{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

Sarah M
Sarah M
Tilmeldt:
3. jun 2019
Emner: 5 Svar: 10

Opstaldning med eller uden foder {{forumTopicSubject}}

Jeg er i proces med at købe min første hest. Jeg har fundet en masse forskellige opstaldningssteder og nogle af dem er inkl foder og ved nogle skal man selv indkøbe foder. Er der nogle der vil dele deres erfaringer med det ene eller det andet? Tænker fordele og ulemper ved begge smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstaldning med eller uden foder
  • #1   4. apr 2020 Jeg synes det er rart at kunne bestemme foder selv. Nu har jeg godt nok heste hjemme, men mine har meget forskellige behov. Så det kommer nok an på din hest og hvad de giver.
    Mine lever godt nok af det samme grundfoder, men min gamle skal have ting oveni samt de andre får tilskud i deres. Da de var opstaldet kort tid ude blandede jeg selv. Så var jeg sikker på de fik det rigtige.


  • #2   4. apr 2020 Jeg synes det er bedst at sørge for eget foder, da man selv bestemmer hvad hesten får at spise. Det er noget mere rodet at selv hente wrap, synes jeg.. Men jeg har selvfølgelig heller ikke bil med træk og det er ret begrænset hvad man kan putte i en suzuki alto.

  • #3   4. apr 2020 Når du siger "medbringe foder", så vær opmærksom på, om det betyder krybbefoder eller krybbefoder og grovfoder??

    Hvis du ikke lige har trailer og bil, som kan trække en trailer, lokalkendtskab til grovfoder forhandlere osv - så er det noget bøvl at købe grovfoder selv.
    Og hvis du selv skal medbringe grovfoder - er der så plads til at opbevare det? Er opbevaringen tør nok til hø? Og hvad gør du ellers?

    Krybbefoder kommer til at koste dig et par hundrede kroner pr måned. Det skal du lige være opmærksom på.
    Der hvor jeg står nu, er foder inkluderet i prisen. Dvs en smule krybbefoder x1 dgl for at få vitaminer ned.
    Mange bruger en stabel bøtter hvis de doserer selv. Jeg brugte en spand med låg =musetæt. Og så hældte jeg op i fryseposer. Så fylder en uges rationer ikke ret meget. Poserne kunne genbruges, hvis du holdt dem væk fra mus og rotter


  • #4   4. apr 2020 tænker fordelen ved at have det med i prisen er at det måske kunne være billigere for det specifikke fodermiddel, da de sikkert kan købe større partier hjem og dermed spare lidt på det. hvis du ikke selv har mulighed for at hente foder er det også en fordel. men det bliver svært at tilgodese den enkelte hest behov og har ikke fri mulighed for at supplere med diverse tilskud. Jeg har altid selv stået for at købe foder ind og det passer mig fint. men hvis opstaldningsstedet fodre med et fodermiddel jeg gerne vil fodre med så vil det da være nemt smiley

  • #5   4. apr 2020 Krybbefoder foretrækker jeg at købe selv.
    Så kan jeg finde det foder, jeg synes fungere optimalt til min hest, og kan nemt ændre i dosering, tilføjelse af tilskud mm.
    Og selv om jeg ikke har bil, så har jeg ikke problemer med at få foder hjem. Enten får jeg det bragt ud af forhandleren, og ellers er de andre i stalden søde til at købe en sæk med til mig smiley

    Grovfoder ser jeg dog gerne er med i opstaldningsprisen smiley


  • #6   4. apr 2020 Tænker det kommer lidt an på, hvor meget de går op i at udvælge foder, samt om man selv har bil til at købe eget foder og fragte det til opstaldningsstedet.
    Hvid man har egen bil, foretrækker jeg klart at medbringe eget foder, fordi man på den måde ved, at hesten er helt dækket ind, samt at der f.eks. Ikke er for meget sukker i til en fed pony eller for meget energi i til en energibombe. smiley

    Til gengæld er det vigtigere for mig, at der er grovfoder med i prisen. Jeg har ingen trailer, og jeg har aldrig kørt med en, så jeg har ikke mulighed for at købe udefra. Samtidig synes jeg, at det er træls, når prisen på opstaldningen er variabel, fordi der gives hø, som betales pr. kg. Jeg vil gerne vide præcist hvad jeg får (helst ubegrænset grovfoder), og hvad jeg skal give i måneden. smiley


  • #7   5. apr 2020 Grovfoder skal helst være med i prisen eller med mulighed for tilkøb. Det har jeg ikke lyst til at sørge for selv.

    Krybbefoder er jeg lidt delt med. Jeg har det helt fint med at ordne det selv. Det er også helt ok at det er på stedet, men generelt så gider jeg ikke foder med kæmpe udfodringsmængder. Så hvis det er sådan en type, så står jeg lidt af. Eller hvis det er noget der giver meget energi, hvis de samtidig skal være dækket ind, for det har min hest ikke behov for.

    For begge ting gælder, at det er et KRAV at jeg enten kan pakke til flere dage af gangen, eller at stedet tildeler det. Jeg har ikke mulighed for at være afhængig af at jeg skal komme hver eneste dag.


