{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.129 visninger | Oprettet:

Følhoppe som er ALT for tynd? {{forumTopicSubject}}

Ja, hvad sker der? s:

Vi har nu fodret på Jenny (22 år) og hendes lille følse på 3½ måned i 3 uger, morgen og aften + de går på græs og får hø hver aften, de går stadig ude 24/7.

HVORFOR bliver hun ved med at tabe sig?!

Er det ikke alt for tidligt at tage føllet fra? tænker sådan lidt at det måske kunne være en ide at have hende taget fra om natten bare, men vil det have effekt?

Hun får samme mængde og type foder som hun har gjort de sidste 3 år, om vinteren når det har været værst, ca. 2 kg. valset havre og 500 g. raket om dagen, + lige pt. ca. 6-7 kg. hø.

* orm er tjekket, hun har ingen og hun er i øvrigt sund og rask. bare vanvigttig tynd s:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Følhoppe som er ALT for tynd?
  • #1   2. sep 2009 lyder som om alderen trykker


  • #2   2. sep 2009 jeg vil sige at hvis hun får samme fodermængde nu hvor føllet dier, som når hun ikke har føl ved siden....så kan jeg godt forstå hun er tynd. føllet tager meget af næringen fra maden via modermælken og derfor behøver hoppen ekstra foder eller specieltfoder til følhopper.

  • #3   2. sep 2009 Maj, fik majs da føllet tog meget næring... Eller føllene, får det andet føl drak da fra to mødre smiley

  • #4   2. sep 2009 havre feder altså ikke, det er kun energi, så du burde helt klart skifte over til noget som feder og er beregnet til malkende hopper eller til ældre heste som har svært ved at holde huld.. Også alt det hø hun kan æde..

  • #5   2. sep 2009 Hun har ALTID, i alle 22 år levet på havre, og i den tid haft 12 føl også.

    - men nej, hun får jo mere havre om vinteren, fordi der er så koldt og hun bruger mere energi på at holde sig varm. Desuden har hun aldrig i hendes 22 år fået foder før de er kommet ind for natten, altså først om en god måned, så intet at det her passer ind i noget som helst smiley

    Men ja, desværre tror vi også det er alderen /: .


  • #6   2. sep 2009 Ja tror også at det er alderen . Min gamle hest som blev 25 havde altid været frisk og frejdig. Da han så blev 23 år begyndte han at være svær at holde huld på og han var også længere om at skifte pels om sommeren. Jeg købte en masse dyrt special foder og den begyndte også at bøvle med lidt gigt, men købte urter igennem Askhim. Det er at anbefale. smiley og så ville jeg nok vælge IKKE og få flere føl på hende.


  • #7   2. sep 2009 Ditte, din hoppe er jo ingen årsunge mere, så selv om hun tidligere har levet fint på havre, ja så kan det godt være, føllet tager mere energi fra hende nu, end hendes tidligere føl har gjort. smiley

    Jeg har set det samme hos min mors hoppe, som også er af ældre dato - hun blev også meget tynd sidste år, da hun havde føl, hvilket hun ikke plejer. smiley

    Min Falles mor har også tabt sig meget... det begyndte, da Falle var omkring 3½ måned gammel, og selv om jeg reagerede prompte ved at sætte hende op i foder (hun fik endda særligt foder til ammende hopper og en god portion hver dag). Senere hen har jeg tilføjet majs til hendes daglige foderration, og det har heldigvis hjulpet - hun er stadig lige i det tyndeste, men taber sig ikke mere. smiley

    Lige nu får hun 1½ kg. naturmüsli, 750 gram varmebehandlede majsflager, 1 dl. olie og 1 balle hø om dagen... samtidig er jeg stille og roligt igang med gradvist at vænne Falle, der nu er næsten 6 måneder gammel fra, så jeg håber, hun snart får noget mere huld på sidebenene igen. smiley


  • #8   2. sep 2009 Vi fik afvide af foder manden, at vi ikke skulle regne med Maj tog på før fravænning, men at vi kunne holde hende i den stand hun var med majs.


  • #9   2. sep 2009
    Ældre heste kræver oftest anderledes mad :o)
    Meget muligt at Maja for 10år siden levede af ikke særligt meget - men vil man ikke have hende til at ligne et skelet om vinteren så skal der noget til.

    Lige pt. står den på 4 måltider om dagen inkl. 2-3kg wrap til at tygge natten over + det græs hun kan spise + vitaminer om aftenen også.

    Sidste år stod den på en hel spand opblødte roepiller morgen og aften + wrap og vitaminer.

    Hun har dog aldrig haft føl, men fodret - yeps det har ændret sig, hun er ikke 8 år mere - hun er 28år.


  • #10   3. sep 2009 havre kræver faktisk mere "fedt" at omsætte end det giver.. så det kan ligefrem få heste til at tabe sig.. måske er hendes fordøjelse svækket med alderen og derfor har hun sværere ved at fordøje det og får derfor intet ud af det..
    Ville finde noget foder med mere fedt i til hende.. evt noget specielt til ældre heste..


  • #11   3. sep 2009 Prøv evt noget valset eller kværnet byg...? Ellers så ville jeg snakke med min dyrlæge. Det kan jo risikere at gå ud over både hoppe og føl hvis det går galt-?

  • #12   4. sep 2009 får den kun 2,5 kg i alt om dagen???? Det var godtnok ikke ret meget og det er vigtigt med ekstra vitaminer oveni både når den er gammel men også for føllets skyld til dens knogler osv.

    En ting er hvad en fodermand siger for er det en som har forstand på heste eller en eller anden bondemand med holdningen "sådan gjorde man da jeg var dreng".... ???


Kommentér på:
Følhoppe som er ALT for tynd?

Annonce