{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
490 visninger | Oprettet:

Headshaking hest RÅD søges {{forumTopicSubject}}

Hejsa smiley

Jeg er den heldige ejer af en pinto vallak, som desværre lider af headshaking. Det er svært at forudsige hvad der præcis "trigger" ham, da han nogen dage slet ikke kan overskue vind og luft, men andre dage kan han ikke rides i andet vejr. Jeg har et mulenet og vindtæt hut, som jeg bruger på de værste dage.

Jeg overvejer at investere i en Fenwick maske, men jeg er usikker på, om den kan hjælpe.

Har i nogle erfaringer med headshaking heste (hvad der virker, hvad der ikke gør?)

På forhånd tak.

Kommentarer på:  Headshaking hest RÅD søges
  • #1   26. aug Hvad vil headshaking sige? smiley

• #2   26. aug Find grupperne "heste med headshaking syndrom" og "equine headshaking syndrome" på Facebook, der er massere af hjælp at hente der ??

Hvad der hjælper en hest hjælper ikke nødvendigvis den anden. Så du er nødt til at afprøve alt det som bliver foreslået.

Der ud over kan jeg kun anbefale at du får undersøgt hvad for en type headshaking din lider af. Der er uanede årsager og det er nemmere at finde en løsning når man ved hvad man har med at gøre

Jeg ejer selv en headshaker og på min hjælper det at bruge mulenet af netstrømpebukser og så giver jeg antihistaminer i sommerhalvåret. Min er både plaget af overfølsomme nerver og allergi ????

• #3   26. aug Jeg rider med en fluemaske. Så snart jeg begyndte på det holdt han op. Han kan ellers både finde på at nikke, ryste og lave små hop smiley
    Om det er insekterne eller lyset ved jeg ikke. Men hælder mest til insekter. Det er noget han kun gør på skovtur smiley

profilbillede
  • #4   27. aug Personligt har jeg fornemmelsen af, at rigtig mange headshakere faktisk har problemer i skelettet. Ofte er der arthritis i halsen eller ryggen.
    Har selv haft en headshaker og han døjede også kraftigt med uveitis. Han blev blind og herefter mindskes headskaking en del. Derudover havde han meget tætsiddende torntappe og generelt problemer med sporadisk halthed.
    Dyrlægen kædede aldrig tingene sammen, men spørger du mig så tror jeg at det hang mere sammen end som så. Problemer i ryggen kan give headshaking og det kan også give sporadisk halthed. Halsen var "ren" på ham her, men altså ikke ryggen.
    Fik jeg nogensinde en hest med HS igen, ville min første indskydelse være, at tage røntgen af hele hestens hvirvelsøjle.

• #5   27. aug Lisette: der er taget røntgen af ryggen på min og den har den pæneste rygsøjle... Men du har helt ret i at den KAN være årsagen til hs smiley

• #6   27. aug Pia, det var også mere til TS. Fik du taget hals (og bækken) på din også?

Headshaking er desværre nok en af de bredeste diagnoser i hesteverdenen, altså lidt en "skraldespandsdiagnose" - for mig er der forskel på headshaking. I mine øjne er ægte headshaking tilstedeværende året rundt, og altså ikke betinget af sollys eller insekter. Har hesten kun HS om sommeren, er det en god idé at kigge grundigt på dens øjne. Min havde som sagt slem uveitis, eller det udviklede det sig til. I starten var der blot let øjebetændelse af og til (med den klassiske "hinde" for øjet). HS om sommeren, kan også være allergi betinget. Tænker derfor at når man siger hesten har "følsomme nerver" er det lidt misvisende, for hvis den har det, så har den enten en sygdom i selve nerven, eller en form for rodpåvirkning - f.eks. forsnævringer, fusion eller andre forandringer. Eller også er nerven simpelthen beskadiget fra et traume.
    Tror ikke der er super mange heste med denne form for HS, men dem jeg har haft kendskab til, blev der fundet skeletal degenerering og det synes jeg er en ret interessant og ofte overset sammenhæng.
    Hvis man smider hesten i røntgen med det samme, kan må hurtigere få udelukket den årsag og fokuserer mere på de andre tiltag. Omvendt , hvis hesten viser forandringer så er de andre tiltag ofte spild af tid og penge smiley

• #7   27. aug Lisette. Det var hoved, hals og ryg. Ikke bækken. Ved godt du henvendte dig til ts, men du fik det lidt til at lyde som om det "altid" ville være årsagen.

Du har helt ret i at det er en skrældespandsdiagnose. Er du med i en af Facebook grupperne? Jeg har hørt den benævnelse før :') det kan bare være næsten umuligt at finde den direkte årsag til at hesten begynder at headsharke.

Min hest er tjekket af flere dyrlæger, kiropraktor og desuden ct scannet. Uden at finde noget der kunne være årsagen til at min hest headsharker

Der findes ikke rigtige eller forkerte headsharkere. Der findes helårs og sæson. Headshaking er betegnelsen på at en hest slår ukontrolleret med hovedet, uanset årsag eller tid på året

• #8   27. aug Pia, jeg er bekendt med hvordan man betegner HS i folkemunde, men er ikke enig. Ligesom din hest er der rigtig mange heste med HS hvor man aldrig finder årsagen. Den opdeling jeg nævnte er med til at specificere hvilken slags HS der er tale om, og dermed er man tættere på at finde en årsag. Headshaking er lidt ligesom hanetrit. Dyrlægerne kalder det neurologisk, men er ret diffuse omkring årsag og virkning og ikke mindst helbredelse. Nogle heste med hanetrit har godt af træning og på den baggrund har flere dyrlæge konkluderet at motion er den bedste kur. Men det virker kun på et udsnit og resten enten forværres eller forbliver på status quo. Det samme med HS. Det er dejlig nemt at sige noget med nerver, men desværre er den faktuelle viden på området meget lille. For at komplicere tingene yderligere er der i gruppen med ægte nervepåvirkninger (som jeg forklarede ovenfor) nogle heste som viser symptomer uden at der er skeletale forandringer (eller i bløddele) - disse heste er påvirket på nerven, men uden at årsagen til nervepåvirkningen er så fremskredet, at det kan diagnosticeres. Netop dette har jeg arbejdet en del med, f.eks. ved heste med SI - led problemer og udefinerbar halthed og min erfaring er at det stadig lønner sig at behandle dem som om der var forandringer, udfra bevægelsesmæssig analyse og evt. manuel manipulation. Sidstnævnte har så ikke virket ved din, men det kan være fordi det ikke bliver sammenholdt med en bevægelsesanalyse og efterfølgende terapi i bevægelse, som retter årsagen til at hesten opbygger visse spændinger/kompensationer.
    Ups, det blev lidt langt og teknisk... jeg er ved at rengøre bil og bruger vist dette emne som overspringshandling lige pt. smiley
    Skriv endelig pb, hvis der er noget du vil høre mere om smiley

• #9   27. aug Det er et spændende synspunkt. Hvis du har lyst til at give en vurdering af min så må du hjertens gerne det. Jeg er meget lost på hvad jeg kan gøre for at hjælpe ham, i stedet for at symptombehandling. Jeg har for nylig læst en artikel, der beskriver nogenlunde det samme som du siger. Jeg har bare afprøvet det meste, uden effekt smiley

Kommentér på:
Headshaking hest RÅD søges