{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.476 visninger | Oprettet:

Træpillebokse - sur stråle {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Hvordan holder i jeres træpillebokse tørre?

Vi har nu brugt træpiller i 1½ år og jeg synes godt nok de er svære at holde tørre... Vi er nødt til at lave bund for at drengene ikke får "liggesår", men der er selvfølgelig rent ovenpå.

Problemet med de "våde"/fugtige bokse er at de får sur stråle hele tiden... Jeg plejer normalt at holde det væk med æbleeddikke, men det kan ikke tage det mere. Det er blevet for meget. Især på Pony...

Hvordan holder i dem tørre og undgår sur stråle?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træpillebokse - sur stråle
  • #1   29. nov 2010 Det skal lige nævnes at de står meget inde da Pony skal have total boksro, og de andre skiftes til at være inde og holde ham med selskab. Sådan har det nu været i 9 uger og fortsætter frem til foråret.

  • #2   29. nov 2010 Ved ikke rigtig hvad du kan gøre andet end måske at skifte til noget andet?
    Der er også en i min stald, der står på træpiller, og hold da op den er våd den boks - og hun muger den hver dag så godt hun kan!

    Kan du ikke lave en 50-50 løsning med spåner og træpiller?


  • #3   29. nov 2010 Celia: Vi muger også hver dag... Og nogle gange flere gange om dagen... Jeg har en veninde der brugte halvt af hver, det var noget værre rod. Så det er jeg ikke meget for. Har overvejet at sætte ham på spåner igen, jeg synes bare de er så besværlige at muge i... Og meget dyrere smiley

  • #4   29. nov 2010 Ditte: Jeg synes nu de suger meget godt. Problemet er nok bare at han står der hele døgnet... Vi er nødt til at lave en tyk bund for de ikke får sår... Men det hele bliver rystet pænt op hver dag.

  • #5   29. nov 2010 Hmm.. Jamen så ville jeg går helt hen til spåner smiley

  • #6   29. nov 2010 Jeg har en bund af tørv og et mindre lag af træpiller som bund! Det er bare SUPER!! Og nødvendigt, for at min hoppe ikke får dårligere hove.

    Jeg holder dem tørre ved at muge hver dag og sprede et lille lag af træpiller efter udmugningen.


  • #7   29. nov 2010 kunne det ikke være en idee at ligge noget halm oven på det suger jo alligevel en del?

  • #8   29. nov 2010 Jeg har også brugt spåner, det er slet ikke lige så anbefalelsesværdigt som tørv.

    www.frekani.blogspot.com - har skrevet et indlæg om tørv/træpiller vs. halm - her kan du da læse lidt.


  • #9   29. nov 2010 Jeg kender slet ikke til tørv... Er det ikke det der kommer til at ligne jord?

    Han graver meget i sin boks, så en blanding af noget tror jeg ikke vil være godt.

    Mich: Han kan desværre ikke tåle halm.


  • #10   29. nov 2010 ja okay så kan jeg godt se problemet..

  • #11   29. nov 2010 Dialekt graver også i sin boks og sviner HELT VILDT - så jeg kan ikke undgå at den bliver beskidt og lidt "hullet" - men det er tørt og blødt. Man må ikke grave bunden op, men kan feks,. lægge mere tørv der hvor de laver hullerne, eller flere træpiller.... osv. smiley Efter behov.

  • #12   29. nov 2010 Vi bruger halmpiller, og det virker rigtig godt - super god sugeevne, og vi har ikke oplevet at hestene får sur stråle af det. Før stod de på halm, og efter de er begyndt at stå på træpiller, har det også fjernet lugten af ammoniak smiley

  • #14   29. nov 2010 Vi står på easy bedding/halmpiller, men har også stået på træpiller... der har på intet tidspunkt været nogen problemer med noget af det.. Man skal bare sørge for at fylde nok ind i boksene.. En boks på 3x3 m. bruger vi 8 poser og fylder op med ca en om ugen.. Så fjerner vi tis og lort hver dag.. men hvis hesten står i et meget fugtigt staldmiljø og selve stalden er meget fugtig og utæt kan det måske give problemer smiley

  • #15   29. nov 2010 isabella og entertainer står også på træpiller... og de står også på et tyk lag, for ikke at få sår

    min erfaring fra når jeg ser andre folks træpille bokse er, at det er meget afhængig af hvordan man muger, hvordan boksen ser ud...

    jeg fjerner klatter dagligt ved isabella og entertainer.. og 2-3 gange ugentligt bliver madrassen "vendt" (sådan helt i bund).. og når jeg vender bunden, så fjerner jeg bare de hårde "klatter" som er "klistret" sammen pga tis... og så ryster jeg hele boksen op, og spreder det ud igen...

    og deres bund er ikke våd.. og ingen af dem døjer med sur stråle...


    måske du skulle prøve nogle andre træpiller???? eller halmpiller???

    nu har jeg prøvet for forskellige slags træpiller, den ene slags bliver meget mørk med det samme de er trådt ud, og de andre meget lyse og løse....

    det kan ikke anbefales med halm ovenpå træpillerne.. kender jeg en der har gjort, og hans stald STINKER nu af amoniak....!


