{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.246 visninger | Oprettet:

Overbygning hos heste/ponyer. {{forumTopicSubject}}

Jeg er lige nød til at høre jer herinde,som kunne have mere viden om emnet end jeg.

Har det nogen betydning for heste hvis de er overbyggede,i et eller andet omfang? Altså hvis bagparten er højere end forparten. Her tænker jeg hvis de skal rides.

Jeg ser det ofte hos Welsh.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overbygning hos heste/ponyer.
  • #2   1. sep 2019 Nu spørger jeg dumt,men er det godt eller skidt..?

    Det er simpelthen ikke noget jeg sådan rigtig er stødt på før, trods mine relativt mange år som "hestepige".


  • #3   1. sep 2019 Det kan gøre det mere udfordrende for hesten at flytte vægt bagud (samling, bæring).

  • #4   1. sep 2019 Jeg tænker heller ikke den der svejryggethed, der ofte også følger med , er godt for noget heller. Hesten får ihvertfald svært ved at løfte ryggen og bære sig korrekt.

  • #6   1. sep 2019 Gad vide om der er en årsag til at Welsh ,for at tage udgangspunkt i den, bliver avlet til at se sådan ud....?

    Disclaimer: Nej,ikke alle welsh er bygget på den måde.


  • #11   1. sep 2019 Lisette - nej det gør den ikke, men du forstod hvad jeg mente ikke? Den skal bære mere af sin vægt med bagparten, det kan være svært for den.

  • #12   1. sep 2019 Lisette : Det kan jeg godt se.Jeg sletter lige den kommentar.

  • #13   1. sep 2019 Ift. welsh ponyer og overbygning, så tror jeg sjældent problemet er, at de rent faktisk er overbyggede, men til gengæld er de fleste udstillede welsh ponyer meget, meget overvægtige, hvilket både giver en kæmpe fedtkam, store fedtdepoter på bagparten og bag skulderen, samt gøre at bringen syner større end den egentlig er. Dette gør ofte at de ser overbyggede ud, men i virkeligheden er det bare fedme.

    Jeg har lige fundet et lille galleri af de unge welsh cob hingste fra Royal Welsh i år. Så kan man selv danne sig et indtryk. smiley
    http://www.rainhillwelshcobs.com/archive.php?name=%&search=&show=Royal%20Welsh%20Show&year=2019&class=Stallion%20-%20Young


  • #14   1. sep 2019 Ja,det med overvægten har jeg lagt mærke til... Hvorfor er de det?

  • #16   1. sep 2019 Uanset hvor kraftige og "runde" de er avlet, så er de altså også temmeligt fede. Uanset bygning og at visse racer af natur har fedtkam (medmindre de er ekstremt tynde) skal ribben som minimum kunne anes.
    Og jeg synes nu de fleste af dem er overbyggede i en eller anden grad og yderligere ikke har en ret god ryg.


  • #17   2. sep 2019 Det kan være utroligt svært at finde en sadel, der kan ligge på en overbygget hest. Sadlen vil skride fremad og potentielt klemme skulderen, og er hesten meget overbygget, kan det også føles som om, at man permanent rider "ned ad bakke". Jeg har oplevet det en del ved islændere, og da jeg var barn, løste man problemet med en halerem. Det gør de færreste jo (heldigvis) i dag, men det kan være virkelig svært at finde et alternativ.

    Jeg kunne godt tænke mig en quarter horse, men man ser virkelig tit, at de er overbyggede (ja, de er også muskuløse bagtil, men stadig), og det er faktisk noget, som ville få mig til at sige nej tak.


  • #19   2. sep 2019 Morkaren
    Hvis de er overbygget foran, og har en lang overlinje, kan de have svært ved at træde over i skridt. De kan få en kort, næsten 'ande-lignende' gang.

    Modsat har du en stærk bagpart, hvis overlinjen er kort, så hesten kan på bagbenene ind under sig.

    Men overbygget, enten foran eller bag, kan få hesten til at syne utaktet i sin gang, fordi benene skal løbe med forskellig hastighed.


