{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.352 visninger | Oprettet:

hmm fanden tager mig {{forumTopicSubject}}

ja som overskrift siger; fanden tager mig og jeg skal finde en løsning.

for nogle uger siden kom der får på marken ved siden af os - jeg syntes det var hyggeligt og tænkte ikke mere over det - fårene blev flyttet om på den anden side og ja det var stadig hyggeligt - ind til jeg finder ud af at min hoppe begynder at tabe sig - først gik fårene bag os - tæt på hvor hestene har deres hø - siden da ved siden af os - adskilt af en å - nu er fårene flyttet over på den anden side af vejen - og jeg har først i dag tænkt; kan fårene være skyld i at min hoppe "føler" sig skræmt og ikke "tør" nærme sig høet?

siden igår begyndte jeg at fodre i stalden(løssriften) og igår havde jeg ikke lige tid til at blive til de var færdige med at spise -en det gjorde jeg i dag og oplevede en skræmt hoppe der slet ikke havde tid og overskud til at spise sin mad i ro - men skulle hele tiden han til lågen og kigge ud på fårene - hun havde ikke tid eller rå til at snakke - nej og virkede meget nervøs over alle bevægelser ?? kan fårene virkelig gøre det? hoppen er en koldblods og er normalt KOLD over for alt - plast paraply hunde børn biler osv - men efter fårene er kommet - jeg har aldrig oplevet hende sådan før ????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hmm fanden tager mig
  • #1   15. jan 2020 Ja det kan da sagtens være fårene.. Heste kan jo få angst over ting hvis de har haft et traume omkring det.. Du ved jo ikke om hun måske har haft en ubehagelig oplevelse med får, men det har hun højst sandsynligt haft siden hun viser de tegn.. smiley Tag hende i snor med yndlings godbidderne, træk hende over imod hegnet (så tæt på som du kan få hende med, sæt dig på huk og giv hende godbidder imens hun ser fårene. Ved at du er afslappet og hjælper hende ned i ro, samt giver godbidder, så vil den træning hjælpe hende til at overkomme frygten for de.. Måske det tager tid og du ikke kan få hende til hegnet, men start et sted, og få hende tættere på hen ad vejen smiley

    Mvh TT


  • #2   15. jan 2020 TT de behøver ikke have haft dårlige oplevelser. min er rædselsslagen overfor køer og han har aldrig i sit liv haft en dårlig oplevelse med en ko og skal hilse at sige det ikke hjælper en disse med træning hverken med godbidder eller ej, han er simpelthen bare den der er skredet hvis han kommer ind på 50 meter af en ko.

    Det kan være TTs metode hjælper på din, men hvis ikke er du nok nødt til at få prof hjælp ud. smiley


  • #3   15. jan 2020 hun har stået hos mig sonden hun var 2 år - så alt i alt 6 år hun har stået på den samme matrikel - importeret fra Belgien som plag - så det skal være mange år siden hun har været nær får - hun kan sagtens stå tæt på hegnet og får lige på den anden side - men i stalden har hun NADA ro mere - som om noget har lavet ballade i stalden - skræmt hende eller lign - hun skal hele tiden hen og kigge ud af lågen og over til fårene - hvilket undre mig - da hun altid har haft en vis ro i stalden - hvor hygge bare var på højt plan - hun virker stresset i stalden - på folden er der intet ????

  • #4   15. jan 2020 min gamle kasandra havde det på samme måde med køer. hun panikkede... hun tog gerne hegn osv hvis de nærmede sig hende..
    det eneste der hjalp på hende var da jeg fik hende hjem og hun langsomt kom på folk tættere og tættere på kørene og til sidst blev der sat 2 ind på hendes mark sammen med en pony og hendes føl der var ligeglade.


  • #5   15. jan 2020 Stephanie : tankevækkende ?? ejer er vores "nabo" måske jeg skulle prøve at låne et får eller 2 til træning -

  • #7   15. jan 2020 har du mulighed for at lukke af til løsdriften?
    bare sådan at hun kan spise i fred

    mine er opvokset sammen med får - avler avlede både heste. får og hunde.
    men de reagede på samme måde overfor køer. på et tidspunkt stod de opstaldet ude, og her blev der sat nogle ungkvæg ud på en fold ved siden af hestene, det aftog i løbet af nogle dage.


  • #8   15. jan 2020 Lisette - jeg er ikke puædrey - men begymret - aldrig har hun reageret sådan før og på folden kan hun sagtens spise roligt - men stalden er helt gal nu

    Anja; ja jeg kan og det er også min tanke i morgen - at hælde foder op - kalde dem ind og lukke af ind til de har spist og være der og se hvad der så sker

    jeg er meget undren - for aldrig har jeg set hende sådan og vi har redet forbi gøende hunde uden hun har vippet et øre


  • #9   15. jan 2020 Det kan sagtens tænkes hun er bange. Min er meget bange for køer, så slemt at avler måtte flytte hende til en anden fold da hun var lille, ford i naboen lukkede køerne ud på folden ved siden af hendes. De forsøgte at give det en uge, men eftersom af Cherry ikke spiste men blot løb rundt og fnøs, og derved tabte sig en del, så gav de op.
    Jeg kan ikke være i nærheden af køer med hende uden at hun slår hjernen fra og skaber sig helt åndssvagt. Jeg har flere gange forsøgt at lære hende at de er okay, men jeg er ret sikker på at hun aldrig lærer det smiley


  • #11   15. jan 2020 Red engang en hest der også var bange for får/geder.. han var aldrig bange for noget andet, men han lukkede helt af, hvis han så/hørte får eller geder..

