{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.113 visninger | Oprettet:

Føl og trailerkørsel {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg står i den situation, at skulle transportere et 1-års føl i en time, her til Maj. Jeg har aldrig selv transporteret en så ung hest før, min egen hest var 2,5 da jeg hentede hende og hun havde prøvet at køre i trailer før.
Denne gang er føllet helt rå ift. trailerkørsel og trailerlæsning. Jeg har rimelig godt styr på hvordan jeg skal få føllet op i traileren - jeg har trænet meget trailerlæsning før i tiden, så det har jeg ikke spørgsmål til.

Det er mest til det praktiske. Jeg har ikke mulighed for at låne en af foldkammeraterne med på turen, og dermed skal hun stå alene i traileren i en time. Hun har ikke mulighed for at træne trailerlæsning inden hun skal på tur, så første gang er når vi kommer og skal tage hende med.

Jeg tænker at fjerne midterrampen, så hun har mere plads, og selvfølgelig have hø osv. med på turen, men er der andet jeg kan gøre? Jeg tænker ikke at det er en god idé at stoppe undervejs på turen når den "kun" er en time lang. Så er det bedre at hun bare kan komme direkte ud, når jeg åbner døren igen.

Hvad tænker I om det, og hvad havde I gjort? smiley

Jeg er selvfølgelig klar over, at det kan blive en temmelig dårlig oplevelse, og at det skal trænes efterfølgende. Jeg har spørgsmål til hvordan jeg kan gøre turen bedst mulig for hende, trods omstændighederne. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Føl og trailerkørsel
  • #1   14. apr 2020 Ind med den, lad den opdage høet, ud på vejen og så ellers bare af sted. Lad vær med at holde pauser undervejs, så bliver turen bare endnu længere end den behøver smiley

• #2   14. apr 2020 Jeg indrømmer blankt, at jeg har aldrig transporteret føl.

Men, hvis jeg skulle transportere en voksen, som ikke var erfaren i at køre, ville jeg tage en rutineret makker med.
    Selvfølgelig er en hest, som den kender bedst.

Men ellers en voksen, cool, rutineret hest, der hylder princippet "en fremmed er bare en ven, du ikke har mødt før."
    Når makkeren er cool, er det lettere for den nye at være cool.

• #3   14. apr 2020 Sørg for, der er så lidt som muligt at sidde fast i/ligge klemt af og at vinduet på en eller anden måde er dækket, da de ofte søger den vej.
    Evt ring og forhør din dyrlæge, om du kan få noget pasta til den, så den står pænt og ikke hopper rundt smiley

• #5   14. apr 2020 Vel jeg har disse råd til dig som jeg ved guds blod skulle ønske jeg vidste dengang jeg hentede Tindur da han var 7 mnd. Sørg for at han efter køreturen, bliver stående lidt inde i traileren, og giv ham noget lækkert at spise. Før I lukker ham ud/når I lukker ham ud, sørg for at der stadig er det lækre inde i traileren så han bliver nødt til at forlade noget lækkert. Og ingen tvang ift at få ham op. Og det bedste var hvis I kunne låne en anden trailer vant hest smiley

Mvh TT

• #6   14. apr 2020 når vi transportere føl bliver skillevæggen stående 1 til 2 baller hø/halm i front så de ikke forsøger sig den vej, bundet relativ kort så de ikke komme til at sidde fast og så noget lækkert at æde... aldrig problemer heller ikke senere smiley

• #7   14. apr 2020 Jeg synes i skal lade skillevæggen blive i, så den har noget at støtte sig op af på turen. Masser af lækkert hø/wrap som den let kan komme til, bind den forholdsvist stramt så den ikke kan hoppe rundt eller vende sig, men den skal selvfølgelig stadig kunne bevæge hoved og hals.
    Og så brug en masse godbidder når i læsser og læsser af. Evt æbler eller gulerødder.
    Sørg for at brug tid inde i traileren efter der er lukket og før i kører, så det bliver hyggeligt, og ikke bare "puha, op kom du, og så afsted afsted i panik:. Og brug tid på en godbid før i læsser af.

Kan den gå under forbommen? Jeg ved ikke hvor høj den er jo. Men hvis der er risiko for det, havde jeg bundet i to sider.
    Og sørg endelig for der ikke er noget løst i traileren den kan komme i karambolage med, så som halmballer, krybber, trækketove og lignende.

God tur smiley

• #8   14. apr 2020 Det er en islænder, så hun er ikke så stor. smiley

Tak for alle jeres råd, men som skrevet har jeg IKKE mulighed for at få en anden hest med. Det er blevet spurgt om, men det er ikke en mulighed. Jeg vil ikke tage en fremmed hest med, da jeg tænker det kan gå begge veje når de ikke kender hinanden.

Jeg fik anbefalet af nogen at fjerne midtervæggen, men nu bliver jeg da helt i tvivl om det er det jeg skal gøre? smiley Hvad er argumenterne for at fjerne skillevæggen og lade den blive (udover at den selvfølgelig har noget at støtte sig op af, men bliver det måske for indeklemt? Hun har gået i løsdrift hele sit liv...)

Dejligt at I er enige om ingen pauser under turen. Så er vi i hvertfald enige om det. smiley

God idé ift. at have noget lækkert derinde, som den har lyst til at blive ved. Jeg vil nemlig nødigt have at føllet skal få en opfattelse af at traileren er farlig, eller at det er anspændt, ubehageligt osv. at være der.

