{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.913 visninger | Oprettet:

Kan jeg aflive? {{forumTopicSubject}}

Åh ha, jeg har simpelthen brug for at spare med nogen og få lettet mit hjerte smiley

Sagen er, at jeg har haft min vallak i 4,5 år. I de 4,5 år har han haft rigtig mange skavanker og været on/off halt hele perioden. Vi har måske været ridende sammenlagt 1 år. Jeg har brugt rigtig! mange penge på behandlinger, dyrlæge, scanninger, røntgen m.m. , men uden at finde en konkret årsag til at han er on/off urent gående og har andre kropslige skavanker. Det er frustrerende, når man fornemmer at der er noget galt og fornemmer at han helst bare vil være hyggehest på marken.

For 6 mdr. siden var han igen urent gående og halt på begge forben ved bøjeprøve. Dyrlægen bad mig lade ham stå i nogle måneder og så forsøge at træne ham op igen. Jeg er så småt gået i gang med ham, og fornemmer stadig, at han ikke er, som han skal være – og at han stadig ikke er helt rentgående. I går kørte jeg fra ham grædende fordi jeg snart ikke orker mere…:( Skuffelser, frustration og alle de penge jeg har brugt og efterhånden ikke har flere af.

I går overvejede jeg for første gang, om jeg skulle aflive ham. Jeg skammer mig ved tanken. For der er jo ikke en konkret grund til at aflive ham. Dyrlægen kan ikke finde noget. Og de andre på opstaldningsstedet fortæller, hvordan han løber rundt på folden og virker glad, når jeg fortæller at han stadig ikke er i orden. Jeg får dårlig samvittighed, over at overveje aflivning. Jeg elsker ham virkelig og er derfor også rigtig ked af det. Men jeg magter snart ikke flere skuffelser og jeg har snart ikke flere penge at bruge på dyrlæger og behandlinger. Jeg har fået nok, kan jeg mærke. Og jeg vil ikke bruge så mange penge hver måned, på en hest der kun går på fold. Også selvom han er højt elsket og det gør ondt i hjertet at tænke sådan. Men jeg er bare så brugt følelsesmæssigt nu, at jeg kan mærke et gram af lettelse ved, at han skulle aflives. Der har været så mange skuffelser ? Men kan jeg overhovedet være bekendt at aflive? Kan jeg retfærdiggøre det? Jeg ved jo ikke om han reelt har ondt, kun at han ikke har fungeret som ridehest de sidste 4,5 år.

Undskyld den lange smøre, men som I kan fornemme, er jeg i vildrede og ked af det. Hvad tænker I om det jeg har skrevet? Og om mine overvejelser ift. aflivning?

På forhånd tak for jeres tid og svar.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan jeg aflive?
  • #1   24. apr 2018 Jeg vil mene at du godt kan aflive.
    Hvis hesten har stået så meget skadet, og du ikke føler at du kan få den brugt til hvad du ønsker, mener jeg ikke at du skal have dårlig samvittighed over det. Du har kæmpet længe, og både ud og ham fortjener fred.
    Prøv at tage en snak med din dyrlæge om det, og overvej om du vil have aflivet ham nu, eller give ham lidt længere. Men sørg for at få sat dig en grænse for hvor længe du vil vente på at du føler at du kan ride ham igen. Ellers kommer man for let til at udskyde tingene smiley


  • #2   24. apr 2018
    Man kan altid aflive, du skal ikke retfærdiggøre det over for nogen - det er ene og alene en selv om ejer der bestemmer det og ingen andre.


  • #3   24. apr 2018 Der er ingen skam i at aflive en hest, og jeg synes godt du kan være det bekendt.

    Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg du har været sentimental nok overfor den hest. Og hvis du ikke vil sælge den, så få den slagtet og køb en ny hest, du kan være glad for og ride på, og få nogle godt ture på og minder med. Det er derfor du har en hest, og ikke for at gå og være ked af, at du ikke kan ride på den.

    Så får jeg nok ballade nu, men det er altså bare en hest. Den er aldeles ikke uerstattelig.



  • #4   24. apr 2018 Jo.
    Du har en konkret grund til at aflive.
    Hvis den hest er halt, så er der noget galt.

    Det er meget svært at behandle målrettet, hvis man ikke kender årsagen. Du har prøvet at udrede.
    At behandle ikke - målrettet er jo at vente, se an, tiden heler jo mange skader. Men - pokker stå i det, han holder ikke til let genoptræning.

    Lad os være ærlige. Økonomien sætter en grænse for, hvad man kan forsøge sig med af udredning, behandlinger, eller bare hvor lang tid man har råd til at betale opstaldning for en hest går på fold og måske kommer sig igen.
    Normale mennesker kan ikke blive ved - enkelte er så heldige at have god plads på fold, rigeligt billig hø, foder osv og kan dermed lade kronisk småsyge heste gå som pæne græsslåmaskiner. De fleste af os kan ikke.

    1) Du kan blive ved med at prøve at gøre den til ridehest. Hvis du har brugt 4,5 år på udredning, behandling, genoptræning osv - så tror jeg ikke på, at det ændrer sig til det bedre.
    2) Du kan aflive. Vi dør alle en dag, aflivning kan være en fin løsning set med hesteøjne.
    3) Du kan sælge ham som selsksbshest eller udlåne. Men du risikerer at nye ejere ikke tager hensyn til hvis han bliver ved med at takte urent og bruger ham til alt det, som du ikke selv kan nænne. Det lyder pænt og betænksomt at skaffe en syg hest et nyt hjem - men det kan blive grumt!


  • #5   24. apr 2018 #3
    Vi skal huske på, hvad der er formålet med at gøre det vi gør. Jeg bifalder dit råd.


