  • #6   11. aug 2019 min pony tåler ikke meget græs.
    Hun går med mundkurv nu, og står inde som den eneste om natten (det går fint btw), hvor vi lidt bedre kan styre hvad hun får af hø.
    Synes heller ikke græs er SÅÅÅ fedt som mange gør det til. Hø er bedre "grovfoder", ikke samme frygt for højt sukkerindhold, og længere tyggetid til tænder og fordøjelse.


  • #7   11. aug 2019 Jeg har store varmblodsheste - en på 2 år, en på 11 år og en på 12 år.

    De to unge/yngste er med stor andel fuldblod, og ham på 2 år vokser og ham på 11 år er en hest som æder uanet foder uden at blive fed.
    Ham på 12 år er mit “smertensbarn” - en easykeeper af rang, konstant på kur lige meget hvor meget han rides.

    Jeg er endt med at have to sommerfolde - folden er en stor trekant på ca 10.000 kvm - og den består af et vandrespor hele vejen rundt langs kanten rundt på folden, og her hører Pinot (fede bassen) til. De to “unge” bor på den store midterfold, hvor de kan æde hvad de vil, og kan følge Pinot rundt på sporet.
    Pinot får i starten af foråret ikke hele sporet på en gang, men bliver stribegræsset på vandresporet - en del af det er meget tørt og magert, så han har et godt stykke spor fra starten, og så udvides det.

    Jeg har haft jorden i snart 10 år - og jeg hverken gøder eller omlægger.

    Vi brakpudser et par gange om året - primært fordi de unge godt må få græs, og fordi jeg “hader” folde groet til i ukrudt smiley

    Jeg kan godt lide at se mine heste græsse - og det er SÅ dejligt ikke at skulle vintrefodre med hø flere gange dagligt smiley

    Men jeg er bevidst om risikoen for fede heste - min oplevelse er, at jeg personligt nemt kommer til at fodre for hårdt til sidst på vinteren, så jeg starter ud med fede heste og ikke omvendt, som man burde.

    Nu er jeg som sagt ikke specielt angst for forfangenhed - men skal jeg være nervøs, så er det i forår og efterår, hvor vi har de kolde nætter og de solrige dage. Så skulle jeg gøre noget, så ville jeg sætte min heste på græs efter 1 slet en gang efter Sct hans - og så lade dem græsse frem til september / start oktober, hvor vi får de kolde nætter. Så ville jeg tage dem af græsset, og vente med at give dem græs igen til dagstemperaturen konstant er under 5 grader. Måske bare nøjes med at give dem græs om vinteren, og tage dem af til foråret.

    Mvh Charlotte


  • #8   11. aug 2019 Og et billed af vandresporet - i hjørnerne får han bedre plads så han kan rulle og får bedre plads. På dette billed er han i gang med stribegræsningen, og noget frustreret over at de to unge har fulgt en hest oppe ved vejen - og stakkels pinot kunne ikke komme derop smiley

    profilbillede
  • #9   12. aug 2019 Hvis man ser isoleret på græs som foder, så er det helt fantastisk. Fodereffektiviteten er i top, naturlig forsyning af vitaminer og mineraler (hvorfor vi oplever at hestene trives bedre om sommeren).

    Det der med fodereffektivitet... For den der har en hest i vækst eller hård træning, er det en god ting. Hesten kan faktisk optage op til et kilo tørstof mere i frisk græs end i hø... Sammen med en bedre fordøjelighed, så kan man have en rigtig god og billig fodring.

    Men har man så en hest, der ikke bliver motioneret og som kommer fed ud af vinterperioden, så er det ikke så heldigt. Ofte skal man se på sin vinterfodring også, og ikke kun give afgræsning skylden for at hesten bliver forfangen. Det nævnes gang på gang, af kæledyrsheste er for fede, de bliver fodret hele vinteren igennem med masser af foder og godbidder, og bliver ikke motioneret tilstrækkeligt. Modsat vilde heste, der naturligt taber sig en del i løbet af vinteren.

    Så pointen må være, at du ser på hele din fodring, inden du skælder afgræsning ud. Hvor langt ud i fremtiden planlægger du fodring og har du en motioneringsplan? Kompenserer du for de dage hesten ikke motioneres?

    En velholdt græsmark er naturligvis en forudsætning for god afgræsning. Hvis man er sukkerforskrækket skal man give sin græsmark kvælstof. Sukkerindholdet er højt når der er koldt, altså om forår og efterår, når græssets vækst er høj.

