{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.247 visninger | Oprettet:

Para Rytter hvornår? {{forumTopicSubject}}

Jeg har et handicap (fysisk abnormalitet), som begrænser mig fysisk, men er jeg handicappet? Hvornår syntes I man kan søge status som para rytter? Jeg kan ikke deltage i konkurrencer på niveau D på lige fod med andre, men på niveau E går det lige an. Mit handicap kan ikke ses, men det mærkes af mig og bemærkes af undervisere. Jeg ved ikke rigtig om jeg er berettiget til, at søge para status! Jeg håber, der er nogen herinde med konkret viden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Para Rytter hvornår?
  • #1   20. aug 2019 Der må være nogle retningslinier for hvornår man er pararytter, har du kigget på DRF?
    Jeg har selv undret mig over, hvornår man kan betegnes som para, da jeg var ude og se baltic cup på Vilhelmsborg, da flere af rytterne ikke havde et synligt, eller i øjefalende, handicap.


  • #2   20. aug 2019 Tag da en snak med dem, der står for para. Du skal til noget rideprøve, hvor dit handikap vurderes. Ikke alle handikap er synlige for det almindelige menneske, men der betyder jo ikke, at det ikke er der.

  • #4   20. aug 2019 Hvis du er i tvivl om dit helbred problem må forventes at være "gyldig grund" havde jeg skrevet til Dansk Rideforbund og antaget at de var kvalificerede myndigheder.

  • #5   20. aug 2019 Jeg har set en del para ryttere på stævnepladsen og også taget fejl, fordi deres handicap var så lidt synligt, at man ikke bemærkede det.
    Uanset er det vildt fascinerende og fantastisk at se, at trods udfordringer, så kan det lade sig gøre! ??

    Hvis du føler det er problem at komme højere op i niveau, så ville det da være en god idé at blive vurderet, som nævnes længere oppe.


  • #6   20. aug 2019 Hvorfor mener du ikke dit handicap begrænser dig på E niveau men gør på D niveau??? Det er de samme programmer og samme reglementer som gælder ved stævnerne..

    Para er ikke en status man blot kan søge.. Det er noget du skal igennem klassificering til og der igennem besluttes om du kan blive para rytter og i så fald i hvilken grad og om du er berettet til hjælpemidler..

    Jeg kan fortælle at jeg for en del år siden undersøgte samme emne da jeg pga en piskesmælds skade døjer med nedsat styrke, nedsat hukommelse, nedsat koncentration.. Jeg blev frarådt at tage til klassifikation, da jeg med stor sansynlighed ikke ville blive godkendt til para (og så ville det være spildte penge for mig)..

    Jeg fik afvide at man skal have et disideret handicap som er "målbart", og i mit tilfælde hvor mange af mine gener stammer fra smerter, så var det ikke muligt..


  • #7   20. aug 2019 reglerne er virkelig underlige..
    jeg kender en som er lam fra navlen og ned efter en rideulykke. Hun er nødsaget til at være spændt fast for ellers dratter hun af hesten. Hun startede para-stævner indtil en modstander klagede over at det var snyd hun var spændt fast - nu mener jeg ikke hun må konkurrere. Hun er simpelthen for handikappet..


  • #8   21. aug 2019 Interessant emne. Jeg har selv en venstresidig hemiparese, der gør at jeg har svært ved at holde venstre hånd stille, samt har ikke muskler nok til at træde min venstre hæl ned. Da jeg var dressurrytter tænkte jeg altid på det som at jeg aldrig ville kunne nå langt i dressuren, så sprang egentlig bare videre til en anden disciplin (hvilket jeg heldigvis aldrig har fortrudt).
    Selvom jeg ikke selv får brug for det, så følger jeg lige med.


