{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.055 visninger | Oprettet:

brug af græsreducerer {{forumTopicSubject}}

Hvilke erfaringer har i med brug af græsreducerer, jeg har en pony der har været forfangen et par gange og nu sat en mundkurv på den, det er lidt barsk men næsten det eneste der er at gøre vel?
Jordfold er næsten mere kedeligt? nu kan den da gå sammen med min store hest smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  brug af græsreducerer
  • #1   12. jun 2020 Jeg har også valgt mundkurv i år. Min er skadet i år, så jeg kan ikke motionere ham. Han har ikke været forfangen, men han tog 50kg på på tre uger smiley

  • #2   12. jun 2020 For mig er mundkurv Aller sidste udvej, da det tager enormt meget socialt fra dem, de kan ikke stå og gnubbe og ved uenigheder har de svære ved at forsvare sig.

    Jeg ville nok vælge at sætte på jord fold med hø, det meste af døgnet og så måske give en til to timers græs en til to gange om dagen. Når den selvfølgelig er rask.
    Samtidig ville jeg give amequ Balancer, som hjælper i maven så den ikke så nemt får en fejlgæring.

    Jeg har selv brugt mundkurv, da min basse var meget meget tyk, og vi havde kun én fold, han gik med den fra aften til morgen, og efter et par dage gik han med den fra han fik den på til Max 5 min efter, da han pillede den af smiley


  • #3   12. jun 2020 Brug af mundkurv er mere kompliceret end man tror.
    Oftest med de klassiske modeller skal man købe mindst 1 str større, men oftest 2 str større, end hvad hesten normalt bruger i grime, bare for at hesten får rum, luft og mulighed for at gabe. Den kan også være nødvendigt at klippe hullet større, eller mere aflangt. Generelt er det en ok mundkurv men der skal laves en pæn portion tilpasninger før den virker optimalt. Der skal også klippes noget af det midterste nylonbånd af før der kommer ordentlig ventilation og luft ind. Og så skal der sættes en reb/rem over panden, eller så siden af grimen for at tilføje stabilitet fortil.
    Med GreenGuard er det de færrest der passer str pony (i min verden er ponymodellen ubrugeligt medmindre man har en virkelig bette miniature), de fleste skal have full. Nogle forsøger på at justere græsmængden i greenguard ved at dække hullerne til med gaffatape.
    Og så er de forskellige modeller gode til forskellige ting, den traditionnelle/almindelige "kurv" er god til alle længder græs og hø, men nogle kan få for meget ind. Greenguard er kun god til en mellem længde græs, men generelt er den mere behagelig i sin normale fabriksform.
    Den kan også godt være værd at kigge til udlandet, de har mange flere forskellige modeller, jeg har forsøgt på at følge lidt med, jeg har heldigvis ikke brug for mundkurv til min pony længere, men jeg føler med dem der bruger dem.


  • #4   13. jun 2020 Vandrefold - stier - så ponyen skal gå efter sit mad - det virker her - og ingen mundkurv har jeg på

  • #5   13. jun 2020
    Jordfold er ikke mere kedeligt.

    Græsfold er ikke hvad heste er skabt til - de er ikke skabt til masser af græs i store rå mængder, uden og skulle bevæge bagdelen efter det. Det er ikke spor naturligt, ligesom det ikke er naturligt at være overvægtig.

    Min går på jordfold/nedbidt græs - jeg tør ikke lukke hende på græs, heller ikke med mundkurv, det er lige til en omgang forfangenhed. Hun får så istedet for grovfoder ud.
    Det går hun på hele året.

    Jeg gad godt have hende på vandrefold, men hun duer ikke så godt med andre heste så hun går alene pt. - så det ville kun være en løsning hvis jeg kunne have hende hjemme.

    Når hesten er tidligere forfangen er det også og gamble med dens helbred og sætte på græs igen - man risikere let at sende den lige tilbage til det igen. En gang forfangen, altid forfangen. Hvis hesten ikke er tjekket for EMS eller PPID, ville jeg få det gjort ( PPID test er dog bedst i efteråret ). Da det ofte ligger bag forfangenhed.


  • #6   24. jun 2020 Min hest går med mundkurv on and off hele sommeren. Hun står på boks om natten fra 20/21 til 7 morgen. Jeg ville aldrig lade en hest gå med muzzle 24-7.
    Vores græs er kort og dermed kan hun spise med kurven på. På langt græs er problemet at græsset ligger sig ned og man risikere en frustreret hest. Det vil være synd.
    Hvis de går på døgnfold ville jeg vælge at lukke hesten på bordellet med lidt tørt hø halvdelen af døgnet.
    Min hest ville uden mundkurv skulle stå alene på en jordfold hvilket jeg ikke vil byde hende. Nu kan hun stå på samme hold som sine 5 venner og samtidig få lidt i maven hele dagen, vel at mærke uden at blive fed.
    Der er nogle ting man skal være obs på ;
    - flokken skal være velfungerende og stabil. Rangorden skal være på plads.Ved ny hest i flokken ville jeg tage muzzle af de første par uger indtil der er ro på.
    - hestens fortænder kan blive slidt - det skal man holde øje med og derfor er det også optimalt at lade hesten gå uden fx halvdelen af døgnet.
    - tilpasning ved korrekt størrelse
    - observere for gnavsår. Evt skift imellem. 2 modeller da de slider forskellige steder.

    Læs evt mere på malgretout.dk - mundkurv eller ej?

    Vil i øvrigt tilføje at jeg de sidste år har fået stor ros fra dyrlægen ift at holde min hest slank vha muzzle og motion. Min dyrlæges ponyer går også med mundkurv dagligt og det er netop hende der har anbefalet det.

    Held og lykke


  • #8   24. jun 2020 smiley

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #9   25. jun 2020 Her har vi også valgt at holde dem på jordfold & vandrestier med meget sparsomt græs det meste af året - har både EMS & PPID heste.

    2 ud af 3 tåler dog godt græs i begrænset omfang, så de får et par timer på græs - den 3 gør ikke, og da han ikke (som i absolut ikke...) kan håndtere at der er hegnstråd imellem ham og de andre, har jeg valgt at lade ham komme med iført green guard andre.
    Han lærte i øvrigt lynhurtigt at mundkurv = græsfold, så han kommer selv hen for at få den på, når jeg kommer ud med den... smiley

    Men længere tid end det ville jeg ikke byde ham at gå med den, og i øvrigt heller ikke uden opsyn.


  • #10   26. jun 2020 Jeg har nu brugt græsreducerer i 14 dage det fungerer god, ponyen er stadig fint gående, er de fleste dage på fold 6 timer, jeg har lavet hullet lidt større og i næste uge vil jeg prøve med hele dagen, drikker også fint af vandkoppen på folden med den på smiley

  • #11   27. jun 2020 Nana E - Bordellet smiley . Den var god. Det går indimellem lidt hurtigt......

Kommentér på:
brug af græsreducerer

Annonce