  • #6   24. apr 2018 For et år siden stod jeg med samme "hest".
    Min højt elskede pony kunne ikke længere bruges som ridehest grundet (tror vi) skade i ryggen/krydset. Vi har gjort mange ting for at han altid skulle have det godt, og jeg ved at vores næsten 6 år sammen har været helt fantastiske (også med en fortid som kastebold)
    Vi aflivede og nu har han ikke ondt mere. På folden var han altid frisk, glad og en kæmpe ballademager - det er vildt hårdt men jeg tror på at det var det bedste smiley


  • #7   24. apr 2018 Du kan godt aflive og det med god samvigtighed, du har forsøg mangt og meget.
    Og der er grænser for hvad man kan holde til også rent økonomisk.

    Hvis du ikke ønsker at aflive, hvad så med at prøve en anden dyrlæge? (hvis dette ikke er prøvet)


  • #8   24. apr 2018 Jeg forstår godt det økonomiske i det.. Jeg har selv stået med en hest, der gennem 6 år, nok kun er redet sammenlagt et enkelt år.. JEG kunne aldrig have aflivet ham.. Jeg tog ham hjem i løsdrift, hvor han fik sin sidste tid, inden en tarmslyng desværre tog ham fra mig.. Hvis man har mulighed for, at finde et godt og billigt sted, synes jeg den skal være foldbums.. Men vi er alle forskellige og jeg ved jeg står ret alene med min mening.. smiley

  • #9   24. apr 2018 Hvis du ikke har forsøgt med kiropraktor, så vil jeg give det en chance, men ellers så synes jeg det er ok at aflive ham eller sælge ham som selskabshest.

  • #10   24. apr 2018 Karin J: Der har været flere dyrlæger og behandlere inde over i løbet af de sidste 4 år.

    JH: Han har haft MANGE behandlere ude. Også kiropraktorer. Jeg vil ikke sælge ham som selskabshest - både pga skavanker og sind. Så hellere aflive smiley


  • #11   24. apr 2018 Pernille M: hvis jeg havde mit eget sted, hvor han kunne gå så var det en anden sag. Men jeg er tvunget til at have ham opstaldet ude og han trives ikke i løsdrift, så han skal ind på boks om natten hele vinterhalvåret.

  • #12   24. apr 2018 Findes der slet ingen billige steder i dit område? Når det ikke er en ridehest, behøver du jo ikke bane osv..

  • #13   24. apr 2018
    Der kan være 117 ting der gør man ikke placere en hest et billigere sted - jeg har fx en der hvis den skulle blive skadet ikke bare kan flyttes til en billig løsdrift. Hun trives ikke med det og der er 117 andre krav til stedet. Det er ikke altid enkelt.


  • #14   24. apr 2018 Pernille M: Ikke rigtig, vi er på Sjælland, her er de fleste steder dyre. Og han skal jo stadig have smed, godt foder og stadig have menneskekontakt hver dag. Andet vil jeg ikke kunne byde ham. Og får han det så måske værre? Har han smerter? Tænker der så regelmæssigt skulle dyrlæge ind over også... alt i alt gør alle disse overvejelser at jeg nu også har overvejer aflivning smiley

  • #15   24. apr 2018 Jeg har os en hest, som aldrig rigtig fungere som ridehest og det uden tvivl virkelig træls, men jeg har valgt at beholde ham alligevel, fordi jeg virkelig elsker den hest.
    Personligt har jeg det sådan, at man ikke bare afliver, fordi hesten ikke fungere som forventet og jeg kommer nok aldrig til at forstå dem, der har dyr på den måde smiley
    Har den smerter, er det selvfølgelig en anden sag.


  • #16   24. apr 2018 Guldhesten, du forklarer det bedre end mig.. smiley

  • #17   24. apr 2018 En død hest lider ikke. Der er mange andre heste at man kan gå i gang med.

  • #18   24. apr 2018 Når du nu har prøvet flere dyrlæge, så er aflivning en ganske fornuftig beslutning.

    Det bliver helt sikkert hårdt for dig, men umiddelbart tror jeg også at du vil føle en vis lettelse. Du har gjort så meget for din hest, og nu kan du ikke mere og ved du hvad - det er helt OK.

    Der er altid nogen der vil gør både det ene og det andet, men dem om det, det er ikke deres hest det handler om, men din hest og dig.


  • #20   24. apr 2018 Syns du har strakt dig meget med den hest og er penge ikke der og tolmodigheden der så afliv, det er fuldt berettiget her
    Den fungerer ikke som den ridehest du vil have pga den halter så er det vel grunde nk.
    VH Annette


  • #21   24. apr 2018 Selvfølgelig kan du aflive!

    I har sammen været enormt meget igennem og når så følelsen og tanken dukker op, så er det den rigtige tid og det rigtige at gøre!
    når han så længe bliver ved at gå i stykker og ingen kan sige hvorfor, er er det noget der ligger dybt og hesten er bedre tjent med at få fred!
    Husk på at der er en grund til helheden, en hest halter ikke for sjov!

    Jeg havde selv en hest som konstant gik i stykker, og da jeg endelig tog beslutningen, var det en lettelse!
    Både det at vide han ikke havde ondt mere, men også den konstante følelse af uvished og magtesløshed. Det er en møg hård beslutning og det er en god ting at sætte sig ned og sætte en grænse for hvornår nok er nok!
    Havde jeg ikke gjort Det, så behandlede jeg nok stadig på en hest som aldrig kommer sig...

    Jeg føler rigtig meget med dig og lige meget hvilken beslutning du tager for din hest, så er det den rigtige!!!


  • #22   24. apr 2018 er det samme skade hele tiden eller er han "bare" en mandags hest?

