{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.307 visninger | Oprettet:

Gaffelbåndsskade i bagbenet {{forumTopicSubject}}

Hej
Hvad er jeres erfaringer med en hest som har gaffelbåndsskade i bagbenet i forhold til om de bliver rideheste igen, og om de så er lige så holdbare når de kommer i gang igen?

Da min hest fik konstateres gaffelbåndsskade i den øvre del af gaffelbåndet (vist der hvor det hæfter sig fast) i bagbenet.
Dyrlægen kunne selvfølgelig ikke med sikkerhed sige at han vil blive ridehest igen, så derfor kunne det være fedt at høre folks erfaringer med det. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gaffelbåndsskade i bagbenet
  • #1   10. jul 2020 Jeg har desværre ikke så gode erfaringer at dele...

    Vi var stille og roligt igang med genoptræningen, og alt var fint. Men hesten fik en ny skade lige over den gamle skade, og efter så langs tids sygefolde og gåture for hånd, så kunne jeg ikke byde min hest endnu et år på den måde.

    Hesten blev mere og mere trist - og chancerne for at det blev godt igen var meget små...


  • #2   10. jul 2020 Karin J
    Tak for svar:)
    Kom den nye skade pga den havde den gamle skade?:-(


  • #3   10. jul 2020 Caspian har haft sådan en skade på samme sted i bagbenet - og ja det er noget “l...” smiley

    Caspian stod stille i 1,5 år før jeg begyndte at ride let på ham igen. Og jeg har så ladet ham stå i perioder efterfølgende pga egen sygdom, så i alt har han nok stået mere eller mindre stille i 3 år snart, og rides kun let.

    Han går fantastisk når jeg rider ham - og har aldrig brugt sig selv så godt i ridningen, så han er ikke generet at den ridning jeg giver ham pt.
    Og han er rengående på folden, hvor han dyrke ekstrem træning med Freiherr - man har nok ikke så ondt i bagbenet, hvis man kan sætte sig så meget, når man leger med Freiherr som det ses på billedet,

    Det der er humlen i dette her er, at han rides på let niveau - han kunne nok godt gå start la’erne uden problem. Men han er ikke tilbage på +m niveau, og derfor endnu ikke presset.
    Hans fordel er, at jeg jo også har Pinot og Freiherr at træne, så jeg har rideheste nok - og derfor bliver han hygge redet. Så han har fået og får al tid i verden til at hele, og bliver heller ikke presset efterfølgende. Og om han nogen sinde kommer tilbage på det niveau kan jeg tvivle på - ikke fordi han ikke kan holde, men fordi jeghar travlt med de andre heste.

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #4   10. jul 2020 Charlotte M
    Tak for svar, det giver mig da i det mindste håb om at han måske godt kan blive ridehest igen, for det er virkelig min frygt at han ikke gør smiley smiley


  • #5   11. jul 2020 Det er en grim skade - men der er håb, selvom man nok skal tage en god snak med ens dyrlæge om hvor meget håb man må lægge i det.

    Som jeg husker det gav min dyrlæge Caspian en 50/50 chance, og for en højtsiddende bagbens gaffelbåndsskade er det gode chance - ved mere alvorlige skader er der måske 15% som bliver rideheste igen, har jeg læst i artikler.

    Og det er det som gør sammenligning af skader svære - for selvom de sidder samme sted, så kan skaderne være meget forskellige i størrelse og alvor udfra hvor stor en del af senen som er beskadiget, om der er knogleskade involveret, hvilke muligheder du har i forbindelse med genoptræning m.m.
    Så tag en god og alvorlig snak med din dyrlæge, som har scannet hesten - de bør også kunne give dig en vis retning i hvor højt du kan sætte dit håb.

    Mvh Charlotte


  • #6   11. jul 2020 Charlotte M
    Jeg har snakket med dyrlægen, og han sagde at en gaffelbåndsskade i bagbenet altid er ret alvorligt, men hvis man ser bort fra det så er min hests skade ikke det dårligste, så han var ret positiv. Han vil nemlig helst ikke udtale sig for meget inden han ser ham igen til kontrol. For min hest har fået lavet nogle forskellige behandlinger, som man først vil kunne se effekten af til kontrollen:-)


  • #7   11. jul 2020 Min kom sig desværre ikke, men det viste sig også at være noget mere omfattende end "bare" en gaffelbåndsskade. Han blev aflivet 4 måneder efter han fik konstateret skaden.

  • #8   11. jul 2020 Sara A - så skal du lytte til din dyrlæge, han/hun har jo set mange skadede heste, så de har en ret god fornemmelse for prognosen for fremtiden.

    Mvh Charlotte


  • #9   11. jul 2020 Guldhesten
    Det er jeg ked af:-(


  • #10   11. jul 2020 Charlotte M
    Nemlig, jeg føler mig også virkelig tryk ved den dyrlæge jeg har valgt:-)


Kommentér på:
Gaffelbåndsskade i bagbenet

Annonce