    Du kan læse dig til en masse viden omkring afgræsning på internettet, blot ved en google-søgning eller på LR, hvor du kan logge ind med 'elev30' som brugernavn og adgangskode.


  • #10   12. aug 2019 Jeg er helt enig med Krikkens betragtninger.
    Jeg har selv prøvet at stå med en stopfed forfangen islænder efter fuld smæk på sommergræsning - og dét skal jeg aldrig igen.
    Islænderen kommer ikke på græs resten af hendes dage, og jeg kommer aldrig til at have hest på fuld græs igen. Jeg foretrækker at have mere kontrol over fodringen og bedre at kunne afstemme foder ift motion.


  • #11   12. aug 2019 Ann: du skriver at forudsætningen for en god græsning er en velplejet græs mark, og er man sukkerforskrækket, så skal man gøde.

    Ja, gødning vil nedsætte sukker indholdet - men gødning vil også forvandle en græs mark til et kvalitets foder, som nok er bedre til en højtydende malkeko, end en nøjsom små fedpony, med anlæg til forfangenhed.

    Der er bare noget som ikke stemmer. Vi kan læse den ene artikel efter den anden om hvordan vi får de mest effektive græs marker. Også kan vi bladre 8 sider længere frem i bladet, og læse en artikel om at vores heste blive syge af at gå på græs, og de slet ikke er beregnet til så godt noget velplejet græs.

    Men alligevel bliver vi ved med at læse artikler og gode råd om hvordan vi får de mest effektive græs marker. Som vores småfede nøjsomme ponyer ikke kan tåle, og derfor er rådet, ikke at have disse ponyer på græs overhoved.

    Jeg har bare ikke forstået, hvorfor det er SÅ vigtigt at have effektive græsmarker, når vores ponyer blive syge af dem??? Hvorfor ikke anlægge nogle græsmarker som vores ponyer kan gå uden at blive syge og overfede?


  • #12   12. aug 2019 Hvis hestene ikke går på græs - hvad laver de så?
    Eller omvendt: hvilken slags mark skal der til, for at man mener at hesten "går på græs"?

    Mine heste går på græs hele året. Ja, de går på stort set samme fold hele året - og ja, den er nedbidt, og der er ligeså meget ukrudt som der er græs. Og nej, den er ikke omlagt eller gødet ret meget de sidste 20 år. Men den er grøn, så de går på græs smiley

    Heste behøver ikke at vade i græs til knæene for at de "går på græs". Det handler om at de kommer ud og får noget sol, noget regn og noget blæst - altså med andre ord: frisk luft - og får lov til at røre sig og opleve et normalt flokliv. Og meget gerne uden den forhadte jordfold, som efter min mening er lige til at gøre dem syge med.

    Hvis en GPS-tracker var lidt billigere, så købte jeg et par stykker og satte på hestene, bare for at se, hvor mange kilometer de bevæger sig hver dag. Og jeg er sikker på, at tallet er højere end jeg regner med. Faktisk tror jeg at de får mere motion i løbet af dagen, end de gør ved min træning smiley

    Og for nu lige at knytte en kommentar til indlægget lige ovenover mit, så er der i min verden forskel på græsmarker. Der er dem til afgræsning, og der er dem til slæt.
    Jeg har et par hektar (godt og vel), som udelukkende bliver brugt til at tage slæt på - hestene går der aldrig, heller ikke om vinteren. Dén mark bliver jævnligt gødet og omlagt, for her ønsker jeg mig et stort udbytte, og de græsser jeg har valgt, er faktisk ikke særlig højtydende i sig selv.


  • #13   12. aug 2019 Lige præcis Mimre: der er en verden til forskel på græsmarker: og det er min pointe.

    Mine græsmarker får ingen gødning, er nok ALDRIG blevet lagt om (man kan ikke kører der) og har en ret høj anden af ukrudt, lige som dine. Og mine fjordsheste som tidligere har været forfangne, kan tåle at gå der og æde hvad de vil, uden de bliver syge, og alt for fede.

    Men satte jeg dem ud på de velplejede, velomlagte og velgødede græs marker som “de kloge” anbefaler man passer en græsmark. Så gik der nok ikke længe før jeg havde 2 syge heste.

    Hvorfor dog anbefale en pasning af vores græsmarker, som gør hestene syge???


  • #14   12. aug 2019 Det er meget enkelt Dorte C: råd og vink fra eksperter omhandler aldrig andet end varmblods- og fuldblodsheste smiley

    Vi, der har mere "ydmyge" præferencer, er henvist til selv at hitte ud af det...