  • #23   24. apr 2018 4,5 år så har du gjort dit for at få hesten til at fungere.

    Jeg har det sådan, at en hest skal have det godt, være velfungerende og have “et formål” for at være min hest - ridehest eller foldbums.
    At “finde et billigt sted” og “spare” på hesteholdet, når hesten ikke fungerer, det bryder jeg mig ikke om.
    Den måde jeg holder hest på skal tilgodese dens behov - dvs går den med 4 sko som ridehest pga ømme såler, så går den også med 4 sko som foldbums.
    Går den med dækken som ridehest pga kuldeskær, så går den også med dækken som foldbums.
    Bliver den passet med tandpleje som ridehest, gør den også det som foldbums.

    Min gamle ridehest fik en foldskade som 14 årig, og blev pensioneret som foldhest/chef for unghestene.
    Det job klarede han glimrende i 3 år - han blev passet og plejet som han var vant til, og styrede unghestene med hård hånd. Så længe han ikke blev redet, så var han haltfri og kunne lege med på gold, og kanøfle unghingstene.

    Da han blev 18 år begyndte han at blive småhalt da det blev vinter. Straks begyndte den mestdominerende unghest at udfordre ham. Den unghest blev “sendt i byen” og chefen blev hjemme med den sidste rare unghest.
    Da han så ikke længere ville lege med - løbe lidt og så stoppede op i stedet - så kørte jeg ham til dyrlægen og fik ham aflivet.
    Han var stadig flot, og stadig chef - men han ville blive svag, miste sin rang som chef og det ville jeg ikke byde ham.

    Derfor har jeg det sådan, at enten beholder man den gamle/skadede hest, det vante sted og under de samme forhold - eller også siger man “tak for et godt liv sammen”.

    Jeg har lige nu en hest gående på 11 måned, som er skadet med en gaffelbåndsskade. Og jeg er lykkelig for at have mine heste hjemme - men ud over mangel på undervisning så koster han det samme i forbrug, som før skaden - 4 sko, kiropraktor, dækken, hø/wrap, foder ect.
    Men jeg satser også på at han kommer sig - for ellers så ville jeg da hellere have en ny ridehest i boksen og betale for.

    Så jeg synes du har gjort rigeligt.

    Mvh charlotte


  • #25   24. apr 2018 Stald Phoenix: Hvilken uddannelse tog du? Det lyder jo fantastisk interessant, hvis det er noget, som vi andre også kan lære lidt af. Man skal jo lære hele livet. Del gerne din viden med os smiley

  • #26   24. apr 2018 Åh, en træls situation. Jeg kan godt forstå dine tanker.

    Jeg tænker umiddelbart, om det ville give mening at flytte ham til en behagelig løsdrift, hvor du kan slippe med at betale få penge for at have ham stående. Så kan han bevæge sig naturligt, så meget han vil, og måske kan det hjælpe på hans krop?

    Der er selvfølgelig ingen garanti for at det vil hjælpe, men mpske et forsøg værd?

    Tror det er for tidligt at aflive, når du først lige for nylig har fået tanken første gang. Håber at der er andre muligheder smiley


  • #27   24. apr 2018 Selvfølgelig kan du aflive... din hest lider ikke når den er død.. og nej det er hverken uansvarligt eller ondskabsfuldt selvom han sagtens kan gå.. en hest er en meget dur investering i forvejen, og hvis du har brugt 4,5 år på at ride i et enkelt vil keg personligt mene at din hest ikke er det værd. Jeg har selv stået der i en endnu mere sørgelig situation så jeg ved hvor hårdt det er. Men at give hesten fred er absolut alt andet end egoistisk.. man er også nødt til at være realistisk, da pengene ikke hænger på træerne, og de penge der bruges på hesten, skulle helst gerne gå lige op led de dejlige oplevelser man får med den.

    Så mit ærlige svar. Afliv og få lidt ro ved at vide den ikke har ondt eller ikke trives, og at du er fri for den altoverskyggende dårlige mavefornemmelse og stress over at den har noget..
    kram og tanker til dig smiley


  • #29   25. apr 2018 Selvfølgelig er det da egoistisk at aflive et dyr, fordi man er træt af situationen.
    Så længe hesten sagtens kan leve et godt liv på folden, så er det jo ikke for hestens skyld at man afliver, men for ens egen skyld.


  • #30   25. apr 2018 Guldhesten: Træt af situartionen, efter at have prøve forskelligt i over 4½år, tror jeg at de fleste løber tør for kræfter (og penge)....

    Jeg kommer aldrig til at holde hest, som kun går til pynt - jeg har hest for at ride!

    Har sagt farvel til et par stykker gennem tiden, af forskellige årsager, ringfod, hovsenbensforandringer, gaffelbåndsskade. I disse tilfælde har der dog været en klar diagnose, men det forhindre ikke folk i at mene at jeg både kunne gøre det en og det andet med hesten....


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #31   25. apr 2018 Jeg har lidt det princip at hvis jeg har samvittighed til at aflive, så er det den rigtige beslutning. Hvis jeg får dårlig samvittighed ved tanken, så er det fordi at det ikke er det rigtige at gøre - dette uanset hvilket dyr jeg har med at gøre.

    Jeg tror ikke at aflivning er det rigtige valg for dig - med begrundelse i din tekst. Det virker til at du ikke orker det mere, fordi det er en lang sej kamp uden nogen fremgang eller ændringer. Jeg har forståelse for at man på et tidspunkt ikke vil og kan mere, både psykisk og økonomisk - for det er en hel reel sag. Jeg vil heller ikke selv smide penge i en hest uden en lys fremtid.

