{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
986 visninger | Oprettet:

Foder type, mængde og pris {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Lidt inspireret af et andet indlæg og diverse tanker her på en onsdag aften og ja, nysgerrighed. smiley

Jeg vil gerne høre fra jer der ude hvad i fodrer med, mærke, variant, evt. tilskud, mængde af krybbefoder og hø/wrap, pris på oven stående og hvilken hest det er til (type, alder og brug)

God aften smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder type, mængde og pris
  • #1   6. maj 2020 Jeg fodrer med VetCur Beginner (vitaminer), VetCur Yest og lige de næste par måneder VetCur adhD. Derudover er der økologisk wrap ad libitum.

    - VetCur beginner koster 729 kr. der hvor jeg køber det. Det holder ca. et halvt år og bliver omkring 121 kr. om dagen.
    - VetCur Yest koster 698 kr. og holder ca. 14 måneder. Det bliver ca. 50 kr. om måneden.
    - VetCur adhD koster 198 kr. og holder ca. i 2 måneder. Hun skal kun have det i de første to måneder for at støtte hendes tarmsystem.

    Jeg køber disse produkter fordi jeg kan være sikker på at min hest er dækket godt ind med alt hvad hun skal. Hun er en islænder på 11 måneder. smiley


  • #2   6. maj 2020 Jeg har en travhest på snart 17 år, som har svært ved at holde huld og samtidig har hun sommereksem. Hun bliver brugt som turhest (15-20 km + hver gang vi rider afsted) og så let dressur. Så jeg har flere ting at skal holde styr på i foderplanen.

    Hendes foderplan er:
    ca. 1,4 kg St. Hippolyt HestaMix Musli
    90 g St. Hippolyt Ungulat
    90 g St. Hippolyt Movicur
    90 g St. Hippolyt LinuStar
    15 g St. Hippolyt HestaPlus Zink i perioden fra marts til oktober

    Jeg foderer ca for 40 kr. om dagen.

    Ud over ovenstående får hun mash 3-4 gange i ugen og altid efter ridning eller andet arbejde smiley

    Derudover får hun 10 kg hø i boksen om dagen, som købes indpakket i plastik og koster derfor lidt mere pr. kilo end andet hø. Jeg giver 450 kr. for en balle på ca. 300 kg+ og dette er inklusiv levering.


  • #3   7. maj 2020 Min hoppe får:
    Ad libitum wrap af god kvalitet, gratis på opstaldningssted
    125 g St. Hippolyt gemüse-krãuter, 25 kg sæk koster cirka 600 kroner
    500-600 g Pavo Podo Lac, 20 kg koster 189 kroner

    Hun er en stor islænderblanding og fodres efter at hun går med føl. Hun arbejder ikke pt., men føl kan vist godt betegnes som arbejde! smiley
    Inden så længe kommer hun på stor græsfold, hvis det går med de andre heste. Så skiftes wrappen ud med græs.


  • #4   7. maj 2020 Jeg har en araber på 8, i april red vi 86 kilometer. Dvs. han bliver brugt til terræn/distance.
    Han får om vinteren hvor han kommer i boks, omega 3 struktur 100, han spiser ca 15 kg (1sæk til 179)på en måned. Så får han wrap ad libitum.
    Om sommeren går han på døgnfold og får 5 vitaminer.


  • #5   7. maj 2020 Har to Gotlandsruss på 19 år, som hele året går på en vandresti med adgang til halvtag og i vinterperioden kommer de på boks om natten. De bliver ikke brugt så meget, men de bliver longeret, løssprunget, kommer på små rideture, let dressur og så bliver de kørt for vogn sammen en gang i mellem.

    Foderplan for september til maj ca:
    Vallakken (vejer ca 320 kg) får følgende:
    8-9 kg wrap
    NH Gastric Zero: 180 gr
    E-Cobs: 150 gr
    Hippolyt LinuStar: 40 gr
    Chiafrø: 30 gr
    NH Sortkommen pellets: 60 gr
    Dage med træning og hygge får han også Hippolyt GlyxMash

    Hoppen (vejer ca 300 kg - ideal vægt er nok 270 kg - vi er på vej) får følgende:
    Ca. 7 kg wrap
    NH Gastric Zero: 160 gr
    E-Cobs: 100 gr
    Hippolyt LinuStar: 20 gr
    Chiafrø: 20 gr
    NH Sortkommen Pellets: 40 gr
    Og hun får også GlyxMash efter træning og hygge.

    Hver 4. uge får de også 7 dage med Urtefarms Loppefrøskaller smiley

    Om sommeren får de KUN Gastric Zero, LinuStar og Sortkommen smiley


  • #6   7. maj 2020 Mit wrap/hø har en fordøjelighed på 1,1 kgTS/FE, så det er nærmest kraftfoder i sig selv.

    Nordbaggen på 20 får ca 4-5 fe/dag, det er hovedsageligt wrap/hø og lidt musli og mineralblanding.

    Traver får 7-8 fe/dag, fylde er begrænsning, så er par kilo musli og wrap/hø for resten.

    Fordelt på to daglige fodringer.

    De har dybstrøelse i boksen, så har de behov for større fylde, så kan de æde halm. Med den fordøjelighed jeg har på wrap/hø, så er det ikke er at libitum-foder.

    Muslifoderet er fra Equsana, og pris kommer jeg ikke ind på. Men mit månedlige fodringsbudget lægger på kr. 500
    I alt.


  • #7   7. maj 2020 Det kan lige tilføjes, at energiniveauet er til vedligehold. Der justeres på kraftfoder for at kompensere for evt. motion.