Det er nogle gode råd I har. smiley

• #9   14. apr 2020 Kender du ikke en gennemført rar hest??

Selvfølgelig kan det blive surhed ved første blik - men, fx medbringe den kommende fold makker eller en anden, rolig sjæl?

• #10   14. apr 2020 Det er ikke noget jeg tør satse på. smiley de kommende foldkammeraterne er umiddelbart super søde, men jeg synes det er risikabelt og det er opstalder også enig med mig i. Nuværende ejer at hest vil ikke låne hendes heste ud til formålet. De to af dem, som hun ejer er lidt mopsede med hinanden og kæmper lidt om at komme op i hierakiet, efter den ene af dem har været syg og er blevet rask igen.

Da mine forældre bor i samme by som hesten står i, kører vi derfra og til min by, så vi kommer desværre ikke engang fra der hvor hun skal stå.

• #11   14. apr 2020 Når vi har kørt med føl på 6 mdr har det altid været med en makker ved siden af.
    Vi har en super sød islænder, der kører i trailer som en pro og skaber en god ro omkring sig. De har aldrig gået på fold med ham før, men han giver roen i traileren alligevel.

Skillevæggen er derfor naturligt i traileren, og selv hvis føllet skulle transporteres alene, ville jeg ikke pille skillevæggen ud. Den giver sindssygt meget støtte når en hest kører i trailer. Så jeg ville for alt i verdenen ikke pille den ud, for det giver mere plads til at miste fodfæstet, hvis den ikke er der.

• #12   14. apr 2020 Tak JustADreamer. smiley

Jeg tror jeg vil lade skillevæggen være alligevel så.. Det har de fleste bedst erfaring med. smiley

• #13   14. apr 2020 Umiddelbart så vil jeg sige, at man skal skubbe skillevæggen til side, når den skal ind, så den føler der er plads, når den skal ind, men så kan man sætte den op igen og køre smiley

• #14   14. apr 2020 Det kunne man selvfølgelig også. Men der synes jeg at det kan være lidt en risiko hvis den larmer eller hesten bliver bange for den når den kommer tættere på. Så vil jeg næsten hele bare have hende op hvor den står som den gør. Vi har god til at læsse, så der kommer ikke til at blive nogen tvang med det. smiley

• #15   14. apr 2020 jeg har kørt med en på 6 mdr og en på 1 år - begge oldenborgheste
    begge gange blev hesten hentet på Sjælland jeg bor på Fyn
    begge heste var på deres første tur og begge gange har jeg ikke haft mulighed for at have en hest med som selskab

har begge gange haft skildevæggen i.
    og begge gange godt med hø i poser

og begge heste fik en god tur

når du nu har med en mindre at gøre, så sørg for at forbommen bliver sænket. evt sæt en balle halm foran sådan at den ikke får en ide om at man kan hoppe over

og så er det jo ellers bare at køre stabilt så man undgå hårde opbremsninger mm

• #16   14. apr 2020 Anja - mega fedt at høre! Det er min far der kører, så jeg er helt sikker på ordentlig kørsel uden for hårde opbremsninger. Jeg vil lige huske det med forbommen. smiley

• #17   15. apr 2020 Hvis du har hønet i traileren, så sørg for at det er med små masker så hoven ikke sidder fast i tilfælde at hesten stejler i traileren.

Jeg hader at køre med heste jeg ikke kender, både unge og de lidt mere ældre. De lidt mere ældre har dog stået mere stille i traileren end de unge.
    Vi har lært bare at få læsset hesten, og så kører med det samme. Forsøger at køre uden pauser. Vi har heldigvis fået kamera i traileren så vi kan holde øje med hesten.

Der hvor det største problem vil være, det er at køre med en hest som ikke har lært at stå bundet og tillige er helt alene for første gang i helt nye omgivelser.

• #18   15. apr 2020 Hun har heldigvis et super godt sind og minder lidt om min tidligere islænder i sindet. Dengang vi hentede min tidligere islænder, sprang det bagerst dæk i den side hun stod i på traileren ude på motorvejen. Da jeg kom derud havde hun væltet midterbommen og havde et ben oppe på bommen. Men hun stod helt stille da jeg kom derud og var helt rolig. Så jeg kunne løsne bommen og få hendes ben ned uden nogen form for panik eller vrikken med øret, og tilmed sætte midterbommen osv. på plads uden vi skulle til at gøre noget vildere. Hun tog det virkelig flot når man tænker på at hun kun var 2,5 år gammel den gang.

Jeg er egentlig ikke usikker på at køre med hende på trods af at hun er så ung - men jeg vil bare gerne sikre mig bedst mulige betingelser for hende ud fra det jeg har mulighed for at give. smiley

• #19   16. apr 2020 Hvor gammel er føllet, for er det under en vis alder må det IKKE transporteres, uden moder etc.

• #20   17. apr 2020 DangerDane, det står som noget af det første smiley
    "Føllet" er 1 år.

• #21   17. apr 2020 Som Helle siger, har jeg skrevet det i mit opslag. Hun er 1 år gammel. smiley

Kommentér på:
Føl og trailerkørsel

Annonce