    Hvis jeg ved at der er lys for enden af tunnellen, og at problemet kan fjernes, så venter jeg gerne den tid det tager. Men er der til gengæld inden lys for tunnellen, og alt er afprøvet uden bedring, så ville jeg vælge at aflive, eller finde et nyt hjem ved en person jeg kender og stoler på. Jeg kunne aldrig finde på at sende en hest videre til en fremmed person, hvis hesten har nogle problematikker som gør den "ubrugelig" (i ridningens forstand). Jeg ville gerne kunne stole så meget på fremmede mennesker, men det gør jeg bare ikke.


  • #32   25. apr 2018 Nu får jeg sikkert hug:
    Men jeg har en hest - ham på min profil faktisk. Det er en hest, der er temmelig speciel. For nogle år tilbage stod vi pludselig med en meget grim byld pga. en vaccine. Og når jeg siger grim byld, så er det en historie som dyrlægen husker bare man nævner det. Det fik dem til at skifte vaccine mærke.
    Den var på størrelse med en halv fodbold på halsen, og blev faktisk opdaget ved, at vi troede, at han havde fået et insektstik. Så ville vi lige klippe for at se, hvad det var. Og jo mere vi klippede jo større blev bylden. Vi diskuterede faktisk vagtdyrlægen. Dyrlægen kom temmelig hurtigt, kikkede på ham og beordrede ham indlagt. Det kostede 5 dage på klinikken. Og det næste glemmer jeg aldrig - og det gør ingen, der var der.
    5 dage tidligere havde jeg læsset min hest liberty helt roligt, som det var det mest naturlige i hele verden. Da jeg hentede min hest kunne jeg ikke kende ham. Han var helt stiv af stress, vævede og var helt umulig at kommunikere med. At læsse ham var en hel opgave og en hest vi aldrig havde mærket, var pludselig ved at vælte traileren.

    Jeg tog en vanvittig beslutning. Det, som han lige havde været igennem, lovede jeg ham, at det skulle han aldrig nogensinde igen. Så næste gang, der sker sådan noget, så har vi en aftale om indbyrdes i familien, at så stopper vi - kort sagt: Jeg vil hellere aflive ham end jeg vil lade ham blive så stresset igen. Det er der punkt, hvor det bliver for min skyld, at han skal behandles.

    Nu skal I endelig ikke tro, at det er fordi, at jeg har noget imod dyrlægeklinikker og at lade en hest udrede på en klinik. Men lige præcis ham, som jeg har, kan ikke finde ud af det. Han bliver så stresset, at han bliver livsfarlig at omgås. Du ved simpelthen ikke, hvor du har ham. Jeg kender ham, men selv jeg er mere end almindelig forsigtig, når han er så stresset - for jeg ved, at jeg ikke ved, hvad han gør.

    Så nogle gange er det at man afliver en meget velovervejet beslutning. Det er det her. Det tog mig mange lange overvejelser at komme til den beslutning, at jeg var nødt til at trække en streg et sted. Men alle, der så hvor stresset han var dengang, bakker mig 100% op. Min etik forbyder mig at stresse mine dyr så meget. Det tog ham mange måneder at komme sig psykisk.


  • #33   25. apr 2018 Har ikke læst de andre indlæg..
    Vel du spørger om du kan retfærdiggøre det.. Det er jo kun dig selv der kan svare på det! Det er jo du der skal leve med dit valg. Ingen andre. Hvis din hest ikke betyder nok for dig, til at du ikke vil bruge penge på at lade ham nyde livet som foldbums hvis han er smerte fri, så afliv ham. Man skal ikke bruge sit liv på at gå og have det dårligt. smiley så det er KUN dig selv der bestemmer det.

    Mvh TT



  • #34   25. apr 2018 Team Tindur: Jo tak. Jeg er klar over, at det kun er mig, der kan træffe beslutningen. Men som du måske kan sætte dig ind i (jeg fornemmer også, at du elsker dine heste højt), så er det en rigtig svær situation med mange tanker og derfor kan man have behov for at høre, hvad andre tænker. Det ændrer ikke på det faktum, at det naturligvis er mig, der træffer beslutningen om, hvad der skal ske. Tænker at mange ville have behov for at sparre med andre, hvis de var i min situation.

    Og til flere af jer andre - jeg har jo netop brugt 4,5 år på behandlinger, dyrlæger, genoptræning og mange penge m.m FORDI jeg elsker ham højt og det er derfor ikke "bare fordi jeg liiiige er træt af situationen". Hvis jeg havde den tilgang var han blevet aflivet for længe siden. Hvis jeg så en hest, der var glad og ubesværet og jeg var sikker på ikke havde ondt som foldbums, så var situationen en anden - så kunne jeg overveje at han skulle være selskabshest. Men jeg er jo netop i tvivl, om han har ondt. En halt hest har vel et eller andet sted noget der gør ondt, som gør at den kompenserer og halter? Også selvom den kan rende lidt rundt på folden. Husk på, at det her er et 4,5 år langt forløb uden bedring. Hvad nu hvis jeg lod ham gå på folden og "hygge sig" og han faktisk havde ondt og har haft det læææænge? Forløbet taget i betragtning, er sandsynligheden så ikke større for, at han har smerter end han ikke har?

    Jeg søger ikke et "quick fix" ved at aflive.

    Jeg må finde sparring hos behandler og dyrlæge.


  • #35   25. apr 2018 Har han fået lov til, at gå i en længere periode uden du har forsøgt genoptræning? Altså er han halt efter noget tid med ro? smiley

  • #36   25. apr 2018 Selvfølgelig kan du aflive. Hvis du begynder at tænke tanken om aflivning, så er det sandsynligvis fordi der er en grund til det. Og jeg tror ikke på det kun er for din egen skyld! At have en hest der ikke fungerer er sindsyg hårdt og når hesten halter efter så mange forsøg er den jo heller ikke smertefri. Og at den måske ikke gør det på fold er INGEN garanti for at de ikke har ondt.

