{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
771 visninger | Oprettet:

Springe som jeres part? {{forumTopicSubject}}

Goddag derude.

Jeg var så uheldig at miste min elskede hest d 7 dec efter en pludselig opstået akut tarm betændelse. Jeg havde ham i 4,5år. Det hele gik hurtigt og under 24 timer efter var han aflivet.

Selvom jeg dog har sagt til mig selv at jeg ikke ville tænke på, hvad jeg ville gøre før til februar hvor mine eksamener er overstået, så kan jeg ikke holde min tanke tilbage. Hvis jeg beslutter mig for at fortsætte ridning ved enten at købe egen hest eller få en part, så ville jeg spørge jer derude. Jeg har selv sprunget længe både på min egen hest men også på førhenværende part og på rideskole. Har altid fået undervisning i det. Men da jeg havde en part på min hest lod jeg dem ikke springe fast da det var noget jeg selv gjorde, så derfor vil jeg spørge jer om i ville lade jeres part springe, såfremt I ikke selv sprang?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Springe som jeres part?
  • #1   1. jan 2020 Det afhænger da godt nok af dyr +rytter.

    Jeg springer ikke selv.
    Og træner ikke selv mhp det.
    Så, her er det fuldstændig irrelevant.

    Hvis parten var interesseret og kvalificeret, havde nogle voksne der ville være til stede imens og det gav mening ift hvad man rider efter - så, hvorfor ikke?
    (Hvis jeg stoler på den person, der har parten.)

    ...
    Dender med tillid til partens sunde fornuft...
    Både ved tur og spring kan ting pludselig gå lidt for hurtigt.
    Både hest og rytter kan komme til skade ved spring.
    Dvs jeg ville stille ekstra høje krav til partens sunde fornuft.
    Men, en ting er at hesten kan komme til skade.
    Nåja, hvis det værste skulle ske, så har jeg venner med jagttegn og riffel. (Men hvis uheldet er sket pga mangel på omtanke er fanden læs!)
    Men, som hesteejer vil jeg tøve med tilladelse til springning, også for at passe på min part, indtil jeg er 100% sikker på, at personen er klar.
    Springning er ikke raketvidenskab - det kan bare gå mere galt.


  • #3   1. jan 2020 Det er da flere som søger spring part til deres hest, så det tænker jeg sagtens du kan finde.

    Jeg springer ikke selv, men hvis jeg havde en part som gerne ville springe, så ville 1. være sikker på partens spring færdigheder og 2. kræve, af mig godkendt, spring undervisning.
    Efter min mening har hestene godt af varrieret træning og spring kan være god gymnastik for dem, så umiddelbart ville jeg godt lade en part springe.
    (Det skal dog siges at jeg personligt ikke ville have en part under 18 år og en vis erfaring)


  • #4   2. jan 2020 Jeg springer ikke selv, så det ville ikke være et problem for mig.
    Men det ville ikke være hvem som helst, han har ikke sprunget, så det sku være en der ku sit kram.

    Så tænker ikke, at det vil være umuligt for dig.


  • #5   2. jan 2020 Først vil jeg sige, at det gør mig utrolig ondt med din hest. Tanker herfra.

    Vi søger pt. part til vores tre hoppeduller. Vi har ingen erfaring med at have part på en ridehest, da de parter vi har haft var før Amber blev tilredet.
    Hvordan jeg vil have det med at en anden springer på min hest, ved jeg ærligt talt ikke. Det vil afgjort komme an på rytterens sind, alder og kvalifikationer indenfor springning. Én ting er sikkert - Jeg ville skulle være der i mens. Til gengæld hvis jeg kan stå og kigge på, så tror jeg godt jeg vil kunne være ok med det. Om vi så kommer til et punkt hvor parten kan få lov at springe alene kan jeg så ikke svare på. Det er nok noget man finder ud af med tiden.
    Så er det bare om nogen part ville kunne leve med de krav.


  • #6   2. jan 2020 Meget trist med tarmbetændelsen.. smiley Har selv mistet én til det samme for nogle år siden..

    Jeg springer ikke selv, så det gør min part.. Jeg er kun til afslappet motionsridning..
    Ja, man skal kunne stole på sin part, men det skal man nu uanset hvad, synes jeg. smiley Kan man ikke det, så skal vedkommende jo slet ikke være part..

    Ja, de kan komme galt afsted ved spring, men det kan de også ved andre ting. smiley
    De par stykker jeg låner ham ud til, har jeg kendt i en del år, så ingen problemer. smiley


    profilbillede
  • #7   2. jan 2020 Det kommer meget an på parten.... min hoppe er ikke rigtig sprunget nogensinde, men nu vores nuværende part måtte gerne nu, hvis jer er der. Heldigvis har hun ikke travlt, hvilket jeg er glad for.

  • #8   2. jan 2020 Nu har jeg selv søgt part til min hest, og jeg er den som begrænser springning. Men det er fordi min hest ikke er trænet særlig meget i spring og da jeg personligt bruger ham til konkurrence på relativt højt niveau (går efter VM i år) ville jeg blive rigtig ked af at han skulle komme tilskade ved at springe med en urutineret rytter. Men samtidig har jeg så også sagt at vis rytteren er rutineret springrytter så vil det med tiden kunne lade sig gøre at få lov til at springe lidt. Men jeg ville skulle være tilstede når parten så sprang, ikke så meget pga manglede tillid men udelukkende pga at dette ville give mig en tryghed.

  • #9   2. jan 2020 Hvis jeg søgte part til mine heste og det ikke var fordi de nu er for gamle, så ville springning godt kunne lade sig gøre. Men det ville være under skarp opsyn. Mest fordi en go springhest let kan miste sin lyst, hvis det overdrives. Men også fordi det lettere kan gi skader, end ved anden ridning.
    Jeg har desv før haft part, der ikke kunne finde ud af at ride efter mine ønsker og hestens behov. Derfor skarp opsyn.


  • #10   2. jan 2020 Er ked af du har mistet din hest. Jeg mistede min tidligere hest for 7,5 år siden, han fik også akut kolik og var død på under 5 timer smiley

    Jeg har haft springpart på min venindes hest. Hun turde ikke self springe, men hesten elskede det. Tror jeg red hende i ca 1,5 år. Vi sprang hver uge. Ca 1-2 gange om måneden red jeg også en tur på hende. Vi tog også til en enkelt stævne. Da jeg stoppede overtog en anden min part. Så tænker sagtens det er muligt for dig at finde smiley


  • #11   2. jan 2020 Jeg har en "part/rytter" der stort set kun springer og rider stævner på min hest, og af og til tager hun hende også lidt i let dressur smiley

  • #12   2. jan 2020 Tak for de mange svar. Jeg har selv sprunget i 4 år, og havde også planlagt at hvis spring skulle være en mulighed at jeg så ville få fast undervisning:)

Kommentér på:
Springe som jeres part?

Annonce