  • #9   21. aug 2019 Emilie
    altså hende OL para rytter er da også spændt fast til sadlen da hun ikke har nogle ben? så virker da lidt mærkeligt hvis din veninde så ikke kan pga lammelse, burde give det samme


  • #10   21. aug 2019 Josephine - det er ikke min veninde. Tror det handler om at hun er spændt fast ret højt oppe, for ikke at falde af. Det her er i Sverige. Jeg ved ikke hvad det endte med, for hun klagede ihvertfald over klagen

  • #11   22. aug 2019 Mit handicap er målbart. Jeg har fundet frem til én anden rytter med samme problem, som er klassificeret i klasse 4 ( mener jeg).
    Til E stævner starter alle, også nybegyndere, jeg kan lidt mere end det. Jeg har vundet én roset i dressur nogen sinde (har redet i sammenlagt 20 år, mange år med gode heste og ene timer). Jeg har haft lidt mere succes med spring, men modet er begyndt og fejle og jeg må IKKE falde af. Det sætter grænser.
    Jeg tror det bare, det er meget svært for mig, at indse at jeg har et handicap i forhold til min sport.


  • Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 4 Svar: 29
    #12   23. aug 2019 Du skal gå ind på DRF`s sider og finde reglerne for pararyttere. Du skal testes, og det sker 2 gange årligt. Hvis du går for at være para-rytter vil du få et testkort / også digitalt. Her skal stå alt om eventuelle hjælpemidler, du bliver testet til at måtte bruge. Hvis du vil ride stævner, skal du være medlem af Parasport Danmark, Ligeledes skal du være medlem at en klub der også er medlem af Parasport Danmar, Der vil så være medlemsskaber til din egen klub, rytterlicens til DRF samt Parasport Danmark. Alt dette er vist ikke nødvendigt til E-stævner og jeg er lidt i tvivl med D-stævner som jeg mener du godt må starte til.
    Handicappet skal være, som tidligere nævnt målbart, samt have eventuelle fysiske kordineringsproblemer.
    Der er en del opsøgende og tidskrævende arbejde for at få dette på plads.


  • #13   24. aug 2019 Hej smiley Jeg er selv klassificeret til grad II pararytter, da jeg er lam i benene. Man kan heller ikke se på mig at jeg har et handicap, når jeg sidder på hesten. Men jeg bruger jo kørestol, så det er tydeligt når jeg ikke rider.

    Der er en facebook-gruppe der hedder paradressur, som er rigtig god at være med i. Der bliver ofte skrevet derinde, når der er klassifikation. Selve klassifikationen foregår helt uden hest, hos en fysioterapeut, der tester bevægelighed i led og muskelstyrke (i hvert fald når man har bevægelseshandicap - det er sikkert noget andet hvis man fx er synshandicappet). For at blive pararytter skal man minimum have 15% nedsættelse af bevægelighed eller muskelstyrke i et enkelt lem (eller synshandiap). Smerter tæller ikke med overhovedet.


  • #14   24. aug 2019 og det koster 800kr at blive testet, uanset om man bliver klassificeret eller ej

  • #15   24. aug 2019 Altså... jeg kan starte handicapklasse, fordi jeg har leddegigt? smiley

  • #16   24. aug 2019 Hippie er du klassificeret pararytter? og hvilken grad?

  • #17   24. aug 2019 Pas. Har aldrig prøvet det. Har aldrig haft interesse i at starte stævner. Fik bare at vide i sin tid, at jeg kunne starte parastævner smiley

  • #18   24. aug 2019 Til hippie
    Jeg tror desværre du er blevet rådgivet forkert. Medmindre du har rigtig meget ledstivhed, så tror jeg du vil få svært ved at blive klassificeret på baggrund af gigt alene


  • #19   24. aug 2019 Nu er det jo ikke almindelig gigt (slidgigt), men leddegigt. Det er en helt anden sygdom smiley

    Jeg er fx virkelig, virkelig stiv i mine knæled. Mine fødder peger udad, når jeg rider.


Kommentér på:
Para Rytter hvornår?

Annonce