    Jeg har sendt et par stykker afsted. Begge nogle som andre helt sikkert ville have kæmpet længere for. Men jeg kendte hestene rigtig godt og de var bare ikke sig selv længere og dermed var den gensidige glæde væk. De skulle under ingen omstændigheder andre steder hen, så det blev farvel. Og sikke en ro det gav. Det værste var faktisk at skulle retfærdiggøre sit valg overfor andre, men der valgte jeg at være kold, for det var min beslutning, mig der skulle leve med den og den rigtige for mig.


  • #37   25. apr 2018 Pernille M: ad mange omgange ja!

  • #39   25. apr 2018 bare et forslag: ved ikke om hun kan hjælpe men du kan da prøve at forhører dig
    lise bang hansen
    https://alternativdyrlaege.dk/kontakt

    super dygtig, og kører i hele dk. du skriver til hende, og så hvis hun selv mener at hun kan hjælpe dig, så gør hun det.
    hun kan virkelig gøre mange ting.
    og hun samarbejder med din egen dyrlæge. hun er også uddannet dyrlæge.


  • #40   25. apr 2018 men fik aldrig svar på om det er samme skade hele tiden? eller er han bare en mandagshest? smiley

  • #41   26. apr 2018 Jeg kan rigtig godt sætte mig ind i din situation, som skrevet tidligere har jeg selv stået der.

    Når man har en hest som konstant er i stykker og er halt, så er der en grund og når du i så lang tid har forsøgt at finde årsagen, uden held og hesten stadig er halt, ja så ville jeg som nævne vælge at sige farvel.

    Det med at lade en hest gå som foldbums, det er fint nok, når den ikke har smerter, men det har den jo!

    Min havde en meget slem ledbåndsskade i vb knæ, når det lige tog ham, styrtede han rundt med de andre på folden, (hvilket jo ikke hjalp på Det!) Derfor kom han over og gå med én makker på mindre fold. Min kunne ikke gå som foldbums, da han pga aflastning fik yderligere skader, hvilket de vil få hvis de aflaster!.
    Med det sagt, så ved heste altså ikke, at bare fordi det ikke gør ondt i dette sekund, så kommer det til Det senere.

    Jeg fik en mulighed som de færreste får, hvilket både bekræftede mig, mange gange, i at det var det rigtige vælg, men også gjorde at jeg ønskede at jeg havde taget valget før, længe før!
    Det viste sig at han havde skævt bækken (som også var meget tilkalket i hofteskålene) og en skæv nakkehvirvel, ingen af delene kunne rettes og han havde haft meget ondt i mange år, men man gør jo alt for at prøve at udrede og smertedække, nogen gange kan det bare ikke lade sig gøre.
    Og sådan noget som hofterne kan man ikke røntgenfotografere eller scanne.

    Undskyld den lange smørre! Men jeg bliver så træt når folk prædiker om at man skal lade hesten gå som foldbums og ar man afliver for egen skyl og ikke hestens, en død hest har ikke ondt!
    Heste viser på ingen måde det niveau af smerte de har, da det gør dem svage, ergo en hest der viser smerte har ONDT!

    TS: Undskyld mit negative indlæg! Jeg håber for jer begge at du finder frem til den rette beslutning for jer, mine tanker er med jer! kram!


  • #43   26. apr 2018 Stald Phoenix: Jeg tror du misforstår, eller jeg har ikke udtrykt mig klart.

    Selvfølgelig er det en kæmpe stor beslutning at tage! Og nej man skal ikke aflive hvis der ikke er grund til Det!
    Men der må jo være en grund når TS får tanken om at det må være den sidste udvej, jeg synes at man skal give sin bedste ven alle de chancer den fortjener, men jeg synes også at man skylder den at få fred når tid er og ikke trække det længere end højest nødvendigt! Som du selv siger; det er et liv man har i sine hænder, man har et ansvar før, derfor må man også følge det ansvar til ende.
    Jeg siger ikke at TS SKAL aflive sin hest, jeg fortæller hende at hun ikke skal være bange for den beslutning, nogle gange er det den rigtige, lige meget hvad årsagen er!
    Jeg var selv i tvivl i et par år, med Min, hvornår nok var nok og til sidst var det ikke for hans skyld og det så jeg heldigvis inden han blev slukket og mat.


  • #45   26. apr 2018 Stald Phoenix: Haha så er vi jo helt enige!!!
    Beklager at jeg misforstod! smiley
    Men ja ofte famler man nemlig i blinde, symptombehandler, uden at det gør en forskel, og ofte ender man samme sted.
    Der er selvfølgelig undtagelser hvor en "opgivet" hest er endt med at komme sig, fordi man skiftede behandler og selvfølgelig kan alle behandlere ikke have samme erfaringer og viden, hvilket også er grund til at det er en jungle at finde rundt i hvem man skal bruge.

    Jeg veksler selv mellem 2-3 dyrlæger alt efter hvad problemet er.


  • #46   26. apr 2018 Hej
    Jeg synes ikke du skal aflive ham, men give ham endnu en chance for overlevelse. Jeg kan anbefale Ditte Young. Hun er rigtig god til kommunikation med heste. Jeg tænker hun kan hjælpe dig med at finde en grund.


