{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.660 visninger | Oprettet:

Skal jeg aflive min gamle hest {{forumTopicSubject}}

Hej Hestefolk
Jeg står i den situation, at jeg er i tvivl om jeg skal tage det svære skridt og sige farvel til min gamle pony.. Han er 23 år gammel. Jeg har efterhånden mistet interessen for ridning, og efter mange gode år med ham tænker jeg på at sige farvel. Der er som sådan ikke noget galt med ham, men han har meget svært ved at tage på (er meget tynd især om vinteren) og har ofte dårlig mave uanset hvilket foder og tilskud han får. Han kan godt rides, men er som sagt gammel og stivbenet. Jeg har overvejet salg eller pension, men ville have dårlig samvittighed over at han skal et nyt sted hen nu. Er det en dårlig beslutning at sige farvel?
Håber i kan hjælpe lidt på mit dilemma:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal jeg aflive min gamle hest
  • #1   14. nov 2019 En død hest lider ikke. Sælger du eller forærer væk til et godt otium, så kan du bare ikke være helt sikker på, om ny ejer vedbliver med at eje ham. Der kan opstå tider for alle, hvor det bliver umuligt, at holde givne løfter. Også selvom det er på kontrakt.
    Du ved hvordan han har det og selvom du fortæller og skriver det ned til evt. ny ejer, så kan man bare aldrig være 100% sikker på det bliver overholdt.

    Når det er sagt/ skrevet, så forstår jeg udmærket det svære valg. Jeg skal selv ta valget om x tid med min gamle hoppe på 23 med diverse skavanker. Men så længe jeg kan holde huld på hende og hun, til tider kan opføre sig som en kælling og hun spiser med go appetit og ellers er klar i blikket og ikke hænger med mulen, ja så er det ikke tid endnu. Men jeg tror også jeg skal ha hjælp af en ven/inde til, at fortælle mig, at nu er det på tide. Jeg tror jeg vil klamre mig til halmstrå af håb, selvom der måske ikke er noget håb om en bedring. Bare jeg tænker tanken, så gyser det i mig. smiley smiley
    Mange tanker herfra.


  • #2   14. nov 2019 Okay.
    Taber sig - der er altid en grund.
    Vores kroppe er indrettet sådan, at vi "holder på vores nødresserver". Vi kan ikke tabe os uden en grund.
    En sjælden gang er det så simpelt, at et menneske eller dyr får alt for få kalorier.
    Men ofte er det pga sygdom, som enten gør det svært at udnytte den næring, der tilbydes.
    Eller også er det simpelthen fordi sygdom øger kalorieforbruget og stimulere til at muskler nedbrydes for at frigøre den nødvendige næring til kredsløbet.
    Jeg går ud fra, at du har taget stilling til, om hesten får nok mad, har orm, tandspidser, mv.
    Så, hvis der ikke er noget oplagt galt med en oplagt løsning - så er der stadig noget galt.

    Hvis pony er stivbenet, så er den jo nok øm.
    Igen - selvom det kunne gå an at ride den, hvis den var i form og stille og roligt holdt i form (så leddene var "smurt" og dermed gjorde mindre ondt) - så har du ikke mulighed for at holde den i form, og stivbenethed er et tegn på...noget er galt.

    Jeg er tilhænger af, at man ikke sælger småsyge, småskadede dyr.
    Hvis man vil investere i den nødvendige udredning til at sikre sig korrekt behandling kan ske, så kan man overveje udlån til en, der er villige til at fortsætte behandlingen.
    Men, du sælger ikke til en ukendt skæbne.

    Ud fra din beskrivelse har du ikke brug for pony. Hverken som ridedyr, kæledyr eller lignende.
    Så, der er ikke stærke argumenter for at holde en småsyge pony i live.

    ....
    Konklusion.
    Ud fra din beskrivelse kan du aflive med god samvittighed.


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #3   14. nov 2019 Jeg ville uden at blinke med øjnene, vælge en aflivning.

    Jeg vil kun sende en hest på pension hvis det var hos mig selv, aldrig ved et nyt sted. Og jeg sælger ikke/forære væk dyr som ikke er raske, og umiddelbart vil jeg betragte din hest som "ikke helt rask".

    Jeg har nok også et andet synspunkt med aflivning, ikke at det er nemt for mig at aflive et dyr, men heller det end at sende et dyr videre til ukendt skæbne.


  • #5   14. nov 2019 Det er efter min mening helt ok at sige farvel til ham nu, han har haft et langt liv, alderen er begyndt at vise sine tegn, både med huld og stive ben. Sender du ham videre aner du ikke hans skæbne og resikerer at han ender sine dage forfærdeligt.

    Sig du et sidste farvel til ham, med god samvittighed.


  • #6   14. nov 2019 Det er bedre at sige farvel nu så længe alt er godt.. Giv din pony en værdig afslutning på livet.
    Det er altid hårdt, og jeg husker det som i går da jeg selv skulle træffe beslutningen.


  • #7   14. nov 2019 jeg ville nok også vælge aflivning når du ikke selv længere har mulighed for at beholde ham
    han fortjener ikke at blive solgt/givet væk i den alder
    her er det man skal tage ansvar også selvom at det ikke er sjovt


  • #8   15. nov 2019
    Der kan være en del årsager - som også kan løses til de ting du beskriver.

    Men hvis du ikke har lyst til at undersøge hvorfor hesten taber sig, har dårlig mave, give den tilskud og gøre andre ting for de stive ben. Så havde jeg aflivet den.


  • #9   15. nov 2019 Hellere sige farvel nu, end at du "skal" gå og vente på at hesten bliver mere dårlig.
    Vi sagde farvel til vores gamle pony på 27 i februar måned. Og vi sagde den dag der var det mindste var det farvel. Og i februar var han bare så stiv i sin krop, og havde også problemer med at holde huld + han havde PPID og kronisk forfangenhed. Så det blev en værdig afsked, føler jeg. Han var så klar - for han var allerede ved at lægge sig ved den beroligende sprøjte.
    Man kunne sagtens have gjort det før. Så jeg synes sagtens du kan gøre det med god samvittighed.


Kommentér på:
Skal jeg aflive min gamle hest

Annonce