{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.152 visninger | Oprettet:

Burde jeg aflive? {{forumTopicSubject}}

Det her bliver sikkert et lidt langt indlæg - men jeg håber i har tid og mod på at kæmpe jer igennem.

Jeg har denne skønherlige pony, som har været i familien i 8 år og 3 måneder..

Hele hans levetid hos os, har han fungeret fint, og haft det skide gode. Ridning, var også nemt, og han var en helt anden end han er idag..

I December 2010, fik vi ham hjem igen efter udlån, fra nogen vi troede han havde det godt hos, men som viste sig at være lidt modsat.. (Længere historie.)

Han kom hjem, en smule for tynd, INGEN vinterpels (og han havde ingen dækken, pga. de kun gik ude 2 timer om dagen, og ellers stod de i en varm stald.), og hans øjne var helt døde, og kraftig forfangen..

Helt indtil slutten/april måned, havde vi prøvet forskelligt mad og brugt en masse tid på ham, så vi kunne få opbygget en sund hov, oveni forfangenheden, og få noget liv i ham.

Biotin og vitaminer fik han, og i sidste ende, koms hans gnist bare tilbage.

Siden da, har jeg simpelhen nydt at se så meget gnist i ham, og han elsker at træne, se ridning, gå på fold og æde græs..

- Jeg elsker at se det vi har forvandlet ham til, men når jeg tænker tilbage til, 2007, inden han blev udlånt, er det samme hest, men bare ikke samme personlighed. Denne udlån har uden tvivl ramt ham hårdt..

- Som skrevet er han jo kraftig forfangen, og halter ihvertfald 2/7 d. Nogen gange er det bare lidt "øm" (som hvis vi lige skal gå på sten nogle få meter), og andre dage, har han virkelig ondt. Det er dog på sten og ujævne hårde underlag..

Men ligeså snart han kommer ind på noget blødt, så er han frisk på ballade.

Med tiden på det sidste synes jeg det er blevet en liiiiiiiiiiiiiiiiiille smule værre end normalt, også alligevel ikke.
Nu er han røget over på noget specielt forfangenhedsfoder(til heste der er forfagne og har svært med at skifte stof.) vi har fundet, er på biotin, vitaminpiller og linamix(der binder sukkeret til leveren).

Så nu krydser jeg for at det hjælper med det nye foder.

Men hvad nu hvis det ikke gør? Hvad nu hvis han til sommer får at vide at sommergræs(fattigt enggræs) er forbudt?

Jeg har selv "leget" med tanken om det var bedst at få ham aflivet. Men det der konstant stopper mig, at han ikke engang har været glad i et år. Hans gnist bliver jo større og større, og der er stadig et halvt år til før at han har haft en gnist i et år..

Min lyst til ridning bliver større for hver gang, samtidig med at min jordtræningslyst også bliver større. Min lille prins er 112, og jeg kan derfor "kun" bruge ham til hyggeridning/turridning og jordtræning og skovture(som han desuden EEEEELSKER!)

Min mor vil også rigtig gerne ride, hvilket også er godt for hendes ryg, og synes også at jordtræning er hyggeligt..

Der er ingen tvivl om at, hvis Aram til sommer får at vide NUL græs, jamen så bliver han aflivet. Af den grund, at det er rimelig umuligt at finde noget jordfold(medmindre vi kan det) tæt herpå, så jeg kan holde øje med ham, og at det jo så betyder hans "frihed" er mere væk - hvilket jeg er bange for kan give "tilbageslag" fra hans udlån, at han var spærret inde hele vinteren næsten..

+ Han har muligvis også kræft .. Ikke sikkert, men min mor og jeg har funden en knude bag øret på ham, og hvide/skimle heste får jo ofte melanome kræft. Om hans så er god- eller ondartet, hvis han har det, ved vi jo ikke. smiley

Men er det bedst at gøre det snart, mens han har det godt og ikke får det værre med hans ben?

Eller burde jeg lade ham nyde tiden, indtil det sidste, selvom han måske får det værre?

Jeg hælder klart mest til at jeg bare beholder ham til det sidste han kan klare. Han fortjener ikke at skulle gå og have "mere ondt" end han allerede går og har, og han skal kunne holde til de ting, som han elsker, så det i sidste ende ikke bliver "træning - lave noget - endnu mere ondt".

Hvis det var JERES hest, og i stod i denne situation, hvad ville i gøre?

- Jeg beder jer om at droppe det der med at beholde ham, selvom han har ondt engang imellem, holde det for jer selv. Han skal ikke have lov til at have mere ondt end han kan holde til, og kan holde ud.. ;-)) Og dyrlæger er inde over det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Burde jeg aflive?
  • #1   17. okt 2011
    jeg ville uden tvivl gi ham fred.


  • #2   17. okt 2011
    Tænkte på.. Har i prøvet med boots eller sko?
    Når han nu er øm smiley


  • #3   17. okt 2011 Boots har vi ikke prøvet - selvom vi har snakket om det, og det skulle vi gerne prøve her til vinter/næste år, når pengene rækker til det, da han skal have tandlæge, pas og alt muligt inden året slutter :o))

    Problemet er at vi skal vente på dem fra USA, da hans størrelse "kun" findes derovre *tal om små fødder, fniiis!*


  • #4   17. okt 2011
    Fås dem fra naturhov.dk ikke i hans størrelse?
    Der er ihvertfald afbilledet en shetlænder :o)


  • #6   17. okt 2011
    Altså - halter han altid kun på sten og grus osv?
    Fordi hvis Mirell ikke har sko på, så er hun STOKHALT på grus og også i ridehal.