  • #48   26. apr 2018 Hvis den er glad på fold burde du ikke aflive den. Sælg den som selvskabs hest. En hest er andet end et træningsudstyr, det er et levende væsen. Hvis han han fungerer som selvskabshest burde han det. smiley

  • Inge S
    Inge S Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
    #49   26. apr 2018 I februar i år måtte jeg aflive min gamle pony. Havde kun haft ham i 5 år, men langsomt begyndte han at blive "sær ". Vi kunne ikke finde noget, der kunne forklare hans opførsel. Han reagerede voldsomt på alt, osse bare noget vi andre ikke så som store ting. Jeg har ikke redet ham i de 5 år, han fik bare lov at rulle rundt, da han hele tiden virkede som om han var skadet. Da jeg havde taget beslutningen, blev jeg mere opmærksom på, at han reagerede uhensigtsmæssigt. Tit og ofte sparkede han bagud, som om der var et rovdyr bag ham. Det var så bare mig, eller min hoppe. Om fredagen (2/2) flippede han helt ud, over et lille smæld, fra en sodavandsflaske og en sodavandsdåser, der stødte sammen. Dyrlægen sagde det var alderen, vallakken var 26 på det tidspunkt, og så mente vi nok var nok.

  • #50   26. apr 2018 Du har nok allierede overvejet eller prøvet det men ellers prøv at se på Vibeke Lønskovs hjemmeside. Hun er super dygtig til at manipulere si ledet.
    Min søde Mille er konsekvent urentgående når hun er låst. End ikke min dyrlæge kunne se hvad der var galt dengang.
    Hvis din mavefornemmelse fortæller dig at aflivning er det rigtige så kan jeg ikke se grund til at det ikke er det rigtige smiley
    Vi gør alle sammen hvad vi mener er bedst for vores heste og os selv


  • uli  n
    uli n Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 1 Svar: 1
    #51   27. apr 2018 problemer med bevæge apperatet kan jeg kun sige en ting : A-touch!! Anne Line Pedersen kan noget helt specielt og ser ting som ingen andre opdager.. www.a-touch.dk !

  • #52   27. apr 2018 Puha! Hvor er det forfærdeligt at læse at så mange bare vælger at aflive deres hest fordi de ikke kan finde ud af hvad der er i galt...HVIS der er noget i galt! Måske er den, som MANGE andre heste, blevet ødelagt af dårlig ridning og dårlig pasning med forkert foder og for lidt foldtid.
    En hest er ikke en tennis ketcher man kan smide ud når den er gået i stykker. Den er faktisk et levende væsen. Hvis man ikke kan respektere dette, bør man ikke have med levende væsener at gøre, men istedet finde en sport hvor man netop kan smide "udstyret" væk når man ikke gider mere!


  • #53   27. apr 2018 Christina M: Nu er jeg nysgerrig, mener du, at fordi en hest ser glad ud, når den er på fold (ørene fremme, går og græsser mv.) Så har den ikke ondt? - eller misforstår jeg dig?
    Vil du mener at det er i orden at den skal være foldbums hvis den har ondt?

    Regitze: Det er jo netop fordi det er et levende dyr man giver den den respekt at den får fred når den ikke kan mere, har den ondt og kan årsagen ikke findes, er det så ikke mere synd at man vælger at lade den gå, med smerter, end at give den fred?

    I må ikke se dette som negative spørgsmål, det er en undren fra min side, som jeg søger forklaring på smiley


  • #54   27. apr 2018 Regitze S: Jeg bliver faktisk lidt stødt over din kommentar. Måske den ikke er henvendt til mig, men hvis man har brugt 4,5 år på at finde en årsag til, at ens hest ikk fungerer og er on/off halt, herunder har brugt RIGTIG mange penge og haft utallige af bekymringer, så vælger man ikke "bare at aflive sin hest fordi man ikke lige kan finde ud af, hvad der er galt" smiley

    Og som Maria E skriver - lader man så en hest, der måske har ondt gå på en fold resten af dens liv? Nu kan jeg ikke tale for alle de andre, der har kommenteret i tråden, men jeg tager mit ansvar som hesteejer meget alvorligt og "smider ikke bare væk fordi jeg ikke gider mere" - at aflive kan også være at tage ansvar. Og for mig er denne situation fyldt med sorg. Og det er egentlig ligegyldigt, hvad udfaldet bliver. Jeg kan nok aldrig for vished OM han har ondt, hvis han går på folden som "foldbums". Det må være en mavefornemmelse og kendskabet til ens hest, der gør udfaldet her.
    - For Christina M: hvordan kan man se, at en hest er glad og uden smerter på fold? Os der er blandt hest ved jo, hvor godt en hest desværre kan skjule smerter.

    Og til mange af jer andre, der anbefaler diverse behandlere. Jeg har haft måske 30 behandlere på ham, det er ingen overdrivelse. Også Ditte Young.


  • #55   27. apr 2018 Wicky - Og Ditte Young kunne vel ikke hjælpe dig vel? smiley

    Mvh TT


  • #56   27. apr 2018 Team Tindur: Ditte Young "fortalte" ikke en "årsag" til smerter, men at han havde smerter de steder, som diverse behandlere har konkretiseret. Og at han havde ondt, ikke skulle rides p.t. (på daværende tidspunkt), men have behandlinger. Det har han fået - mange!

  • #58   27. apr 2018 Stald Phoenix: nej ikke én konkret årsag. Det er igennem årene fundet forskellige skavanker på ham rundt omkring på kroppen, som han har fået behandling for. Der har ligeledes været 2 (ligesom dig, uden at kende dine teknikker), der har forsøgt at "rette op", men det har kun virket kortvarigt, hvis det overhovedet har virket smiley

  • #60   27. apr 2018 Stald Phoenix: nu ved jeg ikke, hvad du mener med "statisk". Han har været igennem flere behandlingsforløb og der er ligeledes lavet bevægelsesanalyser m.m. Jeg har stor respekt for, at du kan noget og har dygtiggjort dig. "Problemet" for mig er bare, at de 20 kropslige behandlere jeg har haft på ham og sammenlagt betalt over 20.000 kr. har "kunnet" noget smiley

  • #62   28. apr 2018 Helt ærligt, det lyder lidt som min dreng.