  • #8   7. maj 2020 Min går på græs året rundt med ad libitum wrap. Det er derigennem han får alle sine FE (og nok lidt mere til).
    Jeg har snart haft ham i et år, så har prøvet mig lidt frem med forskelligt foder og tilskud. Han fungerer ret godt på metavital og metasense. Derudover får han sortkommen og tang, samt en ske salt. Pt gider han dog ikke de store mængder foder (plejer at få 3-400g), og da jeg havde en spand andre vitaminer (mega vitality) købt på udsalg, får han lige nu bare det med en håndfuld metasense og tang og salt samt en smule roepiller, så omkring 150-200g lige pt.
    Han er lige fyldt 6 år, går i løsdrift og træning i vedligehold. Til sommer (når jeg er blevet færdiguddannet) skal han igang med mere træning.
    Her et billede af ham for et par dage siden. Ok huld, lidt for rund. Fin pels smiley


    profilbillede
  • #9   7. maj 2020 Tut, 23 år, genoptræning (efter pause) med masser af skovtur. Han er Appaloosa (50% ox araber)
    600g Nordic Horse Classic + NH fiber
    Ungulat
    MSM flex

    Jimina 14 år, skadet Peruviansk Paso (nøjsom type):
    400 g Nordic Horse Classic
    1 spsk jiangulan og AAKG i olie 2 gange om dagen
    E-vitamin pulver (husker ikke navnet)

    Amadéo 2 år 10 mdr Paso Iberoamericano, laver hvad en på den alder bør. Træning og gåture. Meget nøjsom:
    480 g Nordic Horse classic
    NH Magnesium

    Wrap har vi lavet selv. Ved ikke hvad de har kostet. Deres hø koster vist 20 kr pr balle, Morten Korch. Plus græs i haven/på ridebanen.
    De spiser en wrapballe pr uge ca, med mindre det er meget koldt. Nu spiser de 5 baller hø på lidt under en uge og supplerer med græs de nu kan finde.

    Alle i løsdrift.


  • #10   7. maj 2020 Det er spændende at læse hvilke heste i har Og hvad de får, er rigtig glad for at de fleste har fri adgang til hø/wrap. smiley
    Nu har jeg selv været uden hest i 2,5 år og der går i hvert fald et år endnu før jeg kan få hest igen, så det er fedt lige at kunne følge lidt med i hvad der bruges nu, der er helt sikkert en masse at sætte sig ind i til den tid.

    Mine overvejelser går på at give fri adgang til hø, måske give wrap et par gange dagligt alt efter årstid, græs og kvalitet på høet, og mht krybbefoder tænker jeg roepiller som basis og noget musli for vit/min. det skal helt afgjort være GMO frit, gerne økologisk og ellers organisk bundne mineraler.
    Tilskud tænker jeg tang, hvis det ikke er i foderblanding og hyben (tænker at sætte hybenbusk på folden og så supplere udenfor sæson) og ja, hvis så hesten har særlige behov, så skal de selvfølgelig også opfyldes.


  • #11   8. maj 2020 Maria: Mit hjerte bløder også ind i mellem når jeg ser hvor lidt hø nogle heste på gården hvor jeg står får. Men tilgengæld får størstedelen det de skal have smiley
    Min får også fri hø selvom jeg afvejer det. For hun gider ikke spise høet hvis det har lagt i kassen i for lang tid ??


  • #12   8. maj 2020 Hængemulen, fri adgang til hø kan jo sagtens vejes op, så længe den har adgang til det hele tiden og ikke spiser op, på den måde er det måske også nemmere at se hvor meget de egentlig spiser, hvilket jo er rart nok at vide smiley

    Min(e) vil komme til at stå i løsdrift, hvor der vil blive kørt en mini big hø ud i en høstation. smiley


  • #13   8. maj 2020 #12.
    Ved udfodring af store mængder hø udendørs, så vær bevidst om det regner ned i høet og hvor længe gammelt, vådt hø lægger der.

    Jeg kan godt se, at det er mægtig praktisk at køre en bigballe ud af gangen.
    Men, 1 uge senere, hvor meget er værd at spise??
    Jeg er ikke så bekymret for spild, som for at hø er forgængeligt, når det bliver vådt.


  • #14   8. maj 2020 #13 der er overdækket, der hvor hø stationen skal være, så det er jeg ikke bange for smiley
    men det er rigtigt, og det gælder jo også for alt andet stråfoder der stilles på folden, uden tag over.


  • #15   8. maj 2020 Jeps.
    Og ad libitum, hvis det fortolkes som at sætte 3 ugers foder ud i regnen, er jeg ikke forelsket i...


  • #16   8. maj 2020 helt enig smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #17   8. maj 2020 Hende her løbshest/trav

    3,0kilo Horsepro sport
    1,5 kilo Horsepro fiber+

    Wrap 24/7

    Loppefrø i perioder


    profilbillede
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #18   8. maj 2020 Hende her er lige rykket fra løbshest/trav til følhoppe/ridehest

    2,5 kilo Horsepro Unik
    1,5 kilo Horsepro fiber+

    Wrap 24/7

    Loppefrø i perioder


    profilbillede
  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #19   8. maj 2020 Robust tendens til overvægt pintopony 147 cm, rider så meget som muligt så hun har råd til at spise smiley

    500 gr Horsepro Elite

    Wrap 4.5 kg + lidt halm i net 3x3 cm

    Vi har slowfeedernet på fold så der ryger også noget ind.

    Loppefrø i perioder


    profilbillede
  • #20   9. maj 2020 Knabstrupper hoppe, 15 år, bruges til skovture.
    Hun spiser i vinterhalvåret.
    10 kg wrap a 1,5 kr kg
    760 g Dangro Kraftur 15 kg får jeg til 174 (mængde rabat)


Kommentér på:
Foder type, mængde og pris

Annonce