{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
514 visninger | Oprettet:

Førstegangsejer af dækkenhest {{forumTopicSubject}}

Hej venner!

Jeg har jo købt mig en ny hest og det er giga fedt. Han går med dækken, og jeg har aldrig før haft en hest, der gik med dækken. Indtil videre har det været nemt nok - jeg købte hans dækken med, han har kun ét, det er blevet liggende og det har været ok koldt.

MEN hvornår dælen tager man det dækken af igen? Hvordan vurderer I, om dækkensæsonen er slut? Og har I andre dækkentips? På forhånd tak! smiley

Vedhæfter lige et billede af hesti smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Førstegangsejer af dækkenhest
  • #1   17. mar 2020 Jeg mener at huske at heste har det bedst i 14-15°

    Men ved du hvor mange gram det dækken er på og hvor tyk er pelsen på ham? smiley



  • #2   17. mar 2020 Tillykke med din nye hest smiley

    Folk har mange forskellige holdninger til dækken, og til hvad man skal bruge og hvornår.

    Det som er vigtigt er at se på den enkelte hest. Jeg har to heste med dækken, og en uden dækken.
    De to med dækken er meget forskellige. Den ene bliver klippet, og har i denne vinter gået med et 100 grams dækken, og haft det fint lunt.
    Den anden bliver aldrig klippet og har en fin tynd pels - han har måtte gå medet 220 grams dækken, for hver ken jeghar forsøgt med et 100 grams dækken, så er han begyndt at blive snottet og hoste.

    Men generelt så jeg sådan en overordnet plan som hedder :
    Efterår/forår ved temp på ca 10-12 grader regndækken med fleese
    Vinter temp ca 5 grader dækken med 100 gram
    Vinter temp ca 0- minus 5 grader dækken med 220-300 gram
    Vinter temp minus 5- dækken med 400-500 gram.

    Det er udendørs dagstemp jeg går ud fra - i stalden hvor hestene jo er i naturligt læ, skal de endelig ikke pakkes for varmt ind om natten.

    Ind til videre i år er jeg ikke kommet længere end til 100 og 220 gram smiley

    Om foråret vil jeg trappe dækkentykkelse ned - og kommer der nogle varme dage i april, så tager jeg gerne dæknerne helt af dem, og lægger dem på igen, hvis vejret vender tilbage til køligt.
    Så fx Caspian med 220 gram nu her vil trappes ned til 100 gram og så ned til regndækken.

    Om sommeren er nætterne de første par sommermåneder oftest under 10 grader, men har hestene nok græs at æde på døgnfold så skal de nok holde varmen alligevel uden dækken, og dagen vil der så være 18-23 grader. I det tidligste sommer kan jeg finde på at give dem et dækken på om natten, hvis temp falder til 5 grader - det gælder så primært min hest Pinot da han går på jordfold og derfor ikke kan græsse sig til varmen.

    Tjek næste vinter om ikke hesten kan undvære dækken, for det nemmeste og billigste er at de kan klare sig uden smiley

    Mvh Charlotte


  • #3   17. mar 2020 Da jeg begyndt at have en dækkenhest var nedenstående tommelfinger regel været god at gå efter. Det kræver selvfølgelig at man har udvalget af dækkener og man er klar over hvor mange gram ens hest har på. Og man skal selvfølgelig også tage højde for hestens pelslængde.
    Er hesten bare en smule svedig eller fugtig under dækkenet skal man i hvert fald overveje om den har det for varmt og skal have færre gram på.

    På min egen skal hun gerne føles lun under dækkenet ellers så fryser hun. Det er på hende også tydeligt at mærke omkring ørerne. Er hun kold der så fryser hun også. Og jeg kan også mærke det under ridning, hvis hun har for lidt tøj på. Men det handler rigtig meget om at lærer hesten at kende.

    Min egen hest er en total frossenpind og hun går med 400 gram pt., men jeg forsøger stille at roligt og trappe hende ned til 300 gram.

    Tommelfingerreglen er:
    10-15 grader: Regndækken
    5-10 grader: Overgangsdækken
    0-5 grader: 300 g
    ca. 0 grader: 400 g
    Under 0 grader: 400 g +

    Blæser det skal chillfaktoreren også tages med i vurderingen.


  • #4   17. mar 2020 Mærk efter om din hest holder huld . Må ikke tabe sig.
    Mærk efter hvor varm din hest er, skal ikke være meget varm eller fryse.


  • #5   17. mar 2020 Tak for jeres svar! smiley

    Jeg tror han går med 100g nu. Han kan vist godt sætte en ok pels, men har haft dækken på siden efteråret, så jeg tænker, at han ikke har sat så meget, som han ellers kunne?


Kommentér på:
Førstegangsejer af dækkenhest

Annonce