    Jeg endte med at aflive.

    Er din tjekket for sædstrengsadherance / sædstrengsfibrose?

    Min fik det nemlig opdaget kort tid før jeg aflivede. Jeg nægtede at hive en hest på 12 igennem det, vel vidende at han i de 9 år jeg har haft ham aldrig har fungeret optimalt og altid har været "skæv" og generet til den ene side. Jeg havde ikke hørt om det før, men det forklarede alle hans symptomer. 9 år er bare pisse lang tid at gå og være skæv, selvom han har været rettet med massør / kst / akupunktur siden han for alvor begyndte at vise symptomer for 2,5 år siden.

    Helt ærligt, så er det din mavefornemmelse som ejer, dit overskud, der i sidste ende har mest at skulle have sagt.
    Magter du mere? Jeg gjorde ikke. Jeg syntes alt var prøvet. Ridning blev omlagt for at blive lagt på hylden, der blev fodret anderledens og med nyt og fancy. Jeg havde massør ude, prøvede akupunktur, kst, havde dyrlægen til at tjekke ham igennem, laser, yada yada. Først sjældent, senere oftere og oftere fordi han fik det værre og værre. Til sidst havde han smerteadfærd blot 24 timer efter en massage.
    Det kunne jeg sku ikke lade ham gå gennem. Kunne en operation hjælpe? Måske.
    Turde jeg lade hesten gå uden smertestillende indtil han kunne blive opereret? Nej.
    Turde jeg satse på at han ikke bare skulle aflives om et år eller to fordi han var blevet så pisse skæv i kroppen at han ikke kunne fungere alligevel? Nej.

    Jeg var træt, jeg kunne ikke mere. Og min hest var også træt. Han kunne ikke have en grime på til sidst fordi den pressede på nakken hvor han havde ondt også. Han kunne ikke gå smertefrit på folden.

    Men jeg fik også den der "den løber jo glad rundt"
    ja, ja det gør den. Jeg kan godt se hvad du mener. Men den BURDE ikke løbe rundt, for den kan faktisk ikke rigtigt.

    For mig var det meget sigende hvor glad en hest jeg havde de 3 dage på smertestillende, inden jeg valgte at aflive. At første dag på smertestillende løb han rundt på folden og tossede så meget at han lavede en kodeledsforvridning.
    Det har han jo nok ikke kunnet på samme måde før.


    Det blev meget langt. For at gøre det lidt kortere: Jeg kan faneme godt forstå hvis du ikke magter mere, og jeg kan godt forstå hvis du bare gerne vil sige stop og sige, at det er ok nu. Du har prøvet. Du har gjort dit.

    For mig blev de dage på smertestillende meget afgørende. Dels fordi han ikke var smertedækket på den dosis han reelt vejede (selvom han reagerer stærkt på medicin normalt), dels fordi jeg for første gang i rigtig lang tid, fik lov at se min hest uden at have ondt og forskellen var bare så sindsygt markant at der ikke var noget valg længere.

    Kæmpe mange cyberkram smiley


  • #63   1. maj 2018 Det er aldrig sjovt at skulle aflive en hest .kun du ved om det er det rigtigt at gøre

  • #64   1. maj 2018 Jeg kan sagtens forstå dig! Jeg sagde farvel til mit et og alt for 2 uger efter 1 år med operationer mod en tumor i næsen der nu for tredje gang var kommet tilbage og i mellemtiden var han blevet mavesårshest i grad 4 blev vi i familien enige om at nu var det ikke fair for ham mere. Men da vi fandt ud af at han havde mavesår var det bl a fordi vi havde en clavoirant ude og snakke med ham, da han i starten ingen symptomer havde (de kom efter det var konstateret af dyrlægen) det skal siges jeg tror slet ikke på så noget hokus pokus men jeg er glad for jeg gjorde det, så hvis jeg var dig ville jeg give det et forsøg inden jeg aflivede smiley håber det var en lille hjælp, masser tanker til dig, jeg ved hvad du går igennem.

  • #65   1. maj 2018 Åårh jeg har stået/står i præcis samme situation med min pony og hun er bare halt on and off hele tiden og det er som du også beskriver så frusterende og træls, at man ikke føler ens hest går som den skal, men alle andre siger det modsatte.. Jeg vil mene, at du skal føle efter i dit hjerte hvad du helt inderst inde føler der er det rette at gøre for din hest og dig selv. Jeg har personligt aldrig selv overvejet at aflive min, da hun betyder alverden for mig og jeg aldrig ville tilgive mig selv, hvis jeg tog den beslutning på vegne af hende.
    Jeg havde personligt klart valgt at sætte min på pension, hvis det skulle være og få hendes ud og gå på store græsmarker sammen med en masse andre heste. Selvfølglig skal man være sikker på at hesten ingen smerter har før man træffer den beslutning, men ellers ville jeg da klart foreslå dig det i stedet, hvis det er muligt og den ikke har ondt på nogen måde. Det er jo aldrig rart, at skulle aflive et dyr..:(


  • #66   1. maj 2018 Jeg ville aflive den
    Det er flot og tænke af dig istedet for at den ender som kastebold


  • #67   1. maj 2018 Jeg kunne ikke aflive ??
    Jeg ville få en dygtig telepat til at kommunikere med ham for min erfaring er at dyrene selv kender svarene på hvor årsagen ligger..
    Jeg har ofte brugt det før dyrlægen og ofte har dyrlægen ikke kunne finde årsagen, men det har de telepatøre jeg har brugt kunne og dyrlægerne har så efterfølgende kunne konstatere at de har haft ret ??
    Skriv PB hvis du ønsker mere info..