  • #16   29. nov 2010 Min står på halmpiller og det er super godt hun har ikke haft surstråle siden..

  • #17   29. nov 2010 Den lyder svær, for problemmet er jo nok at han står inde 24 timer i døgnet og roder rundt i bunden lyder det til.

    Vi andre har hestene på fold i nogle timer mindst hver dag.

    Jeg har stået på følgende; Halm, spåner og tørv. Fælles for dem alle er, at hvis en hest står inde på det hele tiden uden fold, og bunden skal holdes tør/amoniakfri, så skal det stort set skiftes ud hver dag.

    De har alle deres gode og dårlige sider. Jeg anvender dem efter den type hest jeg har. Men hvad der er bedst i din situation synes jeg er svær at sige, ud over at muge rigtig meget og skifte en masse ud hele tiden.

    Når han nu står så meget ind og får sur stråle, så er der også muligheden for at få limet såler på hoven. Det kræver ikke sko. Og det vil holde amoniak ude af hoven. Måske en ide??? eller også boots. Noget der holder hoven væk fra underlaget. Blot en tanke.


  • #18   29. nov 2010 Jeg muger forresten også to andre bokse for andre hvor jeg står.. og der er den ene af dem meget slem til at tisse hele boksen til! Så selvom den har den mængde der er passende så den har et godt lag at ligge på, så er den også helt fugtig i midten hver dag, men istedet har vi så valgt at putte mere strøelse ind så vi faktisk syntes at det er for meget, men det fungerer! smiley den står også inde næsten hele dagen, er kun på fold 4 timer om dagen smiley

    min egen står også inde hele døgnet da vores folde simpelthen er et mareridt for hesteben smiley og hendes bund er ikke fugtig smiley


  • #19   29. nov 2010 Jeg kan varmt anbefale tørv, mugede engang om dagen da min pige havde boks ro, og den var dejlig tør og blød.,.

  • #20   29. nov 2010 trådstarter - hvor tit kommer du nye piller i???

  • Maria S
    Maria S Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 13
    #21   29. nov 2010 Mine står også på træpiller og tørv!

    Jeg starter med at give tørv i hele boksen, og derefter kun træpiller, hver gang jeg her muget. Det fungerer perfekt, for alle 4 heste, som også er nogle rodehoveder ind imellem!

    Der er aldrig vådt og ingen sur stråle! smiley


  • #22   29. nov 2010 de heste der står i min stald står på halmpiller og der står de tørt og godt, hvis der bliver lidt vådt så tager man bare det våde og vender det andet og putter en pose eller to med 15 kg i bunden og river jevnt ud igen, det er dejlig nemt og tørt, jeg kan tage det i mine hænder og det er tørt og godt...
    så jeg ville skifte til halmpiller easy bedding det koster ca 35 kr posen og man bruger højst 4 poser om mrd og det er max
    som opstart bruger man 10 til 12 poser


  • #23   29. nov 2010 altid,, - du laver en bund, der skal være ritigt meget inden i den! så tager du kun klatter hver dag!!. lad tis være, hvis der ikk er meget, så hver uge gir du den 2 store spande piller igen oven på hvor der er lidt tis og sådan , , eller hvad du nu gi pillerne i ! så du hele tiden laver lag !så for du en god og tør bund, men det skal passes hver dag.. mine har på ingen måde nået vådt inden hos sig, og så til sommer, så muger du hele boksen ud smiley sådan bruge man tråpiller smiley få det en i en rutine,, har det her fra min pleje mor, og der virker så godt smiley de har ingen våde bokse heller smiley heller og lykke

  • #24   29. nov 2010 og. i må abeslut ikk muge hele boksen hver dag, det spildt af penge og tråpiller, man bruge træ piller for at få en god og jævn bund;) kun hestepaæe hverdag,;)

  • #25   29. nov 2010 guldbrandsen - hvis man har en god fin tandet grev, så koster det IKKE mange træpiller at fjerne det våde fjere gange ugentligt...

