{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
988 visninger | Oprettet:

Brug af bøjler i lammeskindssadel? {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder og undrer mig over dette, da jeg altid har haft den forståelse at det IKKE er tilladt at bruge stigbøjler i lammeskindssadler, da dette belaster hestens ryg.
Men efterhånden ser jeg flere og flere bruge det, også folk der er uddannet og ved meget om hestens fysik og hvordan hestens krop fungerer.
Så derfor vil jeg høre om der er nogle kloge hoveder herinde der ved noget om dette?
Er det i orden at bruge stigbøjler såfremt man bruger et trykfordelenede underlag under sadlen? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brug af bøjler i lammeskindssadel?
  • #1   13. maj 2020 Har også hørt at det er no-go, men ved at der er mange der bruger bøjler til at hjælpe rytteren til at få et korrekt sæde. De sætter derved ikke vægt i bøjlerne og bruger dem heller ikke til letridning, hvilket jo er det, der kan give trykninger smiley

    I min grandeur er det ligeledes muligt at sætte bøjler i, men den er også ekstra trykfordelende. Jeg kunne dog aldrig selv finde på at lave letridning i den smiley


  • #2   13. maj 2020 Der er dem, der påstår at det bare er et spørgsmål om nok støddæmpende underlag - og at man bare ikke må lægge vægt i.
    Men, stigbøjler uden vægt er i, hm, de fleste har da lidt vægt i?

    Hm.
    Jeg har en billig lammeskindssadel. Den har den fordel, at den er mindre glat end pels mod syntetiske tights.
    Jeg har, et eller andet sted, stigbøjler.
    Jeg bruger lammeskindssadel grundlæggende som afveksling til at træne min balance, og så er det jo endnu mere kontraproduktivt med stigbøjler.

    Men - hvis man havde en lammeskindssadelmodel, som var bygget op af samme kvalitet som en bomløs - så kunne man vel behandle lammeskindssadlen som en bomløs = bruge stigbøjler?


  • #3   13. maj 2020 Altså måske kunne man teste det? Findes der ikke en måde at undersøge trykfordelingen?

    Umiddelbart tænker jeg, at en lammesadel med ekstra trykfordelende underlag/indlæg og stigbøjler uden vægt i er okay. Letridning og let sæde må være forbeholdt rigtige sadler...

    Egentlig må det også komme an på hestens bygning - min ene hest er ret markeret og ikke særlig godt muskuleret. På ham ville det sandelig ikke være godt med lammesadel og stigbøjler. Men på min flade og udfyldte islænder er det en anden sag, tænker jeg.


  • #4   13. maj 2020 Aldrig bøjler i lammeskindssadel. I hvert fald ikke, hvis man lægger vægt i dem, da det giver forkert tryk.

  • #5   13. maj 2020 Der er test af det.
    Der findes en form for underlag med indbygget tryk sensor.

    Trykket er naturligvis meget lokalt, da der ikke er noget til at fordele trykket - og de trykfordelende underlag jeg har set i den slags test giver minimal fordeling.
    Ligesom visse bomløse sadler heller ikke bidrager til at fordele tryk.
    Ups. Det var en anden historie, der åbnes Pandoras æske. Shh. Den æske lukker vi igen.


  • #6   13. maj 2020 DW, okay interessant - det er da lidt skuffende, at underlagene ikke har den store effekt!

  • #7   14. maj 2020 Tjae, omvendt.
    Hvad er en lammefætter opbygget af?
    Hvad forventer man, når man ser på materialer?

    Den lammeskindssadel jeg har, er billigst mulige model.
    Det er groft sagt en nylonrem og så er der syet noget på - stofmængden svarer til et sadelunderlag og et lag imiteret lam.
    Og så en gjord under maven.
    Hvis jeg satte bøjler i, ville den vægt jeg lagde fordele sig over Aslans ryg gennem den nylonrem, lammefætteren består af.

    Det ser for mig ud til, at de dyrere lammeskindssadler består af to lidt bredere stropper, der samler sig i et Y ned til gjordophænget - og så er der brugt ægte lammeskind.

    Dvs vægtfordelingen er min numse og lår + hvad der sker i en stigbøjle, fordeler sig på en strops bredde. (Skal vi sige 5 cm?)
    Trykfordelende underlag, hvad er det? En måtte med silikonefyld? Man tager vægten fra stigbøjler fordelt på 5 cm - og selvom underlaget fordeler det lidt, så er det jo ikke mirakler, men et underlag.
    Resultater passer da meget godt med, hvilke materialer man står med i hånden.
    smiley


  • #8   14. maj 2020 Det er jo tilladt - men om det er smart, er en helt anden snak ??

    Du "fordeler" jo også vægten ud i der, hvor du sidder. Ikke kun på remmen over ryggen .. Jo, hvis du står i let sæde eller hvis du laver letridning. Det er ikke anbefalelsesværdigt, i hvert fald. Ej heller med et trykfordelende underlag.


  • #9   14. maj 2020 Jeg har reddet rigtig meget uden sadel/pad (uden bøjler) på mine gamle heste. Da jeg var et par år yngre og min form og balance var i top... host host smiley
    Jeg er endelig kommet i gang med at ride igen på min ‘nye‘ hest (Haft siden 2014) efter nogle års pause. Jeg ville egentlig gerne smutte i skoven uden sadel igen, men hold da op, min balance stinker da!
    Uden at gøre mig klog på det, ville jeg tænke at hvis man insisterer på at tage en lille ridetur med en lammesadel/pad, men har dårlig balance mv, ville det sikkert være rarere for hesten at man havde et par bøjler til at støtte sig i mht at fordele sig selv bedst muligt. Men det er da klart at man ikke skal bruge bøjlerne som sådan til opstigning, letridning eller have tunge ben trådt helt ned i bøjlen. Blot til let støtte.
    Så jeg ved egentlig ikke hvad der er værst...
    Nu er jeg skovturspige og jeg vil nok kalde mig siddende og ikke ridende (humor kan forekomme) smiley
    Vi er kun med sadel og opstigning via skammel/væltede træer, for jeg er ikke i god rideform.


Kommentér på:
Brug af bøjler i lammeskindssadel?

Annonce