Føl og trailerkørsel {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg står i den situation, at skulle transportere et 1-års føl i en time, her til Maj. Jeg har aldrig selv transporteret en så ung hest før, min egen hest var 2,5 da jeg hentede hende og hun havde prøvet at køre i trailer før.
Denne gang er føllet helt rå ift. trailerkørsel og trailerlæsning. Jeg har rimelig godt styr på hvordan jeg skal få føllet op i traileren - jeg har trænet meget trailerlæsning før i tiden, så det har jeg ikke spørgsmål til.
Det er mest til det praktiske. Jeg har ikke mulighed for at låne en af foldkammeraterne med på turen, og dermed skal hun stå alene i traileren i en time. Hun har ikke mulighed for at træne trailerlæsning inden hun skal på tur, så første gang er når vi kommer og skal tage hende med.
Jeg tænker at fjerne midterrampen, så hun har mere plads, og selvfølgelig have hø osv. med på turen, men er der andet jeg kan gøre? Jeg tænker ikke at det er en god idé at stoppe undervejs på turen når den "kun" er en time lang. Så er det bedre at hun bare kan komme direkte ud, når jeg åbner døren igen.
Hvad tænker I om det, og hvad havde I gjort?
Jeg er selvfølgelig klar over, at det kan blive en temmelig dårlig oplevelse, og at det skal trænes efterfølgende. Jeg har spørgsmål til hvordan jeg kan gøre turen bedst mulig for hende, trods omstændighederne.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Men, hvis jeg skulle transportere en voksen, som ikke var erfaren i at køre, ville jeg tage en rutineret makker med.
Selvfølgelig er en hest, som den kender bedst.
Men ellers en voksen, cool, rutineret hest, der hylder princippet "en fremmed er bare en ven, du ikke har mødt før."
Når makkeren er cool, er det lettere for den nye at være cool.
apr 2008
Følger: 131 Følgere: 128 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.637
Evt ring og forhør din dyrlæge, om du kan få noget pasta til den, så den står pænt og ikke hopper rundt
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 106 Heste: 24 Emner: 126 Svar: 1.174
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
Og så brug en masse godbidder når i læsser og læsser af. Evt æbler eller gulerødder.
Sørg for at brug tid inde i traileren efter der er lukket og før i kører, så det bliver hyggeligt, og ikke bare "puha, op kom du, og så afsted afsted i panik:. Og brug tid på en godbid før i læsser af.
Kan den gå under forbommen? Jeg ved ikke hvor høj den er jo. Men hvis der er risiko for det, havde jeg bundet i to sider.
Og sørg endelig for der ikke er noget løst i traileren den kan komme i karambolage med, så som halmballer, krybber, trækketove og lignende.
God tur
Blogger
Følger: 87 Følgere: 1943 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.507
Tak for alle jeres råd, men som skrevet har jeg IKKE mulighed for at få en anden hest med. Det er blevet spurgt om, men det er ikke en mulighed. Jeg vil ikke tage en fremmed hest med, da jeg tænker det kan gå begge veje når de ikke kender hinanden.
Jeg fik anbefalet af nogen at fjerne midtervæggen, men nu bliver jeg da helt i tvivl om det er det jeg skal gøre?
Dejligt at I er enige om ingen pauser under turen. Så er vi i hvertfald enige om det.
God idé ift. at have noget lækkert derinde, som den har lyst til at blive ved. Jeg vil nemlig nødigt have at føllet skal få en opfattelse af at traileren er farlig, eller at det er anspændt, ubehageligt osv. at være der.
Det er nogle gode råd I har.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Selvfølgelig kan det blive surhed ved første blik - men, fx medbringe den kommende fold makker eller en anden, rolig sjæl?
Blogger
Da mine forældre bor i samme by som hesten står i, kører vi derfra og til min by, så vi kommer desværre ikke engang fra der hvor hun skal stå.
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.471
Vi har en super sød islænder, der kører i trailer som en pro og skaber en god ro omkring sig. De har aldrig gået på fold med ham før, men han giver roen i traileren alligevel.
Skillevæggen er derfor naturligt i traileren, og selv hvis føllet skulle transporteres alene, ville jeg ikke pille skillevæggen ud. Den giver sindssygt meget støtte når en hest kører i trailer. Så jeg ville for alt i verdenen ikke pille den ud, for det giver mere plads til at miste fodfæstet, hvis den ikke er der.
Blogger
Jeg tror jeg vil lade skillevæggen være alligevel så.. Det har de fleste bedst erfaring med.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
Blogger
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 139 Svar: 1.699
begge gange blev hesten hentet på Sjælland jeg bor på Fyn
begge heste var på deres første tur og begge gange har jeg ikke haft mulighed for at have en hest med som selskab
har begge gange haft skildevæggen i.
og begge gange godt med hø i poser
og begge heste fik en god tur
når du nu har med en mindre at gøre, så sørg for at forbommen bliver sænket. evt sæt en balle halm foran sådan at den ikke får en ide om at man kan hoppe over
og så er det jo ellers bare at køre stabilt så man undgå hårde opbremsninger mm
Blogger
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 40 Svar: 183
Jeg hader at køre med heste jeg ikke kender, både unge og de lidt mere ældre. De lidt mere ældre har dog stået mere stille i traileren end de unge.
Vi har lært bare at få læsset hesten, og så kører med det samme. Forsøger at køre uden pauser. Vi har heldigvis fået kamera i traileren så vi kan holde øje med hesten.
Der hvor det største problem vil være, det er at køre med en hest som ikke har lært at stå bundet og tillige er helt alene for første gang i helt nye omgivelser.
Blogger
Jeg er egentlig ikke usikker på at køre med hende på trods af at hun er så ung - men jeg vil bare gerne sikre mig bedst mulige betingelser for hende ud fra det jeg har mulighed for at give.
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 95
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 40 Svar: 183
"Føllet" er 1 år.
Blogger
Føl og trailerkørsel