    det våde klumper sig sammen når det bliver stampet, og så kan men nemt lige "ryste" greben, så¨det tørre og fine smulder falder fra, og det våde ligger tilbage i greben (vores er en kartoffel grev tror jeg det hedder)


  • #26   29. nov 2010 har også sådan en ! men hvordan ville du få en fast bund, når du muger det våde ude ! du skal jo lav en bund , og en ikk en bund som ikk kan suge smiley

  • #27   29. nov 2010 træpillerne suger jo lige gyldig om de er hårdt presset sammen (pga fugt) eller løse (tørre)...

    jeg foretrækker en løs bund, da jeg synes det er blødest og mest eftergiven... jo "vådere" bunden bliver, jo hårdere bliver den også, og det skal mine heste ikke sove i smiley

    jeg kan godt se, at hvis man har et forholdsvis tyndt lag piller inde, så skal der være en "fugtig" bund til at holde sagerne på plads, ellers ligger de jo på beton, hvis smuldret flytter sig...

    men mine heste har en madras på 10-15 centimeter...

    for mig fungere det i hvertfald bedst at fjerne det våde et par gange ugentligt og ryste op i der et par gange ugentligt... når jeg ryster op i det, så får nogle af pillerne også mulighed for at "tørre" (det som ikke er blevet særlig vådt, men bare let fugtig).. når det så bliver vendt og får luft, kan det holde længere smiley

    men vi gør det selvfølgelig alle forskelligt... jeg ønsker bare ikke mine heste skal stå fugtigt... kender nogen som også har heste på træpiller, og de vender ikke "madrassen" på samme måde som mig, og ikke så tit som mig, og deres bokse er virkelig klamme og våde


  • #28   29. nov 2010 Jeg ville umidelbart sige tørv. Altså så det hele er tørv. Det suger mega godt, og skal ikke muges hver dag. smiley
    - Men det er nok smart at rode lidt op i det ret tit, for det kan godt blive mast temmelig hådt... smiley


  • #29   29. nov 2010 Hold da op en masse svar smiley

    Han har en god tyk bund og får ca. to poser piller (á 16 kg) hver anden dag. Hvis jeg skal fjerne tis hver dag så får han en meget tynd bund smiley Det er prøvet.

    Problemet er også at han graver bunden op så den er ujævn...

    Jeg har også tænkt på såler, men det siger min smed er en dårlig idé fordi han har så dårlige fødder.
    Boots duer ikke da han står med Eggbarsko... Og så ville jeg være ked af han skulle have mere på end han har i forvejen (Back on Track gamacher og klokker)...

    Det er lidt en kompliceret situation... Men jeg tror jeg vil prøve med spåner igen og se om det bliver bedre. Og så har jeg fået noget af dyrlægen jeg skal smøre det med hver anden dag.


  • #30   29. nov 2010 Glemte lige at sige, at der stort set bliver fjernet klatter "før de lander"... Dvs. hans boks egentlig er ren nok. Den er bare våd pga. madrassen som vi ikke kan undvære smiley

  • #31   29. nov 2010 jeg ved at du kan holde sur ståle på afstand ved at bruge rød biotex, og måske skulle du prøve biotin kur?

  • #32   29. nov 2010 Han har altid fået biotin tilskud, så det gør ingen forskel... Jeg vil ikke bruge rød Biotex da han kan være ret sart. Og det skulle jo helst ikke blive værre pga det. Iøvrigt skal sur stråle holdes tørt og ikke gøres vådt smiley

  • #33   29. nov 2010 dvs han får rundt regnet 30 kg piller hver 2 dag??? SHIT DA smiley

    isabella får 15 kg OM UGEN og entertainer 30 smiley


  • #34   29. nov 2010 Hvad med tørv? xD Det er da lidt nemt, er det ikke? - Jeg synes da det er smart med tørv.. xD

  • #35   29. nov 2010 jeg gider ikke tørv... jeg synes det er mørkt, trist og kedeligt smiley

  • #36   29. nov 2010 Det er lige så varmeholdigt som halm og suger meget bedre....

  • #37   29. nov 2010 Jeg må nok også holde mig til sandie's mening smiley tørv er godt nok heller ikke mig!
    Der er flere ude ved mig som står på det og det er meget fugtigt, mørkt og trist.. derudover bliver dæknerne meget ulækre og klamme af tørven og det gør hesten også smiley


  • #38   29. nov 2010 Jeg kompencere med træpiller - det er ikke MEGET bedre, men det sidder ikke så godt fast i dækkener og pels, når det smuldre - hvis deres bund er våd, så muger de ikke korrekt.

