{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
887 visninger | Oprettet:

Hest smider sko :( {{forumTopicSubject}}

Hej alle jeg har en ung hest, på 4 år. Han fik sko på for første gang i august i år, og siden da smidt 5 sko og har trådt 2 skæve. Er der nogen der har nogle goder ideer til hvad jeg kan gøre? smiley

Det begynder at være ret fustrerende da det jo koster penge hver gang smeden skal ud, og min træning bliver sat på pause gang på gang på gang, da han bliver meget ømfodet når han ikke har sko på.

Hvad skal jeg gøre, og er der andre der har eller har haft samme problem og i så fald hvad har i gjort,

PS har prøvet med 4 forskellige slags klokker uden at det har hjulpet

På forhånd tak.
Hilsen en meget fustreret hesteejer smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest smider sko :(
  • #1   5. okt 2019
    Find årsagen smiley

    Hesten kan være skæv/låst, hesten kan have behov for kortere interval eller anden slags beskæring/skoning - derfor hjælper det nogen og skifte smed, for nogen hjælper det og sætte hesten på en fold med mindre mudder, for andre hjælper det med to sæt klokker, for nogen hjælper det og kigge på foderet - om der er for meget sukker/stivelse i fx.

    Men man er nød til at hitte årsagen.


  • #2   6. okt 2019 Mange heste hjælper det med dobbelt klokker. Altså 2 klokker ovenpå hinanden. En ordentlig smed, og ikke lad der går over 6 uger.

  • #3   6. okt 2019 Hvordan er hans hove?? Jeg gav min hest tilskud til hovene da han også tabte sko pga dårlige hove...

  • #4   6. okt 2019 I hvilke situationer ryger de af?
    For når jeg ser dit billede her, forstår jeg det godt.
    Min ka heller ikke altid finde ud af, at løbe frit og beholde skoene på.
    Men hvis de bare falder af, på folden uden at blive suget af, så må du kigge på, om du ska finde en anden smed.
    For det virker som om, de ikke blir lagt ordentlig på, eller skoen bare ikke passer - det burde en smed jo vide.

    Min gamle hoppe, havde for lange sko, derfor fløj de om ørene på hende.
    Men jeg tror osse hun gjorde det med vilje smiley


  • #5   6. okt 2019 Jeg tænker langt hen af vejen som Krikken #1 - det kan snildt være lidt skævhed, låsning e.l.

    Men nu er det så også en unghest, som jo stadig vokser, og som lige har fået sko på.
    Skoene ændre deres bevægmønster, i særdeleshed hvis den er øm uden sko.
    Og hvis kroppen så samtidig vokser, ja så er det jo bambi på glatis vi er ude i ifht kropskontrol smiley

    Jeg har to gamle vallakker med sko på - en med ringsko på, som jo er notorisk “træd dem af sko”, og han har på 6 år aldrig tabt en eneste smiley
    Og så har jeg Caspian, som er noget af en lemmedasker med et stort legegen - han afmonterer jævnligt sko smiley Min kuperede fold i kombination med regnvejr, og en hest som har fri fra ridning betyder 75% sikkerhed for tabt sko inden for den første uge af nypåsatte sko, eller uge 5 op mod at han skal have nye sko uge 6 smiley

    Tag en snak med smeden om der er noget han kan/vil gøre - nogle gange kan de fx ændre overrulningen, hvis det er det som er problemet.

    Mvh Charlotte


  • #6   6. okt 2019 Tak alle tager en snak med min smed, og det er på fold han taber dem, den torsk smiley

  • #7   7. okt 2019 Ja tal med smeden, også har min smed minimum 2 ugers garanti.. Således at jeg ikke skal betale for at han kommer ud og sætter skoen på igen hvis han taber den.. smiley

    Mvh TT


  • #8   7. okt 2019 Jeg havde samme problem, indtil jeg skiftede smed, hvorefter de bare sidder hele tiden uanset vejr, vind og tosset opførsel. Er da sikker på at selvfølgelig kan der ryge en, men det der med hver uge, det er ovre smiley

    Hesten går i øvrigt bedre under rytter nu.


Kommentér på:
Hest smider sko :(

Annonce