  • #8   5. apr 2020 Hvis jeg nogensinde skulle have heste opstaldet ude, så skulle det være inkl. foder. Både grovfoder og krybbefoder. Selvom jeg har både træk på min bil, trailer og et netværk, hvor jeg kan købe masser af foder, så er det et døj jeg gerne ville være fri for.

    Og så betyder valg af kraftfoder ikke så meget for mig. Der skal bare være noget, der siger skrald i krybben og til at styre energiniveauet med udover grovfoder. Grovfoder udgør grundrationen, så det er det jeg vil stille størst krav til. Hvad der bliver hældt i krybben, udover mineraler, er mindre væsentligt, idet det i mange rationer udgør under 15 pct.


  • #9   5. apr 2020 Jeg foretrækker uden foder - jeg vil selv bestemme hvad min pony skal have at spise, også selvom det så betyder man selv skal købe ind til det og blande. Jeg blander til en uge af gangen, og det fungerer så fint smiley

    Dog er det at foretrække det er inkl. grovfoder (hø/wrap), og gerne ad libitum smiley


  • #10   5. apr 2020 Krybbefoder vil jeg helst købe selv. Grovfoder derimod skal helst være at få med i prisen smiley

  • #11   5. apr 2020 Hvor jeg har mine 2 heste opstaldet, der er der intet med i prisen. Jeg skal selv skaffe det hele. Også Hø. Wrap er ikke en mulighed for mig, da der kun er mine 2 på stedet. Det vil ikke kunne holde sig til en balle er spist. Med minder det er en meget lille balle, hvilket vil være for dyrt.
    Kryppe foder vil jeg gerne selv bestemme. For det første skal min den gamle ha ret meget og den anden skal intet ha, ud over en håndfuld for, at ta sine vitaminer. Hun er en tønde på 4 ben og jeg vil ikke betale for foder hun ikke skal ha alligevel.


  • #12   5. apr 2020 Grovfoder med i prisen, krybbefoder sørger jeg selv for. smiley Vil aldrig stå et sted, som bestemmer hvad min hest skal have i krybben. smiley

  • #13   6. apr 2020 Krybbefoder vil jeg helst købe selv, men hvis stedet har en af de to mærker jeg kan lide og jeg selv kunne sammensætte min foderplan med en blanding af deres (fx vitaminer) og mit eget tilskud, ville jeg ikke have noget imod det.

    Grovfoder ser jeg inklusiv eller at man alle deles om udgiften, da jeg også ser at de har adgang til det på folden, og så er det lidt svært at medbringe eget. Jeg er dog lidt sippet med grovfoder, så jeg ville kun vælge et sted med god kvalitet og analyse på smiley

    Efter jeg har haft "eget" lejested noget tid, kan jeg mærke at jeg er blevet mere kræsen med foder, pasning osv., fordi jeg har sat mig meget ind i det. Men er også blevet mere opmærksom på, at kvalitet koster smiley


  • #15   6. apr 2020 Vi mixer mellem begge muligheder! smiley

    Min hest står et sted hvor grovfoder og strøelse er inkluderet i prisen.
    Grovfoder skal til købes, det står derude, der skal bare ligges ekstra i staldleje.
    Man kan også starte bil og trailer, men det er ikke nødvendigt, da stedet har.

    Vi køber dog fuldfoder ved siden af og mixer opstaldningsstedets lucerne og en sjat sort havre i, for at holde boksene så ens som muligt.
    Han behøver ikke havren overhovedet og lucernen ville jeg ikke have skrupler over at købe ved siden af.
    Det er kun fordi vi betaler fuld pris i staldleje at vi prøver at implementere dele af det.


  • #16   6. apr 2020 Jeg synes det kommer an på hvad de fodre med smiley
    Jeg har en pony, der ikke tåler særligt meget stivelse fx, og samtidig er han ikke super let at fodre på, så jeg vil foretrække som udgangspunkt selv at stå for indkøb af krybbefoder, medmindre jeg synes godt om det foder opstaldningsstedet tilbyder, og synes det fungerer for min pony, eller som nu, hvor jeg har en staldejer, der selv vil købe foder hjem ved den lokale forhandler, men vi har en ok dialog, om, hvad vi kan fodre den med, der fungerer for den.

    Jeg har været på udkig efter opstaldning til min pony, nu hvor jeg er flyttet til ny by, og jeg har lagt mærke til at mange af stederne tilbyder foder, der indeholder (i min optik) ret meget stivelse - når jeg spørger, om man kan medbringe eget foder, siger de typisk ja, men prisen er det samme - det er sikkert meget normalt, men i det omrpde jeg er fra, plejer man typisk at få et nedslag i prisen, hvis man selv medbringer foder smiley

    Angående grovfoder vil jeg klart foretrække, at det er med i prisen, især hvis du ikke har mulighed for selv at hente mm. - det kan godt være ret bøvlet selv at afhente, og få det på plads på høloftet fx.
    Et godt alternativ, er hvis I er nogle stykker på opstaldningstedet, der går sammen om at købe hjem - der er typsik én der står for at bestille mm. og så deler i enten prisen ligeligt, eller efter hvor meget i bruger smiley


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #17   11. apr 2020 Jeg køber alt selv, og skal så heller ikke stå til regnskab over for andre hvad og hvor meget jeg bruger.





Kommentér på:
Opstaldning med eller uden foder

Annonce