  • #39   30. nov 2010 tørv tørv tørv... det er billigt og fungerer super

  • #40   30. nov 2010 Jeg er ikke så begejstret for tørv... Synes bunden kommer til at se meget ulækker og mørk ud smiley

    Ja, han får rigtig mange nye piller ind. Men kun fordi han står inde hele døgnet. Han er max ude 30 min for at blive striglet. Andet må han ikke.
    Som skrevet før så sviner han meget og derfor skal der meget ud hver dag. Ellers bliver boksen endnu værre. Det kræver så også mange nye piller.


  • #41   30. nov 2010 Altså, nu strøer jeg ikke, for at det skal se lækkert ud - jeg strøer for at det skal fungere. Men ellers så gør da, som der bliver foreslået; smid træpiller oven på...

  • #42   30. nov 2010 Problemet er jo at han graver det op...

  • #43   30. nov 2010 Hmm ja... Men han graver også bunden op...

  • #44   30. nov 2010 det kan/må ikke stå på halm eller???

  • #45   30. nov 2010 Det med at han graver, vil han ikke gøre det, lige meget hvilken bund du vælger? Vores graver også af og til, det er ikke det store problem... Men nå. Jeg har ikke andre løsningsforslag ifht det med sur stråle. Det eneste produkt, som jeg kender til, der neutraliserer sur stråle/amoniak er tørv. Og sur stråle ville jeg taksere som problem 1. Der efter ville jeg tage fat på det faktum at den graver og se, om der ikke var noget man skulle kigge på der. Problemet for dig er vel, at det ene problems løsning udelukker den anden. Og så længe du ikke vil adressere problemerne individuelt, så bliver det jo nok lidt svært at løse.
    Halm er utrolig hårdt for både hestens muskulatur, hovben og hov i det hele taget+at det er ca det dårligst sugende materiale.
    Easy Bedding støver. De suger dog, men amoniakken bliver ikke neutraliseret. Et alternativ kunne være hør, men igen, er neutraliseringseffekten der ikke. DOg har det en fabelagtig sugeevne.
    Men altså, jeg ville adressere punkterne hver for sig og løse det ud fra adskilte problemstillinger


  • #46   30. nov 2010 Pauline:
    Hmmm..: easy bedding støver bestemt ikke! Bruger det selv til min pony og de 3 jeg muger hos.. Og jo, det neutraliserer ammoniakken ekstremt godt! Det kan overhovedet ikke lugtes andet end når min hoppe er i vild brunst smiley Og det suger mere fantastisk end andre ting smiley


  • #47   30. nov 2010 har forresten hørt godt om at drysse lava pulver ud over træpillerne... det skulle fjerne amoniakken...

    nogen bruger også stald ren og blande i


  • #48   30. nov 2010 hvad er lava pulver?? smiley

  • #49   30. nov 2010 det er lava sten som er blevet pulveriseret...

    jeg ANER ikke hvor man køber dem... men jeg ved at der hvor isabella har stået for nogle år siden, hun gik over til træpillesmulder, og dryssede lavapulver over


  • #50   30. nov 2010 Hehe okaay smiley jeg har godt nok aldrig hørt om det smiley men der er jo også stalosan som stald ren jo faktisk er en efterligning af smiley

  • #51   1. dec 2010 Halm er helt udelukket da han ikke kan tåle det.

    Jeg er nødt til at tænke på alle problemerne på én gang. Det er fint nok hvis jeg finde rnoget der gør han ikke får sur stråle, men det er noget rigtig møg hvis han graver det op og gør bunden ujævn. Det må han ikke. Han SKAL stå jævnt og blødt (min kære dyrlæge har "ordineret" det!), men er jo også nødt til at stå tørt for at holde fusserne gode. Såler løser heller ikke problemet da han i forvejen har dårlige fødder, så de må ikke lukkes inde på den måde. Udover det så SKAL han have sine Eggbarsko på, og de kan ikke bare tages af for at lægge såler indenunder. Det kan han ikke holde til uden lidt bedøvelse og en masse smerestillende. Så det duer ikke.
    Hele "problemet" vil forsætte til en gang i foråret hvor han forhåbentlig må komme ud igen, så det skal være en ordentlig løsning.

    Jeg har sådan set besluttet at sætte ham på spåner igen, og så må jeg se hvordan det går. Det er det nemmeste for mig, da vi har lidt spåner stående i forvejen. Hvis det så ikke duer må jeg jo prøve noget andet.

    Men tak for de rigtig mange svar i en pæn tone smiley Jeg skal nok skrive hvordan det udviklser sig med bund og fødder smiley


Kommentér på:
Træpillebokse - sur stråle

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce