{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
889 visninger | Oprettet:

Brugt udstyr - hvornår en aftale {{forumTopicSubject}}

Jeg tror simpelthen jeg kan være alt for flink, når det kommer til aftaler med private købere/sælgere. Jeg har købt og solgt en hel del det sidste år og har generelt primært haft gode oplevelser med reelle folk der holder aftaler. Men et par ting jeg tit tænker over er, hvornår en handel er en handel og hvor hurtigt den skal gennemføres.

Jeg plejer selv at se en handel som, at når den ene part siger “den vil jeg gerne købe” og den anden part svarer “aftale” så er det aftalt, og tingene kan ikke sælges til anden side. Næste skridt er så betaling og afhentning/afsending. Her tænker jeg mest på, hvor lang tid der går fra man laver en aftale om køb, til at man laver en aftale om hentning/sending og faktisk gør det. Hvilket jeg har opdaget kan clashe med min første tanke om en aftale. Jeg har to gange nu, med samme dækken, haft problemer med at folk er virkelig langsomme om faktisk at købe varerne. Den ene gang var det en jeg havde mødt en gang før og vi ville bare bytte dækken. Vi aftalte at jeg lagde det i stalden (hvor hun havde været før) og så ville hun komme i løbet af ugen og bytte dem rundt. Med ca 2-3 beskeder hver uge i en måned ender jeg til sidst med at hoppe ud af aftalen og sætte det til salg igen. Jeg får det “solgt” igen med det samme, men igen har det nu varet en måned med “jeg kan hente det der og der” derefter stille og så efter jeg har rykket “kan du sende i stedet” men jeg får aldrig adresse og ej heller overføres pengene. Nu overvejer jeg meget, om jeg kan tillade mig at bakke ud af den aftale også, da jeg virkelig synes det er længe at vente. Jeg har købt nyt dækken i mellemtiden og mangler egentlig pengene.
Jeg fik ret mange henvendelser, også af en der ville købe et andet dækken jeg havde og som også ville købe det pågældende, men der havde jeg jo lavet en aftale med en og solgte hende derfor kun det ene.

Jeg ved ikke om folk er mere useriøse når det fx er et godt tilbud. Det er et Rambo duo til 650 kr. så måske folk bare tænker “det er rimelig billigt, det må jeg have”. (Selvom det har lidt småfejl)

Hvor tålmodige er I og hvornår mener I der er gået så længe at man kan ophæve aftalen om køb?
Jeg skrev til hende igår, at jeg ville sælge det til anden side hvis ikke jeg kunne sende det til hende snarest. Jeg fik en thumbs up retur, hvilket jeg så virkelig ikke ved hvad betyder. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brugt udstyr - hvornår en aftale
  • #1   6. jan 2020 Jeg har ikke den store erfaring med at sælge brugt udstyr, men jeg ville simpelthen ikke vente så længe. De gange jeg har købt noget brugt over nettet, har jeg overført penge med det samme. Du kan sagtens aflyse den handel og sælge til anden side, det der er simpelthen for useriøst og respektløs over for andre menneskers tid.

  • #2   6. jan 2020 Kender du begrebet "closed loops communication"?
    Piloter, soldater og læger / sygeplejersker bruger det.

    Den ene giver en besked.
    Den næste gentager.
    Fx, hvis jeg står med hjertestop.
    "der er hjertestop!
    start hjertemassage!
    Vi skal bruge hjertestarteren, en computer, og trække adrenalin op!"
    Den ene råber (adrenalin er i vores blod, selvom ampullerne er lukket) "jeg starter hjertemassage!"
    Sygeplejerske Susanne "jeg trækker adrenalin op!"
    Sosuassistenten "jeg løber efter hjertestarteren og bagefter en bærbar computer!"
    - og magi, i midten af kaos begynder overblik at forme sig.

    Jeg gør præcis det samme med salg af småting.
    "okay. Du vil gerne købe vasen? Hvad vil du give?"
    Når vi er enige.
    "så, 150 kr, du har mit nummer og overfører via mobile pay. Du henter i morgen - og går noget galt, så du ikke kan komme sender jeg pengene tilbage igen - og vasen bliver sat til salg igen.
    Enig?"
    Når de har sagt enig, er varen reserveret. Så har vi en aftale om at vi skal lave en handel.
    Når de har betalt, er varen solgt.

