{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
911 visninger | Oprettet:

Sur stråle (Normalt?) {{forumTopicSubject}}

Ja ved ikke helt hvor jeg skal starte og vidste ikke hvad jeg skulle kalde overskriften. Min hest har nu i 8 uger stået stille med en gaffelbåndsskade på venstre bageben. Vi er så begyndt at tage ham ud at ride igen, men nu ser det ud til at han er halt på højre bagben.

Derfor tog jeg ham på dyrehospitalet i dag, og havde en ret dårlig oplevelse. Dyrlægen lod ham løbe frem og tilbage mere end ti gange, og ville ellers kun se ham i longen, selvom jeg udtrykkeligt havde sagt at man ikke kunne se særlig meget når han ikke havde rytter på.

Dyrlægen siger så efter en bøjeprøve på forbenene at han er halt på venstre forben, hvilket jeg har meget svært ved at se. Han lægger så en blokade, og siger at den nu er rengående. Jeg siger så igen at jeg gerne vil se hesten med rytter på og efter mere end en halv time, får jeg lov at hente sadlen, så min veninde kan sætte sig op.

Det er så meget tydeligt at hesten ikke er rengående og selv min far (som intet fatter omkring heste :D) kan se at der er noget galt og spørger mig om det ikke er ryggen.

Dyrlægen lader hesten være i trav i et kvarter-tyve minutter og det bliver ikke rigtig bedre, men så smiler han og siger til mig at det bare skal rides væk.

Jeg kigger dumt på ham og venter på mere svar, og får at vide at hesten skal beskæres højere på forbenene og at det ellers bare skal rides væk. Og inden vi får hesten sadlet af er dyrlægen gået.

Min veninde og mig står undrende tilbage. Han lavede ikke bøjeprøve på bagbenene, tjekkede ryggen eller foreslog en anden diagnose. Kun at den bare skulle rides og beskæres og at den havde lidt sur stråle, hvilket jo er klart når den har haft boksro så længe. Ikke engang den gamle skade nævnte han noget om, og følte mig egentlig meget frustreret og manglede en forklaring på det hele.

Ved godt at det er normalt, når en hest har ondt at den prøver at kompensere for det ved at gå hårdere på et andet ben, men synes mere at en hest plejer at træde ind under sig for at lette presset, hvorimod min hest nærmest slæber bagbenet efter sig.

Håber at der er nogle med stor erfaring i sur stråle, som kan se på min video om det er normalt at min hest slæber benet på den måde, for jeg føler mig bestemt ikke overbevist af dyrlægen. Og husk at det er venstre forben han har sur stråle og er halt på og ikke højre bagben, som jeg troede den var gal med.

Et link til videoen:

http://www.hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=219007

Håber virkelig at der er nogle kloge hoveder derude, og undskyld at det blev så langt. På forhånd, mange tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sur stråle (Normalt?)
  • #1   22. okt 2010 Hvis JEG var itvil om min dyrelæge havde stillet en forkert diagnose. Havde jeg fundet en anden.

    Min hest var halt, fik min "normale" dyrelæge ud og kigge på ham, han sagde : ja han er halt, gav ham noget smertestillende som han sku ha i 14 dage, og så sku smeden komme og se om han ku finde en hovbyld, hvis han ikke kunne det ville han komme igen. også kørte han.

    Jeg sys ikke det ku værre rigtig, jeg tog så ud til hestedokteren, og hun ku se han var halt, lagde nogle blokader og fandt frem til spat. Og fortalte og forklarede det hele, frem for min "rigtige" dyrelæge.

    Jeg var skuffet og ked over min "rigtige" dyrelæge. Jeg ville jo finde fejlen med det samme og ikke gå og vente 14 dage!

    Så er rigtig glad for at jeg tog til hestedokteren, ellers ku min hests spat værre meget værre nu hvis jeg ikke havde fået gjort noget ved det så hurtigt som hestedokteren gjorde! ..

    Men self det er et svært valg.


  • #2   22. okt 2010 *Christina&Lady* *: Har tænkt præcis det samme, da jeg også synes det kunne se ud til at kunne være enten hofte eller ryg. Men har aldrig rigtig tvivlet på en dyrlæge før. Så ved ikke om jeg skal finde en anden, eller om jeg bare skal stole på ham.

    CRIMERIDERES - Side walk mania ! L: Og ja det er et rigtig svært valg, og har det ligesom du havde, at jeg egentlig bliver utrolig skuffet over min dyrlæge, hvis det viser sig at skaden bare bliver værre af det han har anbefalet.


  • #3   22. okt 2010 men ihvertfald, hvis du føler dig i tvil, så prøv en anden dyrelæge, du skal jo ikke fortælle ham at du har fundet en anden smiley Men ja. det ville jo værre surt hvis skaden gik op/blev dårligere ..

  • #4   22. okt 2010 Kan godt være jeg bliver overfaldet af en masse mennesker nu, men kan den være tøjlehalt? (:

    Du siger der nærmest ingenting er uden rytter, så kunne det tænkes? Du skriver også selv at det ikke er meget (:


  • #5   22. okt 2010 Hvor er det da bare træls for dig .. ellers må du en tur på højgård

  • #6   22. okt 2010 Gisse's Dream Team! S:Har faktisk tænkt det samme, men normalt når en hest er tøjlehalt, foregår det i trav og han er faktisk mere halt i skridt end i trav, plus at han indtil for 2 måneder siden har han gået fuldstændig normalt.

  • #7   22. okt 2010 Julie: Ja har virkelig også overvejet at tage ham derover.

  • #8   22. okt 2010 Jeg har haft den sejeste springhest, som var tøjlehalt, og synes det lignede din meget, og nogle gør det også i skridt (;

Kommentér på:
Sur stråle (Normalt?)

Annonce