{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
660 visninger | Oprettet:

Forberedelse til klipning {{forumTopicSubject}}

Jeg er total amatør når det gælder klipning. Altså når det gælder forarbejde og selve det at klippe jeg har købt en lille dum klipper så jeg ikke er afhængig af andre og kan tillade mig at kyle den væk når den ikke magter mere. Det er bare hals og bringe på lille pony, så intet stort.
Nu står dyret og sveder ude på folden, sådan at det klør helt vildt i pelsen, så nu skal det altså snart være.

Men hvordan forbereder jeg pelsen? Hvordan gør I for at det bliver overkommeligt? Egentlig tænkt jeg bare at børste grundigt, men pelsen er godt nok fedtet og beskidt i bunden og mine børster kan ikke nå ned i den der tætte ponypels. Vasker i hesten? Også med sæbe? Jeg synes hurtigt det bliver et heldagsprojekt hvis den også skal tørre igen inden klip. Og vand og hest lyder bare koldt nu.
Og hvordan klipper man bedst bringen? Jeg synes der er mange hudfolder og buler.

Viser det sig at hesten er bange for lyden, så bliver den selvfølgelig ikke klippet med vold. Så bliver det trænet.
Men hest var fugtig på bringe, mave og på bagben og nød at blive kløet alle de steder. Den hest gider ikke nus normalt, så det må altså være ubehageligt under pelsen...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forberedelse til klipning
  • #1   24. sep 2019 de gange jeg har klippet er hesten blevet vasket med sæbe inden de skulle ind og sat ham i boksen natten over med fleece dækken. mødte op om morgenen og klippede. Det jo mest for klipperne man gør det så den ikke slides og jeg synes det er nemmere at klippe og giver et bedre resultat. men det har været fuldklip. når det bare er en stribe ned langs halsen ville jeg forsøge mig uden vask, bare den er tør

  • #2   24. sep 2019 Jeg vil vaske. Simpelthen fordi det gør det lettere at klippe, klipperen har bedre af det og resultatet bliver flottere.
    Jeg ved ikke om du har varmt vand til rådighed, hvis ikke vil jeg koge vand og bruge spand under vaskning, og så kun bruge koldt vand til at skylle efter med og tørre det værste med håndklæde bagefter. Det er nok at vaske, hvor du skal klippe.
    Du kan evt vaske en aften, så den kan stå inde og tørre (hvis den er på stald) og så klippe dagen efter.

    Når du klipper bringen må du bruge den anden hånd til at strække huden ud så godt som muligt.


  • #3   24. sep 2019 Hvis den er så fedtet, at du vurderer at klipperen ikke vil tåle at komme igennem så ville jeg vaske området, lade det tørre helt og så klippe når ponyen er helt tør. Især hvis det er en lille klipper. smiley

  • #4   24. sep 2019 Jeg har desværre kun adgang til varmt vand via elkedel - men har dog adgang til en elkedel!

    Jeg har ikke været i stalden de sidste 4 dage grundet sygdom og ikke striglet i endnu flere dage af samme grund. I dagens klø fik jeg det der grå fedtede lag på fingerspidserne. Det kom hurtigt og var tykt. Jeg kunne skrabe det af fingrene i flager smiley jeg vil vurdere det er lige snasket nok for en klipper, på trods af min manglende erfaring.

    De er ikke på stald endnu, så det lyder som et helaftensprojekt. Ellers lå jeg vaske, tage hjem og spise og klippe om aftenen. Hvis altså lyden er ok. Mit gæt er at det er langt værre at blive vasket end at blive klippet smiley


  • #5   24. sep 2019
    Kog varmt vand og lav et par store murebaljer med varmt vand smiley

    Det tager lang tid og vaske en hest for at tørre derefter for den, hvis det er en langpelset en - så det er ikke noget jeg vil anbefale og begive sig ud i, uden og have en boks til natten over fx.


  • #6   24. sep 2019 Med sån lag fedt, ku en lille klipper godt komme på overarbejde.
    Men at vaske det ud, er osse noget af en opgave.
    Fedtet holder jo vandet væk, så der ska bruges godt med knofedt til det projekt.
    Jeg har set islændere, der ikke blev våde i bund, selv om de svømmede flere baner.

    Har klippet +40 heste, kun 1 er ikke blevet klippet (endnu) fordi den simpelthen skred sin vej.


  • #8   25. sep 2019 Vi har en islænder der sætter enormt med pels og vores klipper kan ganske enkelt ikke klare det i en omgang. Jeg plejer at klippe i etaper, og kan jeg slet ikke komme igang, så klipper jeg med en saks så det bliver kortere, ikke pænere, der hvor den skal klippes. Så kan det nemmere lufte ud og blive knapt så fedtet. Det hjælper, men har endnu ikke helt fundet den gyldne metode smiley

  • #9   25. sep 2019 I dag skulle det være, ellers blev det først på lørdag. Og jeg glemte sæben hjemme. Altså efter jeg glemte klipperen og opdagede det i bilen. Så det blev ikke vask. Jeg striglede og børstede og brugte næsten alle børster jeg havde. Normalt kan jeg ikke børste så hårdt, men fordi hesten kløede af varme gik det ok. Men næste gang vasker jeg, hvis udgangspunktet er så slemt. Om jeg så skal stå med en føntørrer. Jeg kunne godt mærke at den ikke var helt glad ved det, selvom jeg fik fjernet meget skidt. Men hest klippet. Hest fik lidt striber. Men det er konsekvensen ved klipper til 200 kr. Det var simpelthen afstandsklodsen der lavede striber. Godt vi ikke skal ud i offentligheden.

    Just: Det var faktisk smart. Der er alligevel en milliard afstandsklodser med til klipperen.


Kommentér på:
Forberedelse til klipning

Annonce