{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
746 visninger | Oprettet:

Afføring under ridning {{forumTopicSubject}}

Hej,

Min hest på snart 5 år har en tendens til at lave afføring alt mellem 5-10 gange i løbet af en ridetur. Når han skal lave afføring, så stopper han ofte op 2-3 gange før at han laver afføring, det er som om det presser på. Det påvirker vores ridning, da meget af tiden går med at han stopper op. Normalvis får han lov til stoppe op og prøve og se om han kan lave afføring, men mit spørgsmål er, hvad kan årsagen være?

Kommentarer på:  Afføring under ridning
  • #1   12. maj Hm.

En lille anekdote.
    Jeg har en pokkers klog hund.
    For lidt over en måned siden begyndte den at bøvse. Adskillige gange hver dag.
    "Nåårh, Saga, hvad er der galt? Min lille piiige..!"
    Nu er vi i maj. Når hun synes, at opmærksomhed skal gives til hende, så kigger hun på mig med stooore cocker øjne, smalner snuden ind, synker lidt luft og lavet en ægte charmebøvs...

...
    Naturligvis, gennemtænk om der er noget fysisk, som generer. Eller om han stresser op.
    Men, kan du udelukke dette, så er det jo en kendsgerning at vi får mere af det, vi belønnet vores dyr for...

• #2   12. maj Ja jeg er jo en af de hårde dressurtrunter, som godt ved at det ikke giver ekstra point når kræet stopper op for at gøde i et program smiley

Så når han bliver skridtet varm, så er jeg elskværdig lader ham stå stille og gøde - jeg tager oven i købet vægten af ryggen, så han kan krumme ryggen.

Men når vi er i gang med træningen, så må man altså klatte over 20 meter - der er en vej, og det er fremad smiley

Lige umiddelbart ville jeg tænke på to ting, når en hest gøder gentagne gange - enten er den nervøs/stresset, eller også har den “tarm problemer” ala tynd mave pga nyt frisk græs/ny wrap/spire på folden ect.

Mvh Charlotte

• Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    mar 2020

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 32
    #3   12. maj Jeg fik for nylig fortalt at en undersøgelse viste at heste, vist især vallakker, godt kunne tillære at gødning eller tissetår = pause og dermed “bruge” det således.

Min er passet med alt og undersøgt for nylig af dyrlæge og kiropraktor - han gør det også, for nylig bemærkede jeg at han sørme skulle “tisse” ved især saftigt græs eller lækre grene. Han får aldrig lov at spise på tur!

Jeg er begyndt at sætte tid på, er den ikke rullet ud og igang eller pærerne falder indenfor rimelig tid, drives han videre.

Desværre kan jeg ikke finde omtalte undersøgelse, men den passer godt på min smiley smiley smiley

• #4   12. maj Min "stress-skider" .. startede tilridning i vinters.

Han kan skide alt fra en til tre gange på 15-30 minutters træning. Jeg stopper ham op på nuværende tidspunkt. Jeg ved godt det ikke er godt på sigt.

Men kan det tænkes at de gør det, fordi de kommer i bevægelse - mere end hvad de gør på folden?

• #5   12. maj Frem med hesten. Den har sikkert lært, at hvis den gør klar til det, så får den lov itl at holde pause smiley

• #6   12. maj sidder her om kommer til at tænke på en pony vi havde på min gamle rideskole.
    han lavede samme nummer altid. han løftede halen for at skulle af med noget. Fint nok - der kom bare ikke noget
    men han havde fundet ud af at der var mindre arbejde, når han bare begyndte at løfte halen og stillede sig i et hjørne.
    tror ikke at han tog en hele rundt i ridehuset på 1 time smiley smiley smiley smiley smiley

• #7   13. maj Vi menneskers mave er sådan indrettet, at motion gir gennemgang. Det samme gælder for heste. Når hesten blir stresset, så smider den overflødig ballast / ski... i et væk. Det er lettere, at flygte fra noget farligt.
    Han har fundet ud af, at lave en oversprings handling og den virker jo. Det samme gør vi mennesker, vi skal også liiige ha en kop kaffe, inden vi går igang med, et eller andet, kedeligt arbejde. Når din hest gør anstalter til det, så driv frem. Heste kan godt gøde mens de bevæger sig. Når han finder ud af, han ikke får helle når han gøder, så stopper det efter noget tid.

• #8   13. maj Det gør min også, altså han skidder ikke 3 gange, men ofte en gang i løbet af træning, og han kan godt finde på at stoppe flere gange op til.

Og ja, han får lov til at stå stille og skide med krum ryg, og jeg letter mig fra sadlen, også selvom vi lige var midt i en øvelse - jeg kan sikkert også lære at løbe og skide samtidig, hvis jeg bliver trænet til det. Men jeg er også ret sikker på, jeg ikke ville synes om det. Så mine heste må stå stille og skide.

Med de der 3 stop inden selve skidningen - dem gider jeg ikke. Når han stopper på-den-der-jeg-skal-side-agtig-måde, så for han ganske kort tid. og er halen ikke løftet, så er det frem ad igen. Men er halen løftet og han begynder at runde ryggen, så står vi til han er færdig.

• #9   13. maj Min tidligere pony (vallak) gødede også 5-6 gange på en ridetime. Han kunne dog sagtens gå imens og så ikke besværet ud. Han fejlede aldrig noget og var en glad og sund hest.
    Tror bare jeg ville ringe til en dyrlæge og evt. spørge til om det kan undersøges, og hvis der ikke er noget så bare rid videre smiley
    Måske også kigge ekstra godt efter hvordan din hest ser ud imens (ligner det den er i smerter eller ser den rolig og tilpas ud)

• #10   13. maj Min part gør det også, og har desværre fået lært ham at stå stille.
    Han plejede at døje med ekstremt dårlig mave, så jeg syntes simpelthen det var synd at drive ham videre når han skulle aflaste. Nu har vi fået styr på maven, så det er bare min dårlige samvittighed der skal væk så vi kan træne af gå og skide på samme tid smiley

Jeg ved dog ikke om jeg tror på at de kan 'skide på kommando' for at få flere pauser. Var det tilfældet er jeg ikke i tvivl om at min havde udnyttet det, men han skider langt mindre nu der er styr på maven. Førhen kunne det snildt være 7 gange småskiden på en ridetur - nu er vi ude i max 3 gange smiley

Så jeg ville få tjekket maven først og fremmest

• #12   13. maj Jeg har også haft en vallak, der lige pludselig begyndte at skide 45 gange på en ridetur hvor han absolut skulle stoppe op hver gang. Jeg gjorde bare det at jeg red ham frem, for hvis han rigtigt skulle skide, kunne han sagtens gøre det mens han gik smiley Efter lidt tid stoppede det, så tror simpelthen bare han havde fundet ud af at han kunne snøre mig til en lille pause på den måde smiley

• Garff
    Garff Online Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 27 Følgere: 42 Heste: 2 Svar: 532
    #13   14. maj er den kommet på græs. smiley

• #14   14. maj Er han kommet på mere græs?
    Er din træning blevet hårdere eller mere oftere?

• #15   14. maj Tak for alle svarene og rådene, jeg vil prøve dem af smiley
    Ja, han er kommet på græs, men han gjorde det også inden da.

• Garff
    Garff Online Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 27 Følgere: 42 Heste: 2 Svar: 532
    #16   15. maj tænker delvis at det så kan være problemer med tarm heller maven . men jeg er ikke dyrlæge (: men det kan os være det er maden heller den er stresset kan være mange ting

Kommentér på:
Afføring under ridning

x