  • #20   2. sep 2019 Lisette - nu har vi haft belgier mm... og jo, selv på sådan en bør man kunne mærke og i hvert fald lige ane de bagerste ribben. Det er en noget bedre retningslinje end "uha, røven må ikke være hjerteformet" for det er ligesom et krav på en belgier og ville kræve den var døden nær af sult at komme af med. Det samme vil fedtkammen på halsen på mange af de engelske ponyracer. Men ribbenene, ja de bør altså altod ligge lige under huden uden at være dækket af et tykt lag fedt.
    Ja, man bør også kigge på resten af hesten, men uanset hvor tøndeformede de welsher der måtte være bygget, så er de dælme også fede.


  • #22   2. sep 2019 Jeg er enig med Michelle vedr. vægten.
    Jeg har en tønde formet Shagya-Araber.
    Man skal kunne ane ribben.

    Jeg har 2 dyrlægers udtalelse på at han er korrekt foderstand. De var meget rosende begge to.


    Faktisk har det været debatteret andet sted at man ofte ser i welsh avlen at de fodrer dem mere end rigeligt før kåringer for at opnå det de mener passer racen.
    Mange af dem er tykke.


  • #23   2. sep 2019 Morkaren
    Ja, det giver nemlig god mening smiley



  • #24   2. sep 2019 Læser man på engelske forums, så spærges der faktisk rigtigt meget til fodring for at lægge til overlinjen. På mange af de engrlske racer er det jo ønskeligt med den noget ekstreme (ift andre racer) hals osv.
    Og man jan nu engang ikke fede overlinjen oo uden at resten af hestfn også bliver tyk.


  • #26   2. sep 2019 Ja det må vi... jeg kender også runde welsher, og de er nu ikke for tynde, når man lige kan ane ribben. Men er helt klar over, at mamge foretrækker dem lidt småfede, så hverken ribben, hofter eller andre knogler ses...
    Der ligger nu engang ikke muskler uden på ribbenene og fylder, så skal der graves efter dem, er der nædvendigvis et fedtlag


  • #28   2. sep 2019 En meget overbygget hest får det svært i dressuren samlede øvelser og helhedsindtrykket når hesten går bliver også forringet.

    Mht Welsh. Min tidligere S dressurhest var Welsh sec D. Lidt overbygget bagtil, men med træning kunne det lade sig gøre. Hun var dog ikke så ekstrem som mange andre Welsh kan være.


    profilbillede
  • #29   3. sep 2019 Lisette - ingen billdder nej. Eller ikke nogen, der kan vurderes huld ud fra. Det er køreheste, som bruges på højere niveau og som derfor har behov fir cirka samme konditionsniveau og styrke som en god militaryhest. Der er ikke plads til småfede ponyer smiley
    Og de kan sjovt nok fint sætte muskler uden overskudsfedt.
    De kommer aldrig til at ligne fuldblods, og det skal de jo heller ikke, de er robuste ponyer og skal være det. Men de kan altså sagtens være slanke og med (let) synlige hofter, ribben mm.


  • #30   4. sep 2019 når en welsh (ofte cob og sec a.) er svejryggede giver det den problematik som allerede nævnt at hesten får problemer med at skubbe sig selv bagfra da bagparten ligger så højt den stopper lidt sig selv.
    Derudover kommer rygkurven til at ligge forkert, lænden kommer derfor til at bue forkert, dette gør at hesten kan blive mindre smidig i lænden. og en usmidig lænd ødelægger smidigheden i bækkenet og si-leddet..

    De kan bruges men man skal virkelig være obs. på træning af ryg og lænd for at det kommer til at løfte sig så godt som muligt, men er det meget slemt kan du ikke gøre noget ved det og hesten vil aldrig komme til at bevæge sig 100 % korrekt. (korrekt afskub og smidighed i lænd og bækken)
    Og når bagparten bliver påvirket gør forparten jo også smiley


Kommentér på:
Overbygning hos heste/ponyer.

Annonce