  • #15   12. aug 2019 Mimre - hvad med at købe en gps tracker og måle hver enkelt hest over et par døgn? Så kan du se hvor meget gennemsnitlig hver hest bevæger sig smiley



    Vores opstaldning er på nedbidt græs med ukrudt som ikke har været omlagt, gødet eller noget andet. De går 24/7 året rundt i løsdrift.
    Det er sådan om sommeren i juli måned at hestene får enten stribegræs eller få timer på græs pr dag, selvfølgelig kørt op i tid.
    Det har været en lang proces at få min hest ned i vægt efter overtagelse og får hver sommer så har hun taget på og lignet en gasblå pukkelhval, hvor jeg sideløbende motionsmæssigt har kæmpet for at få hende ned i vægt igen. Vi havde spurgt hvert år, om hopperne ikke måtte springe græsset over, men det kunne ikke lade sig gøre.
    I år klapper jeg i mine små hænder at hopperne ikke får tildelt græs sådan. Den ene hoppe har fået konstateret en stofskifte sygdom og har ligge lige på vippen for at blive forfangen. Ydermere så har hun fået slidtage i et kodeled med en seneskade til følge.
    Vi har fået lavet vandrefold i foråret på deres nedbidte fold, så de to gamle gimper bevæger sig mere, selvom dyrlægen frarådede vandrefold da hoppen egentlig skulle stå på boks pga seneskade. Men det er pest eller kolera når hoppen er bollefed og ikke må motionere. Så skal hun dø pga stofskifte sygdom eller måske permenent seneskade..... svært valg, men det er blevet til hun kan gå fint rundt på folden uden at jerne rundt. Hopperne følte sig forbigået de første par dage som drengene blev tildelt græs, men efterfølgende er det hverdag at de har fundet ud af, at de får ikke græs.
    Jeg græder ikke fordi min hest ikke får "græs", hvorimod den ene opstalder synes det er virkelig synd, hvis hendes vallak ikke fik tildelt sommergræs som er deres natur at græsse som hun siger. Mit svar er på dette, jeg ville græde hvis min blev syg af sommergræsset og det ville hun gøre, da hun er en ældre hoppe som kæmper med vægten som den anden hoppe også gør.


  • #16   12. aug 2019 Dorthe C

    Nemlig, som jeg skrev er det perfekt til hesten i træning eller unghesten i vækst. Ikke til en fed kæledyrshest, som er fejlernæret.

    Om man ser på malkekøer, kødkvæg eller heste, så er princippet om afgræsning det samme. En goldko, der ikke malker skal hæller ikke æde sig fed i græs, så dør den eddermanme. Ligesom en fed børnepony. Den højtydende malkeko, ligesom f.eks en væddeløbshest, kan slet ikke få opfyldt sit behov på selv den mest velplejede græsmark.


  • #17   12. aug 2019
    " Hvis hestene ikke går på græs - hvad laver de så?
    Eller omvendt: hvilken slags mark skal der til, for at man mener at hesten "går på græs"? "

    Hvis hestene ikke går på græs så går de på jordfold med grovfoder - evt. i vandrefold smiley
    Eller på nedbidt græs, som min går på som jeg ikke definere som en normal græs fold - græsfold er for mig en fold hvor hesten ikke skal "kæmpe" for at få græsset, som de skal på nedbidt, hvor de også kun kan indtage begrænset med græs og derfor skal suppleres med grovfoder.


  • #18   12. aug 2019 Hmm... - ud fra din definition, Krikken, så kan jeg konkludere, at mine heste nok aldrig har gået på græs i deres liv smiley

  • #19   12. aug 2019 Så har mine heller ikke, og det på trods af, at de faktisk lever af det pt. Mine skal virkelig gør en indsats for at få et kg græs. Gu've hvad de så lever af, hvis det ikke er græs(ukrudt), for de taber sig ikke. smiley smiley

  • #20   12. aug 2019 Nedbidt græs er det her i min verden - det er det min går på ( der er højere græs, men hun rør det ikke, nok fordi det bliver brugt som lokum ).


    profilbillede
  • #21   12. aug 2019
    Græs ( og alt over den højde på græsset, hesten kan mæske i sig modsat på nedbidt græs ) som jeg ikke lukker min ud på mere, medmindre jeg gerne vil ha' en forfangen hest.


    profilbillede
  • #22   12. aug 2019 Jeg kan desværre ikke humpe ud og tage et billede, (er skadet og sofaen min bedste ven, som jeg nødigt forlader). På mine marker er plantedækket lidt tættere, men længden på græsset er ca det dit Første billede Krikken.