    Min veninde har en pony der er møg bange for køer. Og den har aldrig nogensinde haft en dårlig oplevelse med en ko. Det er især brogede køer der er uhyggelige (hun var faktisk også usikker på en broget hest der stod samme sted til at starte med)


  • #12   15. jan 2020 Kan du ikke give hende foder i åbningen til kønsdriften så hun kan stå og kigge ud mens hun spiser? så farer hun ikke rundt.

    Hvordan tager de andre heste det?

    Jeg ville også træne at komme tæt på dem, på en rolig måde så du ikke presser hende for meget, men samtidig heller ikke giver efter for hendes nervøsitet. Det vil være super hvis hun kan komme til at snuse til en, så hun kan se at den ikke er farlig.
    Måske en god idé at låne et par stykker, men vær sikker på at hun ikke panikker smiley


  • #13   15. jan 2020 tænker at det er fordi hun ikke ved hvad det er. Får lugter også mærkeligt

  • #14   16. jan 2020 Maria - Ja åbningen til kønsdriften LOL smiley :-D smiley mange tak for et rigtig godt grin smiley en fantastisk start på dagen smiley mon hvad du egentlig laver siden det er normalt i din ordbog smiley smiley

    Mvh TT


  • #15   16. jan 2020 Egentlig er der jo ikke noget at sige til hendes reaktion smiley Får er jo det samme som sten med pels - og ALLE ved jo at sten er dødbringende smiley

    Spøg til side...


    Når hun er ok med at gå på fold op af fårene så vil jeg nu ikke tro at hendes lidt hyssede adfærd skyldes frygt - men måske nærmere at hun mener "hendes" flok er blevet udviddet og at hun mister overblikket når hun ikke kan se "alle"... Jeg ville helt klart forsøge at fodre hende på marken hvor hun er ok, og så luske tættere og tættere på stalden med tiden.

    Held med det smiley


  • #16   16. jan 2020 Haha TT det har jeg slet ikke opdaget smiley lol
    Øhm hvad min ordbog laver ved jeg ikke, for det er da ikke et ord jeg nogensinde har set, hørt eller skrevet før.
    Det skal selvfølgelig stå løsdriften


  • #17   16. jan 2020 tak for jeres svar - fårene blev flyttet igrn igår - over på den anden side hvor hestene ikke kan se dem - i dag går jeg så op i løsdriften - blander foder og kalder hestene ind - hun går stille hen og spiser sin mad - vender kun een gang for at æde den lille ponys mad - dette får hun dog ikke lov til af mig - og vender tilbage til sin egen mad og spiser - hun kan i dag ikke se fårene da de jo er blevet flyttet og der var ro i stalden - meget underligt - men nu ved jeg at når jeg skal i gang med ridningen - så går vi forbi fåreavler og hilser på fårene - underligt nok er der intet med fodring på folden - og her reagere hun slet ikke på dem - men gjorde det så lige et par dag i stalden - tankevækkende - så der skal igang med fåretræning smiley der er heller intet når fårene står i enden af deres indhegning - hvos heste og får kan snakke med hinanden over hegnet - underlig nok - men træning skal der sættes ind på det

  • #18   16. jan 2020 billigt grin fra morgenstunden - tak for det smiley

  • #19   16. jan 2020 Mon ikke hun på et eller andet punkt betragter fårene som en del af flokken (som det bliver foreslået oven for) og så ikke kan forstå hvorfor de ikke kommer med ind... Det giver jo egentlig god mening...

  • #20   16. jan 2020 undre mig over hvordan hun kan betragte dem som flok når de kun har stået på hver Mark i 1 uge - men jo måske - men problemet er midlertidigt løst nu - da de er flyttet til ny Mark hvor hestene ikke kan se dem

  • #22   17. jan 2020 ja jeg er også undrende - men vil stadig træne med fårene - de bor jo i byen og for 1 gang efter at de er flyttet og hestene har fået dækken på har de ligget ned og sovet på folden ????

  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #23   21. jan 2020 Du skal vænne din hest til fårene. Og hvis du ikke fodrer den andet steds end i nærhed af disse, vil du hjælpe den hurtigere med dens tilvænning.

  • #24   22. jan 2020 Jens - jep og det er jeg også igang med - og hun har intet problem.med at spise klods op af fårene - udenfor - men i stalden/løsdriften ville hun ikke hvis fårene gik på folden ved siden af

Kommentér på:
hmm fanden tager mig

Annonce