{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  knæskalsfasthæftning hest
  • #1   6. dec 2019 Min havde det i mild grad - det lader dog til hun er vokset fra det (det var da hun var 4 jeg opdagede det).
    Jeg fik nogle øvelser jeg skulle lave med hende, og så har det generelt hjulpet hende at blive redet op og dermed få opbygget muskler til at støtte smiley

    Så jeg kan desværre ikke hjælpe dig meget der, men et bud er ganske enkelt at du kontakter et dyrehospital der laver den operation, og spørger om et prisoverslag for at du har noget at forholde dig til, da priserne kan være forskellige afhængig af hvor du får det lavet smiley
    Ellers skriver Horsedoc bl.a. også noget om at der i mildere tilfælde kan bruges noget der sprøjtes ind omkring det inderste bånd, det kunne måske være en mulighed fremfor operation, afhængig af hvor galt det er?

    Men af hvad jeg har hørt, så har de fleste heste det fint fremover efter sådan en operation.


  • #2   6. dec 2019 Min morfar havde en hoppe for et par år siden som havde det. Operationen var vist nok ret dyr, så min morfar lod hende gå som foldbums for at give det en chance. I dag er hun vokset helt fra det smiley

  • #4   6. dec 2019 Min hest har lige fået det konstateret i middel grad og min dyrlæge har på det kraftigste frarådet en operation.

    Den operation hvor man skærer ledbånd over, får hesten meget hurtig gigt af, så det er nærmest at forværre situationen.
    Den anden mulighed for operation, som man bruger mest idag, er en hvor man palperer ledbåndet, dvs. stikker ind i ledbåndet så det bliver længere, det giver ikke gigt, men ødelægger hestens låsefunktion i bagknæet hvilket betyder at hesten ikke kan låse i knæet og derved ikke kan stå op og sove/hvile længere. Med andre ord ødelægger man altså en meget vigtig funktion i hestens bagknæ, og det er ikke sikkert at hesten bliver god af den grund.
    Min dyrlæge har selv haft en hest som fik denne operation og hun blev nød til at aflive den efterfølgende. Den kunne slet ikke stå op og sove/hvile, men lå ned i over 8 timer i døgnet.

    I stedet har min dyrlæge givet mig en masse rådgivning i genoptræningen, så musklerne omkring knæet kan blive stærke og derved styrke nok til at hesten ikke små låser under ridningen.
    Så hesten skal holdes igang, trænes på bakker, have forskellig afvekslende træning og gå i løsdrift/fold med kuperet tærren.
    Hun sagde også at svømmetræning var en rigtig god idé.


Kommentér på:
knæskalsfasthæftning hest

Annonce