    Hvis jeg har en aftale, men får et bedre bud, siger jeg til den første.
    De kan skynde sig at betale det første=aftalte beløb, byde op, eller trække sig.


  • #3   6. jan 2020 Hvis folk ikke overholder deres ende af aftalen.
    Fx afhenter de ikke varen, så går handlen tilbage og du er fri.



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   6. jan 2020 I min optik er en handel først gældende når varen er betalt.

    Jeg handler efter først til mølle princip, den der først betaler, får varen.


  • #5   6. jan 2020 Ved afhentning har jeg bare aldrig betalt og modtaget betaling før vi mødes. Ved afsending af varer overfører de altid inden.

    Hun har skiftet noget rundt i beskederne mellem "jeg kan hente i dag, hvor bor du" (skriver adresse) = intet svar.
    En dag senere hvor jeg spørger om hun kommer og henter det i dag, svar tilbage er "kan du sende". Jeg siger ja, skriver pris inkl fragt, giver nummer til betaling og beder om oplysninger = intet svar.
    En dag senere hvor jeg skriver jeg har pakket det og er klar til at sende så snart jeg har pengene og oplysninger. Svaret tilbage er bare "ja".
    Sådan er det gået lidt frem og tilbage.

    Hun har svaret på min besked nu og siger hun vil hente i næste uge. Men kan næsten regne ud hvad hun så skriver i næste uge.

    Jeg synes det er helt fair at man gerne vil hente men måske ikke kan hente asap og så synes jeg det er surt hvis det bare bliver solgt, når man har en aftale om afhentning fx 2 dage senere. Jeg har selv stået og brugt penge på togbillet til Fyn for at købe en sadel (som jeg naturligvis helst ville hente) og så sælger sælger til anden side fordi "der kom en med det samme", når man har specificeret at man kommer, har aftalt tid og sted og har købt billet.


  • #6   6. jan 2020 Jeg har solgt rigtig meget af mit rideudstyr og 9 ud 10 handler, har varen skulle sendes. Når køber siger at de gerne vil købe, så aftaler jeg med det samme hvornår jeg kan sende varen og bliver først afsendt når beløbet er modtaget. De fleste overføre penge med det samme som de har fået beskeden og andre overføre, den dag jeg har aftalt at jeg kan sende.
    Ved afsendelse af varen, så aftaler jeg altid i samme besked som jeg aftaler hvornår jeg kan afsende, at jeg sender billede af varen med pakkelabel og når varen er afleveret i pakkeshop, så får de billede af min kvittering for aflevering som jeg får nede i pakkeshoppen.
    Dette giver både mig og køber en tryghed for at varen kommer afsted og der er billededokumentation. De fleste skriver at det ikke er nødvendigt at jeg sender billeder, for de stoler på mig, men jeg kan godt lide klare linier.
    Jeg har haft få købere til at afhente selv og spørg hvornår de kan afhente, så det passer ind i mit program.
    Nogen har valgt at betale med det samme inden de kan afhente og andre når vi mødes.
    Det få gange jeg er blevet brændt af og har efterfølgende givet alle den besked, at de bare skal give mig besked hvis de aflyse handlen, så jeg ikke afventer forgæves eller har varen på hold som alligevel ikke er solgt.
    De få gange jeg er blevet brændt af, har de også fået besked om at det er dårlig stil ikke at give besked om de ikke var interesseret alligevel.
    jeg har nogen gange blevet spurgt om jeg kan holde varen frem til den 1 første i måneden, hvor jeg har sagt at vi må se om varen er solgt inden da og er den ikke det, så har køberne stadig været interesseret og lavet en handel med mig.
    Hvis jeg var dig så gør det klart at varen skal afhentes i samme uge i skriver sammen og at du vil vide besked, hvis de vælger at springe fra, så du ikke venter forgæves


  • #7   6. jan 2020 Jeg er ikke så large som sælger. Varen er solgt, når den er betalt.
    Vil man afhente, men ikke kan før om noget tid, så må man overføre pengene, så jeg ikke brænder inde med den.



  • #8   6. jan 2020 Apropo med Thumps up den såkaldte køber har sendt, vil jeg tolke du bare skal sætte det til salg. Enten rykker hun på det og laver handlen eller en anden gør.
    Jeg ville ikke være large hvis de har sagt de vil købe, så skal man fornemme de er seriøse og ellers så har jeg varen forsat til salg.
    Vær mere aggressiv ved salg og bed om adresse div info for at kunne afsende i samme besked som du giver udtryk for hvornår du kan afsende når beløbet er modtaget.


  • #9   6. jan 2020 Miss Soffy:
    Jeg har faktisk aldrig haft problemer med når noget skulle sendes. Derfor foretrækker jeg også at det bliver sendt. Det virker nemmere for folk. Men lige hende her har det gået frem og tilbage med, med hvad hun ville. Jeg skrev i min sidste besked at jeg ville afsende snart, ellers ville den bive solgt til anden side. Hun sendte Thumbs up, og skrev så imorges at hun vil hente næste uge. Nu er jeg så i tvivl. For faktisk kunne jeg jo have tolket det som, at jeg kunne sælge til en anden og var faktisk lige ved at skrive til hende der købte mit andet dækken, om hun stadig var interesseret.

    Kan jeg tillade mig at skrive, at det skal hentes eller sendes imorgen, ellers sælger jeg det til anden side?


  • #10   6. jan 2020 Du kan sagtens tillade dig at skrive, at det skal afhentes eller afsendes senest i morgen. Du har været mere en large i det her. Sikke en sløv køber..

  • #12   6. jan 2020 Jeg har handlet en del brugt på nettet og privat og jeg er ikke SÅ large med min tid. Hvis ikke folk rykker med det samme, så går jeg videre til næste, der er intra. Først til mølle...
    Vil nogen ha reserveret noget, så er det mod et gebyr på et x kr, som går tabt hvis de fortryder.
    Efter jeg indførte gebyr, så er jeg sluppet for, at blive brændt af. Der er det så de fleste ikke skal ha noget reserveret alligevel og så kan man jo godt selv regne ud, at de ikke er seriøse. Det kræver ikke den store kædestrammer eksamen.
    Hvis man som køber ikke betaler med det samme, så er man ikke tilstrækkelig intra og jeg venter ikke på de beslutter sig.
    Hvis man som køber har svært ved, at finde tid til afhentning personligt, så må man få det sendt slut, prut, finale. Ikke så meget pjat.
    Er jeg selv køber, så byder jeg ikke på noget jeg ikke kan betale med det samme. Jeg syntes ikke det er for meget forlangt, at man forventer det samme den anden vej.


  • #13   6. jan 2020 Synes du i forvejen har ventet så længe og det virker faktisk useriøst med at lave en aftale så langt ude i “fremtiden”. Synes ikke at du vil være en røv fordi du kontakter en tidligere køber eller sætter varen til salg igen på nettet til en anden seriøs køber.
    Bliver dækkenet solgt nu her så skriver du bare til hende den sløve at varen er solgt til anden side, så har du informeret - færdig slut


  • #14   6. jan 2020 Og skulle du blive betragtet som røv, så skid hul i det. Du har været mere end large og har informeret hele vejen igennem

  • #15   6. jan 2020 Du kan sagtens bede om at det sendes/hentes i morgen. Jeg havde dog bare bedt om at få overført de penge inden i morgen og så havde hun en uges tid til at hente det, ellers må det betragtes som at både dækkenet og pengene er dine.

  • #16   6. jan 2020 Med mindre pengene er modtaget/sendt så syntes jeg ikke der er lavet en handel.

  • #17   6. jan 2020
    Du sælger, du bestemmer. Jeg gider ikke selv vente halve og hele timer eller dage på svar - så hvis folk ikke sender pengene eller aftaler hvornår det skal afhentes, så ryger det videre.



  • #18   6. jan 2020 Kan godt høre jeg er for sød (som jeg starter med at skrive) smiley

  • #19   6. jan 2020 har handlet en del med brugt
    og hvis jeg ikke får pengene indenfor 2 dage ja så spørg jeg indtil hvorfor de ikke er overført.
    men jeg gider ikke at arbejde med det hvis folk bliver ved med at komme med undskyldninger, for så er det nemmere at finde en anden køber
    man skal jo ikke tvinge folk til at købe
    men så behøver man hellere ikke at bruge meget tid på dem som ikke kan finde ud af om de virkelig er interessert.

    personligt spørg jeg ikke på ting som jeg endelig ikke har råd til
    ja der kan komme noget uventet


Kommentér på:
Brugt udstyr - hvornår en aftale

Annonce