    Man kan få lagt sko på med specielle indlæg i, der tager stødene også smiley ?

    Forstår ikke, hvorfor han absolut skal på sommergræs?
    Kan han ikke bare gå på almindelig fold som om vinteren osv? smiley

    Og angående den knude der, så ville jeg da få den tjekket hurtigst muligt o:

    Jeg ville aflive ham, HVIS to forskellige dyrlæge fortalte mig, at det ville være det bedste for ham smiley


  • #8   17. okt 2011 Det er jo svært at svare på når man ikke kender hesten. Hvad siger dyrelægen? i et tilfælde som dette vil jeg sige man skal lytte til dyrelægens vurdering.

    selvom det ikke altid er et rart svar man får.


  • #9   17. okt 2011 Jeg ville beholde ham, så længe det var muligt smiley

  • #10   17. okt 2011 hvis det var min hest ville jeg inden jeg besluttede mig for at aflive ham, snakke med både smed og dyrelæge og høre hvad man kunne gøre for at han skal kunne få det rigtig godt uden at have ondt. hvis der intet er at gøre ville jeg aflive ham inden han fik det være så han havde det godt til sidst.

  • #11   17. okt 2011 Krikken - nope .. Så er det ihvertfald nogen de har fået :o)) - tjekker det da lige.

  • #12   17. okt 2011
    "Ringsko" (de hedder ngoet andet dem jeg tænker på, men det er ldit det samme) og indlæg - prøv at høre din smed af, om det var en mulighed smiley




  • #13   17. okt 2011
    Ja..har selv haft en hest der var forfangen..og kom den bare lidt over det ville den aldrig kunne tåle græs og fodder..den ville altid ha ondt..så derfor fik hun fred..og mener ikke at man for egen skyld skal holde liv et et dyr..min mening..


  • #14   17. okt 2011 Beck - det er på hårdt ujævnt underlag .. Dvs. f.eks en græsplæne der er ujævn, sten, grus.

    - Sko vil jeg på ingen måde give ham.. Dårlig blodomløb oven i ømme hove, og han en dag måske skal have dem af, er ingen god mix i mit hoved. :o)) Så boots er første valg.

    Jeg har dog hørt om limsko, hvilket jeg lige skal tjekke mere om, og se om det giver dårlig blodomløb.

    Sommergræs - fordi det er rigtig dyrt at have ham på stald HELE året - og jeg ser at han helst kommer på enggræs, som han kunne dette år(men valgte at lade ham blive hjemme, da der kun var store heste der gik derude.) + der er nogle andre problemer, hvis han skal stå på stald, som jeg kan informere dig om via fb eller pb smiley

    Til alle ang knuden - vi får dyrlæge i oktober til vacc, tandlæge, og der bliver "knuden" også tjekket smiley

    Ang dyrlæge, havde vi en i midten af juli, som sagde den ene forhov var sunken lidt, men at han ville mente at når nu vi var igang med biotin m.m ville han sagtens kunne komme på ugødet og fattigt enggræs.

    Denne dyrlæge/hesteguru, som er den bedste dyrlæge vi har haft, bor i Spanien, og besøger DK og hans kunder en gang om året .. /:

    - Men dyrlæge i oktober kommer der - så jeg håber på et positivt svar fra ham, og ellers må jeg bare krydse fingre for at han ikke får det værre, inden vi kan få købt de boots og prøvet dem.



  • #15   17. okt 2011
    Der findes mange alternativer til sko - har også hørt om plastic sko fx.
    Må bare være at finde en smed der ikke mener at jern er gud smiley


  • #16   17. okt 2011
    Ja, derfor ville sko nok også hjælpe smiley

    Det er altså en skrøne, at sko giver dårligt blodomløb.... smiley ?
    Og hvorfor skulle han dog skulle have dem af igen en dag??

    Det er vel bedre, at han får sko på, end at han går rundt og har ondt o.O






  • #19   17. okt 2011 Jeg har selv lige stået med en forfangen hest, hvor jeg MANGE gange i hele forløbet var ved at ringe til dyrlægen, og bede ham om at give hende sprøjten, da jeg ikke kunne holde ud at se hende sådan. Men det var bestemt ikke nogen sjov omgang, hverken for Blanca, min far, eller jeg. Den hed forfangenhed, hovbyld, forfangenhed, alt inden for 1½ måned. Men kan kun sige nu, at jeg ikke 100% tog beslutningen, var det rigtige valg, hun er blevet frisk og kæk igen, og har fået sine livlige øjne igen. smiley
    Dog ville hun stadig ikke gå på grus, efter hun var blevet rask, da hendes hove er så medtaget af den omgang. Så smeden foreslog at hun fik forsko på, hvilket vi sagde ja til, og det hjalp lige med det samme. Efter hun havde fået sko på, bad smeden mig om at gå en tur på gruset med hende, og her gik hun helt unden problemer. smiley Og nu er hun begyndt at tage galop ture igen, og vi løber nogle trav ture ude på ridebanen, når jeg er der ude, uden problemer. smiley

    Så jeg vil forslå dig, at prøve og få sko på ham, og se om ikke det skulle hjælpe. smiley


Kommentér på:
Burde jeg aflive?

Annonce