    Mine har så et ret stort areal, som de skal over for at få deres daglige behov stillig = ret mange km gået.

    græs som på dit andet billede, ville jeg aldrig lukke mine ud på.


  • #23   12. aug 2019 Derfor er det vigtigt at få ens definition på plads smiley - ligesom med snak om ridning, kan man hurtigt misforstå hinanden.

    For mig er nedbidt græs ikke reelt græs - det er meget begrænset hvor meget græs hesten reelt kan indtage, derfor supplere jeg med grovfoder for at hesten kan holde varmen ( som den så insistere på ikke og gøre det alligevel ) og for at holde gang i maven. Dermed kan man også bruge det til nøjsomme heste fordi det samlede sukker og kalorie indtag for hesten, er lavt.

    Hvor hesten på den mængde græs, der er på nr. to billed meget hurtigt kan indhalere meget sukker og mange kalorier også selvom den kun går der få timer ( et studie viste så vidt jeg husker, at heste på 4 timer kan indtage en hel dagsration græs ). Og derfor er det ikke optimalt til en nøjsom - men omvendt så behøver man ikke supplere med grovfoder, for hesten kan fint holde huld, holde gang i maven og holde varmen.

    Derfor definere jeg græs og nedbidt græs forskelligt - for mig kan de ikke sammenlignes. Du kan ikke holde en nøjsom hest på græs, men du kan holde den på nedbidt græs. Hvis man siger " ja selvfølgelig kan nøjsomme Musse komme på græs, det sker der intet ved " så er der hurtigt nogen der misforstår det og tror at det bare er fjong, at deres tykke Fjordhest kan gå på græs, for det kan andres jo.
    Hvor man så egentligt mente nedbidt græs.


  • #24   12. aug 2019 Når mine heste lever (næsten) udelukkende af græs, så vil jeg sige, at de går på græs. For hvad skulle de ellers gå på, når det er det de lever af????? Men det er ret kort og nedbidt græs, stråenes længde er ca 1-2 cm.

    Men "på græs" er et ret vidt begreb. Vores nabo har også hans højt ydende malkekøer på græs. Men det er den ondelymne noget andet græs, end hvad jeg har på mine marker.

    I min verden kan man ikke sige at "på græs" er en type græs. Men det er definitionen af at dyret går ude på noget, som er grønt. Dertil skal der så komme en beskrivelse af hvad det grønne består af, for at vi kan forstå hinanden.


  • #25   12. aug 2019
    Dine heste lever af nedbidt græs - ikke græs - men at diskutere det videre, gør det til flueknepperi. Jeg er med på hvad du mener og har fortalt hvad jeg tænker om hele græs emnet smiley


  • #26   12. aug 2019 Mine 2 hypsakker går i løsdrift året rundt= de græsser hvad der er. Det er hestens natur at bevæge sig for at æde og få foder nok. Om sommeren er der, i sagens natur, mest græs og om vinteren piller de det, de kan finde og får alt det hø de kan æde og kryppefoder efter behov. Min den gamle er tidligere spring hest og stiv som et bræt. Hvis hun skulle stå i boks mange timer hver dag, ville hun hurtig gå til, idet hun ikke får sig bevæget nok.
    Når jeg så ( syntes jeg selv ) har tilgodeset hestenes naturlige adfærd bedst muligt, så tænker jeg på mig selv og min økonomi i forhold til hestehold. Jeg bruger sommeren til at spare penge op til vinterens foder, både hø og kryppefoder, fordi hestene lever af græs. Hø køber jeg på en gang og diverse tilskud køber jeg også ind inden vinteren. Så er det lidt lettere at overskue økonomisk, når det kun er selve foderet, der skal indkøbes efter behov.
    Når det så er på plads, så er mit helbred ikke til at muge ud og trække heste til og fra fold 2 gange om dagen.
    Så hos mig er det en blanding af hestenes naturlige adfærd og min lyst, til fortsat at holde hest, trods dårligt helbred, som jeg kan holde til.


  • #27   13. aug 2019 Min kommer ikke længere på græs. For 2 år siden blev han forfangen pga en forgiftning, så tager ingen chancer. Han har desuden også græspollen allergi og hoster meget, når han græsser..

    Jeg har efterhånden oplevet en del forfangene heste og det er rædselsfuldt at se et dyr have så mange smerter, så græs No-go for mine heste smiley


Kommentér på:
Græs.........?

Annonce