  • #68   2. maj 2018 Jeg ville i den grad også forslå at få fat i en telepatør.

    Jeg har selv været igennem noget lign. Med min hest jeg har nu og der fandt vi ud af problemet via telepati smiley


  • Jane L
    Jane L Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 4 Svar: 2
    #69   2. maj 2018 Jeg ville først prøve telepati eller en heste heiler,hvis ingen af de ting hjælper ville jeg aflive hesten selv om jeg ved det gør ondt og at det er som om at man mister noget af sig selv.Jeg er aldrig kommet over at jeg måtte aflive min i 2012. Knus Jane

  • #70   2. maj 2018 Der ER prøvet flere forskellige telepatører! Og jeg har behandlet i "blinde" på diverse ting i flere år. Status er den samme.

    Jeg har siden mit opslag sparret med hele 3 forskellige dyrlæger, som har været inde over min vallak de sidste år. De vurderer alle, at han ikke kommer til at kunne rides (det er hvad det er), at de mistænker, at han har smerter, og at de ikke ved, hvad vi mere skal gøre (da vi har været igennem rigtig mange behandlinger nu). De anbefaler derfor alle 3 aflivning. Det er rigtig svært og jeg er meget ked af det. Men samtidig lettet over, at dyrlægerne siger, som de gør, så jeg ikke "skal stå selv med min beslutning".

    Det bliver en rigtig svær tid og en forfærdelig dag imorgen smiley :'( smiley


  • Jane L
    Jane L Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 4 Svar: 2
    #71   2. maj 2018 Det er jeg ked af at høre,men det er det bedste for hesten,jeg ved godt at det ikke er nogen trøst i sådan en situation.Men tro mig jeg føler med dig. Knus Jane

  • #72   2. maj 2018 stakkels dig. Men også på en måde rart, for når sagkundskaben siger sådan, så er der ABSOLUT ikke noget i vejen med at følge deres råd. Og da slet ikke med jeres forløb.

    Nyd den sidste tid med din hest og se om du kan finde ro med tanken om at han kommer værdigt herfra.



  • #73   2. maj 2018 Når 3 dyrlæger siger det samme, så gør du det rigtige. Det er en ualmindelig træls og ufattelig umulig beslutning, jeg har selv lige gjort det for 3 uger siden, men jeg lover dig, at det er det rigtige.
    Vores pony blev akut syg. Det kan man bare ikke forudsige, men det gør det bare ikke mindre hårdt, fordi man her og nu skal tage de der dumme beslutninger om liv og død, som man føler er helt umulige at tage.


  • #74   2. maj 2018 Absolut ikke nogen rar beslutning at skulle træffe, men der er ikke mere du kan gøre, du har gjort alt hvad du kan.

    Kæmpe trøste kram herfra.


  • #75   2. maj 2018 Mange trøstende krammere, du gør det rigtige! smiley

    Mvh TT


  • #76   2. maj 2018 stort trøstekram herfra.
    du gør det rigtige selvom at det er hådt


  • Lea G
    Lea G Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 2 Svar: 1
    #77   2. maj 2018 Jeg bider mærke i at dyrlægen Ikke har fundet noget konkret. Og du skriver at den har ondt snart det ene sted også det andet. Har du overvejet om hesten er stærk nok til at bære end rytter? Eller om du skulle prøve at genoptræne fx i lange liner? En hest med evt dårlig balance og svag eller forkert muskulatur kan godt få det sygdomsforløb du beskriver pga den kompenserer i sin krop.

  • #78   4. maj 2018 Jeg føler med dig! ?
    Du gør det helt rigtige!

    Mit råd: få taget nogle gode billeder sammen med ham som du kan kigge tilbage på og nyde jeres sidste tid sammen !

    Kæmpe kram her fra!!!


  • #79   4. maj 2018 Jeg råder helt sikkert også til et par sidste billeder. Jeg tog bare et par stykker på en sidste gåtur sammen.

    Det her er taget et minut eller to før Joey stak af fra mig for sidste gang. Han skulle lige ha' en sidste tur i fuld galop og bukkespring omkring alle foldende. Jeg var skide bange for at han brækkede et ben på vejen og det blev til akut-aflivning på marken smiley
    Staldejer fik ham heldigvis ind på hans egen fold og aflivningen gik forøvrigt helt smertefrit og meget hurtigt.
    Har du en hest der ikke er god til sprøjter kan jeg kun anbefale at spørge din dyrlæge til oral bedøvelse du selv kan give inden. Det gjorde vi med min søster's pony da det var hendes tid.

    Billedet er gør mig både glad og vemodig når jeg kigger på det. Han var sku en god hest smiley


    profilbillede
  • Katla H
    Katla H Tilmeldt:
    feb 2018

    Følger: 14 Svar: 5
    #80   6. maj 2018 Hej, jeg synes godt du kan aflive uden at skamme dig over det, men få snakket med din dyrelæge og find ud af om han har ondt eller ej. Hvis han ikke har så ondt så ville jeg overveje at sælge ham til et sted der kan give ham et luksus liv hvor han ikke skal arbejde og udsætte hans krop for noget den ikke kan holde til. Et hjem hvor han får masser af kærlighed og et godt liv. Hvis han har ondt og det ikke kan fikses synes jeg du godt kan aflive ham da han aligevæld ikke kommer til at få noget ud af sit liv på den måde.

  • #81   6. maj 2018 Du har taget den helt rigtige beslutning - og tager ansvar for at han kommer herfra på en god måde.

    Stort trøstekram
    Charlotte


Kommentér på:
Kan jeg aflive?

Annonce